"Mä elätän meidät, joten mun ei tarvi tehdä MITÄÄN kotitöitä"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärrin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ärrin

Vieras
Riepoo toi miehen asenne. Et ei voi sit mitään tehdä. Paitsi omat urheiluvaatteensa voi kuulemma pestä treenien jälkeen ite. Oon siis ite kotona lapsen kanssa kotihoidontuella. Saan tosin melko paljon "omaa aikaa" iltaisin, jolloin mies sentään hoitaa lasta, mutta kotitöitä ei tällöinkään tee hitustakaan.

Hei jos mies tosiaan elättää teidät kokonaan, niin laita ihmeessä koko kodinhoidon tuki vain omiin menoihisi + säästön ;) Ei taida mies hoksata, että kyllä sieltä hiukan rahaa tulee tukienkin kautta.

Voit myös kysyä, ajatteleeko hän, että tämä asenne lisää sinun häntä kohtaan tuntemaa arvostusta.

no kokeilepa jättää kotityöt aivan minimiin: ei silitystä (siis vaatteiden) , ei kotiruokaa vaan eineksiä (varsinkin ukolles) , siivous vasta kun kaikki kaatuu päälle ja miehes pesty pyykki vaatekoriin vaan, josta saa sit napata vaatteita päällensä (jos ei jaksa vaatekaappiin niitä kantaa) . että näin mä tekisin..

Jos mä elelisin mieheni varoilla, niin kyllä ihan mieluusti laittaisin ruuan ja tekisin muutkin kotityöt niin kauan kunnes saan jostain omaakin rahaa, eli töitä. Sitten se äijäkin joutuu puunaamaan paikkoja :)

• Tykkää
Reactions: yensa
Ei ole kivaa ei. :( Oma mies onneksi aikoinaan osallistui paremmin. Ymmärsi, kun selitin, että voin a) istuttaa lapset telkan eteen, tehdä ruokaa, siivota, pyykätä yms. tai b) ulkoilla/kerhoilla lasten kanssa pariin otteeseen päivässä pari tuntia kerrallaan ja laittaa ruokaa, pyykätä ja siivota sen mitä sen lisäksi ehdin. Mies valitsi lapsilleen paremman vaihtoehdon. :)

[QUOTE="just";24113085]no kokeilepa jättää kotityöt aivan minimiin: ei silitystä (siis vaatteiden) , ei kotiruokaa vaan eineksiä (varsinkin ukolles) , siivous vasta kun kaikki kaatuu päälle ja miehes pesty pyykki vaatekoriin vaan, josta saa sit napata vaatteita päällensä (jos ei jaksa vaatekaappiin niitä kantaa) . että näin mä tekisin..[/QUOTE]

Nii, ja sit alkaa se naputus: "Täällä on ihan hirveen sotkusta! Mulla ei oo yhtään puhtaita kalsareita! Oot antanu astioiden kerääntyä...Voisit säkin jotain joskus tehdä, kun oot vaan kotona!"

[QUOTE="just";24113085]no kokeilepa jättää kotityöt aivan minimiin: ei silitystä (siis vaatteiden) , ei kotiruokaa vaan eineksiä (varsinkin ukolles) , siivous vasta kun kaikki kaatuu päälle ja miehes pesty pyykki vaatekoriin vaan, josta saa sit napata vaatteita päällensä (jos ei jaksa vaatekaappiin niitä kantaa) . että näin mä tekisin..[/QUOTE]

Miksi ihmeessä näin?

Kyllä mä yritän tehdä mahd. paljon kotitöitä kun oon lasten kaa kotona. Mut Yleensä kerran viikossa (to tai pe ilta) siivoan paremmin (imurointi, tarkempi järjestely) ja mies katsoo lapset sen aikaa. Mut meillä on mies myös hoitanut vuoden lasta kotona ja tietää mitä se arki on ja mitä se on kun toinen osapuoli "elättää perheen", joten hänkin onneksi osallistuu aika paljon hommiin. Ainakin tyhjentää / täyttää tiskikonetta ja pesee pyykkiä tai laittaa kuivumaan. Ja kaikki miesten hommat kuuluu sille (auton huollot, renkaat, lamput, hyllyjen asennukset, yms.)

Mut jurppeis muakin jos asia noin ilmastaisiin. Ehdota ukolles vaihtoa. Meet ite töihin ja se jää kotiin vaikka vuorotteluvapaalle :)

Alkuperäinen kirjoittaja voi sentään;24113133:
Miehes on luullut ottaneensa palvelijan, ei puolisoa. Sun kannattaa korjata hänen harhaluulonsa!

Tämän kommentin ymmärtäisi, jos ap kävisi myös töissä. Mutta eikö se kotonaolo tarkoita just sitä, että hoitaa sitä kotia ja lapsia?

