Loppuuko maito, auttakaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FANG-ANN-75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

FANG-ANN-75

Aktiivinen jäsen
17.06.2004
6 695
1
36
Tyttöni on 4kk. On täysimetyksellä. Eilen aloin koittaan perunaa sillä tyttö on isohko ja on alkanut itkemään usein. Ennen viihtyi lattialla, sitterissä jne jotta tein rauhassa kotitöitä yms. Nyt ei viihdy ja miehen kanssa kanniskellaan ja sylitellään sitä paljon kun se vaan ei anna esim mun tehä paljoa mitään kun huutaa helpolla(ennen oli ns helppo ja tyytyväinen).

Noin kolmisen viikkoa on tihentänyt imemistä 2h:n(aiemmin 2-4h). Nyt muutaman päivän imenyt reilun tunnin välein eli tihenee vaan!!! Öisin herännyt aina syömään 2-4 kertaa. Nyt kahtena viime yönä sekin tihentynyt. Viime yönä myös heräsi noin 20 kertaa itkemään(mielestäni kipuja? Perunasta ehkä?).

Asiaan:
Olen siis luullut että maitoa tulee ja että tyty vain tarvis soseita nyt. Olen LUULLUT että kaikki hyvin. Syön ja juon hyvin(nytkin tuoppi vettä vieressä ). Olen onnellinen ja tasapainoinen.

Tulin neuvolasta ja tyttö heräsi 2h päiväunilta. Imetin oikeasta rinnasta. Söi hetken aikaa ja sammui tisulle. Vetäydyin irti ja se heräsi. Aloin pumppaamaan HETi samasta rinnasta takamaitoa perunasoseeseen. Tuli MUUTAMA TIPPA vain eikä herumisrefleksiä tullut! Imiessä tulee aina ainakin kerran.
Ajattelin et no vasemmasta tulee sillä imetin sen lähes 3h sitten neuvolassa. Sieltä tuli vaivaiset 10 ml!!!!
ONKO MAITO NYT LOPPU, ilman mitään selkeetä varoitusta vaikka kaikkeni tein??? Tiedän että pumppu huonompi kertoaman totuutta sillä lapsen suu imee lujempaa mutta silti!

Voiko olla tilapäistä? Kokemuksia? Millä saan tilanteen takaisin? Tuntuu että ongelmat paheni/alkoi kun lopetin rintakumien käytön, voiko sillä olla osaa asiaan?
Juon vettä paljon edelleen niiku aina ja mies tuo kaupasta töiden jälkeen kotikaljaa. Laitan sen hieroon hartiat ja taidan laittaa lämpimän kaurapussin rinnoille. Muuta mitä voin tehä?
Nytkin se kätisee ja imee peukkua sängyssään. Huomenna takas neuvolaa, ne tekee syöttöpunnituksen sitten.

Luulin että kyllä kaikilta aina maitoa tulee(ellei "elimellinen" vika/sairaus)kun vaan syö ja juo hyvin ja on luottavainen ja onnellinen mieli jne blaablaa. Niimpä joo...
ps. pojan kohdalla imetys ns epäonnistui ja mulle on todella tärkeetä että tämä onnistuis. En halua antaa korviketta ennenkui ihan pakko!

Kiitos vastaajille. :hug:

Vauvalla on varmaan tiheän imun kausi, eli tilaa lisää maitoa =) Maitoahan tulee sitä enemmän mitä useammin vauva syö. Pumppaamalla EI saa selville todellista maidon määrää, itse en ole koskaan saanut tipan tippaa pumpulla, vaikka vauva sai varmasti tarpeeksi.

Älä huoli. Juo ja syö hyvin, vauva kyllä saa tarpeeksi maitoa ja parin päivän kuluttua sitä tulee taas enemmän kuin nyt. Toimii hieman viiveellä tuo tilaus, mutta toimii kuitenkin :D

Niin ja voisko nuo itkut johtua siitä perunasta?

mulla oli samat fiilikset ihan samassa vaiheessa, kuukausi sitten. aloitin jo hätäpäissäni soseetkin, mutta sitt lopetettiin ne kun sitä maitoa alkoikin herumaan taas. imetä vaan ja lisää, anna lisäksi muuta että vauva saa mahansa täyteen. kyllä sieltä alkaa tulemaan kun tilaus on päällä...

