löysimme ihanan kämpän, vuokra kalliimpi ja kesällä olemme aina ihan peeaa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ghdnndh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

ghdnndh

Vieras
asun mieheni ja 2 taaperon kanssa vanhassa, raihnaisessa kerrostaloasunnossa ja löysin ihanan rivitaloasunnon 3km päästä eli vähän sivummalta keskustaa. päivähoitoon ja kauppoihin olisi hieman enemmän matkaa kun nyt ne on ihan vieressä ja menisin yhden sijasta kahdella bussilla kouluun sitten kun sinne palaisin.. lisäksi vuokra nousisi tosiaan 200eurolla ja elämäntilanteemme on se että olen kotona lasten kanssa kesälomani ajan ja muutto olisi ensi kuussa. mies jäi juuri työttömäksi ja hänellä on karenssi joten hän ei saa kun lapsilisät. eläisimme siis muutosta muutaman kuukauden kelan tuilla jotka ovat todella huonot jos mies nyt ei saa töitä. sossuhan ei voi estää meitä muuttamasta ja tämä kämppä on sossun sivujen mukaan kohtuuhintainen: tampereella siis, 77m2 ja 800e vuokra eli mielestäni melko halpakin rivitaloksi. sossu voi miehen karenssin takia sen 20% ottaa pois mutta muuten pitäisi sieltä saada rahaa, eikö? olemme sieltä ennenkin saaneet rahaa joten jos tuo 200e lisä on sossun sivujen mukaan edelleen kohtuullinen korotus niin miksi ne ei maksaisi edes jotain sitten?? olen sossun kanssa asioimisesta oppinut sen että puhelimessa sanotaan jaa ja juu eli arpapelillä muutettaisiin kun päätös tulisi teitysti vasta muuton jälkeen ja kiva jos summa olisikin todella pieni. siihen vuokraan meillä olisi nytkin varaa kyllä, mutta sinne menisikin sitten melkein kaikki rahat...

olen joskus tehnyt huvikseni listan toivekämppäni kriteereistä ja tämä uusi kämppä täyttää ne KAIKKI. en itsekään ajatellut että ne kaikki voisivat täyttyä. meillä ei ole mitään kiirettä muuttaa kun tämä nykyinen on ihan ok, mutta huvikseni välillä olen kämppiä katsellut ja kerrankin löytyi ihana, sauna ja piha ja kaikki <3. kämppä on esimerkiksi -07 rakennettu kun nykyinen on -74 ja sen kyllä huomaa :/ tämä nykyinen kämppämme on halpa ja iso joten tämän kai ansaitsisimme mutta tilanteemme on kuitenkin väliaikainen, syksyllä mies saisi taas tukia ja toki joskus töitäkin, ja minun tuet nousisi myös muutaman kuukauden päästä jonkun verran. kesällä tilanteemme vaan on aina tällainen ja syksylläkään emme paljoa elä herroiksi. mutta syksyllä ei tarvitse kitua enää vaikka ehkä sossua silloinkin olemme joskus tarvineet. olisitteko te valmiita elämään makaronilla TÄYDELLISEN kämpän takia, myös lapsiperheessä?? olen vuoden kämppiä silloin tällöin katsellut ja ei ole kuin pari kertaa tullut vastaan kämppä joka täyttäisi edes puolet kriteereistäni.. jotka ovat siis ihan inhimillisiä kuten autopaikka, iso vaatehuone, astianpesukone tms. nykyiseen ei esim astianpesukonetta saa. :S ja emme kuitenkaan ole mihinkään 1200e kk/100m2/5h kämppään muuttamassa, mielestäni unelmointini on vielä ihan ihmillistä.. =) voihan olla ettei sitä edes saada mutta se on sitten eri asia.

mutta meillä olisi siihen varaa sossun avustuksella :D ja syksyllä emme välttämättä edes tarvitsisi sossua.. ja voinko vedota siihen että kämppä on 5m2 isompi xD jos en muutakaan keksi :D??

Mun mielestä pitää asua omien tulojensa mukaan, eikä ajatella, että sossu elättää, jos itellä ei rahat riitä. Itsekin asuin muutama vuosi sitten, köyhimmän ajan elämästäni eli opiskelut & sinkkuajan, -79 rakennetussa rivitalossa, joka ei tosiaankaan ollut unelma-asuntoni, mutta se oli sellainen, mihin sillä hetkellä riitti rahat. Sitten kun olet itse töissä ja ette enää joudu kitkuttelemaan Kelan ja sossun rahoilla, niin mikään ei estä hankkimasta sitä unelma-asuntoa - voi vaikka ostaa sellaisen omaksi!

Millä maksaisitte vuokravakuuden ja muuton? Sossu kun ei huvimuuttoja tue. Mite eläisitte, jos ei varaa ruokaan. Ensin opiskelet ja mieskin voisi työmotivaatiota parantaa, jotta varaa parempaan asumiseen olisi.

Miten maksatte takuuvuokran? Sossu voi kieltäytyä antamasta takausta.

Olisin mäki halunnu muuttaa isompaan asuntoon likan kans opiskeluaikana, mutta ei ollu varaa eikä sossu olisi antanu takuuta. Ny on kolmio jonka takuun maksoon itte ja vuokranki maksan kokonaan itte. Eipä voi kukaa sanoa yhtää mitää ku itte maksan.

Mä haluaisin muuttaa rivitaloon. Taikka omakotitaloon. Mutta vaikka me molemmat käydään töissä, meillä ei ole siihen tällä hetkellä eikä lähitulevaisuudessa resursseja.

