mä en halua synnyttää :`(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "elli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"elli"

Vieras
mä en halua synnyttää... laskettu aika vasta kolmen kuukauden päästä ja menetän yöuneni jo nyt kun mietin synnytystä.. mulla ei oo ketään kenet voisin ottaa sinne mukaan. ei vanhempia,ystäviä saatika sitten mitää miestä. olen odotuksen ajan nyt jotenkin yksin selvinnyt itkeskellen, mutta tuleva synnytys pelottaa ihan tajuttomasti. vauva oli vahinko ja mies lähti kävelemään ja muutti jopa ulkomaille asti pysyäkseen tarpeeks kaukana meistä kuullesaan asiasta. mä oon muutenkin ihan poikki.. voiko sektio olla mahdollinen tämmösessä tilanteessa? mä en jaksa tuua tätä vauvaa ite maailmaan.

ootko jutellut neuvolassa? onko sulla kivan tuntuinen neuvolatäti, joka ymmärtäisi? voit ottaa itsekin yhteyttä perheneuvolaan ja jutella kaikesta! tuntuu ehkä että mitä se auttaa, mutta auttaa todellakin! saisit todellakin lähetteen pelkopolille ja se auttaa, kokemusta on. ja älä ole huolissasi koska nuo ajatukset ovat normaaleja, ihan kaikille vaikka asiat olisivat miten mallikkaasti. tarvitset apuvoimia kuitenkin vauvan kanssa elämiseen, nyt ehdit vielä hankkia jonkun! yksikin aikuinen ystävä joka sitoutuu auttamaan oikeasti...tarvitset jonkun! raskaana ollessakin voi mennä vauvapäiviin jonnekin perhekerhoon! seurakunnasta voi kysyä diakonissalta apua uuteen elämäntilanteeseen. perhetyöntekijöitäkin, jotka haluavat auttaa. kannattaa ottaa apu vastaan, ajattele itseäsi ja vauvaasi! ajattele teidän elämäänne eteenpäin, vielä löytyy paljon iloa. mutta tuo raskauden loppuvaihe on ahdistava, epävarmuuden sietoa...mutta siihenkin on apua! tarvitset jonkun ihmisen jonka kanssa jakaa nämä asiat ja jonkun joka tulee auttamaan joskus vauvan kanssa, juttelemaan jne.! sinusta tulee HYVÄ äiti, HYVÄ, ihan oikea perhe!, vauvan kanssa!! Toivon sinulle hyviä onnellisia hetkiä ja päiviä vauvan kanssa. kannattaa hieman suunnitella uutta tuntematonta vaihetta! päivärutiineja, kun vauvan kanssa voi olla sellaista että päivät ja yöt menee puuroksi jos on vähän haastavampi vauva. Mutta hyvä siitä tulee, hyvin kaikki menee.

Kysy neuvolasta, onko heidän kauttaan mahdollista saada synnytystukihenkilöiden yhteystietoja. Tällaiset doulat tapaavat sinua ennen lapsen syntymää ja voitte yhdessä pohtia synnytyksen kulkua. Vaikka kätilö vaihtuisikin doula on koko synnytyksen ajan läsnä. Luota myös siihen, että kun synnytyksen aika on, pelot katoavat ja silloin vauvan syntymä on tärkein päämäärä. Synnytys voi olla myös melko kivuton epiduraalin avulla. Synnytys on itsessään voimaannuttava kokemus, johon kannattaa lähteä avoimin mielin. Luotat vain siihen, että asiat kyllä järjestyvät!

onko sun kotipaikkakunnalla mahdollisuus päästä synnytyssairaalaan pelkopolille? Voisit kysyä neuvolasta siitä... Mulla esikoisen synnytys jätti semmoset traumat että nyt tässä tokassa raskaudessa päätin hakeutua Kätilöopiston pelkopolin asiakkaaksi. Aika on vasta ensi viikolla että en osaa vielä sanoa onko siitä mitään apua mutta ei kai siitä haittaakaan ole? Vaikka sulla ei olekaan varsinaista pelkoa, niin voithan joka tapauksessa neuvolassa puhua asiasta, ne varmasti osaa ohjata eteenpäin... Mullakin on muuten laskettu aika suunnilleen kolmen kuukauden kuluttua ja mullakin kyllä synnytys kummittelee jo mielessä vaikka mies ja tukijoukot onkin... Noi on vaikeita asioita ääneen puhua, mulla oli raskauden aikanen ja synnytyksen jälkeinen masennus ja kyllä se aikaa vei ennenkun oppi asian niin käsittelemään itse että siitä osas muille puhua.. Aikaahan tässä ei määrättömästi ole joten se on vaan pakko ottaa asia esille :) Tsemppiä ja voimia matkaan ja jos haluat, nakkaa yksityisviestillä!

[QUOTE="elli";24522391]ei doulaa saa mun paikkakunnalta.. luonnolapsi, kiitos ihanasta tarjouksesta:) itse olen jyväskylästä, mistäs sinä[/QUOTE]

Kouvolasta...lähelle on näköjään pitkä matka. Mun serkkutyttö synnyttää marraskuussa ja sen mies ei voi lähteä mukaan synnytykseen, kun se ei kestä veren näkemistä. Juteltiin sen kanssa ja saatan mennä sinne mukaan. Mä olen ajatellut, että olis ihanaa toimia synnytystukihenkilönä, mutta en ole ehtinyt vielä ilmoittautua mukaan toimintaan.
Synnyttäminen on aika pieni hetki elämässä, mutta ymmärrän että se pelottaa. Etenkin, jos ei ole ketään lähdössä mukaan. Entä jos pyytäisit ystävää, siskoa tai äitiä mukaan? tässäpä on mun sähköpostiosoite: keijuliini_82@hotmail.com. Jos haluat jutella jostain asiaan liittyvästä, niin laita postia. Kaikki menee hienosti. Luota vaan.