Mä olen epäonnistunut kasvattajana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mahza
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mahza

Aktiivinen jäsen
19.03.2006
5 120
0
36
En haluais viedä poikaa enää päiväkotiin, en halua kuulla miten huonosti se on siellä käyttäytynyt, kun haen sen kotiin...
Oon niin väsynyt. Pojan kanssa jutellaan, ollaan käyty perheneuvolassa tutkimassa, ei ole ylivilkkautta tms. Poika vaan on terroristi, raivoaa, huutaa, ei tottele... Uusimpana on alkanut sylkemään ja vastustamaan vieraan ryhmän aikuisia oikein urakalla. Mä olen koittanut kaikkeni, jutellut pojan kanssa, on menettänyt etuuksia, olen vähentänyt pelaamista ja rajoittanut ohjelmia. Mutta mikään ei tunnu auttavan...
Jos pidän pojan kotona, se kyllästyy kun ei ole kavereita. Mutta sitten niiden kavereiden kanssa ei osaa käyttäytyä. Mä saan kotona pojan pidettyä hyvinkin kurissa, mulle ei kauheesti aiheuta harmaita hiuksia, tottelee vaikka mieltänsä ilmaiseekin.

Mutta kai se on pakko vaan myöntää, että mä olen epäonnistunut.

Onpa huolestuttavaa. Ns. normaalilapset kiukkuavat kotona, joten jos teillä on normaali kiintymyssuhde on lapsella jotain häiriöllä tunne-elämässä. Onko lapsen käytöstä tutkittu päiväkodissa erityislastentarhanopettajan konsultoinnilla?
Minkä ikäinen on? Onko sisaruksia?

Toivottavsti ongelmat selviävät.

oletko keskustellut asiasta päiväkodin työntekijöiden kanssa? siis kertonut että asian eteen on tehty töitä ja kotona poika tottelee ym. miten kauan poikasi on ollut päiväkodissa? onko aloittanut vähän aikaa sitten vai onko ollut kauankin ja onko aina ollut hoidossa tottelematon? jos kotona tottelee ja hoidossa on "hankala" niin mahtaisiko kuitenkin olla että poikaasi kiusataan hoidossa tai kuten sanotaan että seura tekee kaltaisekseen.. ja mielestäni et voi olla epäonnistunut jos kuitenkin poika osaa käyttäytyä sinun seurassasi.

no meillä tilanne tämä, että naapurissa asuu yksi erityislapsi, tyttö jolla käytösongelmia. on kiusannut mm. omia tyttöjäni sekä tottelematon ja ylimielinen. itse tulkitsen tuon niin, että kotikasvatus jäänyt tältä tytöltä aika lailla saamatta.. perheneuvolassa käy hänkin ja erityislastentarhanope häntä tutkii. mitään ei kuitenkaan tapahdu, että jotain helpotusta tähän tilanteeseen sais. itsellä kuitenkin neljä tytärtä, etten ihan tähän naapurin ongelmatapaukseen vois kauheasti panostaa aikaa ja energiaa... turhauttaa!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja henni:
Onpa huolestuttavaa. Ns. normaalilapset kiukkuavat kotona, joten jos teillä on normaali kiintymyssuhde on lapsella jotain häiriöllä tunne-elämässä. Onko lapsen käytöstä tutkittu päiväkodissa erityislastentarhanopettajan konsultoinnilla?
Minkä ikäinen on? Onko sisaruksia?

Toivottavsti ongelmat selviävät.

