Mä olen epäonnistunut kasvattajana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mahza
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä samanlaista. Alkoi eskarissa ja jatkuu edelleen, kun lapsi on 8v :( Mä koen, että mitään apua en ole mistään saanut, vaikka olen istunut varmasti sadoissa palavereissa kymmenien eri ihmisten kanssa. Mikään ei muutu. Mua ahdistaa jo laittaa lapsi kouluun, kun joka ikinen päivä saa kuulla negatiivista palautetta. Opettajan mielestä lapseni on täysin toivoton tapaus, mitään hyvää hänessä ei ole ja lapsi vaatii hänen mielestään psyk.sairaalajakson ja lääkityksen.

Sen verran lasta on tutkittu, että ongelmat on tunnepuolella ja terapia pitäisi aloittaa kunhan saadaan paperi- ja kelanasiat selviteltyä. Ja kunhan joskus löytyy jostain vapaa aika. Eli aikaa menee.. Mä oon täysin loppu asian kanssa, koen valtavaa syyllisyyttä ja voimattomuutta ja koen, että multa tivataan vastauksia joita mulla ei ole antaa. Vaihdan jälleen kerran lapsen koulua, tällä kertaa erityiskouluun, mutta sen jälkeen mulla ei ole keinoja enää.

Mä siis ap tiedän sun tunteen. Mä koen ne itse moninkertaisina nykyään, kun tätä helvettiä on jatkunut jo eskarista saakka. Toivon että teille tulisi helpompi taival.

Alkuperäinen kirjoittaja b:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Mahza:
Alkuperäinen kirjoittaja ev:
Vähentänyt pelaamista, rajoittanut ohjelmia. Molemmat pois kokonaan kunnes käytös muuttuu.

Tämä on seuraava siirto. Tuntuu vaan kauhealta poistaa nämä pojalle tärkeät asiat kokonaan, mutta ei muukaan auta...
Nytkin ansaitsee peliaikaa hyvällä käytöksellä. Muutenkin pelata voi vaan viikonloppuna. Ohjelmat poistoon seuraavaksi...

Millaisia pelejä pelaa ja millaisia ohjelmia katsoo?

meinasin kysyä samaa..
ja päiväkodissa jos käyttäytynyt huonosti niin kotona RANGAISTUS JATKUU..peli kokonaan pois samoiten tv yms..eikä vain puoliksi,se mikään rangaistus edes ole.

Ollaan päiväkodin kanssa sovittu niin, että ne ratkoo siellä tapahtuvat asiat lapsen kanssa heti, ja lapsi kärsii rangaistuksen siellä. Perheneuvolassakin olivat sitä mieltä ettei niitä asioita liikaa saisi tuoda kotiin asti, kun ne kerran selvitetään jo paikan päällä.
Kotona jos käyttäytyy huonosti, saa peli/leffakieltoa.

Vähentänyt pelaamista, rajoittanut ohjelmia. Molemmat pois kokonaan kunnes käytös muuttuu.

Tämä on seuraava siirto. Tuntuu vaan kauhealta poistaa nämä pojalle tärkeät asiat kokonaan, mutta ei muukaan auta...
Nytkin ansaitsee peliaikaa hyvällä käytöksellä. Muutenkin pelata voi vaan viikonloppuna. Ohjelmat poistoon seuraavaksi...

Pleikkarilla lego star warssia. Tahtois kattoa koko ajan turtlesia tai prätkähiiriä, näitä rajotan. Siskojen kanssa kattoo pikkukakkosta. Yhdessä katotaan mm sokkokokkia.
Nyt sitten aion kokonaan kieltää noi prätkikset ja turtlet. Ne oli aikasemminkin pannassa, nyt kokeiltiin josko poika vois niitä kattoa. (Kaverit kattoo ja puhuu niistä.) Kaikkien noiden pelien ja elokuvien suositusikäraja on 3v.

Jostain syystä meidän kesällä 6 v. täyttävä tyttö tulee jotenkin kireän/ärtyisän oloiseksi jos pelaa pleikkarilla esim. Cars-peliä (ikäraja 3v.), tunti on jo liikaa peliaikaa. Ainakin tuossa autopelissä on vauhtia ja jotenkin intensiivinen musiikki, joka rasittaa.

Tv:stä katsellaan yleensä ylen lastenohjelmia.

Alkuperäinen kirjoittaja oo:
näin käy ku ekat vuodet elää "pojat ovat poikia"-periaatteen mukaan ja yhtäkkiä onkin säännöt ja rajat. se on sellainen yhteiskunta tämä.

Mä en koskaan ole laittanut poikani huonoa käytöstä sen piikkiin että se on poika.

Pleikkarilla lego star warssia. Tahtois kattoa koko ajan turtlesia tai prätkähiiriä, näitä rajotan. Siskojen kanssa kattoo pikkukakkosta. Yhdessä katotaan mm sokkokokkia.
Nyt sitten aion kokonaan kieltää noi prätkikset ja turtlet. Ne oli aikasemminkin pannassa, nyt kokeiltiin josko poika vois niitä kattoa. (Kaverit kattoo ja puhuu niistä.) Kaikkien noiden pelien ja elokuvien suositusikäraja on 3v.

Jostain syystä meidän kesällä 6 v. täyttävä tyttö tulee jotenkin kireän/ärtyisän oloiseksi jos pelaa pleikkarilla esim. Cars-peliä (ikäraja 3v.), tunti on jo liikaa peliaikaa. Ainakin tuossa autopelissä on vauhtia ja jotenkin intensiivinen musiikki, joka rasittaa.

