Loop-hoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelostapaniikissa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelostapaniikissa

Vieras
Olen 25v ja aina käynyt säännöllisesti Papassa, eikä mitään ole löytynyt. No nyt olikin sitten papa luokkaa 3, jouduin kolposkopiaan koepalojen ottoon ja nyt sain tulokseksi "kohtalainen esiastemuutos", jonka vuoksi Loop-hoito.
Kirjeessä sanotaan, että kyseinen muutos ei ole syöpä eikä pahanlaatuinen kasvain, mutta hoitamattomana saattaisi vuosien mittaan kehittyä syöväksi.
Haluaisin kuulla toisten kokemuksia Loop-hoidosta? En välttämättä ihan hirveitä kauhutarinoita. Ja onko toisia kenellä tulokset olleet samoja? Miten elämä on siitä eteenpäin sujunut?

Olen ollut heinäkuun alusta asti niin paniikissa ja peloissani, etten voi sitä sanoin kuvata. Säikähdin niin paljon ensimmäistä kirjettä, minkä papa-kokeesta kotiin sain ja siinä todettiin vain, että solumuutos ja luulin sen jo olevan siis syöpää. Soittelin sairaalaan ja kävin gynellä asiasta juttelemassa, juttelin myös lääkärin kanssa kuka teki kolposkopian ja kaikki käskee olemaan vaan rauhallisen mielin ja ei ole kuulema mitään hätää, mutta mikään ei saa enää mieltäni rauhalliseksi!!! Itken melkein koko ajan, olen todella peloissani, enkä pysty kunnolla nukkumaan. Pelkään niin paljon, että on kuitenkin jotain kamalaa ja kuolen. Elämäni kauheimmat kaksi kuukautta! En tiedä mitä tekisin. Olen kiitollinen jos joku haluaa kertoa omista kokemuksistaan.

Herran jestas, rauhoitu! Jos tilanne olisi vakava, olisi lääkärit sanoneet niin. Nuo solumuutokset vie todellakin vuosia hoitamattomina ennen kuin niistä syöpä tulee. Mulla oli kans joku syövän esiaste 12v sitten, otettiin loop-hoidolla pala pois kohdunkaulasta, kaikki saatiin pois, ja sen jälkeen kaikki papat olleet normaaleja.

Tiedän että murehdin nyt aivan liikaa ja turhaan, olen erittäin tautikammoinen, siksi varmaan hermoilen näin paljon, pelkään aina pahinta, eikä ole helppoa saada itseään rauhottumaan vaikka järjellä yrittäisi kuinka ajatella, ettei ole mitään hätää. Ainakaan enää kun hoidossa ollaan. Mutta onhan se pelottavaa kuulla, että itsessä on jotakin noinkin kauheaa, eikä ole mitään oireita ollut, eikä sitä voi itse nähdä. Kiitos paljon kuitenkin lohduttavasta vastauksesta, ehkä minäkin selviän, kun sinäkin olet selvinnyt!

kolmoseen en edes kommentoi.

No olis varmaan jokainen peloissaan sinun tilanteessasi. Tuntematon pelottaa ja epävarmuudessa odottaminen on ihan hirveää. Pitäiskö sun hakea lääkäristä rauhoittava lääkitys siksi aikaa, kun sulla se hoito on?

Olen huomenna menossa gynelle juttelemaan, ajattelin kysyä mitä mieltä hän on. Itse olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että jonkun rauhoittavan tarvitsen, koska lääkäreiden puheet auttaa vain päiväksi, paniikki iskee sitten taas. Ja alkaa olla aika uuvuttavaa jo näin parin kuukauden jälkeen, töissä on täytynyt kuitenkin käydä normaalisti ja elää arkea niinkuin ennenkin, ei vaan meinaa asioista enää mitään tulla kun stressaan ja murehdin, mielessä on vain "solumuutos, solumuutos, solumuutos". Kaiken lisäksi kuukauden päästä olisi muutto, se tosin saa ajatuksia muuallekkin kuin tuohon "tautiin", mutta joudun hoidon ja seurannan jne, vaihtamaan uuteen kaupunkiin.