Siis kyllä poika kiukuttelee kotonakin, mutta se on vähentynyt huomattavasti ja on hallittavissa. Päiväkodissa eivät saa poikaa ajoissa rauhoittumaan, vaan menee käytös "yli", ja siitä seuraa raivokohtaus.
Perheneuvolassa, kun kysyin miten voisin toimia, sanoivat että jatka samaan malliin, eli kotikasvatuksessa eivät vikaa havainneet... Itselläni on vain sellainen olo, että olen epäonnistunut.
Poika on 6v, tytöt 4v&3v

Alkuperäinen kirjoittaja maria:
oletko keskustellut asiasta päiväkodin työntekijöiden kanssa? siis kertonut että asian eteen on tehty töitä ja kotona poika tottelee ym. miten kauan poikasi on ollut päiväkodissa? onko aloittanut vähän aikaa sitten vai onko ollut kauankin ja onko aina ollut hoidossa tottelematon? jos kotona tottelee ja hoidossa on "hankala" niin mahtaisiko kuitenkin olla että poikaasi kiusataan hoidossa tai kuten sanotaan että seura tekee kaltaisekseen.. ja mielestäni et voi olla epäonnistunut jos kuitenkin poika osaa käyttäytyä sinun seurassasi.

Olen kertonut. Meillä toimii keskusteluyhteys hyvin, eli puolin ja toisin informoidaan tilanteista.
Päiväkodissa on ollut 2 vuotiaasta asti. Viime keväänä oli ongelmallinen tilanne pojan kanssa myös, mutta se meni ohi kun eräs poika siirtyi eskariryhmään, eli poikani provosoitui selvästi toisen pojan käytöksestä. Nyt poikani on kuulemma se provosoija, joka saa muutkin riehumaan...

Alkuperäinen kirjoittaja ev:
Vähentänyt pelaamista, rajoittanut ohjelmia. Molemmat pois kokonaan kunnes käytös muuttuu.

Tämä on seuraava siirto. Tuntuu vaan kauhealta poistaa nämä pojalle tärkeät asiat kokonaan, mutta ei muukaan auta...
Nytkin ansaitsee peliaikaa hyvällä käytöksellä. Muutenkin pelata voi vaan viikonloppuna. Ohjelmat poistoon seuraavaksi...

Yritä lopettaa itsesi syyllistäminen, teet parhaasi ja luotte yhteiset pelisäännöt kotiin ja päiväkotiin. keskustele asiasta pk:n henkilökunnan kanssa, asioista pitää kertoa totuudenmukaisesti, mutta joka päivä pojan käytöksestä valittaminen(näin tekstistä ymmärsin) ei ole missään määrin tarkoituksenmukaista, se pitäisi pk:n hkökunnan tietää. Tarvottaessa kannattaa miettiä mikä olisi sopivampi ryhmä lapselle jos heillä keinot loppu.

Voimia!

Alkuperäinen kirjoittaja Mahza:
En haluais viedä poikaa enää päiväkotiin, en halua kuulla miten huonosti se on siellä käyttäytynyt, kun haen sen kotiin...
Oon niin väsynyt. Pojan kanssa jutellaan, ollaan käyty perheneuvolassa tutkimassa, ei ole ylivilkkautta tms. Poika vaan on terroristi, raivoaa, huutaa, ei tottele... Uusimpana on alkanut sylkemään ja vastustamaan vieraan ryhmän aikuisia oikein urakalla. Mä olen koittanut kaikkeni, jutellut pojan kanssa, on menettänyt etuuksia, olen vähentänyt pelaamista ja rajoittanut ohjelmia. Mutta mikään ei tunnu auttavan...
Jos pidän pojan kotona, se kyllästyy kun ei ole kavereita. Mutta sitten niiden kavereiden kanssa ei osaa käyttäytyä. Mä saan kotona pojan pidettyä hyvinkin kurissa, mulle ei kauheesti aiheuta harmaita hiuksia, tottelee vaikka mieltänsä ilmaiseekin.

Koita nyt hyvä ihminen skarpata ja tutustua lapseesi, rajat ja rakkaus, johdonmukaisuus. Olet vielä helisemässä murkun kanssa aikanaan ellet häntä nyt osaa kasvattaa ja selvittää asioita.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko jokin syy, miksi lapsi ei luota vieraisiin aikuisiin? Mietippä.

