"Mä elätän meidät, joten mun ei tarvi tehdä MITÄÄN kotitöitä"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärrin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mietikkää;24131198:
AJATUSLEIKKI:

Mies jää lasten kanssa kotiin, kotihoidontuella. Sinä lähdet joka aamu töihin. Kun palaat kotiin, kotihommat on enempi vähempi kesken. Ruokakipot makaa tiskialtaassa ja astianpesukone on täynä puhtaita, pyykkikorit vyöryää jne jne.

Kysyt mieheltä miten päivä on mennyt. Hän kertoo että lapset oli päivällä kerhossa ja sen ajan hän istuskeli Joken autotallissa kun ei viitsinyt edes takas ajaa... Iltapäivällä sitten mentiin Maken ja Peran kanssa kalaan, muksujen kanssa...joten ei tässä nyt joutanut mitään tekeen.

Olet väsynyt työpäivän jälkeen ja haluaisit vaan olla lasten kanssa. Silloin alkaa motkotus siitä kuinka mies joutuu kaiken kotona tekeen...

AJATUSLEIKKI:

Luetaan kaikki tämä ketju alusta saakka ihan uudestaan, siis OIKEASTI, ja kommentoidaan vasta sen jälkeen aiheesta. Yritetään vielä pysyäkkin aiheessa.

Ja jos haluaa puhua ihan eri asiasta (esim. siitä ettei koti-isä tee mitään kotitöitä) niin pistetään pystyyn UUSI oma ketju?

Whii, kuka alottaa! :)

[QUOTE="vieras";24131165]Hahhah :laugh: "Joo,siis mikä vaimo sä kuvittelet olevas kun yrität kyykyttää miesparkaa,sehän sentään käy töissä! Mut siis kyllä tietysti MUN mies osallistuu ilman pyytämättäkin.." :D

Juupa juu.[/QUOTE]

Näille jotka paasaa siitä miten se on naisen hommaa tehdä ne kotityöt,mutta samassa lauseessa toteavat miten kuitenkin oma mies tekee oman osansa ihan mukisematta.

AJATUSLEIKKI:

Mies jää lasten kanssa kotiin, kotihoidontuella. Sinä lähdet joka aamu töihin. Kun palaat kotiin, kotihommat on enempi vähempi kesken. Ruokakipot makaa tiskialtaassa ja astianpesukone on täynä puhtaita, pyykkikorit vyöryää jne jne.

Kysyt mieheltä miten päivä on mennyt. Hän kertoo että lapset oli päivällä kerhossa ja sen ajan hän istuskeli Joken autotallissa kun ei viitsinyt edes takas ajaa... Iltapäivällä sitten mentiin Maken ja Peran kanssa kalaan, muksujen kanssa...joten ei tässä nyt joutanut mitään tekeen.

Olet väsynyt työpäivän jälkeen ja haluaisit vaan olla lasten kanssa. Silloin alkaa motkotus siitä kuinka mies joutuu kaiken kotona tekeen...

Tai miettikää tätä:
Mies jää lasten kanssa kotiin, kotihoidontuella. Sinä lähdet joka aamu töihin. Kun palaat kotiin, kotihommat on tehty, koti kiiltää. Pyykit on pesty ja asianpesukone on puolityhjä likaisista astioista.

Olohuoneen lattialla on palapeli ja muutama pikkuauto. Pöydällä kaksi kahvikuppia ja mehulasi kun Jake kävi lapsensa Jennalissukan kanssa kahvilla. Sinä meuhkaat, kun taas on täysi kaaos päällä ja minä en kyllä siivoa. Sinähän se tässä kotona makaat, voisit siis tehdä jotain.

Olet väsynyt työpäivän jälkeen ja haluaisit vain olla rauhassa. Ja vähän lastenkin kanssa...

No täällähän on jopa ymmärretty mun ajatukset (alla). Ja olen siis ap. Jos pitää jotain selventää, niin mies saa myös ruhtinaallisesti sitä omaa aikaa harrastusten parissa. Ja ihan tyytyväisenä päivisin siivoan ja ehdin. Toivoisin, että mies iltaisin tekisi edes jonkin pienen ylläpitojutun oma-alotteisesti, ilman että sitä pitää pyytää, ja hyvillä mielin, valittamatta. Äläkä taas lue väärin, en siis ole koko ajan napattamassa siivouksesta iltaisin! Mutta joskus asiasta aletaan vääntämään, jolloin mies perustelee tekemättömyytensä tuolla elatushommalla...

