Lyömisestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Tuossa aiemmin oli juttua lyömisestä... Nyt haluaisinkin tietää miten vanhemmat ovat reakoineet jos heidän lasta lyödään.
Meillä on 5v. tyttö jota naapurin 5v. tyttö lyö. Ensin kävin puhuun asiasta nätisti naapurissa tyttöjen kuunnellessa. Toisen kerran sanoin naapuriin että kun loppua ei tule niin en kohta anna tyttöni leikkiä naapurin kanssa. No sit tuli leikki kielto... Soitin ammattikasvattajalle että mitä teen. Meillä on aina painotettu että ei saa löydä. Neuvo oli että puolustaa itseään eli lyödä takaisin. Minusta väärin mutta jos ei muu auta niin lyököön takas. ( ei tietenkään saa koskaan lyödä ensiksi) Meidän tyttö on vaan niin herkkä että luulen että ei pysty lyömään.

Antoiko ammattikasvattaja neuvon, että lyö takaisin?? Kuulostaa kyllä ihan tyhmältä neuvolta, itse en ainakaan päiväkodissa työskennellessäni kehoita ketään lasta lyömään takasin jos häntä löydään. Ennemminkin sanon, että lopeta sinä ensin ja ole fiksumpi tai lähde pois lyöjän luota. Itse en antaisi lapseni leikkiä sellaisen lapsen kanssa joka lyö ja toivon, että muut te4kevät myös niin ja lapsen vanhemmat juttelevat lapselle ja sanovat, ettei kukaan leiki kanssasi jos lyöt, onko se kivaa? Pidemmän päälle se ei oleensä ole ja lapsi lopettaa lyömisen. Lapsen kanssa kannattaa myös jutella siitä miksi hän lyö ja löytää joku muu keino lyömisen sijaan. Yleensä ne lapset jotka lyövät ovat heikkoja verbaalisessa kommunikoinnissa ja aikuisen avulla voivat kehittyä tässä asiossa ja saada itselleen paremman itsehillinnän. Joten aikuiset ovat avain asemassa tälläisessa asiassa 4eivätkä sisi heittää hanskoja tiskiin.

Yhteistyössä