Olen huomenna menossa gynelle juttelemaan, ajattelin kysyä mitä mieltä hän on. Itse olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että jonkun rauhoittavan tarvitsen, koska lääkäreiden puheet auttaa vain päiväksi, paniikki iskee sitten taas. Ja alkaa olla aika uuvuttavaa jo näin parin kuukauden jälkeen, töissä on täytynyt kuitenkin käydä normaalisti ja elää arkea niinkuin ennenkin, ei vaan meinaa asioista enää mitään tulla kun stressaan ja murehdin, mielessä on vain "solumuutos, solumuutos, solumuutos". Kaiken lisäksi kuukauden päästä olisi muutto, se tosin saa ajatuksia muuallekkin kuin tuohon "tautiin", mutta joudun hoidon ja seurannan jne, vaihtamaan uuteen kaupunkiin.

Pyydä ihmeessä, etköhän sä jonkun lääkityksen saa. Eikä siinä mitään pahaa ole. itse oon ollu rakon tähystyksessä ja muissa tutkimuksissa, eikä ne kivoja ollut nekään. Uskon, että sä selviät tästä kaikesta. Käyt siellä ja ostat vaikka itelles jotain kivaa sen jälkeen.

tietämättömille tiedoksi, että solumuutoksia aiheuttaa hp-virus, mutta se ei aina tarkoita sukupuolitautia, viruksia on erilaisia ja aiheuttavat erilaisia asioita, toiset pahempia, toiset lievempiä. n.80% ihmisistä kantaa jotain hp-virusta tietämättään. Oireettomana voi olla vuosia. Eikä sen saamisen tarvita sitä, että menet ja n**sit kaikkia. Olen ollut vakituisessa parisuhteessa 7vuotta, eikä ole petetty puolin tai toisin. Asiattomia kommentteja ei ole pakko laittaa, kiitoksia järkevistä vastauksista.

tietämättömille tiedoksi, että solumuutoksia aiheuttaa hp-virus, mutta se ei aina tarkoita sukupuolitautia, viruksia on erilaisia ja aiheuttavat erilaisia asioita, toiset pahempia, toiset lievempiä. n.80% ihmisistä kantaa jotain hp-virusta tietämättään. Oireettomana voi olla vuosia. Eikä sen saamisen tarvita sitä, että menet ja n**sit kaikkia. Olen ollut vakituisessa parisuhteessa 7vuotta, eikä ole petetty puolin tai toisin. Asiattomia kommentteja ei ole pakko laittaa, kiitoksia järkevistä vastauksista.

HPV pääsee pimppaan tasan yhdellä tavalla.

Loop-hoito on niin pieni homma, ettei paljonkaan eroa eroa siitä kolposkopiasta, joka on jo tehty. Itse asiassa, taitaa "sattua" vähemmän, kun loopilla ei leikata mitään. :)

Pyydä ihmeessä, etköhän sä jonkun lääkityksen saa. Eikä siinä mitään pahaa ole. itse oon ollu rakon tähystyksessä ja muissa tutkimuksissa, eikä ne kivoja ollut nekään. Uskon, että sä selviät tästä kaikesta. Käyt siellä ja ostat vaikka itelles jotain kivaa sen jälkeen.

Kiitos tästä, osittain pelkkä kirjoittaminenkin näköjään auttaa rauhoittumaan, kun on ihmiä ketkä tuntuu ymmärtävän! Vaikka missä tutkimuksessa on itsekkin tullut käytyä, onneksi ei ennen tätä ole mitään vakavaa löytynyt. Pakko se on vain itsensä kasata, jaksaa ja selvitä. Oikein hyvää syksyn jatkoa sulle!!! :)

[QUOTE="vieras";28908629]HPV pääsee pimppaan tasan yhdellä tavalla.[/QUOTE]

Pikkasen on faktat sulla hakusessa. Ja lapsia on ehkä vaikea tehdä kondomin kanssa. ;)

[QUOTE="vieras";28908635]Loop-hoito on niin pieni homma, ettei paljonkaan eroa eroa siitä kolposkopiasta, joka on jo tehty. Itse asiassa, taitaa "sattua" vähemmän, kun loopilla ei leikata mitään. :)[/QUOTE]