"Alkuperäinen kirjoittaja Jeesus naiset...
Yrittäkkää nyt ymmärtää sitä lukemaanne, jos edes yhtään luitte aapeen tekstejä!!! Kyse on siis kotitöiden osalta ollut ns. YLLÄPITOsiivouksesta, eli juuri siitä omien tavaroiden paikoilleen laittamisesta tai lapsen lelun keräämisestä ohi kävellessä, yms. Juuri niistä asioista, joita joku röppö, kurmeli, jne. ovat tässä ketjussa kertoneet omien miestensä tekevän. Eli pitäkää suunne kiinni ja näppiksenne kurissa, kun teillä homma toimii juuri niinkuin aapeekin ilmeisesti toivoisi omassa kodissaan toimivan..."

[QUOTE="vieras";24130953]No peesi. Samaa olen sanonut. Mutta edelleen jankataan ihan muusta asiasta. Kiillottelee kruunuaan että itse tekee kaiken ja samaan hengenvetoon tokaisee että mies auttaa kyllä tarvittaessa. Ei hitto, jos ei tajua niin ei tajua.[/QUOTE]

[QUOTE="vieras";24131266]Näille jotka paasaa siitä miten se on naisen hommaa tehdä ne kotityöt,mutta samassa lauseessa toteavat miten kuitenkin oma mies tekee oman osansa ihan mukisematta.[/QUOTE]

Ok. Oikeassa olet, halusin vaan varmistaa.

AJATUSLEIKKI:

AJATUSLEIKKI:

Mies on lasten kanssa kotona ja on aamulla pessyt koneellisen pyykkiä jotka on ripustanut kuivamaan. On myös täyttänyt astianpesukoneen ja laittanut pesun jälkeen puhtaat kaappiin. On vienyt roskiksen mennessään ulos ja siivonnut lasten leikit ennen päiväunia. Kun tulen kotiin,paikat on ihan ok ja keittiössä tuoksuu ruoka.

Kuitenkin lakanapyykkiä pitäs pestä yks koneellinen vielä ja syönnin jälkeen laittaa likaiset astiat pesukoneeseen. Siivota ennen iltahommia lasten leikit ja muut levällään olevat tavarat. Ehkä mä voisin sanoa että nam,olipas hyvää ruokaa,kiitos kulta! Ja laittaa likaiset astiat koneeseen kun olen syönyt.

Mies luultavasti sillä aikaa hurauttaa pyykkikoneen päälle ja molemmat keräilee ne tavarat paikalleen mitä nyt kulkureitille ja käteen osuu. Aikaa jää vielä lähteä yhdessä ulos ja sit kun tullaan pihalta,niin mä voin laittaa ne pyykit kuivamaan jos mies laittaa sillä aikaa lapsille iltapalan.

Pesut hoidetaan puoliksi ja sadun lukee se jolle sopii käydä myöhemmin suihkussa. Vai pitäiskö mun alkaa urputtamaan että no en varmaan mitään pyykkejä ripusta,kun mä oon ollu töissä?

[QUOTE="vieras";24131216]Tiäkkö mitä minä tuossa vaiheessa tekisin, laittaisin oven hiljaa kiinni ja häipyisin vähin äänin ja ilmoittaisin että tuli yllättävä työreissu, nähdään huomenna töiden jälkeen.[/QUOTE]

Näinpä - mä en halua sanoa että naien tarvii mikään itsestään selvä kodinkone olla,ei tietenkään. Yhteinen koti.

Mutta miksi mies on se itsestään selvä elättäjä? Yhteinen talouskin on, ainakin lasten osalta.

[QUOTE="vieras";24131313]AJATUSLEIKKI:

Mies on lasten kanssa kotona ja on aamulla pessyt koneellisen pyykkiä jotka on ripustanut kuivamaan. On myös täyttänyt astianpesukoneen ja laittanut pesun jälkeen puhtaat kaappiin. On vienyt roskiksen mennessään ulos ja siivonnut lasten leikit ennen päiväunia. Kun tulen kotiin,paikat on ihan ok ja keittiössä tuoksuu ruoka.

Kuitenkin lakanapyykkiä pitäs pestä yks koneellinen vielä ja syönnin jälkeen laittaa likaiset astiat pesukoneeseen. Siivota ennen iltahommia lasten leikit ja muut levällään olevat tavarat. Ehkä mä voisin sanoa että nam,olipas hyvää ruokaa,kiitos kulta! Ja laittaa likaiset astiat koneeseen kun olen syönyt.

Mies luultavasti sillä aikaa hurauttaa pyykkikoneen päälle ja molemmat keräilee ne tavarat paikalleen mitä nyt kulkureitille ja käteen osuu. Aikaa jää vielä lähteä yhdessä ulos ja sit kun tullaan pihalta,niin mä voin laittaa ne pyykit kuivamaan jos mies laittaa sillä aikaa lapsille iltapalan.