Se pumppu ei kerro oikeastaan mitään siitä tuleeko maitoa vaikoa ei. Jotkut ei koskaan saa pumpulla irti tuon enempää mutta imetys onnsituu hyvin.
Yksi syy tuohon tiheästi syömiseen ja heräämiseen voi olla myös korvatulehdus.Voi olla ilman mitään muita oireita kuin se että syö tosi tiheään ja heräilee yöllä useasti.
Ei se maito noin vaan lopu kun keran tähänkin asti on riittänyt!

pumppaamalla ei ikinä saa yhtä paljon kuin imemällä. itellä irtosi maksimissaan 10milliä täydestä rinnasta ja silti tyttö eli rintamaidolla sen puoli vuotta ja imetyksen lopetin vasta 1v4kk synnytyksestä.

voisko olla tiheänimun kausi? tyttö tulossa kipeäksi ja tilaa maitoa? kasvupyrähdys tulossa? hampaita?

kokeile imetysteetä ja/tai kotikaljaa, mulla toi kotikalja tepsi tosi hyvin. ja siitä tuli hyvä janojuoma kun itte teki.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
http://www.imetystukilista.net/

Juoda pitää paljon.Ykkösolut tai perhekaljakin auttaa ja luonteistuotekaupan mammatee.

Laitoin maitolaiturille saman kyssän juuri :wave: Mies tuo kotikaljaa tullessaan töistä ja vettä juon tod paljon.

Ei ole maito loppu. Itse kirjoitit, että tyttösi on iso. No, hänhän kasvaa koko ajan isommaksi -> tarvitsee enemmän ravintoa -> imee useammin, että saa maidontuotantosi kasvamaan. Ihan loogista, kun sen näin ajattelee. Saattaa kestää jonkin aikaa tai loppuu jo tänä iltana, mutta imetä vain, kyllä se siitä.

Se, ettet saanut lypsämällä tulemaan, voi johtua tilanteen luomasta paineesta. Itse olen imettänyt poikaani nyt 9kk ja huomannut omakohtaisestikin sen, että lypsäminen ei onnistu, jos vähänkin on stressiä tai muuta vaivaa. Kuitenkin poika saa imettyä maitoa silloinkin.

Imetys on ihmeellinen asia, joka on ihanaa yhdessäoloa sen onnistuessa ja hermoja repivää, jos on jokin ongelma. Koita kuitenkin jaksaa tämän ongelmakohdan yli, onhan äidinmaito lapsellesi parasta.

Alkuperäinen kirjoittaja khalawah:
Vauvalla on varmaan tiheän imun kausi, eli tilaa lisää maitoa =) Maitoahan tulee sitä enemmän mitä useammin vauva syö. Pumppaamalla EI saa selville todellista maidon määrää, itse en ole koskaan saanut tipan tippaa pumpulla, vaikka vauva sai varmasti tarpeeksi.

Älä huoli. Juo ja syö hyvin, vauva kyllä saa tarpeeksi maitoa ja parin päivän kuluttua sitä tulee taas enemmän kuin nyt. Toimii hieman viiveellä tuo tilaus, mutta toimii kuitenkin :D

Et saanut maitoa pumpulla :o mielenkiintoista. Serkku sanoi myös että joillain käy niin mutta hyvä kuulla ihan muiltakin esimerkkejä.Mutta MUN mielestä outoa että vaikka se on tilannut tiheemmin sitä että niin vähän tuli pumppuun....mut eipä sullakaan tullu. Ja lapsesi kasvoi hyvin?

Mulla maitoa ei tullut lyypsämällä tai pumpulla kuin muutamia kymmeniä millejä käsin lypsämällä ja pumpulla vain tippoja, mutta mun isokokoinen poika sai silti pelkkää rintamaitoa puolivuotiaaksi ja se riitti hyvin. Eli se että pumpulle ei heru, ei yksinään tarkoita että maito olisi lopussa.
Rintakumi voi aiheuttaa sitä että maitoa ei tule yhtä paljon kuin ennen, kun se kuitenkin häiritsee siinä rinnan ja vauvan välissä.

