lorun loppu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuuliajolla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuuliajolla

Vieras
Minulle ja rakkaalleni tuli nyt monen vuoden jälkeen ero. Minä itse olin kyllä miettinyt miehen jättämistä, parin viimeisen riidan aikana olin sillä häntä ""uhannutkin"", mutta sitten kun kuulin sen hänen suustaan; ""ei tästä tule mitään"", se iski tajuntaani. En minä eroa halunnut...ne minun eropuheeni olivat jotain epätoivoisia yrityksiä saada mies heräämään siihen, etten jaksa hänen jokaviikonloppuista juomistaan ja ainaisia menoja poikaporukalla. Tarkoitus oli, että hän tajuaisi miten tärkeä hänelle olen, ja alkaisi ottamaan minutkin huomioon - ei se, että hän tekisi sellaisen valinnan,että luopuu mieluummin minusta!

Mies on n. 25 vuotias ja minä vähän nuorempi. Itse olen ohittanut sen iän milloin kiinnosti bailaus ja ryyppääminen, minä haluaisin jo ""perheen"". Miehellä tuo nuoruus ei vaan ole tuntunut menevän ohi, kaikki hänen kaverinsa ovat poikamiehiä ja joka viikonloppu keksitään jotakin menoa. Kyllä sen tajuan ettei ole helppo sanoa lähtevänsä muijan kanssa leffaan kun pojat houkuttelevat, että tänään ensin sen ja sen luo istuskelemaan tai saunomaan ja sitten baariin kuuntelemaan sitä ja sitä bändiä. En minä koskaan miestä kieltänyt lähtemästä, tai nalkuttanut jatkuvasti, mutta sitten kyllä suutuin jos ne ryyppyreissut meni ihan överiksi. Mies oli melkein aina niin humalassa illan päätteeksi, että alkoi haastaa riitaa jostakin hullusta asiasta tai puhui sekavia, ja seuraavana päivänä kun jotakin tivasin, ei muistanut mitään. Ihan mahdoton meininki oli silloin alussa, koko ajan se meni asiallisempaan suuntaan, ja siksi jaksoinkin odottaa.

Ennen minua miehellä on ollut 3 pitkää monen vuoden suhdetta, hän on siis aivan kakarasta asti seurustellut koko ajan, ja aluksi katsoin aika paljon tuota rilluttelua sormien läpi sen takia, että aloitti sen vasta vähän ennen kuin tavattiin, reilut 3 vuotta sitten. Eli mies ei ollut siinä 15-20> ikävuoden välillä muuta tehnyt kuin ollut kiltisti tyttöystävien kanssa. Mies usein puhuikin että häneltä on jäänyt nuoruus elämättä, ja kehui minua kuinka jaksan ymmärtää häntä jne.. Jossain vaiheessa taisi alkaa pitää sitä ymmärrystäni itsestäänselvyytenä.

Koko yhdessäolomme ajan mies lupaili että kyllä tää meneminen tästä rauhottuu. Välillä meni paremmin, sitten häntä taas vietiin kun pojat kutsui. Aina tuntui että saan kilpailla miehestä niitten hänen kaveriensa kanssa, ja ne olikin mustiksia,koti-illoista miehelle vittuiltiin ja meidän välejä koetettiin rikkoakin. Nyt loppuaikoina kuitenkin oli tosissaan puhetta jopa lapsesta (sovittiin että jätän pillerit pois), mies oli miettinyt että haluaa perheen ja mennä kanssani kihloihin, kämppäkin ostettiin (tai hän osti ja yksinään hän sinne nyt sitten muuttaakin). Mietin, että jospa miehelle tulikin paniikki kaikista noista isoista suunnitelluista muutoksista, tai alkoi jotenkin ahdistaa..ota nyt siitä sitten selvää...?

Meillä meni muuten sujuvasti, eihän me arkena juuri riidelty, mutta viikonloput, ne aiheutti kränää. Miestä ei ikinä kiinnostanut lähteä baariin minun kanssani (koska aikaisemman tyttöystävän kanssa siitä oli aina tullut sota, ja hänellä oli se asenne että niin se on aina), tai leffaan tai syömään tai ajelemaan tai kävelemään. Hän sitten tiesi että olen perjantai-illan pahoilla mielin, ja oli varmaan huono omatunto:usein tuntui että hän halusi kehittää jotakin riitaa syyllistääkseen huonosta omastatunnostaan minua.

