:hug: teillä on onneks vakituiset työpaikat ja raha-asiat kunnossa... kannattaa miettiä ja harkita tarkasti.. mullaki tuli täs kesän aikana kauhee tressi koroista mut ens vuonna kuulemma on laskuun päin 
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja evita:Alkuperäinen kirjoittaja Rohmutti:Alkuperäinen kirjoittaja evita:Onko teillä vakituiset työpaikat? Pystyttekö vielä maksamaan lyhennykset ja korot? Jos näin on, ei myymisellä ole mikään kiire.
Ei lama välttämättä muuta teidän tilanteessanne mitään, mikäli saatte säilyttää työpaikkanne eikä vielä ole mitään maksuvaikeuksia.
Sekin kannattaa laskea, että mitä vuokralla asuminen tai pienempään asuntoon vaihtaminen maksaa, ei sekään ilmaista ole. Mutta sinänsä ei se niin tavatonta ole, että lainat osoittautuu liian isoksi ja talo myös, meillä juuri kaverit myivät hulppean talonsa ja vaihtoivat pienempään, kun ei vain talous kestänytkään. Joten kohtalotovereita kyllä on siinäkin tapauksessa. =)
lyhennykset ja korot pystytään kyllä maksamaan.Kuulostaa kovin tutulta tuo kavereittesi tilanne.Mua vaan todella hirvittää tuo velka,vaikka vielä onneksi talous on kunnossa.
Ei minusta teillä sitten ole yhtään mitään hätää, ihan turha ryhtyä myymään, jos todellista syytä ei ole. Kun edelleenkin pidätte tulot ja menot tasapainossa, niin tuskin mitään hätää tuleekaan. (Meidän kavereilla menot ylittivät tulot aika reippaasti, petti taloussuunnittelu siinä kohtaa.) Korot tuskin enää pahemmin nousevat, joten ei niistä kannata pulttia repiä.
Meilläkin on velkaa turkasesti, tosin ei enää talosta, vaan kesämökistä (joka tuli kalliimmaksi kuin ok-talo, hoh hoijaa...). Mutta kyllä sitä mielellään maksaa, kun on saanut mieleisensä ja myy vasta jos ihan ihmeellinen pakko tulee. =)
Alkuperäinen kirjoittaja pienenhetken:Alkuperäinen kirjoittaja jaa:paljonko on iso laina ja paljonko lyhennys/kk?
tätä olisin kans kysyny...
meillä olis kans asunnon osto edessä, mutta täällä pk-seudulla ne hinnat on pilvissä :/ yhtä asuntoa on vähän sillä silmällä kateltu, mutta hinta se on silläkin pitkästi yli 200 000e ja on "halpa" muihin verrattuna :/
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:Korot on kovat...
Mutta mä oikeasti ihmettelen, miten voi myydä talon, jonka on itse rakentanu?
Me muutetaan tällä viikolla taloon, jota 2 vuotta sitten ruettiin suunnittelemaan, sitten talvena oli puun kaato ja keväällä sahuu ja alotettiin rakentaan. Omin käsin, alusta alkaen. Tuohon mökkiin on kiintyny niin kovasti, että ihan rakastan meijän taloa, vaikkei se nyt ihan täydellinen olekaan... Oikeesti tekee pahaa edes ajatella jos tuosta joutus joskus luopumaan. :/ Toisaalta kyllä ollaan päästy huomattavasti vähemmällä lainamäärällä ku rakentajat keskimäärin.
Alkuperäinen kirjoittaja tp:no onhan ne taas lupailleet, että korot alkaisivat laskea. Ei sitä kumminkaan sellaista lamaa ole tulossakaan kuin 90-luvun alussa, ainakaan asiantuntijoiden mukaan se ei ole edes mahdollista. Minä en vielä myis teidän tilanteessa, jos kumminkin pystytte lainanne maksamaan. Eläkää kuukausi kerrallaan.
Alkuperäinen kirjoittaja tp:no onhan ne taas lupailleet, että korot alkaisivat laskea. Ei sitä kumminkaan sellaista lamaa ole tulossakaan kuin 90-luvun alussa, ainakaan asiantuntijoiden mukaan se ei ole edes mahdollista. Minä en vielä myis teidän tilanteessa, jos kumminkin pystytte lainanne maksamaan. Eläkää kuukausi kerrallaan.
Alkuperäinen kirjoittaja :Alkuperäinen kirjoittaja tp:no onhan ne taas lupailleet, että korot alkaisivat laskea. Ei sitä kumminkaan sellaista lamaa ole tulossakaan kuin 90-luvun alussa, ainakaan asiantuntijoiden mukaan se ei ole edes mahdollista. Minä en vielä myis teidän tilanteessa, jos kumminkin pystytte lainanne maksamaan. Eläkää kuukausi kerrallaan.
Ja ovat ilmeisesti jo eläneet, kun ensin rakennetaan talo ja jo alle vuoden kuluttua mietitään myyntiä. Se on todella hölmöä ja lyhytnäköistä elämää. Eli eivät tarvitse ohjeistusta eloonsa. Käsittämätöntä touhua. Sitten voikin taas parin kuukauden kuluttua aloittaa uuden rakentamisen, kun viime kuussa tuntuikin siltä...
