Mä oon niiiiiiin huono äiti

Alkuperäinen kirjoittaja virtahepo:
Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Mikä tässä sua vaivaa, jos haluan tehdä kaiken lapsen ehdoilla/lapsentahtisesti? Ja se, että kerron tavoistani ja ihmettelen muiden tapoja toimia, ni mitä se on sulta pois? Ja onhan se hassua, että tehdään lapsi, mutta syssätään se korvikeäidille hoitoon, juotetaan korviketta, halutaan nukkua yö erossa lapsesta, jotta äidillä säilyisi oma mielenterveys. Huh, aika heikoilla kantimilla on mielenterveys, jos se häiriintyy oman lapsen hoitamisesta:)

Öh. Miksi sä ihmettelet, kun joku toinen vuorostaan ihmettelee sun tapoja toimia? Kun itse ihmettelet (eli arvostelet) jatkuvasti muiden tapoja. Saa kai muutkin arvos...siis ihmetellä, jos sinäkin saat :snotty:
Ja ennen kun ärähdät, todettakoon että meillä on nukuttu perhepedissä, imetetty toista lasta 1 v 9 kk, toiselle annettu lisämaitoa ihan terveydellisistä syistä lastenlääkärin määräyksestä.

Olipas harvinaisen epäselvä kysymys.. Jos koette ihmettelyni arvosteluna, niin siitä vaan.. Ja jos joku mua arvostelee, niin ihan vapaasti, mutta tottakai haluan asialle perusteluja.

Mutta ethän sä itsekään ole vieläkään perustellut Sörhikselle sitä kiintymyssuhdejutskaa, vaikka kovasti arvostelit/ihmettelit. Miten voi vaatia muilta sellaista, mihin ei itsekään kykene? :/

En jaksanut Sörhipöykerölle vastata, koska hän ottaa kaiken vittuiluna.. Ja sitä paitsi hän itse kertoi lukeneensa yliopistossa hiukan psykologiaa, joten hän kyllä itse tietää äidin ja lapsenvälisen kiintymyssuhteen luomisesta. Kyllä minulla on tapana perustella..

No, täällä et sitä ainakaan harrasta.

Mä en ainakaan voi uskoa, etteikö korvikelapsilla voisi olla samanalaista kiintymyssuhdetta kuin imetetyillä. Samanlailla ne vauvat ruokaa tarvii ja minä ainakin syötän sylissä annan sitten tissistä tai pullosta ja sylittelen taatusti muutenkin! Hoitoon viemisestä en tiedä, mutta uskon siinäkin tapauksessa lapsesta ihan normaalin tunteitaan näyttävän aikuisen tulevan ;) Se muu kasvatus ja tunteiden näyttäminen vaikuttaa enemmän. Me ihmiset kun ollaan niin erilaisia toiset vähemmän tunteikkaita toiset enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Mä en ainakaan voi uskoa, etteikö korvikelapsilla voisi olla samanalaista kiintymyssuhdetta kuin imetetyillä. Samanlailla ne vauvat ruokaa tarvii ja minä ainakin syötän sylissä annan sitten tissistä tai pullosta ja sylittelen taatusti muutenkin!

Eikös ihan asiantuntijatkin ole olleet sitä mieltä, että kunhan vauva on sylissä ja saa hymyjä & katsekontaktia ruokintatilanteessa, niin on yks hailee tuleeko maito tissistä tai pullosta. Siis kiintymyssuhdetta ajatellen.
Se, että vauva kipataan sänkyyn ja pullo tuetaan tyynyllä, onkin jo toinen juttu, mutta harva kai sitä harrastaa, toivon mukaan...

Se muu kasvatus ja tunteiden näyttäminen vaikuttaa enemmän. Me ihmiset kun ollaan niin erilaisia toiset vähemmän tunteikkaita toiset enemmän.
Asiaa! :wave:
Kyllä lapsilla vaan on niin erilaiset temperamentit, toiselle herkälle lapsoselle voi riittää vaan pelkkä huomautus, ja jos tällaiselle menee karjumaan pää punaisena voi lapsi ottaa itseensä tosi kovasti. Toiselle ei taas tuimat käskyt ja komennukset taas auta, ja joskus tulee huudettua palkeet punaisena ja lapsi unohtaa koko episodin samantien. Ja sitäpaitsi, ihmisyyteen kuuluu myös hermostuminen! Kyllä sellaisessa vanhemmassa ennemmin jotain vikaa on, joka ei KOSKAAN hermostu.