Mies kertoi jo alussa minulle olevansa ""vaan tällainen"" ja hänen suosikkipuolustuksensa on ""mä olen mikä olen"". Ei auttaneet minun viisasteluni, että ""parisuhteen eteen pitää olla valmis tekemään töitä"" . Mies kuvittelee että suhteen kuuluu sujua vaivattomana siinä muun elämän sivussa, eikä aiheuttaa päänvaivaa. Jos suhde alkaa vaivaamaan pääkoppaa, täytyy erota. Miehellä on sellainen asenne melkein kaikkeen, että ""vituiksi se kumminkin menee"", minäkin olen moneen kertaan saanut kuulla häneltä että kuitenkin joskus sitten jätän hänet, ja että joskus se ero kumminkin on edessä. Kuvittelin kuitenkin, että ei meitä mikään erota, että me kuulumme yhteen.

Olin kuvitellut jo yhteisen lapsen, saatoin nähdä miten se olisi mieheni näköinen, ja nyt itken sitten sitäkin, etten saakaan häneltä lasta. Olimme puhuneet siitä,miten molemmat haluaisivat joskus asua omakotitalossa jossakin vähän syrjässä, ensin kaupungissa jossakin pienemmässä kämpässä. Kaikkea suunniteltiin.

Miten voisin pyyhkiä pois mielestäni sen kaiken, luopua, irrottaa hänestä!? Kun hän otti eron puheeksi puhelimessa, olisin halunnut vain huutaa OLE HILJAA, juosta hänen luokseen, mennä syliin enkä koskaan laskea irti. Kuitenkin kuulin itseni sanovan, että niin, ei kai tästä mitään tule. Mies sanoi ettei hänestä ole muuttamaan tapojaan, ei hänestä ole tähän. Teki mieli kiljua että ryhdistäydy piru vie, ja rupea mieheksi mulle ja lakkaa se pelleily... Hän sanoi rakastavansa minua, ja ettei haluaisi minusta luopua, mutta kun se ero kuitenkin joskus tulisi eteen, vai mitä? en ymmärrä tuota asennetta! Minun kuuluisi olla hänelle niin tärkeä, että hän taistelisi kynsin hampain minusta!

Nyt ei olla nähty viiteen päivään. Koetan saada hänestä mieleeni selkeän kuvan, koitan muistaa hänen tuoksunsa, pehmeänkarhean posken, kädet... ja minusta tuntuu että kuolen! Miten minä voisin vierottaa itseni ihmisestä, johon olen kasvanut kiinni, jonka kyljessä olen joka yö nukkunut. Nyt pitäisi nukkua kylmässä sängyssä yksin pimeässä, eikä viereltä kuulu hänen hengitystään.. Minulla oli niin selittämättömän vahva tunne siitä, että me Kuulumme yhteen. Rakastan häntä niin pelottavan paljon. Nyt tuntuu siltä että olen niin täysin yksin, aivan liian heikko jaksamaan yhtään mitään! Miehen mukana menetän hänen minulle tutuksi tulleet sukulaisensa, joita tulee myös kauhea ikävä... Voi miksi tämä meni näin?!!! Toivon, että elämä meidät vielä johdattaa yhteen ... Ellei mies sitten rakastu johonkuhun toiseen, jonka vuoksi tekee mitä vain. Ja minä pelkään, etten ikinä lakkaisi ikävöimästä häntä...En tahdo edes tietää, että on olemassa muitakin miehiä, ei ei minulle, en tahdo ketään..!

Okei, tuo mies on vähän kypsymätön, ja osaa olla raivostuttava, ja taulapää, mutta tiedän että hän olisi hyvä isä ja hyvä mies, kunhan kasvaisi aikuiseksi. Ehkä hänen pitää tehdä se sitten yksin...?

Kun saisi jostain voimia kestää tämä ero! Mies on joka hetki mielessä, murehdin vain että kumpa hän ajaisi töissä varovasti ja pärjäisi muutenkin (=ei nukkuisi joka aamu pommiin), ja minua raastaa kun en voi soittaa hänelle, enkä tiedä missä hän on. Voi, haluan kuulla sen hänen jokapäiväisen selontekonsa päivän tapahtumista, ja rauhoitella jos hän on harmissaan jostakin, haluan pitää häntä hyvänä ja tunteä hänen turvallisen lämpönsä.
Tiedän että taas itkeä vollotan itseni uneen... Mietin, että kaipaako hän ollenkaan minua...entä jos hänellä on jo joku uusi mielessä, ja sai siitä vauhtia tuohon eroon..äh, miksi täytyy kiduttaa itseään tällaisilla ajatuksilla?

