mä en käsitä joitain laktoosittomia ja keliaakikkoja..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keppälerttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

keppälerttu

Tunnettu jäsen
02.08.2005
18 153
53
48
enkä nyt siis puhu kaikista, vaan muutamasta jotka tuolla meillä töissäkin käy, ja joihin olen ennenkin törmännyt..

1. halutaan tietää onko ruoassa maitoa, jos sitä on, ei voi ottaa ruokaa kun on maitoallerkikko, mut otetaan sit vaan salaatti, ja lapataan lautanen puolilleen raejuustoa tai fetaa..

2.ruoan pitää olla gluteiinitonta, kas kummaa kun kalamurekepihveissä on korppujauhoa ja valitetaan kun koskaan ei mistään saa ruokaa mitä vois syödä, haukutaan työntekijä ja kaikki mahdolliset ruokapaikat, mut ei se mitään, syömään tullaan silti, ja kastike pitäis olla laktoositonta, hyla ei riitä, mut otetaan sit kuitenkin, ja ruokajuomana tavallista maitoa, vaikka vieressä on laktoositonta maitoa :headwall:

3. halutaan gluteiinitonta sämpylää ja ihmetellään kun ne ei ole esillä vitriinissä, sanon, et ne on kokonaan erillään muista, kun niitä ei saa säilyttää eikä täyttää edes samoilla työlaudoilla jne kuin tavalliset sämpylät, vaan me tehdään ne sitten kun asiakas pyytää, niin erikseen, ja sitten ihmetellään et no onpas jotkut sitten herkkiä, tottakai ne nyt vois olla siinä vehnäsämpylän vieressä..

onko joillain sit niin huonot tiedot omasta ruokavaliosta, vai onko jotenkin hienompaa olla sit laktoositon, vai mistä se johtuu?

*pariin asiakkaaseen tänään hermostunut* :ashamed:

No tuohon laktoosittomuuteen voin sanoa sen, että syön hyla ruokaa (joo, ei oo sama, kuin laktoositon, mutta erikoisruokavalio kuitenkin). Voin kuitenkin ottaa laktoosillista jätskiä. Ruoan takia en jaksa kärsii mahakipuja ja piereskellä, mutta jäätelön takia joo.. Pimeetä.

Sulla on ollut kurjia kiireisiä asiakkaita tänään ;)

Mä en osaa vastata oikeestaan kuin kohtaa 1 jotensakin.
Ekana niin laktoositon ja maidotonhan ei ole sama asia. edelleen, osa laktoosi-intolerantikoista pystyy käyttämään sitä intoa tai hylaa kuten varmaan tiedät. No, kaikki raejuusto ja feta ei ole hylaa, mutta ehkä monet niin olettaa? Kun nykyään kuitenkin pyritään käyttämään hylaa monessa paikassa.
Itse pystyn käyttämään hylaa ja hyvinkin saatan kysyä tosta maidosta keitossa. Jos siinä on tavallista maitoa ni en tietenkään ota. keittäjän tai kuka tiskin takan onkaan kuuluisi siinä vaiheessa kertoa, jos maito onkin laktoositonta tai hylaa. Sit se menee vielä niin, että monet saa oireita maidosta, mutta eivät esim. juustosta tai jugurtista yhtä herkästi.

No on kyllä erikoista :o Ite laktoosittomana joudun tarkkaankin kattomaan mitä syön. Jos ruoka ei ole täysin laktoositonta niin otan Lactrasea. Samoin teen, jos esim. juhlissa en kehtaa joka ikisestä ruoasta kysyä "mitä täs on?" :ashamed: Tai sit en ota ollenkaan jotain.

No onpas outoa, ymmärrän sen että aikuinen ottaa sitten tavista jos omaa ei ole saatavilla ja kärsii myöhemmin siitä, mutta nälkä kun on niin pakko on jotain syödä mutta sitä en ymmärrä että otetaan tavallista jos vieressä on esim. sitä omaa käyttämää laktoositonta. Tai että tietyssä asiassa ollaan tarkkoja mutta lisukkeissa ei sitten ole väliä, esim. juuri tämä kuvailemasi raejuusto-feta-tilanne.