Tuonikäiset vauvat kitisevät muutenkin kun tylsistyvät joten se, että ei enää viihdy muualla kuin kannettuna sylissä, ei sekään yksinään tarkoita että ruuasta olisi pulaa, yösyötöilläkään vauvalla ei välttämättä ole nälkä vaan imemisen tarvetta ja läheisyydenkaipuuta. Tosin mä olen aika huono sanomaan sitä, kuinka monta kertaa tuonikäinen syö yöllä kun mulla poika nukkui vieressä ja mä imetin unissani...

Mutta mulla ei ole maitomäärä lisänneet mitkään mammateet tai kotikaljat yhtään, mutta suklaansyönnistä suihkutissiongelma paheni huomattavasti

Vauvanilo

Vauvanilo Mammatee äidinrakkauteen

Maidon eritystä lisäämään ja imettävää äitiä vahvistamaan.
Käyttö on hyvä aloittaa ja ennen synnytystä, paitsi jos maidontuotanto on liiallista jo silloin.

tilli, nokkosen, sinimailasen ja vadelman lehdet, kuminan, aniksen* ja fenkolin* siemenet sekä mallas (*=ulkomainen).

http://www.frantsilankehakukka.fi/shop/index.php?nayta=tuote&kategoria=7

Alkuperäinen kirjoittaja Lokki:
Se pumppu ei kerro oikeastaan mitään siitä tuleeko maitoa vaikoa ei. Jotkut ei koskaan saa pumpulla irti tuon enempää mutta imetys onnsituu hyvin.
Yksi syy tuohon tiheästi syömiseen ja heräämiseen voi olla myös korvatulehdus.Voi olla ilman mitään muita oireita kuin se että syö tosi tiheään ja heräilee yöllä useasti.
Ei se maito noin vaan lopu kun keran tähänkin asti on riittänyt!

Lääkäri tarkisti korvat tänään neuvolassa ja puhtaat oli. No, nytkin pulautti mun kädelle et kyllä se edes jotain saa :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Alkuperäinen kirjoittaja khalawah:

Et saanut maitoa pumpulla :o mielenkiintoista. Serkku sanoi myös että joillain käy niin mutta hyvä kuulla ihan muiltakin esimerkkejä.Mutta MUN mielestä outoa että vaikka se on tilannut tiheemmin sitä että niin vähän tuli pumppuun....mut eipä sullakaan tullu. Ja lapsesi kasvoi hyvin?

Juu, täysimetin 6 kk molemmilla kerroilla ja vauva kasvoi, mutta en vaan saanut pumpulla mitään, herumista ei tapahtunut. Tarvitsin sen vauvan siihen tissille ennenkuin mitään tapahtui :D Yksilöllistä varmaan, toiset saavat ja toiset eivät.

http://www.tunttarulla.com/products.php?g1=72ad12&g2=0b70ff

Vauvanilo-yrttitee 50 g/pss 5?

Valmistaa kehoa sekä synnytykseen että imetykseen.

Auttaa palautumaan synnytyksestä.

Lisää äidinmaidoneritystä.

Vahvistaa imettävää ja odottavaa äitiä.

Auttaa vauvan ilmavaivoissa - imettävän äidin kautta.

Voidaan nauttia tarpeen mukaan 2-4 teekupillista päivässä.

Yrttitee ei sisällä kofeiiniä tai teeiiniä.

Vauvanilon valmistukseen on käytetty mm. sinimailasta, fenkolia, nokkosen ja vadelman lehtiä.

- TILAPÄISESTI LOPPU -

Toisiltahan voi loppua yhtäkkiä pikkuhiljaa maidontulo..
Mutta toivotaan ettei käy niin.

Anteeksi vain, mutta olen eri mieltä. Maidontulo loppuu, jos ei imetä. Nämä, jotka sanovat maidontulon loppuvan pikkuhiljaa, ovat voineet tietämättään vähentää maidontuloa sillä, että ovat vähentäneet imettämistä luullessaan, ettei maitoa ole (juuri jonkin tiheän syömisen kauden aikana).

