Mä niin vihaan tuota vauvaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kyllästynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En lukenut koko ketjua läpi, mutta lyhyt kommentti: Maitoallergia. Meillä selvisi vasta kouluikäisenä, mistä vauva-ajan jatkuva itku ja siitä tauotta jatkunut vatsakipuilu johtuivat. Monta kertaa on jälkeenpäin v******nut ankarasti se, ettei kukaan niistä lukuisista lääkäreistä tätä tajunnut, vaikka kaikki merkit olivat niin selvät. Laktoosi-intoleranssia vaan suljettiin pois ihan kuin maitoproteiiniallergia olis niin tavattoman harvinainen juttu tuohonkaan maailmanaikaan ollut. :(

voiko joku ilmoittaa tästä viestistä johonkin. pelottaa lapsen kohtalo! Äiti ei vaikuta kovin vastaanottavalta!

Joo samaa mietin. Onko käytetty missään lääkärillä tuon huutamisen takia? Miksei ap kerro? Välillä siis ollut jo ihan hyviäkin hetkiä, ja nyt hampaat tulossa mahdolllisesti. Siihenhän voi kokeeksi antaa Panadolia. Jos olet uupunut, tarvitset apua, oletko hakenut?

Maitoallergia, johon oireilee suolistolla.

Meillä tytär huusi 2kk pääpunasena, raajat jäykkänä ja ite olin poikki. Öisin nukuttiin muutaman tunnin pätkissä. Tytär heräs syömään ja sen jälkeen tunnin, kaks valvo ja huusi suoraa kurkkua. Miehen kanssa kanniskeltiin ympäri olohuonetta, olkapäällä vuoronperään, ajeltiin autolla keskellä yötä, käytiin vaunulenkillä yöllä, heijattiin olohuone- keittiö väliä vaunuissa ja hytkytettiin jne. Juostiin lääkäriltä toiselle ja kerroin, että epäilin maitoallergiaa. Lääkärit selitti, että vauvat nyt vaan on semmosia, ei noin pienellä vielä semmosia ole, jospa sillä on koliikki, te ensimmäisten lasten vanhemmat ootte, niin huvittavia noitten huolien kanssa (tossa kohtaa teki mieli vetää lääkäriä lättyyn). Mieheni, joka on aina rauhallinen ja vaikka hällä ottis päähän, niin pysyy tyynenä, menetti tasan kerran malttinsa. Iski nyrkin pöytään ja korotti ääntään, sano, että johan on vittu, että se vaiva ei ala löytymään, kun tyttö selvästi kivusta itkee. Lääkäri tuijotti meitä silmät renkaina ja availi vaan suutaan. Lopulta varasin ajan, (kiitos palstalaisten) Tampereella mehiläiseen ja kappas, tytöllä oli maitoallergia ja reagoi suolistolla ja iholla. Apteekista haettiin korvikkeet ja meillä oli parissa päivässä rauha maassa ja tyttö oli, kuin eri lapsi. Nautin todella tosta vauva- ajasta, vaikka olikin alku hieman vaikeeta, niin silti jaksoin hoivata ja tyynnytellä. Miehestä oli iso apu, en olis kyllä ilman miestäni jaksanu.

Koita ap itse rauhottua. Laita tulpat korviin, laula, hyräile tai vaikka viheltele, vaikka kuinka pinnaa kiristäis. Käy välillä toisessa huoneessa rauhottumassa ja ota lapsi sen jälkeen syliin. Todennäkösesti pieneen vaan sattuu kovasti ja on itsekkin tietysti hämillään ja peloissaan, mutta lapsi tarvii lohdutusta. Ennen kaikkea, rauhotu todellakin itse ensin ja sitten laps syliin ja alat lohduttaa. Onko lapsen isä kuvioissa? Onko lapsella ukit ja mummot lähellä?

Maitoallergia, johon oireilee suolistolla.

