Mä aivan oikiasti haluaasin helpotusta tuohon lonkkaan!!! (älä lue jos et jaksa valitusta samasta aiheesta)

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Sori purkaus aiheesta josta olen puhunut monta kertaa aiemmin. Jos jotakuta hiertää mun valitus, niin ei tarvitte lukia ja lässyttää jotain paskaa. Joskus kun voi oikiasti jättää kommentoinnin väliin. Kiitos.

Siis kun olen lähes 1½ vuotta takunnut tuon lonkan kanssa. Kävin ensin muutaman kerran tk-lääkäreillä ja kortisonia on laitettu muutaman kerran. Lopulta tuli lähete ortopedille.

Ortopedi totesi kuvauksen perusteella, että lonkassa alkavaa kulumaa. Sain kuukauden kuurin lääkettä joka auttaa esim. nivelrikkoon. No siitä lääkkeestä ei ollut apua. Silloin käynnillä ortopedi sanoi, että olen liian nuori keinoniveleen.

No kun puhuin ortopedin kanssa tuon kuukauden kuurin jälkeen, niin hän sanoi taas, että olen liian nuori. Mutta että kuvauksella tutkitaan lisää ja varmistellaan. Että mitähän hittoa siinä sitten varmistellaan...Ja sanoi taas, että olen liian nuori.

Tiistaina on nyt sitten röntgen- ja magneettikuvaus, ortopedille on aika tammikuun alussa.

Mutta tänäänkin otti niin helvetin kipiää, kun oltiin likan kanssa tulossa kylältä kotio päin! Ei aluksi ottanut niin kipiää, mutta sitte se kipuilu alkoi yhtäkkiä. Mä niin haluaisin käydä kävelylenkeillä, mutta ei se tällä lonkalla onnistu. Kun kivun takia pitää kävellä väärin, toinen jalka ja selkä rasittuu ja voimat kuluu aivan kauheasti.

Olisi niin ihana taas kävellä normaalisti ja ilman kipua. Silloin voisi tehdä ihania pitkiä kävelylenkkejä! Mutta siis kun saisi edes normikävelyn kuntoon...

no julkisella puolella keinoniveliä ei mielellään laiteta alle 60-v kun ne pitäs n 20 v päästä vaihtaa ja tulee kovasti kuluja + iso homma. (Eli +60v kuolee yleensä pois ennen ku nivelet pitäs uusia.. )

Muutenkin kyllä kaikki mahdolliset pinnotteet jne. jotka vaan vois auttaa mielummin kuin tekonivel, oot kuitenkin tosi nuori.

Ikävä kyllä kävelyt pitää jättää mahdollisimman vähiin :( se nimittäin oikeasti rasittaa sitä lonkkaa tosi paljon! Yritä keksiä jotakiin muuta, käy vesijuoksemassa, aja pyörällä (näin talvella aika huono idea) ym, mutta älä kävele yhtään enempää kuin on tarve. Ja totta se ortopedi puhui, kaikki mahdolliset keinot kannattaa käyttää ennen nivelleikkausta. Uudelle nivelelle ei anneta "ikää" kuin n. 10 vuotta, riippuen ihmisestä ja jos nuorena menee leikkaukseen, joutuu uusimaan leikkauksen varmasti. Joka kerta kun joudutaan leikkaamaan, on tulos aina huonompi, koska reisiluu ei ihan mahdottomia määriä porailuja kestä kuitenkaan. Yritä löytää joku mieluista keino liikkua kuitenkin ja hae vaikka ohjeita tk:n tytöiltä (fyssasta) ja jumppaile kotona. Ihan liikkumattomaksi ei sitä niveltä kannata jättää, kipeytyy enemmän niin. Ja kyllä tuo edellinen puhui asiaa, painon pudotus auttaa myös.. itsellä sama edessä, painoa pitää pudottaa rutkasti, lonkka on alkanut oireilemaan sekä molemmat polvet eikä ikää ole kuin alle 40v :(

Alkuperäinen kirjoittaja tästä ap ei tykkää:
yleensä painonpudotus auttaa nivelvaivoissa...