Alkuperäinen kirjoittaja saara:täytyy tätä miehelle ehdotella jos käytäs siellä pankissa.Ite oon vaan henkisesti ihan rikki tän asian kanssa.Lähtökohtana kun oli se että minä en halunnut rakentaa mutta mies halusi ja vaihtoehdot mulla oli tasan ero tai entisen kodin myyminen koska hän olisi tän tontin jokatapauksessa ostanut.
No kyllähän sitä itsekkin innostu kun asiaa oli käsitellyt mutta nyt nostaa hieman katkeruus päätään.
Tää on vaan niin ...vaikeeta :'(
No tällä hetkellä kyllä tuntuu siltä että myyntiin laitetaan kun tuo 2 vuotta tulee täyteen että päästään tuosta lainasta eroon.Tai eihän sitä kyllä edes tiedä meneekö tämä kaupaksi,voi olla ettei.Alkuperäinen kirjoittaja Tammihärkä:Tuosta ensimmäisestä viestistä sai sen kuvan että olette oikeastaan jo päättäneet myydä kun tuo 2v. on täynnä?
Ellette muuten ole myymässä ja uskotte selviävänne lainojen ja muiden kulujen kanssa siten että rahaa on vielä elämiseenkin niin en oikein näe syytä myydä, siis mikäli rakensitte kodin itsellenne, ette "sijoituksena"
Siinä tapauksessahan ei oikeastaan ole väliä vaikka talon arvo laskisi, jos niin sattuu käymään, kunhan ette joudu tilanteeseen jossa on "pakko" myydä, eli selviätte veloista/velvoitteista ja haluatte asua siinä.
Alkuperäinen kirjoittaja Rohmutti:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Voihan sen nytkin myyntiin pistää, sovitte vaan kaupantekopäiväksi ja omistuksen siirtopäiväksi päivämäärän, jolloin 2 v tulee täyteen. No, tietty olette vasta vajaan vuoden siinä asuneet, joten vähän heikkoa se voi olla ostaja, joka ostaa sitä nyt, jos kaupat tehdään yli vuoden päästä ja muuttamaankin pääsee vasta silloin...
No jos me tää nyt myyntiin laitettais ja ostaja löytyi ni kyllä kaupat tehtäis varmana
heti ja sit vaan maksettais tuo vero..
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:mulle ei nyt ollnekaan käy selville että onko ongelma se, että
a) laina ahdistaa muuten vaan
b) rahat ei riitä elämiseen
jos kyse on a-kohdasta, niin miksi ihmeessä myytte itse rakentamanne talon? katsokaa sitä lainasuunitelmaa, teillä on varmaan 25-30 vuoden laina-aika. riippuen lainaehdoista, korkojen noustessa maksatte joko kuukausittain enemmän tai tulee pari vuotta lisää laina-aikaa. mutta ihan oikeesti, sitten laina on maksettu. ja tuossa ajassa korot kerkee laskea, nousta, lakea, nousta, laskea, nousta = lainanhoito vie vähän eri osan tuloista, ja jossain vaiheessa saatte ihan varmasti maksettua isompia eriä lainaa kerralla. vaikka laina ahdistaakin, niin kyllä siitä työssäkäyvä selviytyy
jos kyseessä on b-kohta, niin sitten kannattaa tehdä tarkka budjetti, miettiä vaikka 10 vuoden jänteellä urakehitystä, korkokehitystä ja mahdollisia uusia perheenjäseniä.
vähän pitkäjänteisyyttä ja suunnitelmallisuutta siihen hommaan!
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:Korkojen pitäisi todellakin laskea tässä lähitulevaisuudessa. Lisäksi voitte neuvotella pankin kanssa noista lyhennyksistä. Kun minä olin hoitovapaalla, sovimme maksavamme lähestulkoon pelkkiä korkoja sen ajan. Tietysti maksu töihin palatessa suurempi, mutta kannattaa harkita tätäkin vaihtoehtoa.
Alkuperäinen kirjoittaja Ögonblick:Laittakaa myyntiin ja sitten jos meneekin aiemmin kaupaksi kuin se 2v tulee täyteen, niin maksatte sitten vain veroa. Jos elämästä tulee helpompaa niin, miski pähkiä asiaa enempää?
Alkuperäinen kirjoittaja pio:no kuka hullu ees ottaa yli 200 000? lainan hohhoijjaa saatte maksella loppu ikänne sitä ja ei lyhene mihinkään!!!Onneks meillä ei oo ku 80 000?=) ja ihana rintamamiestalo asuntona!
Alkuperäinen kirjoittaja DixieChick:Mä olen myös miettinyt vähän samaa kuin ap. Kyllä me nyt pärjätään, mutta onhan nuo korot nyt ihan mahdottomat. Meillä lainaa ei onneksi ole lähellekään 200 000eur, mutta on sitä kuitenkin reilusti. Ja koron osuus lyhennyksestä on mieletön!