Mä en vain enää jaksa elää ilman luottotietoja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hajalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Realisti";30324763]Mistä sä ap olet niin varma, että saisitte edes sen opiskelija-asunnon? Jos ne kerran on niin edullisia että vapailla markkinoilla vastaava maksaa yli tuplasti sen verran, on jonotkin varmasti melkoiset. Jonotusaika voi ihan hyvin olla vaikka vuoden tai kaksi.[/QUOTE]

Perheasuntoja saa kyllä Hoasilta kohtalaisen helposti ruuhka-aikojen (alkusyksy yms ulkopuolella), jos ei ole kummempia aluetoiveita.

Edelleen, me saadaan asunto hoasilta, mutta perheasunnoissakin ne vuokrat on n. 800-900e. Mun luottotietojen takia, meidän pitää maksaa vuokra x 3 + vakuusmaksu 500e + ensimmäisen kuun vuokra + tähän meidän vanhaan kämppään tietty samassa kuussa vielä loppuvuokra. Ei mulla ole siihen varaa. Ekan kuun vuokraa + takuuteen + tähän asunnon vuokraan, meillä on säästöt.

Hoasin kanssa juuri tänään puhuin tästä. Muuten on varaa elää ja maksaa vuokra ja ruuat.

Ja kyllä, mulla on luentoja myös viikonloppuisin, ei jokaikinen viikonloppu, mutta säännöllisesti kyllä. Ja kyllä menetän paikkani jos olen yli vuoden poissa. 2 lukukautta sai hakea opintovapaata.

[QUOTE="viii";30324687]Auttaiskohan sosiaalivirasto harkinnanvaraisella tuella sen verran mitä puuttuu, että pääsisitte siirtymään hoasin kämppään.?[/QUOTE]

Ei niitä opiskelijakämppiä tuosta vaan saa.

Niin. Selvyyden vuoksi, olen ollut kirjoilla jo vuodesta 1986 lähtien. Yhä vieläkin olen kirjoilla. Yliopistolta voi hakea vapaavuosia, jos tilanne niin vaatii. Se on vain neuvottelukysymys.

No se on kiva että oot ollut... 27 vuotta kirjoilla yliopistolla, mutta mun tarkoitus on saada ihan 5 vuodessa suoritettua opinnot. Ja meillä ainakin sanottiin että 2 lukukautta voi hakea opintovapaata, mutta ei sen enempää.

[QUOTE="a p";30324741]Mulla on viikonloppuisin myös luentoja. Yliopisto.[/QUOTE]

Kerropas nyt tädille, että mikä yliopisto ja tiedekunta? Ihan alkaa jo kiinnostaa, kun ei ole minun aika pitkäksi venyneen opiskeluajan aikana tullut ennen esiin.

Tavallaan ymmärrän ap että sua harmittaa kun haluaisit opiskella jne. MUTTA jos hankkii lapsia ennen opintoja, on toki arki hankalampaa. Lasten kanssa ei voi kituuttaa opintotuella kuten sinkkuna/puolison kanssa voi. Musta on vähän omituista että olette tehneet laskelmat kuvitteellisen vuokran mukaisesti. Olisi juu mullakin varaa vaikka mihin jos vaikka myisin meidän asunnon ja vuokraisin jostain samantasoisen muutamalla satasella.. mutta käytäntö olis ihan eri juttu.

Eihän teidän tarvii vuokraa päällekkäin maksaa. Takuut toki HOASille mutta jos irtisanotte nykyisen kämppänne sopimuksen samaan ajankohtaan kun uusi sopimus alkaa on teillä rasitteena ainoastaan takuuvuokrat ja ennakot. Ja ne ennakot taitaa olla sitten mahdollista "käyttää" siinä alussa, vai?

Ei sun mies kovin hyväpalkkainen taida olla jos ei teillä tohon oo varaa. Mutta sit koitatte vaikka lainata joltain (ystävältä, vanhemmilta.. ) jotta pääsette muuttamaan. Asuminen on kallista eikä aina saa sitä edullisinta asuntoa vaikka kuinka toivois koska hakijoita on paljon ja ihmiset ne päätökset kuitenkin tekee.