[QUOTE="vieras";24113127]Eikö yleensä kotiäidin kunnia-asia ole pitää koti kunnossa? Se on sun työ ja olet itse valinnut miehen jonka haluat elättäväs itsesi.[/QUOTE]

Millä vuosituhannella ja vuosisadalla sä elät? Kunnia-asia pitää koti kunnossa :)) Täytyy olla alistuva nainen, että pitäisi tuollaista kunnia-asiana, että saa toimia miehen palvelijana.

Elämä olisi kieltämättä ihanaa, jos saisi lekotella päivät kotosalla miehen tienatessa ruokaa pöytään. Mies tekisi kotityöt iltaisin ja samalla olisi lapsen kanssa jotta saisin omaa aikaa.

Mutta kuulkaas, sellainen ei ole tasa-arvoa nähnytkään.

Mutta ihan oikeasti, jos on niin pieniä lapsia että niitä ei voi pihalle heittää keskenään, niin pelkkään ulkoiluun kului meillä miehen työssäoloajasta n. 3-4 h päivässä. Me ulkoillaan paljon. Lisäksi käytiin perhekerhoissa yms. hakemassa sosiaalisia kontakteja. Joten useinkaan mä en miehen työpäivän aikana ollut kovin montaa tuntia sisätiloissa siivoamassa.

Toki siivosin sen minkä ehdin eikä tästä asiasta ikinä muodostunut meille mitään ongelmaa. :) Jos mies näki etten ole ehtinyt päivän mittaan hoitamaan tiskiä, niin hän hoiti ne eikä siitä mitään melua pidetty.

Muista, että sinä säästät myös miehesi rahoja hoitamalla yhteistä lastasi. Jos olisit töissä, niin hoitomaksuun menisi 254 e/kk.

Mitä sitten, kun todella menet töihin, alkaako mies sitten tehdä puolet kotitöistä? Vai laskeeko hän senkin tulojen mukaan. Jos sinun tulosi ovat vain 30 % teidän yhteisitä tuloista, niin pitääkö sinun tehdä sitten 70 % kotitöistä. Sillähän ei tietenkään ole merkitystä, että sinä olet uupunut ja tarvitset myös aikaa rentoutumiseen.

Todella typerä suhtautuminen mieheltäsi. Kyllä homman pitäisi mennä niin, että molemmilla on yhtä paljon vapaa-aikaa. Tee vain ne työt, jotka ehdit tekemään miehen työpäivän aikana. Muista myös kahvi- ja ruokatauot.

Sehän on ihan oiva jako, että toinen tekee töitä josta saa leivän ja toinen hoitaa kotia ja samalla lasta. Mies sentään hoitaa lasta kotiin tultuaan.
Mitä hommia sä sitten vielä illalla haluisit tehtävän? Etkö saisi kotitöitä tehtyä siihen mennessä kun mies tulee töistä? Niin, että jäis enää astioiden siivous pöydästä? Jos kotitöitä on vielä työpäivän jälkeenkin ja sinä olet niitä ahkerasti päivän aikana tehnyt niin ehkä silloin olisi ihan sopivaa miehenkin tehdä jotain illalla. Mutta siis, ei toi nyt niin pahalta kuulosta.. Vaikka asenne se taitaa olla se isoin ongelma, eikä se mitä jää tekemättä.

Tämän kommentin ymmärtäisi, jos ap kävisi myös töissä. Mutta eikö se kotonaolo tarkoita just sitä, että hoitaa sitä kotia ja lapsia?

Päivän kyllä, mutta illat on eri asia. Tietysti, jos ap on jo kouluikäinen lapsi niin asia on eri. Mutta pieni lapsi työllistää tarpeeksi hoidollisestikin, ei siinä tarvitse yksin kotiakin hoitaa. Eikä mies kunnioita, jos on sitä mieltä, että naisen kuuluu hoitaa koti kokonaan. Enemmän tuo on riistosuhde kuin rakkaussuhde.

Alkuperäinen kirjoittaja voi sentään;24113153:
Millä vuosituhannella ja vuosisadalla sä elät? Kunnia-asia pitää koti kunnossa :)) Täytyy olla alistuva nainen, että pitäisi tuollaista kunnia-asiana, että saa toimia miehen palvelijana.

Mutta kai on oikeus ja kohtuus tasa-arvon nimissä, että nainenkin kantaa kortensa kekoon edes pitämällä huolen kodista ja lapsista, jos mies kerran hankkii perheen elannon. Muu on jo miehenkin sortamista.

Sitten, kun molemmat osallistuvat elatukseen, pitää kotityötkin jakaa tasan.

Siis minä hoidan lapsen ja kodin, tämä paikka kiiltää perhana! Ja sama meno jatkuu myös miehen tullessa kotiin, vastaan lapsesta ja siivoan jatkuvasti pienimmätkin sotkut pois. Mies katsoo tv:tä tai tietokonetta.

Yhteistyössä