Mä en vain enää jaksa elää ilman luottotietoja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hajalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hajalla

Vieras
Ensinnäkin.. Mä menetin mun luottotiedot 18 vuotinaana, eli 8 vuotta sitten. Mä muutin pois kotoa 16 vuotiaana, hajuakaan raha-asioista, vuokrista jne.. mä tein kovasti töitä opiskelun ohella, mutta rahat ei riittänyt kaikkeen ja .. otin typeriä luottoja. Luulin että mulla on varaa maksaa osissa niitä pois. Olin väärässä. Mä en osannut/uskaltanut pyytää apus mistään, joten jätin maksamatta... Meni vuosia niitä vältellessä ja häveten.. Aloin maksamaan niitä ulosottoon satoja euroja kuussa n. 4 vuotta sitten (sain vakkaripaikan), ja n. vuosi sitten viimeinenkin sentti on maksettu. MUTTA luottitiedot palautuvat vasta 2017 heinäkuussa, koska yksi lasku oli ehtinyt uusiutua ennen maksua. No anyways. Mä oon pystynyt elämään tähän asti ilman luottotietoja, koska olen käynyt töissä ja mulla on mies joka on pystynyt tekemään sähkösopimukset jne. Vuokra-asuntoa emme mistään saa jos minä olen hakemuksessa (vaikka ei ole vuokravelkaa).

Nykyään, mä opiskelen yliopistossa,miehellä on hyväpalkkainen vakkarityö ja elämämme hyvin. Emme jätä mitään maksamatta, kaikki hyvin jne. Paitsi, nyt mä en saa opintolainaa tietenkään.. Mulla entistä opintolainaa maksamatta n. 1000e, jota olen maksanut tähän asti joka kuukausi. En saa siihen pankista maksuvapaata, koska ei ole luottotietoja.. Mun tulot on vain opintotuki, mutta se ei auta mitään. (henkilökohtaisesti olen käynyt pankissa, niin kuin kuuluu kun ei ole luottotietoja). Meillä on vuokra-asunto, mihin ei ole varaa kun opiskelen, mutta HOAS tarjoaa asuntoa vain jos maksan 3 x kuukausivuokran ja takuuvuokran takuuksi. + ensimmäisen kuun vuokra. Ja tänne meidän vanhaan asuntoon vuokra... Mä en tiedä mitä tehdä. Mä en jaksa enää ollla tämän yhteiskunnon paska hylkiö, vaikka mä teen kaikkeni että olisin hyvä ihminen.. Mä opiskelen kovasti, mä hoidan lapset hyvin, mä en polta, mä en juo, mä en hae turhia tukia, mä en tee muuta kuin yritä saada meidän elämä toimimaan.. MÄ EN JAKSA. Mä en jaksa :(

Mä tiedän että joku ajattelee "itsepähän olet aiheuttanut ongelmasi". Joo. olen. ja olen siitä oppinut, ja olen 8 vuotta maksanut virheestäni. 8 vuotta... Mä en tiedä mitä tehdä. Me ei saada avustusta vuokraan, koska asutaan liian kalliissa asunnossa.. Mutta me ei päästä muuttamaan tästä pois kun ei mulla ole laittaa 3x800+500+ tämän asunnnon vuokra yhdessä kuussa. Apua. Luovutanko mä vaan? En edes yritä opiskella tai tehdä elämällä mitään.. Mä en jaksa taistella enää..

Vaikuttaa.. Kaikkeen. :/ Mä en ole ikinä ollut näin pohjasakkaa.. Me ei saada sossusta rahaa, kun vuokra on niin iso. ja vuokra on nii iso koska me ei saatu mistään asuntoa, pakko oli muuttaa ja saatiin yhdeltä henkilöltä asunto yksityisen kautta. Vauva oli syntymässä, joten pakko oli ottaa. Oli meillä siihen varaa, mutta nyt mä oon opiskelija, joten tulot tippui sen yli 1000.. :S Mä oon vaan hajalla, ja mä en tiedä mistä hakea apua tai keneltä kysyä..

Voisitko mitenkään siirtää opiskeluja sinne vuoteen 2017? Se ei olisi aika eikä mikään vain 3 vuotta.

Menisit töihin siksi aikaa ja sitten opiskelet yliopistossa.

[QUOTE="lolo";30324264]Voisitko mitenkään siirtää opiskeluja sinne vuoteen 2017? Se ei olisi aika eikä mikään vain 3 vuotta.