Hmmm... Kuitenkin päiväkodin aikuiset on "tuttuja", siis ne naapuriryhmänkin. Poika usein kokeilee, kuinka paljon voi saada huonoa käytöstä läpi oudon aikuisen seurassa, sanoo päiväkoti.

Alkuperäinen kirjoittaja murkkuna myöhäistä:

Koita nyt hyvä ihminen skarpata ja tutustua lapseesi, rajat ja rakkaus, johdonmukaisuus. Olet vielä helisemässä murkun kanssa aikanaan ellet häntä nyt osaa kasvattaa ja selvittää asioita.

Mä en enää tiedä miten paljon johdonmukasempi voisin olla? Kaikkeni olen tehnyt, ihan oikeasti. Enempää en voi. Ellen sitten mene päiväkotiin sitä kaitsemaan, sit se varmaan osais käyttäytyä sielläkin...

Vähentänyt pelaamista, rajoittanut ohjelmia. Molemmat pois kokonaan kunnes käytös muuttuu.

Tämä on seuraava siirto. Tuntuu vaan kauhealta poistaa nämä pojalle tärkeät asiat kokonaan, mutta ei muukaan auta...
Nytkin ansaitsee peliaikaa hyvällä käytöksellä. Muutenkin pelata voi vaan viikonloppuna. Ohjelmat poistoon seuraavaksi...

Millaisia pelejä pelaa ja millaisia ohjelmia katsoo?

Alkuperäinen kirjoittaja murkkuna myöhäistä:

Mä en enää tiedä miten paljon johdonmukasempi voisin olla? Kaikkeni olen tehnyt, ihan oikeasti. Enempää en voi. Ellen sitten mene päiväkotiin sitä kaitsemaan, sit se varmaan osais käyttäytyä sielläkin...

Entä jos oikeasti menisit sinne yhdeksi päiväksi mukaan seuraamaan? Mahdollisesti näkisit tilanteet joissa konflikteja tulee.

Ehkä siellä löytyisi jokin punainen lanka, että miksi...

Alkuperäinen kirjoittaja täällä kans yks väsynyt:
no meillä tilanne tämä, että naapurissa asuu yksi erityislapsi, tyttö jolla käytösongelmia. on kiusannut mm. omia tyttöjäni sekä tottelematon ja ylimielinen. itse tulkitsen tuon niin, että kotikasvatus jäänyt tältä tytöltä aika lailla saamatta.. perheneuvolassa käy hänkin ja erityislastentarhanope häntä tutkii. mitään ei kuitenkaan tapahdu, että jotain helpotusta tähän tilanteeseen sais. itsellä kuitenkin neljä tytärtä, etten ihan tähän naapurin ongelmatapaukseen vois kauheasti panostaa aikaa ja energiaa... turhauttaa!!!!!

No huh huh... Kirjoitit itse, että ERITYISLAPSI ja sitten tulkitset sen niin, että on kotikasvatus jäänyt saamatta. Olispa noin yksinkertainen keino parantaa kaikki erityislapset.

meinasin kysyä samaa..
ja päiväkodissa jos käyttäytynyt huonosti niin kotona RANGAISTUS JATKUU..peli kokonaan pois samoiten tv yms..eikä vain puoliksi,se mikään rangaistus edes ole.

Pleikkarilla lego star warssia. Tahtois kattoa koko ajan turtlesia tai prätkähiiriä, näitä rajotan. Siskojen kanssa kattoo pikkukakkosta. Yhdessä katotaan mm sokkokokkia.
Nyt sitten aion kokonaan kieltää noi prätkikset ja turtlet. Ne oli aikasemminkin pannassa, nyt kokeiltiin josko poika vois niitä kattoa. (Kaverit kattoo ja puhuu niistä.) Kaikkien noiden pelien ja elokuvien suositusikäraja on 3v.

Yhteistyössä