Meillä tytär huusi 2kk pääpunasena, raajat jäykkänä ja ite olin poikki. Öisin nukuttiin muutaman tunnin pätkissä. Tytär heräs syömään ja sen jälkeen tunnin, kaks valvo ja huusi suoraa kurkkua. Miehen kanssa kanniskeltiin ympäri olohuonetta, olkapäällä vuoronperään, ajeltiin autolla keskellä yötä, käytiin vaunulenkillä yöllä, heijattiin olohuone- keittiö väliä vaunuissa ja hytkytettiin jne. Juostiin lääkäriltä toiselle ja kerroin, että epäilin maitoallergiaa. Lääkärit selitti, että vauvat nyt vaan on semmosia, ei noin pienellä vielä semmosia ole, jospa sillä on koliikki, te ensimmäisten lasten vanhemmat ootte, niin huvittavia noitten huolien kanssa (tossa kohtaa teki mieli vetää lääkäriä lättyyn). Mieheni, joka on aina rauhallinen ja vaikka hällä ottis päähän, niin pysyy tyynenä, menetti tasan kerran malttinsa. Iski nyrkin pöytään ja korotti ääntään, sano, että johan on vittu, että se vaiva ei ala löytymään, kun tyttö selvästi kivusta itkee. Lääkäri tuijotti meitä silmät renkaina ja availi vaan suutaan. Lopulta varasin ajan, (kiitos palstalaisten) Tampereella mehiläiseen ja kappas, tytöllä oli maitoallergia ja reagoi suolistolla ja iholla. Apteekista haettiin korvikkeet ja meillä oli parissa päivässä rauha maassa ja tyttö oli, kuin eri lapsi. Nautin todella tosta vauva- ajasta, vaikka olikin alku hieman vaikeeta, niin silti jaksoin hoivata ja tyynnytellä. Miehestä oli iso apu, en olis kyllä ilman miestäni jaksanu.

Koita ap itse rauhottua. Laita tulpat korviin, laula, hyräile tai vaikka viheltele, vaikka kuinka pinnaa kiristäis. Käy välillä toisessa huoneessa rauhottumassa ja ota lapsi sen jälkeen syliin. Todennäkösesti pieneen vaan sattuu kovasti ja on itsekkin tietysti hämillään ja peloissaan, mutta lapsi tarvii lohdutusta. Ennen kaikkea, rauhotu todellakin itse ensin ja sitten laps syliin ja alat lohduttaa. Onko lapsen isä kuvioissa? Onko lapsella ukit ja mummot lähellä?

Vielä pakko lisätä, että noitten vaivojen jälkeen alko tyttärellä korvatulehdus kierteet. Sillon valvottiin öisin ja soiteltiin ensiapuun, että taas on tytöllä korvatulehdus. Hampaita, kun teki niin sillon valvottiin öitä. Mies oli töissä ja aamusin aikanen herääminen. Jonkin verran mun äiti kävi auttamassa, mutta ei päässyt usein, kun on pitkä välimatka.

Rohkea kirjotus! Olet aivan lopenuupunut. Aamulla soitat jollekin tutulle vaikka äidillesi että et jaksa ja pyydät että tulee avuksi. Itse menet rentoutumaan vaikka kävelylle ja sitten ihan kunnon päikkärit ilman lasta. En usko että oikeasti vihaat lastasi niinkuin joku tuolla aiemminkin kirjoitti että olet vain uupunut. Otat myös yhteyttä neuvolaan ja kerrot tilanteen, he auttavat!

Ei varmasti helpota että tiedän tunteen jossa lapsi vaan huutaa ja huutaa ja huutaa. Meillä tytär itki vuoden. Kokeilimme kuutta eri maitoa. Mikään ei ollut hyvä. Tytön iho oli kuin hiekkapaperia ja siihen kokeiltiin monia ei rasvoja. Käytiin 300km eikoislääkärillä eikä sieltäkään löytänyt mitään. Neiti täytti vuoden ja avot, kaikki huuto loppu. Ensimmäiset yöunet sain kun neiti oli puolitoista vuotta. Hoitoapua sain kerran ja silloinkin soitettiin keskellä yötä että miksi tämä huutaa. Vielä tänäkään päivänä emme tiedä mikä hänellä oli silloin. Tytär on ihana neljävuotias ja en päivääkään vaihtaisi pois, en sitä huuto mylläkkääkään koska se opetti minua.

Toivon sinulle voimia sekä omaa rauhaa hetkeksi.