Menisit töihin siksi aikaa ja sitten opiskelet yliopistossa.[/QUOTE]

Mä olin yrittäjä, mutta mä jouduin laittamaan sen jäihin lasten, miehen työn ja koulun takia. En oikein voi kolmea vuotta siirtää opintoja. Ehkä yhden lukuvuoden. Muuten menettää koulupaikan.. Ja tätä mä just tarkoitin, vain sen takia ettei mulla ole luottotietoja, mulla ei ole samaa mahdollisuutta opiskella, kuin muilla..

Miehellä on hyväpalkkainen vakkarityö, mutta rahat vuokraan ei silti riitä? Minkäkokoinen asunto ja paljon on vuokra? Olisiko kaupungilla, VVO:lla jne jotain edullisempaa kun nykyinen (vakuus olisi ainakin pienempi)

[QUOTE="meh";30324279]Miehellä on hyväpalkkainen vakkarityö, mutta rahat vuokraan ei silti riitä? Minkäkokoinen asunto ja paljon on vuokra? Olisiko kaupungilla, VVO:lla jne jotain edullisempaa kun nykyinen (vakuus olisi ainakin pienempi)[/QUOTE]

Raha riitti vuokraan hyvin, kun mä tein töitä myös. Raha riittää myös nyt vuokraan, mutta tiukalla vedetään. Me ei saada kaupungilta asunto, koska mulla ei ole niitä luottotietoja. Olen laittanut kaupungille kolme kertaa hakemuksen. Vuokra on yli 1000e. Miehen tulot menee vuokraan + laskuihin ja mun opintotuki kokonaan ruokaan, bussiin jne..

Jos olet kerta velat maksanut, saat niistä ref-merkinnän luottoihin. Silloin myös vuokra-asunnon haltija kyllä näkee että velkasi on kuitattu pois. Asunnon saaminen siis ei ole ongelma.

Jos olet kerta velat maksanut, saat niistä ref-merkinnän luottoihin. Silloin myös vuokra-asunnon haltija kyllä näkee että velkasi on kuitattu pois. Asunnon saaminen siis ei ole ongelma.

Ole kiltti ja tule sitten hakemaan näitä mun puolesta!! Olen ollut oikeuteen yhteydessä, ja kaikkiin on tehty merkinnät joo. Ja tuntuu että jokaikinen muu jolla ei ole luottotietoja saa asunnon tosta noin vaan ja me ei! MÄ EN YMMÄRRÄ MIKSEI! Kaikki vaan sanoo "ei mulla luottotiedot ole vaikuttanut mitenkään", kyllä vaan mulla on! Mä en helvetti saa edes vuokra-asuntoa kaupungilta, saati hoasilta, tai edes perkeleen sähkösopimusta! Mä olen vain niin väsynyt tähän, kun olen hyvä ihminen, kuulias, ja... Mä kärsin vieläkin 8 vuotta vanhasta virheestä.

[QUOTE="a p";30324332]Ole kiltti ja tule sitten hakemaan näitä mun puolesta!! Olen ollut oikeuteen yhteydessä, ja kaikkiin on tehty merkinnät joo. Ja tuntuu että jokaikinen muu jolla ei ole luottotietoja saa asunnon tosta noin vaan ja me ei! MÄ EN YMMÄRRÄ MIKSEI! Kaikki vaan sanoo "ei mulla luottotiedot ole vaikuttanut mitenkään", kyllä vaan mulla on! Mä en helvetti saa edes vuokra-asuntoa kaupungilta, saati hoasilta, tai edes perkeleen sähkösopimusta! Mä olen vain niin väsynyt tähän, kun olen hyvä ihminen, kuulias, ja... Mä kärsin vieläkin 8 vuotta vanhasta virheestä.[/QUOTE]

Voisin vaikka kutsuakin sut keskustelemaan asiasta mutta asut väärässä kaupungissa. Minulla olisi antaa teille uusi koti, moniakin. Koska olen vuokravälittäjä. Mutta Tampereella.

Voisin vaikka kutsuakin sut keskustelemaan asiasta mutta asut väärässä kaupungissa. Minulla olisi antaa teille uusi koti, moniakin. Koska olen vuokravälittäjä. Mutta Tampereella.

Se oiskin kiva.

Mä oon väsynyt. Mä en tee muuta kuin opiskele ja yritä etsiä asunto, että on varaa elää.