Ite joudun aina metsästämään tietoja että onko joku ruoka varmasti sopivaa lapselleni ja se on äärimmäisen ärsyttävää kun ruokapaikassa oleva ihminen ei tiedä mitä missäkin ruuassa on ja onko se vähälaktoosista tai laktoositonta vai maidotonta. Lapsen ei mielellään antaisi toisen tietämättömyyden/tyhmyyden takia kärsiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:
:D
Onkohan mun mies tollanen.. :whistle: :whistle:
Hän ei kylläkään käy työpaikan ruokalassa, kun harvoin sieltä saa gluteenitonta ja VÄHÄLAKTOOSISTA. =)

mua ei yhtään haittaa tehdä erikseen jollekkin esim gluteiinitonta sapuskaa, jos se vaan on mahdollista sen hetken tuotteista, tai kokonaan maidotonta.

meillä on aina vähintään vähälaktoosista ruokaa, koskaan ei tehdä tavallisesta kermasta tai maidosta ruokaa, mut kiva sit tehdä jollekkin erikois annos maidottomana kun ei voi maitoa käyttää ollenkaan, ja sit se syö raejuustoa tms :laugh:

:snotty:

Ja se ei oo mikään HYLA vaan vähälaktoosinen :headwall: Vai onko kaikki niin valion orjia ettei ymmärrä että se hyla on valion tuotemerkki eikä mikään muu. Pitääköhän mun alkaa puhumaan et mun vanhemmat käyttää intoa kun se on erään toisen maitotalousvalmistajan merkki vähälaktoosiselle :D

Alkuperäinen kirjoittaja obossumi:
No tuohon laktoosittomuuteen voin sanoa sen, että syön hyla ruokaa (joo, ei oo sama, kuin laktoositon, mutta erikoisruokavalio kuitenkin). Voin kuitenkin ottaa laktoosillista jätskiä. Ruoan takia en jaksa kärsii mahakipuja ja piereskellä, mutta jäätelön takia joo.. Pimeetä.

outo oot sinäkin. ja minä viilaan pilkkua...nimittäin hyla on VALION oma tuotemerkki jota muut ei saa käyttää. joten jos tuote ei ole valion niin silloinhan se EI OLE HYLA!

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
enkä nyt siis puhu kaikista, vaan muutamasta jotka tuolla meillä töissäkin käy, ja joihin olen ennenkin törmännyt..

1. halutaan tietää onko ruoassa maitoa, jos sitä on, ei voi ottaa ruokaa kun on maitoallerkikko, mut otetaan sit vaan salaatti, ja lapataan lautanen puolilleen raejuustoa tai fetaa..

2.ruoan pitää olla gluteiinitonta, kas kummaa kun kalamurekepihveissä on korppujauhoa ja valitetaan kun koskaan ei mistään saa ruokaa mitä vois syödä, haukutaan työntekijä ja kaikki mahdolliset ruokapaikat, mut ei se mitään, syömään tullaan silti, ja kastike pitäis olla laktoositonta, hyla ei riitä, mut otetaan sit kuitenkin, ja ruokajuomana tavallista maitoa, vaikka vieressä on laktoositonta maitoa :headwall:

3. halutaan gluteiinitonta sämpylää ja ihmetellään kun ne ei ole esillä vitriinissä, sanon, et ne on kokonaan erillään muista, kun niitä ei saa säilyttää eikä täyttää edes samoilla työlaudoilla jne kuin tavalliset sämpylät, vaan me tehdään ne sitten kun asiakas pyytää, niin erikseen, ja sitten ihmetellään et no onpas jotkut sitten herkkiä, tottakai ne nyt vois olla siinä vehnäsämpylän vieressä..

onko joillain sit niin huonot tiedot omasta ruokavaliosta, vai onko jotenkin hienompaa olla sit laktoositon, vai mistä se johtuu?

*pariin asiakkaaseen tänään hermostunut* :ashamed:

Jaahas, näin keliaakikkona ja laktoosi-intolerantikkona olen otettu 3 kohdasta eli olet tosi valveutunut =). Ja olet oikeassa, että niitä glut leipiä ei saa laittaa sen vehnäsämpylän viereen.

Ja keliakiahan on sairaus, laktoosi-intoleranssi ei. Keliaakikko saa fyysisiä vaurioita gluteenista. Laktoosi-intoleranssi kärsii kyllä maidosta, mutta ei tuhoa sisuksiaan.