Nimim. myös hermoheikko pms-oiremyrskyssä

Kyllä on nähty niitäkin äitejä, ketkä imettää ja imettää, mutta mitään muuta huomiota lapselle ei sitten annetakaan. Kun sillä imetyksellähän se mitataan että onko hyvä äiti vai ei :headwall:
Lapsi saa samanlailla läheisyyttä, tulee se maito pullosta tai tissistä. Jessus sentään.

No olipas täällä taas vänkäämistä kuka on mitäkin mieltä ja parempi äiti...mutta ihan sama mä ite en imettäny lapsiani kun 2kk enkä kadu pätkääkään vaikka muut sanois mitä.Molemmilla pojila on koliikki ja hyvin huono unisia ja mulla oli molempien kohalla rankka synnytyksen jälkeinen masennus.Ei se äidin rakkaus ole imettämisestä kiinni kyl ne varmasti tietää että mä rakastan niitä ja tuskin ne 18v.muistelee katkerana kun ei niitten äiti imettäny niitä!Maailma on pullollaan ihan tosissaan oikeesti huonoja äitejä niin ei yks korvike maidon antaminen lasta pilaa pää asia että saa ruokaa ja on muuten kaikki kunnossa.Se mikä sopii toiselle ei välttämättä sovi kaikille.Me ollaan jokainen omanlaisia äitejä ja lapset on erilaisia.Vaikka asiat tekee eri lailla se ei tarkota että sen toisen tapa ois huonompi.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti ja iltatähti:
oon aina miettinyt että miksi ne muksut pitää tehdä vasta sitten,kun on itsekkin puolessaväliä elämää ja lapsi vasta päiväkodissa.mikä ihme vetää tota uraa niin puoleensa ettei kerkii lapsii hankkii..itsellä onnex jo lapset tehty ja 40 kriisiin 4 vuotta aikaa,toki tyttö jo onneksi jo teini ja poika pian 3v..että nyt on hyvä..

Nyt tipahdin kyllä ihan kokonaan... mä olen saanut lapseni 27-vuotiaana, joten ainakaan minua kommenttisi ei voi koskea.

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
oon aina miettinyt että miksi ne muksut pitää tehdä vasta sitten,kun on itsekkin puolessaväliä elämää ja lapsi vasta päiväkodissa.mikä ihme vetää tota uraa niin puoleensa ettei kerkii lapsii hankkii..itsellä onnex jo lapset tehty ja 40 kriisiin 4 vuotta aikaa,toki tyttö jo onneksi jo teini ja poika pian 3v..että nyt on hyvä..

Nyt tipahdin kyllä ihan kokonaan... mä olen saanut lapseni 27-vuotiaana, joten ainakaan minua kommenttisi ei voi koskea.

Luulisin, että jollain menee sekaisin pms-oireet ja vaihdevuodet :D
Muuta selitystä tuolle kommentille ei voi olla.

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:

Luulisin, että jollain menee sekaisin pms-oireet ja vaihdevuodet :D
Muuta selitystä tuolle kommentille ei voi olla.

Pisti muuten silmään, että hassua, jos joku luulee, et neljänkympin kriisi iskee minuutilleen silloin, kun ihminen täyttää 40 v. :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tää Virtahepo se vasta onkin täydellinen! Aina joka lapsiin liittyvässä ketjussa morkkaamassa muita äitejä, liittyy se ketju sitten imetykseen tai hoitoon viemiseen tai mihin vaan. Voin kuvitella, että heillä nukutaan perhepedissäkin.
Ja voin myös kuvitella, että joku kaunis päivä on Virtahevon lapset peukut keskellä kämmentä, kun äiti ei ole antanut opetella maailman menoa ja itsekeskeisyyttä täynnä, kun äiti ei kiellä muiden kiusaamista...

Taas meni ohi aiheen ja puututaan minun vastaukseen..No itseasiassa meillä nukutaan perhepedissä:). Jos lapseni jonain päivänä toisia kiusaa, niin taatusti siihen puutun ja aion myös opettaa lapselleni tätä maailmanmenoa, ettei hänestä tule tumpeloa. Ja sille en mitään mahda, että otatte morkkamisena ja syyllistämisenä kaiken mitä kirjoitan. Olen sanonut eri ketjuissa mitä mieltä mistäkin olen ja miten itse asiat teen..