Mitähän vittua se painonpudotus auttaa kulumaan? Haista paska jos et osaa lukea kun pyysin ettei mitään tällaista kirjoiteta. Ei voi mitään jos ei mene sulla tajuntaan yksinkertainen asia.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
no julkisella puolella keinoniveliä ei mielellään laiteta alle 60-v kun ne pitäs n 20 v päästä vaihtaa ja tulee kovasti kuluja + iso homma. (Eli +60v kuolee yleensä pois ennen ku nivelet pitäs uusia.. )

Muutenkin kyllä kaikki mahdolliset pinnotteet jne. jotka vaan vois auttaa mielummin kuin tekonivel, oot kuitenkin tosi nuori.

jep, noi pinnoitteet onneks nykyään lisää nivelen ikää aika kivasti... eikä tuo raha ole ainoa asia miksi niitä niveliä ei vaihdeta miel. ennen 60 vuotta, se nivelen "ikä" ei vaan ole kovin pitkä ja se aiheuttaa uusia leikkauksia --> kipuja

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Haista nyt, et taida tietää oikeista nivel vaivoista mitään...

Kyllä se oikeesti on näin. Ylipaino lisää lonkaan kohdituvaa painetta. Ja kyllä lääkäritkin asiasta asiakkaalle mainitsee. Ylipaino myös hidastaa paranemista jos lonkka leikataan joskus. Sitäpaitsi jos ei suostu painonpudotukseen sekin voi olla kriteeri olla leikkauspäätöstä suosittelematta. Koska ensin pitäisi kokeilla konservatiiviset hoitomuodot.

Olisiko kuntopyöräily myös lonkalle sopiva laji, talvella kun ei kannata lähteä oikeasti liukkaille pyöräilemään kun saattaa olla kohta kulumien lisäksi raaja poikki...

Olisiko kuntopyöräily myös lonkalle sopiva laji, talvella kun ei kannata lähteä oikeasti liukkaille pyöräilemään kun saattaa olla kohta kulumien lisäksi raaja poikki...

Kuntopyöräily on hyvä laji, niinkuin normi pyöräilykin.. näin talvella huomattavasti turvallisempi :) tk:n fyssasta voi kysellä olisiko kuntopyörää lainaksi (yleensä antavat maks. 3kk) niin ei tarvitse itse hankkia, ainakaan heti.

Alkuperäinen kirjoittaja tilda harmailee:
Ikävä kyllä kävelyt pitää jättää mahdollisimman vähiin :( se nimittäin oikeasti rasittaa sitä lonkkaa tosi paljon! Yritä keksiä jotakiin muuta, käy vesijuoksemassa, aja pyörällä (näin talvella aika huono idea) ym, mutta älä kävele yhtään enempää kuin on tarve. Ja totta se ortopedi puhui, kaikki mahdolliset keinot kannattaa käyttää ennen nivelleikkausta. Uudelle nivelelle ei anneta "ikää" kuin n. 10 vuotta, riippuen ihmisestä ja jos nuorena menee leikkaukseen, joutuu uusimaan leikkauksen varmasti. Joka kerta kun joudutaan leikkaamaan, on tulos aina huonompi, koska reisiluu ei ihan mahdottomia määriä porailuja kestä kuitenkaan. Yritä löytää joku mieluista keino liikkua kuitenkin ja hae vaikka ohjeita tk:n tytöiltä (fyssasta) ja jumppaile kotona. Ihan liikkumattomaksi ei sitä niveltä kannata jättää, kipeytyy enemmän niin. Ja kyllä tuo edellinen puhui asiaa, painon pudotus auttaa myös.. itsellä sama edessä, painoa pitää pudottaa rutkasti, lonkka on alkanut oireilemaan sekä molemmat polvet eikä ikää ole kuin alle 40v :(

Mä en talvisin aja pyörällä jos on oikein liukasta, nyt tänä talvena pääsi aika pitkälle kulkemaan pyörällä. Mulla ei ole autoa, että kulkemiset jää sitten siihen kävelyyn. Kun pitäisi päästä kauppaan, viedä likka hoitoon ja mennä matkahuoltoon. :snotty:

Painoa pitää munkin pudottaa, mutta jos on kulumaa niin se on siellä nyt eikä se painonpudotus muuta asiaa.

kerro ap, miksei tota laihdutusta saa mainita? Miksi sä hermostut siitä, kun se on ihan pätevä neuvo sun vaivaasi? Ainakin kannattaa varmaan kokeilla, ethän voi vailla kokemusta sanoa, ettei se auta?

Kuntopyöräily on hyvä laji, niinkuin normi pyöräilykin.. näin talvella huomattavasti turvallisempi :) tk:n fyssasta voi kysellä olisiko kuntopyörää lainaksi (yleensä antavat maks. 3kk) niin ei tarvitse itse hankkia, ainakaan heti.

Mulla on crosstrainer jonka lonkka kestää. Sivuttaiset liikkeet on huono homma, vasen jalka ei nouse kunnolla ylös asti. On jäykkä ja kipeä.