Ja näitä ihmisiä löytyy... Kerran yksi täti mouhusi vähärasvaisen lounasvaihtoehdon puuttumista, mutta jälkkäriksi sitten vetäisikin kahvin ja viinerin.

Oikeasti allergiset ihmiset eivät voi tehdä kompromissejä ruokavaliossaan, mutta ne jotka ovat "muodikkaasti allergisia" syövät just sitä mitä mieli tekee. :|

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Ja se ei oo mikään HYLA vaan vähälaktoosinen :headwall: Vai onko kaikki niin valion orjia ettei ymmärrä että se hyla on valion tuotemerkki eikä mikään muu. Pitääköhän mun alkaa puhumaan et mun vanhemmat käyttää intoa kun se on erään toisen maitotalousvalmistajan merkki vähälaktoosiselle :D

dääm, mä yritin taas kirjoittaa tuon vähälaktoosisen joka paikkaan, mut lipasahti tuo yks hyla tuonne väliin :D

mut tuo on totta, asiakkaat puhuu aina hylasta, ja itsekkin siihen tulee sorruttua

Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Ja keliakiahan on sairaus, laktoosi-intoleranssi ei. Keliaakikko saa fyysisiä vaurioita gluteenista. Laktoosi-intoleranssi kärsii kyllä maidosta, mutta ei tuhoa sisuksiaan.

Onko tosiaan noin että esim. laktoositonta ruokavaliota noudattava ei tee hallaa suolistolleen jos ärsyttää vähä väliä itseään syömällä väärää?

Onko tosiaan noin että esim. laktoositonta ruokavaliota noudattava ei tee hallaa suolistolleen jos ärsyttää vähä väliä itseään syömällä väärää?

noitakin on niin eriasteisia, et jotkut voi joskus syödä jotain missä on laktoosia, toiset taas ei ollenkaan.

Tarkoitin, että jäätelöpallo silloin tällöin tuskin haittaa. Toki jos jatkuvasti syö väärin niin tuhoutuuhan se suoli. Mutta jos syö jatkuvasti väärin, niin tuskin on kyseistä ongelmaa oikeasti.

en jaksa tehä uutta ketjua, joten purnaan tähän. Mua taas ärsyttää työpaikalla kun yks tältä osastolta on keliaakikko. Meillä on aina ollut tapana et vuorollaan jokainen tuo jotain kahvipullaa, kakkua tms, pari kertaa viikossa about.

No tää yks keliaakikko olettaa tietysti että hänelle pitää tuoda omat ja jos ei tuoda niin melkein itkua tuhrustaa kun muut saa hyvää mutta hän ei. Tarkoitan nyt tällä sitä, että jos vaikka itte oon leiponut omenapiirakan töihin, niin pitäiskö mun sitten leipoa kaksi piirakkaa? toinen gluteenittomana? Pari kertaa oon ostanut näitä keliaakikon leivospohjia kaupasta, ja ne maksaa melkein neljä euroa paketti!!! Enemmän kuin se yksi pullapitko minkä silloin ostin loppuryhmälle. Ja itse hän JOS tuo niin tuo ainoastaan gluteenittomia keksejä tms, oisko meijänkin pitänyt vaatia tavallisia, vehnäkeksejä?? Ei tulis mieleenkään.

Mä en kehtaisi alkaa kiukuttelemaan jos mä olisin hän. En vaan kehtaisi. En olettaisi että muut ottaisivat mun ruokavalion huomioon, jos KAIKKI muut syö normaalisti.

Alkuperäinen kirjoittaja neke:
en jaksa tehä uutta ketjua, joten purnaan tähän. Mua taas ärsyttää työpaikalla kun yks tältä osastolta on keliaakikko. Meillä on aina ollut tapana et vuorollaan jokainen tuo jotain kahvipullaa, kakkua tms, pari kertaa viikossa about.