[QUOTE="a p";30324864]Vaikuttaako se tieto mitenkään mun vuokra ongelmaan?[/QUOTE]

Vaikuttaa hyvinkin paljon sinun luotettavuuteesi. Satuilijoita on ihan riittämiin tällä palstalla.

Tavallaan ymmärrän ap että sua harmittaa kun haluaisit opiskella jne. MUTTA jos hankkii lapsia ennen opintoja, on toki arki hankalampaa. Lasten kanssa ei voi kituuttaa opintotuella kuten sinkkuna/puolison kanssa voi. Musta on vähän omituista että olette tehneet laskelmat kuvitteellisen vuokran mukaisesti. Olisi juu mullakin varaa vaikka mihin jos vaikka myisin meidän asunnon ja vuokraisin jostain samantasoisen muutamalla satasella.. mutta käytäntö olis ihan eri juttu.

Eihän teidän tarvii vuokraa päällekkäin maksaa. Takuut toki HOASille mutta jos irtisanotte nykyisen kämppänne sopimuksen samaan ajankohtaan kun uusi sopimus alkaa on teillä rasitteena ainoastaan takuuvuokrat ja ennakot. Ja ne ennakot taitaa olla sitten mahdollista "käyttää" siinä alussa, vai?

Ei sun mies kovin hyväpalkkainen taida olla jos ei teillä tohon oo varaa. Mutta sit koitatte vaikka lainata joltain (ystävältä, vanhemmilta.. ) jotta pääsette muuttamaan. Asuminen on kallista eikä aina saa sitä edullisinta asuntoa vaikka kuinka toivois koska hakijoita on paljon ja ihmiset ne päätökset kuitenkin tekee.

Oisko sulla varaa maksaa yhdessä kuussa 4900 + muutto kustannukset? Vaikka mun mies tienaisikin 5000e, ei meillä siihen olisi varaa. Meillä on varaa maksa vuokrat ja ruuat ilman että mä käyn töissä, mutta 5 vuokraa yhdessä kuussa? Ei! Ei mun kenelläkään ystävällä ole lainata 5000e, saati vanhemmilla.

Niin. Selvyyden vuoksi, olen ollut kirjoilla jo vuodesta 1986 lähtien. Yhä vieläkin olen kirjoilla. Yliopistolta voi hakea vapaavuosia, jos tilanne niin vaatii. Se on vain neuvottelukysymys.

Varmaan sieltä voi neuvotella lisävuosia, mutta itse en tiedä onko kauhean järkevää jättää opintoja roikkumaan, etenkin jos ei ole mitään muuta järkevää, mitä sinä aikana tekisi.

Miksi mä jaksaisin keksiä jotain tälläistä? Tässä on kyse vuokrista, ei mun luentojen määrästä. JA kyllä meillä on viikonloppuisin myös luentoja. Mä oon tosi pahoillani jos tää on jotenkin niin uskomatonta, mutta kyllä se vain niin on. :o

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30324879:
Varmaan sieltä voi neuvotella lisävuosia, mutta itse en tiedä onko kauhean järkevää jättää opintoja roikkumaan, etenkin jos ei ole mitään muuta järkevää, mitä sinä aikana tekisi.

No tehdä töitä että saa kasaan rahat vuokraan vaikka.

Oletko käynyt sossussa ihan face to face kysymässä vaikka harkinnanvaraista apua tuohon vuokravakuusjuttuun?
Entä kaupungin asunnot - pitäisikö sinnekin maksaa iso vakuus vai riittääkö todiste siitä että olet vanhat (vuokra)rästit ainakin maksanut?

[QUOTE="a p";30324874]Oisko sulla varaa maksaa yhdessä kuussa 4900 + muutto kustannukset? Vaikka mun mies tienaisikin 5000e, ei meillä siihen olisi varaa. Meillä on varaa maksa vuokrat ja ruuat ilman että mä käyn töissä, mutta 5 vuokraa yhdessä kuussa? Ei! Ei mun kenelläkään ystävällä ole lainata 5000e, saati vanhemmilla.[/QUOTE]

Ois. Mun mielestä jokaisella pitäis olla puskurina pahan päivän varalle vähintään kuukauden, mielellään kahden nettopalkkaa vastaava summa. Enkä oo kultalusikka suussa syntynyt, ehkä just siks oon harkitsevainen rahankäyttäjä koska oon köyhästä/pienituloisesta kodista ja haluan ettei mun perheessä tarvii rahasta kiistellä tai joka penniä miettiä.