Juu ja samalla annat ymmärtää, että äidit, jotka ei täysimetä, koska maitoa ei tule on huonoja äitejä, koska maitoa kaikilta tulee, jos vaan tarpeeksi yrittää ja muutkin ratkaisut, jotka ei mene täysin lapsen mukaan tekee äideistä huonoja. Sun ratkaisut on varmasti parhaita teidän perheelle ja sun vauvalle, mutta ei se tarkoita, että muut äidit huonoja on jos tekee erilailla, kuten antaa lisämaitoa, jos vauva on nälkäinen ja tissistä ei selvästikään mitään tule!

Olen kyllä sanonut, että eihän sille minkä mahda, jos maitoa ei tule ollenkaan, ni silloin tietysti annetaan korviketta. Mutta, tämä ettei maitoa tule, on erittäin harvinaista. Monesti imettämättömyys on tiedonpuutteesta johtuvaa, eikä luoteta tarpeeksi itseensä ja siihen, että maitoa riittää. Eihän sitä maitoa tule, jos välillä juotetaan korviketta lisänä, ni oma maidontuotanto loppuu.. Ja usein syyt lisämaidon antamiseen on vähän mitä on, kuten oli niin iso vauva, ei riitä maito tai että en pariin ekaan päivään päässyt imettämään, joten ei se enää onnistu tai että vauva on koko ajan tississä kiinni, niinhän ne tuppaavat monesti alussa olemaankin ym. No en oikeasti jaksais tästäkin aiheesta taas tapella...

tuli näin ohimennen tuommoinen villi ajatus..et onko sinulla kaikki itselläsi hyvin?mietin tässä..et miksi tai mistä johtuu moinen yksi ylitse muiden .oireyhtymäsi..saatko mieheltäsi tai sukulaisiltasi apua arkeen?
sosiaalitoimistosta voisit kysellä apua myös..
ajatuksesi vaain.. ihan kuin pönkittäisit hyvä äiti imagoa..ja ihan turhaan..
mielipiteitä saa olla,mutta kukaan ei tuskin ole kykenevä tuomitsemaan oikeaa tai väärää tapaa hoitaa lastaan,kun tarkoituksena kuitenkin tyytyväinen lapsi joka saa rakkautta..
ja tissistä sitä ei yksin saa, taikka korvikepurkista..vaan äidiltä,isältä..sylistä,halista..ym eleistä,monen monista asioista..

Hoh hoijaa, jopas olette taas keskustelun saaneet täällä aikaiseksi. Minä EN ole missään vaiheessa sanonut, ettei korvikeruokitun lapsen kiintymyssuhde äitiinsä voi olla normaali. Voisiko joku lukihäiriöinen minulle näyttää kohdan, jossa hän ymmärsi minun väittäneen niin.. Mistä te tuonkin olette keksineet, vähän luetunymmärtämistä kiitos! Olen kärkkäästi kommentoinut sitä, että kun äiti vie pienen lapsen/vauvan hoitoon, niin siinä voi kiintymyssuhde kärsiä. Olen myös perustellut sitä, että kun Sörhipöykerö kertoi vieneensä alta vuoden ikäisen lapsensa hoitoon, joka ei kuulemma edes perään itkenyt ym. Minusta tämä kertoo siitä, ettei kiintymysuhde ole syntynyt, kerta lapsi jää ventovieraalle noin vain hoitoon, vierastusta ja eroahdistusta vauvalla ei sitten mitä ilmeisesmmin ole ollut, ehkäpä Sörhipöykerö ei ole osannut luoda lapseensa tervettä kiintymysshudetta. Ehkäpä vauva ei edes oikein osaa erottaa, että kuka hänelle onkaan se läheisin ihmissuhde(yleensä äiti) ja on jo heti tottunut olemaan vaikka kenellä hoidettavana, niin tällöin voisin sanoa kiintymyssuhteen olevan vajaa.

oon aina miettinyt että miksi ne muksut pitää tehdä vasta sitten,kun on itsekkin puolessaväliä elämää ja lapsi vasta päiväkodissa...
Kyllä ne lapset täytyy ihan oikeasti tehdä, ennen kuin ne on päiväkodissa! :o
Mitä siitä tulis, jos lapset on jo päiväkodissa ja sitten vasta aletaan niitä tekemään?

