mä en osaa laittaa ruokaa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .......
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

.......

Vieras
Siis itse teen ruuat mutta en osaa maustaa. Käytetään siis paljon lihaliemikuutioita. Siis niitä tulee tungettua lähes kaikkeen missä on nestettä.

Haluaisin päästä tästä tavasta kun lapsi syö kohta samaa ruokaa. Ei niistä nyt kokonaan tarvií luopua mutta kun edes vähentäisi..

Miten oppia maustamaan? Mausteita saa olla mutta tulisuus on ehdoton ei.

Lakkaa laittamasta liemikuutioita.

Ota jokin resepti ja tee sen mukaan. Oletko edes yrittänyt vai vaan vaikeroit osaamattomuutta.

Tietty jos aina laitat vaan paljon liemikuutioita ja syöt eineksiä, voi kunnon ruoka alkuun maistua jotenkin puutteelliselta kun puuttuu tuttu arominvahvenne.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Liemikuutioita saa ilman arominvahvennetta, jopa suolattomanakin.

Oma neuvoni ois kuitenkin, että tuota maku luontaisesti. Uunilihat, padat, keitot saavat makua erilaisista kasviksista: laita bataattia, punasipulia, valkosipulia, porkkanaa. Kokeile yrttejä jne.

Lakkaa laittamasta liemikuutioita.

Ota jokin resepti ja tee sen mukaan. Oletko edes yrittänyt vai vaan vaikeroit osaamattomuutta.

Tietty jos aina laitat vaan paljon liemikuutioita ja syöt eineksiä, voi kunnon ruoka alkuun maistua jotenkin puutteelliselta kun puuttuu tuttu arominvahvenne.

No olen yrittänyt. En kai mä voi valittaa jotain asiaa jos en olisi edes kokeillut :D

Aina tulee mautonta. Ongelma on nimenomaan kastikkeissa ja keitoissa, niihin en saa makua ilman kuutioita.

[QUOTE="a.p";29783470]No olen yrittänyt. En kai mä voi valittaa jotain asiaa jos en olisi edes kokeillut :D

Aina tulee mautonta. Ongelma on nimenomaan kastikkeissa ja keitoissa, niihin en saa makua ilman kuutioita.[/QUOTE]

Muutama vinkki: kalakeittoon sipulista makua. Sipulin voi myöhentää ihan hienoksi sauvasekoittimella. Toinen vinkki: jauhelihakeittoon jos ruskistat jauhelihan, nakkaa mausteet pieneen öljytilkkaan pannulle ekana, sit vasta liha. Liha imee sitte ne "avatut" mausteet itteensä ja maistuu paremmalle.

Cajun-mausteseos käy moneen ruokaan; keittoihin, kastikkeisiin ja patoihin eikä sisällä suolaa. Kannattaa kokeilla myös tuoreita yrttejä, muutakin kuin persiljaa ja tilliä ;)

Ruskean kastikkeen mausteet on suola, sokeri, ketsuppi ja soija. Valkokastikeen mausteet suola ja valkopippuri. Keittoon voi laittaa kasvisliemikuution ja suolaa. Maustepippureita , currya, chiliä jne. Maun mukaan muihin ruokiin. Yrteillä maustat helposti. Sipuli ja valkosipuli mikäli pidät. Maustetuille kermoilla saa moneen ruokaan helposti makuja. Tilkkanenkin riittää, ei tarvii koko purkkia.

[QUOTE="a.p";29783557]Ihan perusruokia.

Nyt tulee laitettua kuutio perunamuusiin, kastikkeisiin, makaronin ja riisin keitinveteen, keittoihin...[/QUOTE]

Perunamuussiin???

Riisin keitinveteen voit tiputtaa muutaman kokonaisen neilikan, kanelitangon ja pari kokonaista kardemummaa sekä hitusen suolaa. Tai sitten vaan satsaat niin aromikkaaseen riisilajikkeeseen, ettei tartte extrajippoja.

[QUOTE="a.p";29783557]Ihan perusruokia.

Nyt tulee laitettua kuutio perunamuusiin, kastikkeisiin, makaronin ja riisin keitinveteen, keittoihin...[/QUOTE]

Yök. Mikset samantien syö pelkkiä kuutioita jos et kerta tykkää muusta mausta?

Yök. Mikset samantien syö pelkkiä kuutioita jos et kerta tykkää muusta mausta?

Joillain menee ihan yli limikuutioiden käyttö.

Kuules nyt ap, perunan kuuluu maistua perunalta, porkkanan porkkanalta, makaroonin maroonilta jne. Raaka-aineiden ei kuulu maustua liemikuutiolta. Ruoka ei tarvitse välttämättä muuta kuin suolaa ja pippuria, maku tulee niistä aineksista mitä ruuassa on.

[QUOTE="a.p";29783684]On taas ihmisten vaikea tajuta että tykkään muusta mutta en osaa itse maustaa ruokia!

Rakastan päästä muiden ruokapöytiin kun saa maustettua ruokaa. Mun keitto maistuu pelkälle vedelle niin ei paljon houkuttele.[/QUOTE]

No hieman pieleen menee kyllä jos aletaan perunamuussiakin maustamaan jollain kuutioilla.

Ruskeaan kastikkeeseen riittää myös suola ja pippuri. Perunamuusiin vain suolaa ja voita. Ainoa mihin käytän lihaliemikuutiota, jos käytän, on kokolihan keitossa ja kun laitan kokolihaa uuniin. Sipulia kannattaa käyttää, lihalle porkkanaa, keittoihin laakerinlehtiä. Kalalle sitruunaa, sitruunapippuria, tilliä ja kermaa.

[QUOTE="a.p";29783709]no mähän tässä just pyydän apua. Jotkut tulee vaan aukomaan päätänsä.[/QUOTE]

Mun neuvo on, pidä asiat yksinkertaisena niin hyvää tulee. Voi alussa olla vaikeeta, kun olette makuaistinne pilaneet, mutta kyllä se siitä.

Yhteistyössä