Sitä mä vaan kysyn että missä isä on? Eikö hän osallistu ollenkaan vauvan hoitamiseen vai oletko yh? Kaksi aikuista pärjää kyllä huutavankin vauvan kanssa ja kyllä sen isän kuuluis todellakin auttaa tuossa tilanteessa.
Tuntojaan saa purkaa, se ei vahingoita ketään ja mieluummin niin kuin patoaa kaiken sisäänsä ja lopulta pimahtaa oikeasti.

Allergioista en tiedä kun ei ole kokemusta, mutta varmaan se puoli kannattaisi selvittää?
Onko vaippamerkkejä testattu erilaisia?
Millainen tuttipullo, tuleeko maitoa liikaa vai liian vähän pullosta?

Mut ennenkaikkea ap tarttee nyt ladata akkujaan että maailma alkaisi näyttää valoisammalta. Se mies nyt äkkiä kehiin jos on olemassa!
En tajuu kommentteja "mee puhumaan väsymyksestäsi". Ketä sekään nyt oikeesti auttaa. Jos on väsynyt, siihen ei auta kuin lepo. Tietty jos tarvitsisi puheapua niin hyvähän se on. Sillä varauksella vaan että se auttajataho tekee ls-ilmoituksen ja karmea soppa on valmis eikä auta perhettä pätkääkään.

Meillä huusi 3 kuukautta joka ilta 19.00-01.00 taukoamatta ja pää punaisena. Ei auttanut hyssyttelyt eikä mikään muukaan, se oli vain kestettävä. Koliikkivauva oli.
Päivisin sitten huusi milloin korviaan, milloin vatsakipua.
Heräsi lukuisat kerrat yössä.

Mitenkään en viitsi kommentoida sinun ikävän sävyisiä kommentteja vauvastasi, mutta menkää nyt ihmeessä lääkäriin, ei se vauva turhaan huuda.

Kuulostaapa itsestäkin kauhealta tuo oma tajunnanvirtateksti..
Mutta siis joo, en usko että vauvalla on mitään refluksia, allergiaa tms. Yhtään ainutta yötä tämän kanssa ei ole tarvinnut valvoa. Heräsi kellon tarkasti syömään kunnes lopetti yösyönnit 2kk:n iässä.
Vauva oli 4kk kun alkoi syömään tuttia, sitä ennen veti itsensä aina tissistä ähkyyn ja ehkä jotakin koliikintapaistakin oli. Huusi kaupassa, autossa, joka paikassa. Ei kehdannut poistua neljän seinän sisältä. Vieläkin huutaa autossa jos ei satu nukahtamaan.

Luulen että ongelma on vain se, että ei viihdy yksin. Toisaalta onko tuo ihme, pakostakin joutunut välillä huutamaan kun on pitänyt isommalta vaihtaa vaippaa tms. Hyväntuulisuus ei koskaan kestä kovin kauan. Toivon enemmän kuin mitään muuta että helpottaa heti kun pääsee liikkeelle.
Iso huolenaihe on tuo syöminen, tänään syönyt 500ml maitoa, puolikkaan ruusunmarjapiltin ja yhden broilerikasvissoseen, kun ennen meni 3 purkkia päivässä ja aamulla ja illalla vellit. Illalla ei suostu juomaan pullosta kuin muutaman kymmenen milliä kauhean raivoamisen jälkeen. Mutta jospa se johtuisi hampaista

Ja toisin kuin viestistäni voisi päätellä, ei siis huuda koko aikaa paskajäykkänä. Koko ajan vain pitäisi varmaan olla viihdyttämässä.
Lasten isä on töissä 11h päivässä ja neuvolassa ei ole puututtu asiaan koska siellä ei ole huomattu mitään! On aina tosi hyvän tuulinen neuvolassa ja kylässä, neuvolantätikin ihasteli että miten rauhallinen ja hyväntuulinen vauva meillö on, varmaan hienoa koliikkivauvan jälkeen..joopajoo

AP, siis vauvasi kaipaa seuraa ja siksi itkee? Hanki kantoliina, niin saat kädet vapaiksi ja vauva voi olla lähelläsi/sylissä koko ajan ja samalla voit touhuta esikoisen kanssa. Kun kerran vauva on tyytyväinen ihmisten seurassa, kun mainitsit neuvolan ja kylässä käymisen, siis tilanteet joissa hänet huomioidaan, niin miksi et antaisi vauvalle kaipaamaansa seuraa? En ymmärrä. Oletko itse vain väsynyt tai masentunut? Useimmat vauvat tarvitsevat hymyjä, juttelua, kosketusta, syliä. Ei se ole hankalaa käytöstä tai sinun pompottamista vaan perusTARVE.

