Mä en ymmärrä lapsettomien vihaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Seikkailija Dora:
niin että ihan ok toivoa keskenmenoa ja vielä sanoa sitä suoraan sille raskaana olevalle?

no onko ok sanoa lapsettomalle että toivottavasti et saakaan ikinä lapsia? :o

Et vaan tajua, mitä tarkoitetaan negatiivisilla tunteilla. No, ei voi mitään.

No nää on kyllä ihan toisiinsa verrattavia asioita. Mun mielestä.

On sairasta toivoa toiselle keskenmenoa tai lapsen menetystä. Ihan yhtä sairasta on toivoa, ettei lapsettomuudesta kärsivä koskaan saisikaan sitä lasta.
Puhumattakaan, että pitää sanoa ne ääneen.

niin että ihan ok toivoa keskenmenoa ja vielä sanoa sitä suoraan sille raskaana olevalle?

pitäisi olla oikein, koska jos toivoo toisellekeskenmenoa, ei todellakaan ansaitse lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme:

Et vaan tajua, mitä tarkoitetaan negatiivisilla tunteilla. No, ei voi mitään.

No nää on kyllä ihan toisiinsa verrattavia asioita. Mun mielestä.

On sairasta toivoa toiselle keskenmenoa tai lapsen menetystä. Ihan yhtä sairasta on toivoa, ettei lapsettomuudesta kärsivä koskaan saisikaan sitä lasta.
Puhumattakaan, että pitää sanoa ne ääneen.

Niin... etkö sinäkään ymmärrä, mikä ero on tunteilla ja asioiden esiintuomisella?? Miten voi olla näin typerää sakkia täällä? Johan tässä on tolkutettu jo monta kertaa, että parempi, että ap:n kaveri ei pidä yhteyttä, ettei mitään tuollaista pääsisi kummankaan suusta.

Alkuperäinen kirjoittaja minna:
Kyllä on ihme ajattelua. Jokaisella on oikeus negatiiviisiin tunteisiin, mutta ei ole oikein purkaa niitä toiseen ihmiseen, sen takia että toinen tulee raskaaksi ja itse ei pysty. Ja mun mielestä on hölmö vastaus, että sitä ei voi tietää kun ei itse ole kokenut. Ei voi, mutta monta muutakaan asiaa ei voi tietää jos ei itse koe, eikä se oikeuta käyttäytymään miten tahansa. Asia vaatii ymmärrystä molemmin puolin, mutta täälä moni on sitä mieltä, että lapseton saa käyttäytyä miten vaan, kun se on niin vaikea asia:O

Ja raskaana oleva vai sitten saa? Musta on parempi että tunteet käydään läpi eikä piiloteta. Kyllä ihme ihmisiä kun ei tunteita saa tuoda ilmi. Ne juuri pitää tuoda ilmi.

Niin... etkö sinäkään ymmärrä, mikä ero on tunteilla ja asioiden esiintuomisella?? Miten voi olla näin typerää sakkia täällä? Johan tässä on tolkutettu jo monta kertaa, että parempi, että ap:n kaveri ei pidä yhteyttä, ettei mitään tuollaista pääsisi kummankaan suusta.

niin mutta nyt on kyse nimenomaan siitä että jotkut hyvin selvästi tuo sen esille (sanoo suoraan) että toivoo toiselle pahaa, esim. keskenmenoa. onko ok että sanoo suoraan? mun mielestä ei. tunteelleen ei voi mitään mutta käytökselleen kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja Essi:
Kyllä on ihme ajattelua. Jokaisella on oikeus negatiiviisiin tunteisiin, mutta ei ole oikein purkaa niitä toiseen ihmiseen, sen takia että toinen tulee raskaaksi ja itse ei pysty. Ja mun mielestä on hölmö vastaus, että sitä ei voi tietää kun ei itse ole kokenut. Ei voi, mutta monta muutakaan asiaa ei voi tietää jos ei itse koe, eikä se oikeuta käyttäytymään miten tahansa. Asia vaatii ymmärrystä molemmin puolin, mutta täälä moni on sitä mieltä, että lapseton saa käyttäytyä miten vaan, kun se on niin vaikea asia:O

Ja raskaana oleva vai sitten saa? Musta on parempi että tunteet käydään läpi eikä piiloteta. Kyllä ihme ihmisiä kun ei tunteita saa tuoda ilmi. Ne juuri pitää tuoda ilmi.