Alkuperäinen kirjoittaja hei!:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tää Virtahepo se vasta onkin täydellinen! Aina joka lapsiin liittyvässä ketjussa morkkaamassa muita äitejä, liittyy se ketju sitten imetykseen tai hoitoon viemiseen tai mihin vaan. Voin kuvitella, että heillä nukutaan perhepedissäkin.
Ja voin myös kuvitella, että joku kaunis päivä on Virtahevon lapset peukut keskellä kämmentä, kun äiti ei ole antanut opetella maailman menoa ja itsekeskeisyyttä täynnä, kun äiti ei kiellä muiden kiusaamista...

Taas meni ohi aiheen ja puututaan minun vastaukseen..No itseasiassa meillä nukutaan perhepedissä:). Jos lapseni jonain päivänä toisia kiusaa, niin taatusti siihen puutun ja aion myös opettaa lapselleni tätä maailmanmenoa, ettei hänestä tule tumpeloa. Ja sille en mitään mahda, että otatte morkkamisena ja syyllistämisenä kaiken mitä kirjoitan. Olen sanonut eri ketjuissa mitä mieltä mistäkin olen ja miten itse asiat teen..

Juu ja samalla annat ymmärtää, että äidit, jotka ei täysimetä, koska maitoa ei tule on huonoja äitejä, koska maitoa kaikilta tulee, jos vaan tarpeeksi yrittää ja muutkin ratkaisut, jotka ei mene täysin lapsen mukaan tekee äideistä huonoja. Sun ratkaisut on varmasti parhaita teidän perheelle ja sun vauvalle, mutta ei se tarkoita, että muut äidit huonoja on jos tekee erilailla, kuten antaa lisämaitoa, jos vauva on nälkäinen ja tissistä ei selvästikään mitään tule!

Olen kyllä sanonut, että eihän sille minkä mahda, jos maitoa ei tule ollenkaan, ni silloin tietysti annetaan korviketta. Mutta, tämä ettei maitoa tule, on erittäin harvinaista. Monesti imettämättömyys on tiedonpuutteesta johtuvaa, eikä luoteta tarpeeksi itseensä ja siihen, että maitoa riittää. Eihän sitä maitoa tule, jos välillä juotetaan korviketta lisänä, ni oma maidontuotanto loppuu.. Ja usein syyt lisämaidon antamiseen on vähän mitä on, kuten oli niin iso vauva, ei riitä maito tai että en pariin ekaan päivään päässyt imettämään, joten ei se enää onnistu tai että vauva on koko ajan tississä kiinni, niinhän ne tuppaavat monesti alussa olemaankin ym. No en oikeasti jaksais tästäkin aiheesta taas tapella...

tuli näin ohimennen tuommoinen villi ajatus..et onko sinulla kaikki itselläsi hyvin?mietin tässä..et miksi tai mistä johtuu moinen yksi ylitse muiden .oireyhtymäsi..saatko mieheltäsi tai sukulaisiltasi apua arkeen?
sosiaalitoimistosta voisit kysellä apua myös..
ajatuksesi vaain.. ihan kuin pönkittäisit hyvä äiti imagoa..ja ihan turhaan..
mielipiteitä saa olla,mutta kukaan ei tuskin ole kykenevä tuomitsemaan oikeaa tai väärää tapaa hoitaa lastaan,kun tarkoituksena kuitenkin tyytyväinen lapsi joka saa rakkautta..
ja tissistä sitä ei yksin saa, taikka korvikepurkista..vaan äidiltä,isältä..sylistä,halista..ym eleistä,monen monista asioista..

Kiitos kysymystä, kaikki on vallan mainiosti minulla:) Ehkäpä sinulla ei ole kaikki hyvin ja mikä onkaan sinun oireyhtymäsi...? Mieheltäni saan arjessa niin paljon apua kuin vaan haluan. Mieheni viettää meidän kanssa kaiken vapaa-aikansa, hän ei siis ole tyypillinen palstalaisen mies, joka ryyppäisi, käyttäisi henkistä- ja fyysistaväkivaltaa, pettäisi ja joka ei tee mittän kotitöitä tai olisi lasten kanssa... Hän on tuollaisen vastakohta.. Sosiaalitoimistoa en tarvitse mihinkään.