Esikoiseni oli samanlainen, viihtyi vain sylissä, joten kannoin häntä ekan vuoden. Toinen lapsemme taas viihtyi lattialla itsekseen ja ihan hämmästyin miten niin voi olla, kun luulin että kaikki vauvat ovat kuvailemasi "vaikean vauvan" kaltaisia.

Ala olla kunnon äiti vauvallesi ennen kuin aiheutat pahempaakin vahinkoa. Sanon tämän kaikella ystävällisyydellä enkä arvostele, koska itsekin olen ollut joskus väsynyt. Mutta ryhdistäydy, hyvä nainen! Sinä olet se hankala ja kauhea tässä tapauksessa, mutta onneksi voit muuttaa asian, ja oman suhtautumisesi vauvaasi, joka kuulostaa aivan tavalliselta, ihanalta vauvalta.

Kuulostaa, että ap on masentunu ja eikä itse tunnista niitä oireita. Äidin mieliala vaikuttaa vauvaan suuresti ja purkautuu juurikin kiukkuna ja itkuna. Vauva selkeesti kaipaa sua ja sun läsnäoloa. Hae apua, koska vauva voi ajan myötä muuttua apaattiseksi, eikä yritä enää hakea katsekontaktia ja muuttuu alavireiseksi. Luin vauva lehdestä, joskus äitysloman aikaan, että naiset jotka kärsii synnytyksen jälkeisestä masennuksesta, niin masennuttavat vauvansakkin, kun eivät hae apua. Hae sä apua ja mies toistaseksi vois lyhentää työpäivää ja avustaa vauvanhoidossa enempi. Kai miehelläsi on mahdollisuus pitää pekkasia? Mun mieheni piti, jos tunsin itseni väsyneeksi. Ilmotti vaan, että sopii työnantajan kanssa, että pitää pekkasen ja jää avuks. Toki apua olis jo siitä, että miehesi lyhentäisi työpäivää näin aluksi, koska vauva- aika on kuitenkin todella lyhyt aika loppujen lopuks. Varaa- aika oma lääkärille, sieltä osaa varmasti ruveta auttamaan sua.

Ei ole varaa lyhentää työpäiviä, tekee ihan normipäiviä mutta työmatkat on melkein tunti suuntaansa. En siis voi tehdä mitään rauhassa, välillä on pakko huudattaa vauvaa että saa esim imuroitua. En ole puoleen vuoteen saanut edes syötyä rauhassa jos vauva ei ole ollut nukkumassa. Ja jos sattuu että vauva nukkuu niin sitten esikoisen märsää vieressä

[QUOTE="vieras";28963282]siis lapsi nukkuu 12h yössä ja silti äiti on muka tuossa pisteessä. kuullostaa hieman oudolta, ehkä tuollaisen ihmisen ei olis kannattanut niitä lapsia tehdä ollenkaan jos ei tajua että niitä täytyy myös hoitaa[/QUOTE]

No, itse en ilmaisisi asiaa näin kylmästi, mutta joo... Oli meilläkin pahaa pulauttelua (ehkä refluksi, muta parani enenn kuin saatiin apua), itkemistä, päikkäreille nukutettiin tunti ja sitten nukkui 15 min, kiinteitä ei suostunut syömään kuin omin käsin ja niitäkin hyvin vähän ja sotkuisasti... Ekat 8 kk heräsin yössä non 7-10 kertaa, sen jälkeen vielä pari kk kolmesti (miestä oli turha herätellä, herättiin sitten van kaikki).

Kertaakaan ei tehnyt mieli heittää lasta ikkunasta, vaan ajattein, että tää nyt on tätä hetken aikaa. Ja niinhän se oli, nyt nukutaan ja syödään, mutta on toki uudet haasteet (yli?)vilkkaan taaperon kanssa.