Mutta rajansa kaikella. Enkä ole puhunu, että raskaana oleva saa sanoa mitä tahansa. Jos lapseton ei pysty olemaan tekemisissä raskaana olevan ystävän kanssa, sen voi sanoa rehellisestä ja asiasta voi puhua asiallisesti. Elikkä en ole kieltänyt, ettei tunteita saa tuoda ilmi. Tuntuu vaan, että monen mielestä saa käyttäytyä miten vaan, kun tuntuu pahalta. Mulla on kaks lapsetonta ystävää ja me ollaan asioista puhuttu ihan kunnolla, ei ole mitää tarvetta katkaista välejä tai toivoa toiselle pahaa.

että sattuu ja että asia on ogelma joo. parempi sanoa suoraan ettei just nyt kykene pitää yhteyttä. sanoa että toivottavasti vauvasi kuolee...? ei.

niin mutta nyt on kyse nimenomaan siitä että jotkut hyvin selvästi tuo sen esille (sanoo suoraan) että toivoo toiselle pahaa, esim. keskenmenoa. onko ok että sanoo suoraan? mun mielestä ei. tunteelleen ei voi mitään mutta käytökselleen kyllä.

Tuolla nyt ei ole mitään tekemistä tunteiden esiin tuomiseen vaan käytöstapojen kanssa. Ja valitettavasti kaikki eivät käyttäydy niin hyvin kuin toiset. Mutta kyllä ne tunteet edelleen saa ilmaista.

Ei todellakaan ole ollut tästä kyse. Ap:n tapauksessa ystävyys on lopahtanut, kukaan ei ole sanonut rumasti eikä toivonut mitään. Joku mulkaisi pahasti ja sen ap ihan omassa mielessään väänsi, että siinä nyt lapseton hänen raskauttaan kadehtii.

Koeta pysyä jatkossa aiheessa tai lue ainakin aloitus.

että sattuu ja että asia on ogelma joo. parempi sanoa suoraan ettei just nyt kykene pitää yhteyttä. sanoa että toivottavasti vauvasi kuolee...? ei.

Tuossa sun kommentissa ei ole päätä eikä häntää.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Minä toivoisin lapsettoman ystäväni ymmärtävän että hänen kylmyytensä ja välien poikkilaittaminen sattui minuun. Ja että lapsettomien käytös satuttaa myös, eikä mun mielestä mikään anna oikeutta käyttäytyä huonosti.

Kautta rantain siis kuulin entisen ystäväni toivoneen, että menetän lapseni :(

Sinä toivot ystävän ymmärtävän sinua, mutta koita sinä asettua ystäväsi asemaan ja ymmärtää häntä! Se ei ainakaan toistaiseksi mitenkään välity sun tekstistä. Lapsettomuus on varmasti maailman suurimpia suruja sille kenen kohdalle se sattuu.

Alkuperäinen kirjoittaja ????:

Tuossa sun kommentissa ei ole päätä eikä häntää.

No ihan on pää ja häntäkin löytyy.

Saa sanoa, et pidetään välimatkaa. Ei tavata ja olla yhteyksissä.
Ei saa sanoa, et toivoo vauvan kuolemaa..

Tajusitko? =)

Ei todellakaan ole ollut tästä kyse. Ap:n tapauksessa ystävyys on lopahtanut, kukaan ei ole sanonut rumasti eikä toivonut mitään. Joku mulkaisi pahasti ja sen ap ihan omassa mielessään väänsi, että siinä nyt lapseton hänen raskauttaan kadehtii.