Tulevaisuus pelottaa niin kovin, mitä minulle ja meille tapahtuu?
Kukaan ei varmaan kylläkään jaksa lukea tätä vuodatustani, mutta teinkin sen lähinnä siksi että sain purkaa mieltäni. Vastata toki saa jos haluaa jotakin sanoa.

Ole onnellinen että olet päässyt eroon. Nyt parantelet haavasi, aikaa siihen menee mutta sinä selviät. Varaudu siihen että tulet elämään läpi eri tunteita. Jossain vaiheessa aika kultaa muistot ja näät miehessä kaiken hyvänä. Ota silti järki käteen ja pohdi mitä elämäsi parisuhteessa oikeasti oli. Kyllä sinä selviät.

Kirjoituksesi olisi voinut olla entisen naisystäväni kynästä vuosikymmen sitten. Minä elin kun tuo sinun miehesi. Meillä oli samansuuntaiset haaveet ja tulevaisuuden suunnitelmat kuin teilläkin. Ongelma oli aikataulu.

Hän oli jo työelämässä ja olisi halunnut rauhoittua. Minulle, opiskelijalle, ei moinen tullut pieneen mieleenkään. En ymmärtänyt, miksi siellä sohvalla olisi pitänyt niiden arkipäivien lisäksi vielä kaikki viikonloputkin kyhnätä.

Halusin nähdä ja kokea, enkä tässä tarkoita muita naisia. Hän vain näki koko ympäröivän maailman kilpailevan sielustani ja ajastani itsensä kanssa. Minusta sinne olisivat mahtuneet molemmat, mutta ei hän sitä suostunut uskomaan.

Minä pidin jääräpäisesti kiinni elämäntavastani. Joko kelpaa tai sitten ei. Ei kelvannut, koska jokaisesta menosta tuli sanomista. Sitten alkoi erolla kiristäminen. Mietin mielessäni, että jos hän ei minua itsenäni hyväksy, niin sitten erotaan. Ei, ei hänkään erota halunnut. Hänkin halusi vain erolla uhkaamalla muuttaa minut kaltaisekseen.

Minusta hän taas oli valmis jättämään minut varsin vähäpätöiseten syiden vuoksi, joten en sitten varmaankaan kelvannut omana itsenäni. Hän olisi halunnut haavekuvansa minusta. Niinpä sitten erottiin.

Jälkeenpäin ajatellen oli hyvä, että niin kävi. Vasta nyt alkaisin olla valmis siihen, mitä hän odotti jo vuosikymmen sitten. Surkuhupaisaa tilanteessa on, että minä olen ollut naimisissa jo useamman vuoden, hän edelleen etsii sitoutumishaluista ja kotonaviihtyvää miestä.

Lopuksi neuvo uusien pettymysten välttämiseksi. Etsi mies, jolla ei menojalka vipata. Ei tarvitse sitten odotella, milloin (vai mahdollisesti ei milloinkaan) mies rauhoittuu ja alkaa elää sinun haluamallasi tavalla.

Pelätä nyt ei kannata. Mitä mörköjä sinä tulevaisuudessa näet? Itke nyt muutama päivä oikein kunnolla, ja keksi sitten jotain muuta tekemistä. Jos tuo mies olisi sinua oikein erikoisesti rakastanut, niin ei olisi noin helposti antanut periksi. Miehet usein hommaa eron tuohon malliin, tekee juuri sitä minkä tietää toista harmittavan ja toivoo että nainen potkaisee miehen pihalle ettei tarvi olla raaka ja jättää naispolo. Miehesi näkyi iskevän tuohon saumaan.

Jos nyt jostain syystä haluat tehdä ex mieheesi positiivisen vaikutuksen, niin reipastut ja alat elää omaa elämääsi. Jos kohtalo on tarkoittanut niin että jutulla on jatkoa, kyllä mies ilmestyy vielä joskus elämääsi. Volistelu ja kaipaavat katseet ei takuulla auta asiaa.