Ap:n lapsella on joku allergia/refluksi. Ap taas kuulostaa hyvin nuorelta ja siltä, ettei jaksa vauvaansa nyt aivan jostain muista syistä kuin siitä, että hän oksentaa kolme kertaa. Raskuden jälkeinen masennus? Ehä äidin ja vauvan kommunikaatiossa on niin pahoja vikoja, että heijastuu lapsen käytökseen jatkuvana itkuisuutena ja lisäksi ehkä ruuansulatusongelmia?

Nyt vaan haet apua neuvolasta + lääkäristä + sosiaalitoimesta ensin itsellesi ja sitten vauvalle. Se on ihan jo sun velvollisuutesi, koska olet lapsesi itse tehnyt. Ja sun oikeutesi on saada apea. Et vaan kaunistele yhtään, kun soitat.

Luin illalla tätä ketjua. se jäi pyörimään mieleeni, joten ajattelin jotain kirjoittaa.
Itse olin niiiiin väsynyt tuossa tilanteessa vajaa kymmenen vuotta sitten kun minulla oli kaksoset vauvoja.
Olin/olen ns. hyvin elämässä pärjäävä, hyvässä asemassa työelämässä ja raha ja parisuhdeasiat kunnossa oli ja on edelleen. ja minä myös kirjoitin vastaavan jutun tänne kun niin ahdisti. Jotku luuli provoksi, mutta mitä siitä.sain paljon myös tsemppaavia viestejä jotka kannattelivat. kiitos niistä..

En itse olisi koskaan uskonut, että minulle käy niin, että väsähdän täysin. kaksoset nukkui yöt hyvin, mutta koko valveillaoloaikansa huusivat kanniskeluista ja hyssyttelystä huolimatta n 9kk. ihan oikeesti, sitä ei uskonut kukaan kun valittelin tilannetta. sitten kun joku tuli käymään, niin hetken päästä tuli kommentti, että no niin näköjään huutaa vaikka minkä tekee. kaikki mahdolliset tutkittiin, mutta syytä ei löytynyt. Mies oli kaverina pari kuukautta. se aika meni kohtuullisest, mutta kun hän lähti töihin ja jäin ihan yksin, niin olin niin pahasti kyllästynyt, että kiitän siitä, että en tehnyt mitään peruuttamatonta lapsilleni. ihan oikeesti. ei sitä tahdottu uskoa edes neuvolassa kun olin kuulemma niin reipas ja iloisen ihmisen maineessa. todellisuudessa kävin niin syvällä kuin vain voi käydä noissa mietteissä.
jokaiselle joka luulee, että noin ei ajattele/käyttäydy kuin joku harvinainen ja todella sairas ihminen, niin haluan sanoa, että todellakin noin voi käydä kenelle tahansa joka uupuu kunnolla.
minäkin toivuin siitä ja olen nykyään oikein ylirakastava lapsilleni ja jaksan kyllä vaikka kuinka noiden isojen lasten juonitteluja ja muuta sellaista En hermostu heille juuri mistään ja olen niin onnellinen noista.
mutta sen jäljen se jätti, että koskaan en toivo olevani samassa tilanteessa enää.

valtavasti voimia ja koita kestää tuon kamalan ajan yli. Tulet vielä varmasti nauttimaan lapsestasi, kunhan elämä vähän helpottaa.

Jos ei ole lapsia, ei voi tietää, mistä jää paitsi... Jep jep.

Tuli oikeasti paha olo, kun tätä luki. Mitä tapahtuukaan niissä perheissä, joissa vanhempi ei jaksa purkaa tuntojaan palstalle?

Voidaan verrata vaikkapa siihen, että lapsettoman puoliso sairastuu syöpään tai vaikkapa skitsofreniaan. Elämässä voi tapahtua kaikkea yllätyksellistä ja ikävää, olipa lapseton tai ei.

Oksentaminen loppui heti kun lopetti tissin syömisen, ilmeisesti mulla tuli liikaa maitoa. Vauva alkoi viihtyä lattiallakin vasta niihin aikoihin ja sitterissäkin vähän pitempään huutamatta. Mullahan ei tosiaan mitään muuta tekemistä olisi kuin rupatella vauvan kanssa aamusta iltaan, esikoinen joutaa olla paskat perseessä ja huutaa nälissään, pyykit saa homehtua koneeseen ja minä saan kuolla nälkään.