No tää yks keliaakikko olettaa tietysti että hänelle pitää tuoda omat ja jos ei tuoda niin melkein itkua tuhrustaa kun muut saa hyvää mutta hän ei. Tarkoitan nyt tällä sitä, että jos vaikka itte oon leiponut omenapiirakan töihin, niin pitäiskö mun sitten leipoa kaksi piirakkaa? toinen gluteenittomana? Pari kertaa oon ostanut näitä keliaakikon leivospohjia kaupasta, ja ne maksaa melkein neljä euroa paketti!!! Enemmän kuin se yksi pullapitko minkä silloin ostin loppuryhmälle. Ja itse hän JOS tuo niin tuo ainoastaan gluteenittomia keksejä tms, oisko meijänkin pitänyt vaatia tavallisia, vehnäkeksejä?? Ei tulis mieleenkään.

Mä en kehtaisi alkaa kiukuttelemaan jos mä olisin hän. En vaan kehtaisi. En olettaisi että muut ottaisivat mun ruokavalion huomioon, jos KAIKKI muut syö normaalisti.

onko teillä kahvihuoneessa tai muualla pakastinta?

leipokaa joku yks kääretorttu peruna tai maissijauholla, niin siitä riittää moneks kerraksi sille ihmiselle kahvileipää, eikä oo kallista ;)

Eriasteista joo.. Mä en pysty juomaan normimaitoa, muuta muuten menee melkein kaikki laktoosiset maitotuotteet. Myöskin riippuu paljon oman suoliston kunnosta, kuinka sietää. Eli kaikki ei ole niin mustavalkoista. Mutta ymmärrän kyllä itsekin ravitsemusalalla työskentelevänä, että sapettaa joskus ja pahasti.

Yhdellä tyypillä oli laktoosi-intoleranssi, ja käytti siis vain hylaa.
Tämä ok, mutta sen läheiset oli aivan hysteerisiä sen suhteen, ettei hyla tuotteita käsitelty samalla leikkuulaudalla kuin tavallisia jne. Gluteenittomassa tämän ymmärrän, hylajutuissa en..

Alkuperäinen kirjoittaja nuorena nukkunut:
Oikeasti allergiset ihmiset eivät voi tehdä kompromissejä ruokavaliossaan, mutta ne jotka ovat "muodikkaasti allergisia" syövät just sitä mitä mieli tekee. :|

höpönlöpön, mulla on maitoallergia, soija-allergia ja vehnäallergia, ihan lääkärin diagnoosilla, mutta pystyn syömään pieniä määriä mitä vain. Isommista määristä tulee ihottumat ja vatsavaivat.

Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan kakarat:

outo oot sinäkin. ja minä viilaan pilkkua...nimittäin hyla on VALION oma tuotemerkki jota muut ei saa käyttää. joten jos tuote ei ole valion niin silloinhan se EI OLE HYLA!

Minä jatkan pilkun viilaamista. Joistain erisnimistä syntyy käytössä yleisnimiä ja tämän hylan kohdalla on taitanut käydä niin. Esimerkkejä tästä esim. topsypuikot, aspiriini, styroksi tai englannin kielessä hoover (=imuri), joka on alun alkaen ollut vain tuotemerkki.
Hyla on myös lyhyempi ja helpomi vastine vähälaktoosiselle, ja suomen kielessä jokainen ymmärtää mistä on kyse.

Alkuperäinen kirjoittaja kielipoliisi:
Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan kakarat:

Minä jatkan pilkun viilaamista. Joistain erisnimistä syntyy käytössä yleisnimiä ja tämän hylan kohdalla on taitanut käydä niin. Esimerkkejä tästä esim. topsypuikot, aspiriini, styroksi tai englannin kielessä hoover (=imuri), joka on alun alkaen ollut vain tuotemerkki.
Hyla on myös lyhyempi ja helpomi vastine vähälaktoosiselle, ja suomen kielessä jokainen ymmärtää mistä on kyse.

Itseasias se ei mene noin. Siis tuo viimeinen lause. Yleisimmin kuuluu että ai olikos se Hyla sitä laktoositonta. Ihan satavarmana jos alettais käyttää sitä sen oikealla nimellä eli vähälaktoosisella, niin ihmiset ymmärtäis paremmin että vähälaktoosinen ja laktoositon ei ole sama asia eikä myöskään maidoton. Nyt se on vain hyla jota tarjotaan kaikille "maitovammaisille" välittämättä tarvitseeko asiakas vähälaktoosista, laktoositonta tai maidotonta. Varmin keinohan olis tehdä kaikki maidottomana, se käy kaikille.

Yhteistyössä