Tästä sun tilanteesta mä päättelen ettei sun mies oo hyvätuloinen (mun mittapuulla hyvätuloinen on jos nettona saa yli 3000/kk). Eikö sun miehellä oo jäänyt sun lastenhoitovuosien aikana mitään säästöön? Kaikki menee mikä tulee?

Ois. Mun mielestä jokaisella pitäis olla puskurina pahan päivän varalle vähintään kuukauden, mielellään kahden nettopalkkaa vastaava summa. Enkä oo kultalusikka suussa syntynyt, ehkä just siks oon harkitsevainen rahankäyttäjä koska oon köyhästä/pienituloisesta kodista ja haluan ettei mun perheessä tarvii rahasta kiistellä tai joka penniä miettiä.

Tästä sun tilanteesta mä päättelen ettei sun mies oo hyvätuloinen (mun mittapuulla hyvätuloinen on jos nettona saa yli 3000/kk). Eikö sun miehellä oo jäänyt sun lastenhoitovuosien aikana mitään säästöön? Kaikki menee mikä tulee?

Meillä on puskurina 2kk vuokra. Enempää ei olla keretty säästämään. Kallis vuokra, sen takia. Me pärjätään hyvin. Meillä ei ole hätää ruokakaupassa, tai vaatteissa, meillä on hätä kun yhdessä kuussa pitäisi laittaa 5000e, ensinnäkin: se tarkoittaa ettei meille jää MITÄÄN käteen kun ollaan muutettu.. Mitä jos tapahtuu jotain? Ja kyllä, mä olin kotona 3 vuotta, joten musta se on hyvin että on puskurina edes kahden kuun (reilu) vuokra. Hyvätuloinen on mulle että me pärjätään, ilman että mä käyn töissä, ja saadaan ruokaa pöytään. Jollekin se voi tarkoittaa 10 000, mutta ei mulle.

Ihme asioista aletaan nyt kitisemään.. Mies on töissä käyvä. Ok? Se on parempi. Ok.

[QUOTE="a p";30324457]Et ole tosissasi? ihan oikeasti? Että mä jätän koulun kesken, ja menen seisomaan jonnekin linjastolle koska mulla ei ole luottotietoja niinkö? Onko se paras ratkaisu jättää yliopistokoulutus kesken?

Meillä on tietyt syyt mikset tee iltatöitä, mutta mulla on esim viikonloppuisin myös koulua, ja mun osa-aikatöissä (mistä erosin), ei voi sopia ettei tee viikonloppuja. Se kuuluu sopimukseen. Ja viikonloppu vuorot on 9-18 ja mulla on koulua se aika.[/QUOTE]

No tuo on nyt se sinun ongelma. Joko opiskelet ja mukisematta kitkutatte, tai sit luovut siitä joksikin aikaa ja menet töihin.

Meillä on omistusasunto, enkä todellakaan pärjäisi pelkällä opintotuella, en vaikka ottaisin sen lainan mitä en periaatesyystä halua ottaa.

Itse käyn töissä, teen kesäisin niska limassa älyttömiä päiviä että tulee säästöjä jne.

Jos minulla ei olisi mahdollisuutta tehdä sekä töitä että opsikella, niin olisihan se silkkaa hulluutta valita se opiskelu. Ei, kun on rahasta pula, niin tehdään töitä. Ja piste.

Kaksi ihmistä asuu 1200€ vuokrakämpässä ja ruikuti ruikuti kun ei raha riitä. Pääkaupunkiseudulta löytyy varmasti teidän perhekoollenne sopivamman hintainen kämppä eli satasia saa jo tuosta pois. Jos haluaa.

[QUOTE="hmm";30324885]No tehdä töitä että saa kasaan rahat vuokraan vaikka.[/QUOTE]

Jos saa jonkun kaupan kassan tai siivoojan työn, niin enpä tiedä kannattaako jättää hyviä opintoja vuosiksi roikkumaan jonkun kohtalaisen huonopalkkaisen hanttihomman takia. Eihän sellaisesta työstä edes jää mitään säästöön. Ja hyväpalkkaisia töitä ei yleensä saa ilman koulutusta.