Mä oon täällä ollut koko aamun itkukurkussa, ja mä en tiedä mihin soittaa. Hoas ei voi muuttaa ehtoja, vaikka olen toimittanut kaikki tositteet että olen maksanut kaiken, ei ole koskaan ollut vuokravelkaa, tai ongelmia asumisen kanssa. Pankki ei suostu myöntämään lyhennysvapaata, vaikka hain sitä vain 6kk (että saadaan halvempi asunto). Senkin haluan maksaa pois heti mahd pian. 3:n käsittelijän kautta sekin hakemus menee ja mä joudun 2 kertaa käydä pankissa henkilökohtaisesti.. Mä en edes pysty soittamaan kellekään kun vaan itkettää. Onneksi ulosottomies sentään on ihana.. soitti mulle perjantaina ja kertoi että mä oon maksanut sinne liikaa, ja lähettivät mulle rahaa takaisin päin :D Edes jotain positiivista.

Lainaa siltä hyväpalkkaiselta mieheltäsi rahaa. Vai eikö sekään lainaa, kun tietää ettet välttämättä maksakaan takaisin?

Mitä? :o Ei sillä ole mitään mistä lainata. Meillä on säästötilillä kyllä rahaa muutamaan vuokraan, mutta silti jää 2 vuokraa + vuokratakuu maksatta. ja kyllä mies maksaisi ihan kaiken jos vain voisi. Yhteinen talous, yhteinen elämä ja yhteiset menot. Mies maksaa tällä hetkellä yksin kokonaan tämän vuokran ja meidän kaikki laskut, ja mä ruuan. Siinä se, ei paljon jää käteen.

[QUOTE="a p";30324418]Mitä? :o Ei sillä ole mitään mistä lainata. Meillä on säästötilillä kyllä rahaa muutamaan vuokraan, mutta silti jää 2 vuokraa + vuokratakuu maksatta. ja kyllä mies maksaisi ihan kaiken jos vain voisi. Yhteinen talous, yhteinen elämä ja yhteiset menot. Mies maksaa tällä hetkellä yksin kokonaan tämän vuokran ja meidän kaikki laskut, ja mä ruuan. Siinä se, ei paljon jää käteen.[/QUOTE]

No ei se sitten niin hyväpalkkainen ollutkaan, jos ei ole kerta mistä lainata..

Miksi sinun pitää opiskella täysipäiväisesti nyt, vaikka siihen ei oikein olisi varaa? Koulu jäihin ja töihin, eipä siinä muu auta. Tai sitten koulu monimuotoisena työn oheessa. Niin me muutkin tehdään, jolla ei ole varaa opintotoella opiskella.

[QUOTE="meh";30324448]Miksi sinun pitää opiskella täysipäiväisesti nyt, vaikka siihen ei oikein olisi varaa? Koulu jäihin ja töihin, eipä siinä muu auta. Tai sitten koulu monimuotoisena työn oheessa. Niin me muutkin tehdään, jolla ei ole varaa opintotoella opiskella.[/QUOTE]

Et ole tosissasi? ihan oikeasti? Että mä jätän koulun kesken, ja menen seisomaan jonnekin linjastolle koska mulla ei ole luottotietoja niinkö? Onko se paras ratkaisu jättää yliopistokoulutus kesken?

Meillä on tietyt syyt mikset tee iltatöitä, mutta mulla on esim viikonloppuisin myös koulua, ja mun osa-aikatöissä (mistä erosin), ei voi sopia ettei tee viikonloppuja. Se kuuluu sopimukseen. Ja viikonloppu vuorot on 9-18 ja mulla on koulua se aika.

Miten mä olen provo? Miten? :O mä hain apua täältä, kun en tiedä mitä tehdä! Mä olen väsynyt, mulla alkaa ote lipsumaan, ja mä tunnen itseni todella.. vähäarvoiseksi ihmisolennoksi. Mä en tiedä mitä tehdä! Mä olen musta vastannut jokaiseen miksi en saa esim vuokra-asuntoa. Tai miksi en ole töissä. (olin yrittäjä, jota en voi enää tehdä).

Tehän kuulutte yleisen asumistuen piiriin. Ilmeisesti miehellä on kuitenkin niin iso palkka, ettette saa sitä?

Vuokravakuutta/-takuuta saa periä yhteensä enintään 3kk vuokraa vastaavan summan. Ei siis 3+1kk. Ja eihän teidän tarvitse maksaa kahden asunnon vuokraa, jos/kun irtisanottu nykyisen ajoissa. Kai siitäkin on takuuta jemmassa? Eli pitäisi kyllä riittää kun on se 3kk vuokrasumma, ja siitäkin ainakin osan saanee kuitattua nykyisen asunnon takuulla.

Väliaikainen ratkaisu voisi olla (paperi)ero. Sosku maksaisi sulle ja lapsille vuokratakuun (ja vuokrat), kun eroaisitte miehestä. Hän voi sitten muuttaa perässä halvemman vuokran kämppään muutaman kuukauden päästä.