Mä ymmärrän kyllä, että sitä haluais päästä siihen unelmakämppään. Mutta joskus niistä kriteereistä on pakko vähän tinkiä. Sanoit, että teillä on aina kesäisin tällainen tilanne? Onko miehesi siis aina kesäisin työttömänä tai karenssilla? Tänä päivänä on myös vaikea löytää töitä. Jos jatkuvasti elää yli varojensa esim. liian kalliin vuokran vuoksi, en tiedä miten sossu mahtaa sellaiseen suhtautua?

tuliko kenellekään mieleen että saamme vanhasta asunnosta takuuvuokran? ja tarkoitin tuolla viiden neliön jutulla sitä että isompi se on vaikka vain noinkin vähän mutta isompi silti :D ei kai kukaan vedä rajaa kuinka paljon isompi on tarpeeksi hyvä syy :D

ja mihin muutossa tarvii rahaa? :D edellinen muuuttoni maksoi 20e kaverille. otan siihen sitten varmaan lainan? :P

ja olen itse ihan samaa mieltä että yli varojensa on tyhmää elää, kyse on kuitenkin vain kesästä, maks syksyn alusta. olisitteko valmiita elämään vähän äärirajoilla noin lyhyen ajan..?

Teidän pitää maksaa takuuvuokra uuteen ennen kuin saatte vanhasta sen pihalle.

Ei teillä ole varaa, ja sossu ei todennäköisesti hyväksy muuttoa. Se siitä. Muutatte sitten kun siihen on varaa.

Mut mites ne muut kesät, kun sanoit, että kesät on aina hankalia? Kyllä sitä nyt kuukauden, pari kituuttaa makaronilla, mutta onko varma, että rahatilanne paranee syksyllä ja siitä eteenpäin? Eikä parisataa ole paljon, jos ne tulot oikeasti nouset syksyllä.

Niin saatte vanhasta takuuvuokran, mutta uuteen pitää varmasti maksaa takuuvuokra ennen ku saatte sen vanhasta pois. Vai onko teillä säästös uuden takuun verran ja sitte ku saatte vanhan takuun niin talous taas vähä tasaantuu?

tilannehan on enemmänkin se että tämä nykyinen kämppämme on hullun halpa, emme ole vielä törmänneet asuinkeskuksessa olevaan yhtä halpaan kämppään vaikka huonokuntoinen tämä nyt onkin mutta takahuhdin perukoilta ehkä saisi samanlaisen metsän keskeltä. eli muuttaisimme normaalihintaiseen asuntoon hullun halvasta, emme mitenkään kalliiseen. tämä uusi kämppä olisi mielestäni muutenkin halpa, en ole noin halpaan + uuteen törmännyt koskaan joten kohtuullisia olisimme silti, emme mitenkään vaativia tai superahneita. jos minkä tahansa syyn takia joskus muutamme niin yli 750e menisi vuokra kuitenkin jos yhtään tämän kaupungin osan suunnalla haluaisimme olla.. :/ ja opiskelujeni takia olemme joka kesä tällaisessa tilanteessa...

Jos teillä on varaa muuttaa, niin sitten vaan muuttamaan, eihän sitä kukaan estä. Mutta jos ei ole varaa, niin odottelette siihen asti, että saatte töitä ja omaa rahaa ja muutatte sitten. Ei kai se tämän vaikeampaa ole.

Mulle jäi heti korviin soimaan, että joutuisit menemään kouluun yhden bussin sijaan kahdella. Mulla kaatuis toi muutto jo tähän. Jos ei ole pakko, miks tehdä elämästä noin vaikeeta. Aattele, kun on sata astetta pakkasta ja sä vaan ootat sitä toistakin bussia.

syksyllä siis tulot nousevat. VARMASTI. mutta ihan tarkkaa ajankohtaa en tiedä vielä. jos takiivuokran saa vasta sitten ulos niin lainaan vanhemmiltani sen parin päivän verran rahaa. edellisestä kämpästä en saanut takuuta niin en teinnyt :/

syksyllä siis tulot nousevat. VARMASTI. mutta ihan tarkkaa ajankohtaa en tiedä vielä. jos takiivuokran saa vasta sitten ulos niin lainaan vanhemmiltani sen parin päivän verran rahaa. edellisestä kämpästä en saanut takuuta niin en teinnyt :/

Ei sitä takuuvuokraa vanhasta pakosta saa ihan paris päiväs takaasi, että varaudu odottelemaan sitä rahaa.

Muutatte sitten, kun teillä on varaa maksaa se uusi asunto, ei sossutuilla vaan palkalla.

Ja ei, en söisi makaronia lopunelämääni siksi että voisin asua täydellisessä asunnossa.

Nyt keskityt kouluun,valmistut ja menet töihin, sitten saat sen unelma-asuntosi.

Miksi et mene kesätöihin, jolloin voisit maksaa sen uuden asunnon vuokran?

heh tilanne on siis se että ennen pääsin suoraan bussilla kouluun ovelta ovelle, nyt menisin keskustan kautta josta menee n10 bussia koululleni joten enköhän pärjää sen max 10min mitä suomen 100 asteen pakkasissa venaisin. ja bussi suoraan menee kyllä 1,5km päästä myös.

ja tuolle yhdelle älypäälle. opiskelija+työtön kombolla ei olisi varmaan suomessa varaa asua kuin vanhemmilla muutenkin niin sinnekö sinäkin urpo muuttaisit opiskellessasi jos miehesi jäisi työttömäksi?! huoh.

No muuttakaa tokkiinsa mutta älkää sitten ihmetelkö jos tukihakemukset hylätään ja rahat loppuu.

Et sinä täältä lupaa tarvitse mutta joskus kannattaisi kuunnella neuvoja jos kerran vaivautuu kysymäänkin.

Yhteistyössä