Koeta pysyä jatkossa aiheessa tai lue ainakin aloitus.

ei apua. :laugh:
otsikossa lukee selvästi lapsettomien viha. eli ei vaan 1 lapseton. ap otti esille esimerkkejä ja niin minäkin ja moni muu. eli yleisellä tasolla tässä jutellaan. muillako on oikeus mielipiteisiin ja mulla ei? :whistle:

otsikossa lukee selvästi lapsettomien viha. eli ei vaan 1 lapseton. ap otti esille esimerkkejä ja niin minäkin ja moni muu. eli yleisellä tasolla tässä jutellaan. muillako on oikeus mielipiteisiin ja mulla ei? :whistle:

Mutta ap ei käsittele asiaa yleisellä tasolla, vaan omakohtaisilla kokemuksilla.

Lapsettomillako ei ole oikeus tunteisiin ja muilla on..?

Mutta ap ei käsittele asiaa yleisellä tasolla, vaan omakohtaisilla kokemuksilla.

Lapsettomillako ei ole oikeus tunteisiin ja muilla on..?

ympäri mennään taas. missä niin lukee? :D

Alkuperäinen kirjoittaja niin noh:
Lapsettomuus on varmasti maailman suurimpia suruja sille kenen kohdalle se sattuu.

Kyllä se on suurimpia suruja, on se!
Tietysti on monia muitakin tuskan ja ahdistuksen hetkiä (joku kuitenkin vertaa syöpään, lapsen/läheisen kuolemaan)

Valitettavasti lapsettomuus on myös niin kipeä asia, että siitä saattaa kärsiä kuka tahansa ja kenenkään tietämättä siitä. Niin että menet kaverillesi pamauttamaan onnellisena, että olen raskaana, jippii! Vastaukseksi voi tulla ihan mitä tahansa yllättävääkin. :/

Elämä vaan on sellaista, kaverit etääntyvät, maailma muuttuu, ihmisiä sairastuu ja kuolee, mikään ei pysy samana, se kaikki vaan täytyy ottaa vastaan.

Miks asiasta pitää lähteä tappelemaan verissäpäin? Taas, niinkuin aina tällä palstalla. Miks mä edes kysyn.. Tottakai ap on yleistänyt monikossa lapsettomien viha, ei se sitä tarkoita että hän henkilökohtaisesti tarkoittaisi enempää kuin yhtä ihmistä. Tämän yhden ihmisen oli kautta rantain kuultu sanottavan että toivoisi ap:n menettävän lapsensa. Ei se ihan suoraan tarkoita että näin olisi sanottu, eikä näin ole ainakaan ap:lle suoraan sanottu. Jos jollekin on, niin shame on her joka näin on tehnyt. Ihan yhtä paha olisi sanoa jollekin toivovansa tämän menettävän vaikka jalkansa tms. jos nyt pitää yrittää jotain vertailukohtaa keksiä..

Lapsettomuus on kliseisesti sellainen asia jota ei voi ymmärtää ellei joudu kokemaan. Ei kukaan täällä varmasti ole sitä mieltä että on ok sanoa toiselle ilkeitä asioita sen takia että itseä vituttaa, mutta joskus paremmaltakin ihmiseltä saattaa suutuksissa lipsahtaa vaikka mitä, ja ihan muihinkin asiohin liittyen. Ei mun mielestä kuitenkaan ole mitenkään kovin oikeutettua lynkata kaikkia lapsettomia katkeriksi kusipäiksi, koska helpommin raskautuneet kokevat olonsa vaivautuneeksi heidän seurassaan. Eikö ihan oikeasti ole ymmärrettävää että joskus ei vain pysty hymyilemään raskausuutisille, eikä välttämättä pysty edes sanomaan suoraan että en pysty nyt just olemaan sun kanssasi tekemisissä koska oma lapsettomuus kolahtaa niin pahasti katsoessa sinun mahan kasvua? Silloin saattaa vain vältellä toista. Moni ei varmasti pysty suoraan sanomaan sen takia, että aika moni raskaanaolija loukkaantuu moisesta. Onhan sekin ihan ymmärrettävää?

Turhaa jaarittelua tietty, mutta jokaiselta kuvittelisi tilanteesta riippumatta löytyvän sen verran empatiakykyä ja tarvittaessa kykyä vain jättää analysoimatta tilanteita liikaa ettei turhaan itseään stressaa. Kaikki ei ole samasta muotista ja toisille asiat on vaikeampia puhua suoraan vaikka se paras keino ehkä olisikin..