Alkuperäinen kirjoittaja Koppura:

Anteeksi vain, mutta olen eri mieltä. Maidontulo loppuu, jos ei imetä. Nämä, jotka sanovat maidontulon loppuvan pikkuhiljaa, ovat voineet tietämättään vähentää maidontuloa sillä, että ovat vähentäneet imettämistä luullessaan, ettei maitoa ole (juuri jonkin tiheän syömisen kauden aikana).

No,mulla kolmannen lapsen kohdalla näin kävi.Kahta ensimmäistä imetin yli vuoden..

Alkuperäinen kirjoittaja Koppura:

Kyllä se maidon määrä voi vähentyä tiheästä imettämisestä huolimatta ja esimerkiksi e-pillereiden aloittaminen joillakin aiheuttaa myös sen että maidontulo vähenee samalla.

vaikkei maitoa tule pumppaamalla paljoaaan ei se tarkoita sitä, että maitoa ei enää tulisi tarpeeksi vauvan tarpeisiin nähden. vauvan imu ote on paljon tehokkaampi kuin pumpulla :)

vauvasi tihentyneet syöttö välit kuulostaa aivan samalta kuin meiän vauvalla 5kk iässä. 4h syöttöväli tihentyi jossain vaiheessa 1 tuntiin. vauva alkoi hermostumaan tissillä, ja heräilemään öisin ja itki paljon myös öisin vaikka oli aikaisemmin nukkunut yöt todella hyvin. Minulla tuli kuitenkin maitoa omasta mielestäni silloin todella hyvin, mutta siitä huolimatta vauva alkoi saada itkuraivareita tissillä. Tälläistä jatkui yli viikon.. Maidon tulo alkoi vähenemään, koska vauva ei paljoa tissiä suostunut ottamaan.. pumppaamalla sain maitoa vaivaiset 10ml puolen tunnin pumppaamisen jälkeen..Yhtenä iltana annoin vauvalle 2tl maissipilttiä ja kas kummaa --> illalla taas kelpasi tissi ilman itku raivaria ja yö nukuttiin 23-11 ilman ainuttakaan syöttöä :)

Minun mielestä meillä vauvan itkuisuus ym ei johtunut siitä, että ei olisi saanut tarpeeksi maitoa tissistä vaan siitä, että maito ei yksinkertaisesti vaan täyttänyt mahaa tarpeeksi kauaksi aikaa ja vauva alkoi turhautumaan siihen.. :) nyt olen tyytyväinen etten lopettanut imettämistä vaikka lähellä se silloin oli. Vauva on nyt 7kk ja imee tissiä tyytyväisenä.

että tälläinen kokemus minulla....

suosittelen sinua jatkamaan imetystä vaikka tuntuisikin ettei maitoa tule riittävästi.. välillä vauvalla saattaa olla tiheämpiä imukausia jolloin se tilaa lisää maitoa ja myöhemmin taas syöttövälit pidentyy..

Tuli melko sekava sepitys.. :S

Kakkosen kanssa kävi niin, että vauva alkoi asua tissillä n. neljän kuukauden iässä. Mitään muuta ei ollut saanut kuin tissiä siihen saakka. Lapsi ei ollut enää yhtä tyytyväinen kuin ennen, saattoi kiskoa ja kiukutella tissillä. Neuvolassa todettiin, että paino oli laskenut: oli aloitettava lisäruokinta. Heti ensimmäisellä kerralla olisi korviketta mennyt vaikka kuinka. Silloin alkoivat menkat synnytyksen jälkeen ja ajattelin, että jos se on tilapäinen juttu ja menee ohi menkkojen loputtua. Ei mennyt.

Menkkoihin loppui maidon tulo kahdella muullakin, mutta silloin menkat onneksi alkoivat myöhemmin. Imettäminen oli minusta aina helppoa ja mukavaa, ties miten pitkään olisin jatkanut, jos olisin itse saanut päättää! =)

Yhteistyössä