Tv:stä katsellaan yleensä ylen lastenohjelmia.

Meillä peliaika on ½ tuntia. Poika ei ole ärtyisä lopetettuaan pelin.

Mä en itse huomaa yhteyttä pojan huonon käytöksen ja noiden ohjelmien/pelien suhteen, tai siis suoraan pelaamisen/kattomisen jälkeen ei käytös ole huonoa.

6 vuoden ikää on kutsuttu mm. kuningasvuodeksi: esikouluikä on kuin varhaislapsuuden kruunaus. Ikään liittyy samantyyppinen itsenäistymisvaihe kuin 2-3-vuotiailla. Joillakin 6-vuotiailla itsenäistymisvaihe menee ohi ilman suurempia kuohuja. Joissakin 6-vuotiaiden kodeissa taas elää vaihtelevan pitkän ajan tunnemyrskyissä kamppaileva "pieni murrosikäinen".

http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/kasvu_ja_kehitys/6_7-vuotias/persoonallisuus_ja_tunne-elama/

Onko teidän erosta kauan, onko isä lasten arjessa mukana?

http://www.mll.fi/vanhempainnetti/kipupisteita/perheen_kriisit_ja_muutokset/vanhempien_ero/

Pari vuotta. Isä näkee lapsiaan noin kerran viikossa, vuorotyön vuoksi epäsäännöllisesti. Mutta on mahdollisimman paljon lasten elämässä mukana.

Kiitos tosta linkistä, meen lukasemaan :)

Onko eroa sillä onko poika pienessä vai isossa ryhmässä? Siis muuttuko käytös/keskittyminen tietyssä porukassa vai onko meno samanlaista riippumatta porukasta?
Meillä on ollut vähän samanlaista lapsen ollessa pienempi, kun vaihtoi ryhmää ja haki huomiota isommilta hölmöilemällä. Ja sitähän se lapsi sitten sai, harmi vaan että se huomio oli aina negatiivista. Kotona taas ei ollut ongelmia ja musta tuntui että sitä ei kuitenkaan oikein uskottu kun käytös oli niin erilaista päiväkodissa.
No sitten helpottui kun kavereita tuli toisesta ryhmästä mutta edelleen on melko vilkas tapaus ja kouluun menoa kovasti mietin, miten siellä sujuu.

Mutta siis, tosiaan liika negatiivinen huomio kyllä murskaa vahvimmankin lapsen, tuon ikäinen on niin fiksukin jo että tietää kyllä mikä on oikein ja mikä väärin. En lukenut ihan kaikkea, eli ootteko kokeilleet palkitsemista, eli jos vaikka viikko menisi kivasti ja siitä seuraisi jokin tosi kiva juttu, minkä lapsi saisi itse keksiä?:)

Musta tässä tilanteessa vikaa saattaa olla niissä pk:n työntekijöissäkin aika lailla. Haastava lapsi saattaa saada leiman otsaansa eikä lapsesta sitten läydetä enää mitään hyvää ja se todellakin lisää häiriökäyttäytymistä. Lapsi kokee olevansa rasite kaikille ja pistää sitten haisemaan koko rahan edestä. Ap:n konstit ym. kuulostaa minusta hyviltä. Pk:n tädit tarvitsis ehkä tukea, esim. työnohjausta tms. selvitäkseen tilanteesta. Aina ei ammattilaisillakaan konstit riitä ja apua pitäis osata pyytää siellä pk:n päässäkin. Ja se jatkuva negatiivisen palautteen antaminen kotiin päin on huonoa kasvatuskumppanuutta. Tsemppiä ap!

Alkuperäinen kirjoittaja tarhantäti:
Musta tässä tilanteessa vikaa saattaa olla niissä pk:n työntekijöissäkin aika lailla. Haastava lapsi saattaa saada leiman otsaansa eikä lapsesta sitten läydetä enää mitään hyvää ja se todellakin lisää häiriökäyttäytymistä. Lapsi kokee olevansa rasite kaikille ja pistää sitten haisemaan koko rahan edestä. Ap:n konstit ym. kuulostaa minusta hyviltä. Pk:n tädit tarvitsis ehkä tukea, esim. työnohjausta tms. selvitäkseen tilanteesta. Aina ei ammattilaisillakaan konstit riitä ja apua pitäis osata pyytää siellä pk:n päässäkin. Ja se jatkuva negatiivisen palautteen antaminen kotiin päin on huonoa kasvatuskumppanuutta. Tsemppiä ap!

Tästä negatiivisesta palautteesta mä jo kerran sanoin, että jos sitä on pakko antaa, niin mielellään niin ettei poika kuule. Kun ne asiat siellä on jo käsitelty. Yksi hoitajista tämän on hyvin sisäistänytkin, korostaa aina niitä asioita jotka on menneet hyvin.
Viimeviikko oli todella hankala, ehkäpä siksikin kun heillä oli henkilöstövaje, ja siitä johtuen oli poika aiheuttanut enemmänkin päänvaivaa (ei ollut resursseja puuttua tilanteisiin heti, ja pojan käytös meni yli). Lisäksi hakiessani poikaa kotiin oli vastassa aina tämä yksi hoitajista, joka suhtautuu mielestäni välillä hiukan "ärsyyntyneesti" poikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Ootko yh?

Kyllä.

Huudatko lapselle?

Jos on pakko... Eli jos on hengenvaara. Muuten en karju, kun vihaan huutamista. Lasten kuulossa ei ole vikaa.

No en yhtään ihmettele miks oot epäonnistunu.

??

Yhteistyössä