Kiva tietää, kolposkopiasta jäi hyvä kokemus, en tuntenut mitään kipua tai epämiellyttävää tunnetta, harmi vain etten nyt sitten enää pääse samalle lääkärille. Olen vain melko vuotoherkkä ja pelottaa, että jään vuotelemaan enemmän kuin pitäisi :S

Alkuperäinen kirjoittaja vieras myös;28908637:
Pikkasen on faktat sulla hakusessa. Ja lapsia on ehkä vaikea tehdä kondomin kanssa. ;)

HPV tartuu kohdunkaulaan miehen terskasta. Mielellä on HPV terskalla vain jos on pannut muita naisia paljaalla. Lapsia ei kannata tehdä tautisen miehen kanssa.

Osa papilloomaviruksista aiheuttaa syyliä sormiin ja jalkapohjiin, ja noin parikymmentä virustyyppiä viihtyy sukuelinten limakalvoilla ja tarttuu helposti sukupuoliyhteydessä, joskus ehkä sormienkin välityksellä. Joskus harvoin voi ulkosynnyttimiin tulla syyliä saunan lauteiden tai vastaavien alustojen kautta.

Suomessa tehtyjen tutkimusten mukaan kahdeksan ihmistä kymmenestä on elämänsä aikana saanut papilloomavirustartunnan, useimmat vain eivät tiedä tartunnastaan, koska infektio on usein täysin oireeton ja se myös paranee yleensä itsestään.
Itämisaika tartunnasta havaittaviin muutoksiin on pitkä, vähintään useita viikkoja, tyypillisimmillään 3-4 kuukautta ja joskus jopa vuosia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras myös;28908691:
Osa papilloomaviruksista aiheuttaa syyliä sormiin ja jalkapohjiin, ja noin parikymmentä virustyyppiä viihtyy sukuelinten limakalvoilla ja tarttuu helposti sukupuoliyhteydessä, joskus ehkä sormienkin välityksellä. Joskus harvoin voi ulkosynnyttimiin tulla syyliä saunan lauteiden tai vastaavien alustojen kautta.

Suomessa tehtyjen tutkimusten mukaan kahdeksan ihmistä kymmenestä on elämänsä aikana saanut papilloomavirustartunnan, useimmat vain eivät tiedä tartunnastaan, koska infektio on usein täysin oireeton ja se myös paranee yleensä itsestään.
Itämisaika tartunnasta havaittaviin muutoksiin on pitkä, vähintään useita viikkoja, tyypillisimmillään 3-4 kuukautta ja joskus jopa vuosia.

Juuri tästä syystä ei kannata antaa paljaalla. Tartunnan todennäköisyys on erittäin todennäköinen ja seuraukset ovat ikävät.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras myös;28908691:

Juurikin näin. Itseäni ei enää kiinnosta mistä se on tullut, kun se kerta jo on, niin se on ja haluan vain saada hoidettua sen pois. Uudelleen se ei voi enää tarttua, kun sen kerran saa, ei taida lopullisesti kadota ollenkaan, ei vaan enää välttämättä oireile ja silloin ei ole enää vaarallinenkan.

[QUOTE="vieras";28908713]Juuri tästä syystä ei kannata antaa paljaalla. Tartunnan todennäköisyys on erittäin todennäköinen ja seuraukset ovat ikävät.[/QUOTE]

Miten ajattelit että voi tulla raskaaksi jos käyttää kondomia? On varmaan oltava joku supermies. Ja virusta ei voida testata tai todeta mitenkään, jos ei se oireile.

[QUOTE="vieras";28908713]Juuri tästä syystä ei kannata antaa paljaalla. Tartunnan todennäköisyys on erittäin todennäköinen ja seuraukset ovat ikävät.[/QUOTE]

Toisaalta lapsia hankkiessa onnistumisen todennäköisyys on suurempi paljaalla annettaessa.

Sulla ei sitten varmaan ole lapsia ollenkaan?

[QUOTE="vieras";28908762]Lapset on hyvä tehdä vastuuntuntoisen miehen kanssa joka ei ole antanut paljaalla yhdellekään toiselle.[/QUOTE]

:laugh: Äkkiä lakialoite avioeron kieltämiseksi. Sehän lisää merkittävästi hpv-tartuntojen määrää.