[QUOTE="vieras";28963282]siis lapsi nukkuu 12h yössä ja silti äiti on muka tuossa pisteessä. kuullostaa hieman oudolta, ehkä tuollaisen ihmisen ei olis kannattanut niitä lapsia tehdä ollenkaan jos ei tajua että niitä täytyy myös hoitaa[/QUOTE]

Ja minä haluaisin nähdä sen superäidin joka ei tässä tilanteessa olisi hermoromahduksen partaalla. Koliikkivauva ei ollut mitään tämän rinnalla. Tänään oli taas paljon parempi päivä ja ruokakin maistui paremmin joten olen edelleen sitä mieltä että nyt tehdään hampaita.
Ole onnellinen jos sulla on ollut helpot lapset. Itse kun en tosiaan muista edelleenkään viimeisen puolen vuoden ajalta muuta kuin huutoa ja oksentamista ja mietinkin tässä että mitähän se tuo kohta 2 täyttävä esikoinen on sen ajan tehnyt..

Ja sori vaan kaikille haukkujille ja arvostelijoille, jos oli tarkoitus saada mulle paha mieli niin ei onnistunut :)

[QUOTE="a.p";28969449]Ja minä haluaisin nähdä sen superäidin joka ei tässä tilanteessa olisi hermoromahduksen partaalla. Koliikkivauva ei ollut mitään tämän rinnalla. Tänään oli taas paljon parempi päivä ja ruokakin maistui paremmin joten olen edelleen sitä mieltä että nyt tehdään hampaita.
Ole onnellinen jos sulla on ollut helpot lapset. Itse kun en tosiaan muista edelleenkään viimeisen puolen vuoden ajalta muuta kuin huutoa ja oksentamista ja mietinkin tässä että mitähän se tuo kohta 2 täyttävä esikoinen on sen ajan tehnyt..

Ja sori vaan kaikille haukkujille ja arvostelijoille, jos oli tarkoitus saada mulle paha mieli niin ei onnistunut :)[/QUOTE]

Tiedätkö, kun sun tilanne ei edes kuulosta niin kovin pahalta. Ainut, mikä kuulostaa pahalta on tuo sun kielenkäyttö. Se, miten puhut lapsestasi, ei ole normaalia. Joko sun pitää hankkia jotain muutakin elämää (jos se auttaisi sua "kestämään" lastasi, luoja paratkoon) tai sitten sun pitää hankkia apua.

[QUOTE="a.p";28969449]Ja minä haluaisin nähdä sen superäidin joka ei tässä tilanteessa olisi hermoromahduksen partaalla. Koliikkivauva ei ollut mitään tämän rinnalla. Tänään oli taas paljon parempi päivä ja ruokakin maistui paremmin joten olen edelleen sitä mieltä että nyt tehdään hampaita.

Ja sori vaan kaikille haukkujille ja arvostelijoille, jos oli tarkoitus saada mulle paha mieli niin ei onnistunut :)[/QUOTE]

Usko pois, varmasti jokainen on tuossa tilanteessa rikki ja poikki. Harvempi sua on syyttänyt siitä, ettet jaksa. Vaan sun asenteesta ja siitä ettet hanki apua. Kuulostaa siltä, ettet uskalla? Jos neuvolassakin vaan kehutaan , miten helppo lapsi. Oletko kertonut, miten asia on? Sano suoraan, ettet jaksa.

Itselläkin vastaavalla ikäerolla (nyt jo onneksi pari vuotta teidän lapsia vanhemmat) kaksi lasta, ja kuopus oli myös ns. vaativa vauva. Päiväunia ei nukkunut kun max 15 min jos hyssytteli, yöllä söi 2-3 tunnin välein, yksin ei viihtynyt lainkaan, saati jossain sitterissä. Käytännössä ekat puoli vuotta lapsi oli kantoliinassa tai Manducassa, ilman niitä olisi oikeasti tullut hulluksi. Siivosin, ulkoilin, tein ruokaa niin, että lapsi oli koko ajan iholla. Kaiken lisäksi oli asuntoon liittyvää huolta, parisuhde lähes tohjona, isän osallistuminen 0 jnejne.

Että on niitä vaikeuksia muillakin, tiedäthän? Sun täytyy nyt järkevänä ihmisenä vaan hankkia konkreettista apua, et sä noin jaksa, lapset myös kärsii.

Yhteistyössä