Mä suosittelen lämpimästi hermoratahierojaa, ainaskin voisit käydä kokeilemassa tuoko se helpotusta. Mä olen saanut monta vaivaa parannettua sillä hieronnalla ja suosittelen kaikille jotka kärsii erilaisista vaivoista.

Ihan aluksi myönnän etten tiedä nivelvaivoista mitään, paitsi sen että omani liikkuvat liikaa.

Oletko kokeillut, auttaako hieronta tai akupunktio yhtään?
Voisiko kokeilla liikuntaa (uinti?) joka vahvistaisi ympärillä olevia lihaksia tukemaan lonkkaa peremmin?

Alkuperäinen kirjoittaja ihan hyvällä tää:

Kyllä se oikeesti on näin. Ylipaino lisää lonkaan kohdituvaa painetta. Ja kyllä lääkäritkin asiasta asiakkaalle mainitsee. Ylipaino myös hidastaa paranemista jos lonkka leikataan joskus. Sitäpaitsi jos ei suostu painonpudotukseen sekin voi olla kriteeri olla leikkauspäätöstä suosittelematta. Koska ensin pitäisi kokeilla konservatiiviset hoitomuodot.

On se totta mutta onko ap ylipainoinen? Ei mielestäni ole tällaista sanonut. Itse en ole vaikka polvi on jo kolmesti leikattu.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:

Mä en talvisin aja pyörällä jos on oikein liukasta, nyt tänä talvena pääsi aika pitkälle kulkemaan pyörällä. Mulla ei ole autoa, että kulkemiset jää sitten siihen kävelyyn. Kun pitäisi päästä kauppaan, viedä likka hoitoon ja mennä matkahuoltoon. :snotty:

Painoa pitää munkin pudottaa, mutta jos on kulumaa niin se on siellä nyt eikä se painonpudotus muuta asiaa.

Siinä tuo harmaa on oikeassa, että painonpudotus helpottaa nivelen rasitusta, eli se sun kulumas ei pahene siellä lonkassa, ainakaan painon vuoksi. Toisaalta sä olet oikeassa siinä, että se kuluma on siellä, eikä se sieltä mihinkään lähde vaikka tekisit mitä.. tuo kävely oikeasti on aika rasittavaa sille lonkalle, mutta pakkohan sun on kävellä, jos kerran et omista autoa. yritä sitten muut kävelyt jättää mahd. vähiin ja keksi muita keinoja liikkua.

kerro ap, miksei tota laihdutusta saa mainita? Miksi sä hermostut siitä, kun se on ihan pätevä neuvo sun vaivaasi? Ainakin kannattaa varmaan kokeilla, ethän voi vailla kokemusta sanoa, ettei se auta?

Vituttaa, kun joka helvetin asiaan pitää vetää mun paino mukaan. Mä yritän kyllä laihduttaa, mutta se ei ole helppoa. Ei vaikka joku niin väittääkin. Mä niin mieluusti kävelisin ja sillä tavalla harrastaisin liikuntaa, mutta kun ei onnistu. Mulla on kyllä ittellä crosstrainer jonka lonkka kestää, pitäisi miettiä joku sopiva määrä päivässä joka auttaisi jotakin painonpudotuksessa. Ja tietysti pitää miettiä mitä laittaa suuhunsa.

mulla kulumaa polvissa ja epätoivoisesti laihdutan, käyn vesijumpassa, vesijuoksussa ja uimassa 3x viikossa syön pointseilla mutta mitään ei tapahdu. Joo on kilppariongelma ja ottaa NIIN päähän, mutta siis vedessä on helppo ja kiva liikkua lihavankin. Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja ihan hyvällä tää:

On se totta mutta onko ap ylipainoinen? Ei mielestäni ole tällaista sanonut. Itse en ole vaikka polvi on jo kolmesti leikattu.

Mä olen ylipainoinen ja se jaksetaan vetää esille joka ketjussa vaikka miettisin vain uutta hiustyyliä.

Voin kuvitella miltä sun lonkkas tuntuu :( Mulla meni lonkka joskus hmm.. vuonna 2000 kun olin lenkillä ja hölkkäsinkin kuoppaan. En enää tarkkaan muista et mitkä ne viralliset lääketieteelliset termit oli mutta lonkkakuoppaan kertyi kudosnestettä ja se venähti. Välillä lonkka oli niin kipeä että ei meinannut saada jalkaa nostettua ylös maasta, eikä tuoliin istuminen ja nouseminen onnistunut.. portaiden kävely oli yhtä tuskaa!! Jotain 6 kuukautta meni et vaiva parani mutta on mulla välillä nykyäänkin päiviä et lonkka ärtyy varsinkin jos joudun seisomaan paljon tai olemaan hankalissa asennoissa.

Yhteistyössä