Löytäisinkö tämän palstan kautta ketään, jolla olisi kokemusta sijaissynnyttäjän käytöstä ulkomailla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onnsku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Onnenkantamoinen:
Taitaa olla mahdoton löytää, mutta yritän silti.
Ystävällisesti pyydän laittamaan vaikka yksityisviestiä. Kaikki mahdollinen kokemus ja tieto otetaan kiitollisena vastaan :flower:

Hei,
Tuntuu olevan todella vaikeaa saada tietoa sijaissynnyttäjistä.
Meillä kohdun puuttuminen ajaa myös näille palstoille.
Haluaisin esittää saman pyynnön kuin "Onnenkantamoinen".
Kaikki mahdollinen kokemus ja tieto otetaan kiitollisena vastaan.
Erityisesti ulkomailla tapahtuneet kokemukset olisivat meille erittäin hyödyllisiä.
Sähköpostia voi laittaa seuraavaan osoitteeseen:
pariskunta99@gmail.com

kyllä ei voi muuta kuin ihmetellä tätä lainsäädäntöä suomessa!!!!
rupesin itse selvittelemään asiaa siltä kantilta että, haluaisin tarjoutua sijaissynnyttäjäksi.
selvittely loppui lyhyeen koska laki on laki :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuttavapariskunta hoitaa asian Venäjällä. Heillä on suomalainen sijaissynnyttäjä ja hedelmöitykset ym hoidetaan klinikalla Venäjällä. Jos/kun raskaus saadaan alulle, sijaissynnyttäjä käy normaalisti Suomessa neuvolassa ym. Lapsen synnyttyä biologinen isä tunnustaa isyyden, sijaissynnyttäjä antaa isälle huoltajuuden, vaimo adoptoi lapsen perheen sisäisesti (siis oman biologisen lapsensa). Olikohan tarpeeksi sekavasti selitetty...

luulen että halukkaat siitä maksavat ja paljon. itse olen kuitenkin sitä mieltä, että rahastaminen on kohtuutonta, joissain maissahan siitäkin on tehty silkkaa bisnnestä lapsettomien kustannuksella.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis ihan pakko kysyä; miksi ulkomailta? Ja miksi sijaissynnytäjä?

Jälkimmäiseen en ala vastaamaan, mutta sijaissynnytys on Suomessa kielletty.

Siis onko oikeesti? Joskus pähkäilin näitä asioita kun oli paljon juttua munasolunluovutuksesta, ja ajattelin että siihen en pystyisi mutta voisin kuvitella tekeväni jonkun parin onnelliseksi sijaissynnyttäjänä joskus tulevaisuudessa.
Kiellettiin 1.9.2007, kyllä :/

Korjaus: sijaissynnyttäminen ei ole Suomessa kiellettyä vaan ainoastaan hedelmöityshoitojen antaminen sijaissynnyttäjälle. Sijaissynnyttäjä voi olla Suomalainen, mutta hedelmöityshoidot on tehtävä ulkomailla. Synnyttää voi sitten Suomessa.

Alkuperäinen kirjoittaja lksjd:
Korjaus: sijaissynnyttäminen ei ole Suomessa kiellettyä vaan ainoastaan hedelmöityshoitojen antaminen sijaissynnyttäjälle. Sijaissynnyttäjä voi olla Suomalainen, mutta hedelmöityshoidot on tehtävä ulkomailla. Synnyttää voi sitten Suomessa.

Käsittääkseni myös kohdunvuokraamisesta maksaminen on Suomessa kiellettyä.

Olen usein tätä miettinyt ja miksei asiaa voi tehdä näin:
-Mies tapaa sijaissynnyttäjän ja ruiskulla laitetaan naisella spermat.
Kun nainen on raskaana ja saa lapsen, hän myöntää isälle yksinhuoltajuuden ja sitten tämä isän vaimo voisi adoptoida lapsen.
Ja sijaissynnyttäjä voisi saada rahansa pimeesti.