Kun teillä nyt on kuitenkin hyvä tilanne miehen luottarien suhteen, niin lainahan se on ratkaisu.
Mies hakee pankista sen 3kk vuokrat+takuun ja sumplitte muuten siten ettei kahta päällekkäistä vuokraa tule maksettavaksi. Saatte sen lainan hoidettua pian kun käsittääkseni ne 3kk:n ennakot eivät ole asuinkuluina seuraavien kuukausien ajan? Vai takuunako olisi 3kk ennakko +normitakuu sisässä? Sitten onkin jemmassa hyvät rahat ja lyhennätte sitä lainaa vaan kiltisti.
Jos ei mies halua/ tai saa lainaa niin eipä mahda mitään, sitten on yritettävä saada asunto muualta.

Ja luulisin kyllä, että mikäli laitatte rehdin ilmoituksen tai otatte yhteyttä vuokravälittäjiin, niin voitte löytää vuokra-asunnon kohtuuhinnalla muutoin. Sillä useimmille välittäjille ja vuokranantajille riittää todistus ettei vuokravelkoja tai muita ole vaikka merkintä olisikin olemassa.. Nöyrtymistä se vaatii kyllä ja pitkää pinnaa, sinnikkyyttä :)

- samassa tilanteessa olen ollut, kun ex-avokin vuoksi meni luottotiedot ja nykyisen mieheni kanssa oli alussa "kivana muistona" merkintäni mutta kummasti sitä saatiin asuntolainaa myöten naimisiin mentyä asiat sujumaan ja selittämällä eri tahoille monta, monta kertaa asioiden oikea laita. Ketutti kyllä mutta nielin ylpeyteni!! On jopa pankkeja olemassa yhä, jotka katsovat ihmistä tilanteen mukaan ei vain merkintöjen.
( Eräitä tuttuja tuntui ärsyttävän suunnattomasti kun tälläinen "alempi kansalainen" sai asuntolainaa ;) )

[QUOTE="a p";30324920]Meillä on puskurina 2kk vuokra. Enempää ei olla keretty säästämään. Kallis vuokra, sen takia. Me pärjätään hyvin. Meillä ei ole hätää ruokakaupassa, tai vaatteissa, meillä on hätä kun yhdessä kuussa pitäisi laittaa 5000e, ensinnäkin: se tarkoittaa ettei meille jää MITÄÄN käteen kun ollaan muutettu.. Mitä jos tapahtuu jotain? Ja kyllä, mä olin kotona 3 vuotta, joten musta se on hyvin että on puskurina edes kahden kuun (reilu) vuokra. Hyvätuloinen on mulle että me pärjätään, ilman että mä käyn töissä, ja saadaan ruokaa pöytään. Jollekin se voi tarkoittaa 10 000, mutta ei mulle.

Ihme asioista aletaan nyt kitisemään.. Mies on töissä käyvä. Ok? Se on parempi. Ok.[/QUOTE]

Pystyisittekö siinä tapauksessa vuokraamaan Hoasilta, jos ei tulisi päällekkäisiä vuokria, ja jos pystyisitte yhden vuokran verran lainaamaan jostain? Onko miehellä luottokorttia? Hoasin kanssahan voi sopia niin, että tarjoavat teille sellaisia asuntoja, jotka vapautuvat vasta kuukauden kuluttua. Esim. jos edellinen vuokralainen irtisanoo pari päivää ennen kuun loppumista tms.

Minusta tuo 2kk:n vuokra on perheellisen opiskelijan kohdalla ihan hyvä puskurirahasto, joten ette te mitenkään huonosti ole niitä asioita hoitaneet.

Kaksi ihmistä asuu 1200€ vuokrakämpässä ja ruikuti ruikuti kun ei raha riitä. Pääkaupunkiseudulta löytyy varmasti teidän perhekoollenne sopivamman hintainen kämppä eli satasia saa jo tuosta pois. Jos haluaa.

KIITOS!!!!!!!!!! Tässähän se helvetin ongelma on! Kiitos kun olet lukenut koko ketjun läpi!

Tässähän mä yritän etsiä halvempaa, ei löydy!!! Muuten olisi varaa vaikka mihin. ja kyllä meillä nytkin on rahaa ruokaa, vaikka mä vain opiskelen.