Hoh hoijaa, jopas olette taas keskustelun saaneet täällä aikaiseksi. Minä EN ole missään vaiheessa sanonut, ettei korvikeruokitun lapsen kiintymyssuhde äitiinsä voi olla normaali. Voisiko joku lukihäiriöinen minulle näyttää kohdan, jossa hän ymmärsi minun väittäneen niin.. Mistä te tuonkin olette keksineet, vähän luetunymmärtämistä kiitos! Olen kärkkäästi kommentoinut sitä, että kun äiti vie pienen lapsen/vauvan hoitoon, niin siinä voi kiintymyssuhde kärsiä. Olen myös perustellut sitä, että kun Sörhipöykerö kertoi vieneensä alta vuoden ikäisen lapsensa hoitoon, joka ei kuulemma edes perään itkenyt ym. Minusta tämä kertoo siitä, ettei kiintymysuhde ole syntynyt, kerta lapsi jää ventovieraalle noin vain hoitoon, vierastusta ja eroahdistusta vauvalla ei sitten mitä ilmeisesmmin ole ollut, ehkäpä Sörhipöykerö ei ole osannut luoda lapseensa tervettä kiintymysshudetta. Ehkäpä vauva ei edes oikein osaa erottaa, että kuka hänelle onkaan se läheisin ihmissuhde(yleensä äiti) ja on jo heti tottunut olemaan vaikka kenellä hoidettavana, niin tällöin voisin sanoa kiintymyssuhteen olevan vajaa.

Tämä keskustelun haara sai varmaankin alkunsa siitä, kun huomautin sinulle taannoisessa kiintymyssuhdekeskustelussa esittämästäsi kommentista, jonka mukaan en ole imettänyt lastani siksi, että hänet olisi helpompi jättää vieraille hoitoon. Jos olet YHTÄÄN lukenut tekstejäni, niin tiedät, että imettämättömyyteni ei johtunut siitä, vaan yksinkertaisesti maitoa ei tullut tarpeeksi.

Jos ja kun tunnet näitä kiintymyssuhdeteorioita, niin onko mieleesi tullut kertaakaan sellainen, että lapsella nimenomaan perusturvallisuus on kunnossa silloin, kun hän voi ja "uskaltaa" luottaa siihen, että tapaa äidin taas hoitopäivän jälkeen. Mielikuva äidistä on tällaisella lapsella niin vahva ja turvallinen, että se kestää hoitopäivän ajan. Tietysti sellainenkin on mahdollista, että kiintymyssuhdetta ei synny esim. ensisijaisen hoivaajan puuttuessa tai ollessa tunne-elämältään häiriintynyt, mutta sellaisestahan meillä ei missään tapauksessa ole kyse - tiedän sen, koska olen nähnyt livenä kiinalaisesta lastenkodista adoptoidun pukkutytön, joka oli oikeasti valmis "antautumaan" kenen tahansa häntä huomioineen aikuisen lapseksi.

Sitä paitsi meillä poika oli vanhempainvapaani aikana vieraalla hoidossa yhteensä alle parikymmentä tuntia - silloinkin hän yleensä nukkui. Luulenpa, että tuona aikana kiintymyssuhde välillämme kehittyi puolin ja toisin täysin normaaliksi. Ainakin poika aivan takuulla tietää ja tunnistaa minut ja isänsä tärkeimmiksi ihmisikseen. Nuo esittämäsi johtopäätökset ja oletukset ovat sen verran rankkoja, että itse en ainakaan uskaltaisi kuunaan tuntemattomalle ihmiselle noin sanoa.

Kukas sen ensimmäisen kiven heittäis =) ? Raamatun mukaan se joka ei ole syntiä -tässä tapauksessa kilahtanu lapselleen - tehny. Mä en vois heittää edes hiekanmurulla :ashamed: .

Kun kaikki ei niin vaan "tee" niitä lapsia :'( . Onneks niitä suodaan edes sit vähän vanhempana. Eipä musta kakskymppisenä ois vielä äidiks ollutkaan, hyvä jos kolmekymppisenäkään.

Yhteistyössä