Vanhempana ja viisaampana sanoisin tietysti että noin paljon kännäävää miestä en kyllä edes huolisi. Jos olisitte menneet naimisiin niin kymmenen vuoden kuluttua saattaisit olla väsynyt perheenäiti, jolla on pari lasta ja bilettävä aviomies. Miehen suloisuus olisi mielessäsi aikaa sitten rapissut jatkuvan juhlimisen mukana. Silloin voisit melkein toivoa että miksei mies silloin nuorena kiertänyt minua kaukaa.

Kiitos kannustavista kirjoituksistanne! Inhorealistille haluaisin sanoa, että en minä ihan noin paha ole kuin taisit ymmärtää. En ole kiristänyt miestä, tyyliin ""ellet muutu, jätän sinut"", vaan koittanut nyt lopussa selittää ja puhua, että ei hän voi aina tehdä vain omia juttujaan kun meitä on tässä kaksi. Mies ei siis Koskaan voinut viikonloppuina viettää aikaa minun kanssani; jos hän jäi kotiin, makasi sängyssä kokopäivän ja minun olisi pitänyt siinä vieressä sitten hihkua, että ""jes, sä oot kotona mun kanssa vaikka on perjantai"". Mutta minun kanssa ei suostunut, huom. vaikka miten pyysin, lähtemään illanviettoihin tms! Kyllä hän sai mennä ja kokea, se oli itsestään selvää että ainakin joka perjantai hän menee, enkä siitä urputtanut, mutta seuraavana iltana kun minä olisin halunnut huomiota tai lähteä jonnekin, ei mies ikinä ""jaksanut"", se otti päähän. Lopun viikonlopun hän vain makasi.

Mies joskus sanoi minulle, että tavattiin 10 vuotta liian aikaisin: saattaa olla tosi. Tässä vihastuttaa se, että varmasti hänestä joskus tulee aivan hyvä mies kunhan rauhoittuu, mutta olenko minä enää silloin siinä odottamassa, ja se jonka hän haluaa - en varmaankaan. En haluaisi hänen kummittelevan mielessäni enää 10 vuoden kuluttua...

En minä ajatellut miestä takaisin parkua, vaan ainakin esittää että minulla menee ihan hyvin. En toisaalta aio kyllä mitenkään hänelle myöskään ""näyttää"", esittämällä mitään ""elämä on Niiin hauskaa"" tai ottamalla samantien uuden miehen, ei kuulu tyyliini. Tällä hetkellä asun vanhempieni kotona, lehteen laitoin jo ilmoituksen vuokra-asunnon hausta. Päivä kerrallaan tässä on sinniteltävä vaikka tuntuu että lyyhistyn kasaan, ja luulen näkeväni hänet jokapuolella ja kaikkialla...

Sehän nuorilla naisilla usein on, että he pelkäävät, etteivät nuoruudenrakkauden jälkeen enää IKINÄ kohtaa ketään miestä.

Voin 33-vuotiaan varmuudella vakuuttaa, ettei näin ole. Minäkin elin 5 vuotta suhteessa, joka alkoi ollessani 21. Muutuin totaalisesti noiden vuosien aikana eikä meillä enää loppuaikoina ollut mitään yhteistä, vaan hirveästi riitoja. Muistan vielä elävästi miehen sanoneen, että ""olet sellainen nainen, jonka kaltaisen kanssa en ikinä voisi mennä naimisiin"". Se sattui silloin kovasti, mietin että olenpa minä huono naisena.

No, nyt minulla on avomies ja ihana 1-vuotias poika. Meillä on omat riitamme ja olen saanut huomata, että elämä ei ole sellainen prinsessasatu, jollaiseksi sen ehkä nuorena kuvittelin (siis parisuhdemielessä).

Mies varmasti rakasti (rakastaa?) sinua, mutta hänelle ovat nyt muut asiat tärkeämpiä. Hän haluaa mennä ja mesota vapaasti kavereidensa kanssa. Myöhemmin hänen elämänarvonsa luultavimmin muuttuvat ja hän perustaa perheen. Tai sitten hän on yksi niitä ikuisia poikia, jotka eivät löydä elämäänsä muuta tarkoitusta kuin notkua baareissa.

Uskon, että sinua varten on joku ihan toinen mies. Älä pelkää elää yksin. Se tekee varmasti ihan hyvää eikä sitä varmasti jatku ikuisesti. Ole varma itsestäsi. Sinun maailmasi ei kaadu tuohon mieheen, eikä kehenkään mieheen. Sinulla on kaksi jalkaa, joiden päällä seisot. Itsenäisesti.