Pesut hoidetaan puoliksi ja sadun lukee se jolle sopii käydä myöhemmin suihkussa. Vai pitäiskö mun alkaa urputtamaan että no en varmaan mitään pyykkejä ripusta,kun mä oon ollu töissä?[/QUOTE]
Ei tartte urputtaa, ei toki. Mutta olet oikeutettu kysymään mieheltäsi että kuinka paljon rahaa hän kotiin toi sen päivän aikana...tasa-arvosta ja tasavertaisuudesta kun puhutaa.

Alkuperäinen kirjoittaja miettikää;24131318:
Näinpä - mä en halua sanoa että naien tarvii mikään itsestään selvä kodinkone olla,ei tietenkään. Yhteinen koti.

Mutta miksi mies on se itsestään selvä elättäjä? Yhteinen talouskin on, ainakin lasten osalta.

Joissakin perheissä päätetään yhdessä näistä asioista ja sovitaan kumpi jää kotiin ja kumpi menee töihin. Näissä tapauksissa yleensä ainoa itsestäänselvyys on se,että molemmat tekee oman osansa ja jos ei homma toimi niin vaihdetaan. Yleensä se vaan tuppaa olemaan niin,että mies haluaa mennä töihin. Silloin on turha valittaa mistään itsestäänselvästä elättäjästä tai että pidetään vaan lompakkona.

Niinhän se nyt vaan tuppaa olemaan jos yhdellä palkalla eletään,että vaan toisen nimissä se tulee. Pitäs vaan muistaa,että samalla tavalla se nainenkin ois leiväntuoja ja rahapussi jos mies ois kotona.

Mä en henkilökohtaisesti osaisi kuvitella,että työpäivän jälkeen alan tehdä jakoa sille kenen lautasen laitan koneeseen tai että nostanko nyt tuon lelun tuosta vai en. Sillä ei ole mitään väliä käynkö töissä vai en,mutta lapset ja talo mulla silti on ja niistä on huolehdittava. Ei se ole mikään syy nostaa jalat pöydälle,että kun on nyt ollu päivän töissä. Ei mulle ainakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja miettikää;24131318:

Mitä tarkoitat "itsestään selvällä elättäjällä"? Yhteinen talous on juu.

Meinaan vaan, että päätös naisen kotiinjäämisestä on (toivottavasti) useimmiten yhteinen. Näin ainakin meillä ja meidän tutuilla.

Ja tuo nainenkin usein tuloja perheeseen, jos on ollut työelämässä niin alussa vähän suurempia (työssäkäyneet), myöhemmin kht. + elarit tulee päälle. Ja minulla ainakin on ollut aina säästöjä, joista on maksettu myös kuluja ja menoja minun kotiäitiyden ajan.

[QUOTE="mie";24131336]Ei tartte urputtaa, ei toki. Mutta olet oikeutettu kysymään mieheltäsi että kuinka paljon rahaa hän kotiin toi sen päivän aikana...tasa-arvosta ja tasavertaisuudesta kun puhutaa.[/QUOTE]

Tai sitten voisi jopa kiittää sitä miestä siitä että se jaksaa olla kotona ja hoitaa yhteisiä lapsia ja kotia, samalla luopua hetkeksi omista työjutuistaan (kaikille koti-isille kun töissäkäynti EI ole kauhistus!). Lisäksi voi pohtia kuinka paljon koti-isänä olo säästää perheelle rahaa, kun ei tarvitse maksaa esim. hoitomaksuja.

[QUOTE="mie";24131336]Ei tartte urputtaa, ei toki. Mutta olet oikeutettu kysymään mieheltäsi että kuinka paljon rahaa hän kotiin toi sen päivän aikana...tasa-arvosta ja tasavertaisuudesta kun puhutaa.[/QUOTE]

Miksi mun pitäisi kysyä mun mieheltä tuommosta? Onko vähän sairas ajatus yrittää alistaa toista rahalla? Minkä ihmeen takia pitää tehdä joku numero siitä että lälläslää,mä olin tekemässä rahaa ja sä et saa mitään. Onkohan kaikki ihan kohdallaan jos pitäisi omalle puolisolle piikitellä siitä että toinen saa tukia ja itse saa täyden palkan? Noh,mut sehän on sit avioerossa ihan yhtä pätevä (lue: lapsellinen) syy vedota siihen että saa lapset itselleen,kun MINÄHÄN NIITÄ OLEN ENEMMÄN HOITANUT,LÄLLÄLLÄÄ.

Yhteistyössä