Tai toisinpäin että nainen saa joltain mieheltä spermat ja mies aikanaan antaa lapsen naiselle ja tämän mies adoptoi lapsen.

Oon ihmetellyt miksei näin vois tehdä??

Alkuperäinen kirjoittaja M Y R K K Y:
Kun nainen on raskaana ja saa lapsen, hän myöntää isälle yksinhuoltajuuden ja sitten tämä isän vaimo voisi adoptoida lapsen.

Tai toisinpäin että nainen saa joltain mieheltä spermat ja mies aikanaan antaa lapsen naiselle ja tämän mies adoptoi lapsen.

No tietenkin noin voi toimia ja varmaan joku toimiikin. Riskialtistahan se on, mutta lain puitteissa noin voi toimia jos kaikki osapuolet sitten toteuttavat osansa niin kuin suunniteltu on. Mutta sijaissynnyttäjää käytettäessähän pariskunnalla olisi omasta takaa sekä siittiösolut että munasolut, ei vaan kohtua missä kasvattaa ne. Jos pariskunta siis haluaa biologisesti molempien lapsen, niin ei se Suomessa onnistu.

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Alkuperäinen kirjoittaja M Y R K K Y:

No tietenkin noin voi toimia ja varmaan joku toimiikin. Riskialtistahan se on, mutta lain puitteissa noin voi toimia jos kaikki osapuolet sitten toteuttavat osansa niin kuin suunniteltu on. Mutta sijaissynnyttäjää käytettäessähän pariskunnalla olisi omasta takaa sekä siittiösolut että munasolut, ei vaan kohtua missä kasvattaa ne. Jos pariskunta siis haluaa biologisesti molempien lapsen, niin ei se Suomessa onnistu.

Monella on ongelmaa juur niin että toisella ei lisääntymiskykyä niin silloinhan tuo toimisi hyvin.

Entäs sitten jos sijaissynnyttäjä muuttaa mieltään ja pitääkin lapsen itse ja voi vielä joutua lapsenruokkojakin maksamaan?... :-/

Entäs sitten jos sijaissynnyttäjä muuttaa mieltään ja pitääkin lapsen itse ja voi vielä joutua lapsenruokkojakin maksamaan?... :-/

Hei, tarvitsisin todella naisen joka olisi valmis tällaiseen suureen prosessiin.Maailma on täynnä lapsia, mutta mies joka todella haluaisi lapsen jolle antaa rakkautta ja turvallisen tulevaisuuden....Ei ole vielä omaa lasta saanut. Jopa riski "yksinhuoltaja isäksi" joutumisesta ei juurikaan tunnu pahalta ajatukselta...
Voisiko siis mies saada lapsen ilman että tarvitsisi pelätä mahdollista "kiristystä" lapsen huoltajuudesta?
Aika kulkee,eikä tunnu lapsen kannalta oikealta,että haluaisi pappana enää isäksi alkaa....
Ehkä elän sittenkin vain kerran....

Ihmiset eivät taida tietää mistä puhuvat. Suomessa on noin kymmenen sijaissynnyttäjän avulla syntynyttä vauvaa (vrallisten tietojen mukaan). Ennen lain voimaantuloa.

Kaikki nämä kymmenen vauvaa syntyivät siten että läheinen, esimerkiksi sisko tai äiti, oli sijaissynnyttäjä. Pariskunnan hedelmöittynyt munasolu siirrettiin siis klinikalla sijaissynnyttäjän kohtuun.

En ymmärrä mitä pahaa tällaisessa tavassa toimia oli niin, että se piti lailla kieltää. Suomessa ei ollut tiedossa yhtään ongelmatapausta sijaissynnyttäjän käytöstä. Jos itse menettäisin kohtuni tiedän että siskoni suostuisi sijaissynnyttäjäksi.

itse tiedän yhden tapauksen Suomessa. Siinä tytär synnytti äidille ja äidin uudelle miehelle lapsen. Vuosilukua en laita mutta lapsi samanikäinen kuin oma lapseni ;)

Yhteistyössä