Mä oon paljon parempi äiti nyt 40-vuotiaana kuin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mummoäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mummoäiti

Vieras
veilä 20 vuotta sitten. Tiedän, että joku vetää nyt herneet nenään, mutta mielestäni nainen on kypsä äidiksi vasta kun on ajatusmaailmaltaan aikuinen. Itse olin täys kakara vielä kakskymppisenä ja sainkin ekan lapsen 19-vuotiaana. Biletin, kävin töissä, lapsi oli mummilassa viikonloppuisin ja viikolla tarhassa. Toinen lapsi syntyi kun olin 22v. Edelleen kakara. En sano, ettenkö rakastaisi lapsiani ja rakastin heitä silloinkin, mutta vastuullinen ajattelu ei vain toiminut. En vienyt heitä harrastuksiin ja joka päivä oli vain selviytymistä seuraavaan. Jäin yksinhuoltajaksi kun nuorin oli 1 kk ikäinen. Tänä päivänä nuo "vauvat" ovat 21v. ja 24v. ja vanhempi on äiti jo itsekin, mutta huomattavasti kypsempi kuin minä olin hänet saadessani. Onnellisia ovat nytkin, mutta tietynlaista turvattomuuden tunnetta oli heillä varmasti lapsuudessaan ja nuoruudessaan. Olin äiti, mutta en varmasti läsnä koko ajan. Tärkeämpi on mummista muodostunut heille :/

Nyt olen "uudelleen" äiti kahdelle ihanalle pienokaiselle eli nuorimmat ovat 2v. ja 4v. Nyt todella näen mikä on tärkeää! Minä haluan nyt olla kotona ja hoitaa heitä itse, ennen sen hoiti tarha ja mummit. Minä teen heidän kanssaan asioita, joista en tiennyt mitään kun olin äiti ensi kertaa. Heillä on ihana isä, joka jakaa arjen kanssani. Uskon olevani aktiivisempi äiti kuin moni kaksi- tai kolmikymppinen. Minulla ei ole enää tarvetta juhlia. Minä nautin nyt äitiydestäni täysin rinnoin :) Olen taaperoimettäjä ja hurahtanut kestoiluun ja kantamiseen. haluan olla mukana lasteni leikeissä sekä ilossa ja surussa. Haluan harrastaa heidän kanssaan kaikkea kivaa: joka päivään mahtuu liikunnan riemua ja onnistumisen elämyksiä :) En voisi kuvitellakaan että elämäni on tällaista. Toki sisällä kaihertaa menneisyys ja oma "kiireisyyteni", mutta tiedän että mikään hulttioäiti en ollut silloinkaan. en juonut enkä käyttänyt huumeita eikä vilkas seksielämäni ollut lasten nähtävissä. Meillä on esikoisen ja toiseksi vanhimman kanssa hyvät välit ja haluan olla myös hyvä mummo lapsenlapselleni.

Elämäni on nyt täydellistä :) Äitiys on todella kasvattanut ja haluankin muistuttaa, että vaikka lapset ovat vaativia ja tuntuu rankalta niin jonakin päivänä kiitätte joka hetkestä jonka vietitte lastenne kanssa kun he olivat pieniä. Älkää lykätkö kasvatusvastuuta muualle! Sen virheen minä tein :/

Joten turhaan täällä parjataan usein "mummoäitejä" sillä uskon että vasta tässä iässä (tai osahan on kypsiä äideiksi jo aiemmin) sitä todella jaksaa paneutua niihin asioihin, jotka ovat tärkeitä.

Iloista ja parempaa uutta vuotta kaikille äideille :)

Ihanaa että nautit äitiydestä nyt täysin rinnoin. Harmi ettei homma toiminut yhtä hyvin nuorempana.

Saattaa kuitenkin monia kohtaan olla loukkaavaa tuollainen monologi joka jakaa äidit eri ikäluokkiin ja kärjistää aika rankasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Ihanaa että nautit äitiydestä nyt täysin rinnoin. Harmi ettei homma toiminut yhtä hyvin nuorempana.

Saattaa kuitenkin monia kohtaan olla loukkaavaa tuollainen monologi joka jakaa äidit eri ikäluokkiin ja kärjistää aika rankasti.

Ap:han puhuu vain itsestään.

Itse olin 21v ekan kanssa ja siihen syntyi pari pientä lisää, nyt oon 42v ja kahden pienen kanssa. Yhtään en ole viisaampi, ainoastaan väsyneempi, itsekkäämpi ja kyynisempi. En edes nää omia vikojani enää ja luulen monesti itsestäni liikoja. Olen toki tosi erilainen äiti kuin 22v takaperin, mutta tuskin parempi, onneksi itse olin silloin jo aikuinen toisin kuin minua 10v vanhempi aviomieheni (ex).
Juoksussa on helppo olla parempi kuin muut, mitenkähän mitataan äitiyden paremmuutta. Monet itsensä kasvattamaan joutuneet pärjäävät paremmin kuin superäitien lapsukaiset. Kaikki huligaanitkin tuntuvat lehtien mukaan olevan niistä hyvistä perheistä....

Kiva lukea että nautit täysillä. "Tiedän, että joku vetää nyt herneet nenään, mutta mielestäni nainen on kypsä äidiksi vasta kun on ajatusmaailmaltaan aikuinen." Miten tuosta nyt voisi herneet vetää nenään, toiset on ajatusmaailmaltaan aikuisia aikaisemmin kuin toiset.

Mun on tosi vaikea kuvitella, että olisin kymmenen vuoden päästä aktiivisempi tai parempi äiti kuin nyt.

Siis mähän oon ihan hiton hyvä :D. Ei kai, tarkoitan siis sitä, että baareihin ei ole hinkua, jaksan touhuta lasten kanssa, viedä harrastamaan, yms. En tosin tullut äidiksi alle kaksikymppisenä, vaan 27-vuotiaana. Mutta parikymppisenä...kai mä olisin silloinkin siihen äitiyteen osannut kasvaa.

yli 40-kymppiseen naiseen. Elämä on ihan toisilla lukemilla ja elämänarvotkin usein jo toisenlaisia. Tosin yksilöitä ollaan ja kaikki viisastuu omalla tavallaan. MUTTA silti..

Alkuperäinen kirjoittaja äit 38 v.:
yli 40-kymppiseen naiseen. Elämä on ihan toisilla lukemilla ja elämänarvotkin usein jo toisenlaisia. Tosin yksilöitä ollaan ja kaikki viisastuu omalla tavallaan. MUTTA silti..

Niin? Ja automaattisesti alle 40-vuotiaalla ne arvot on huonommat?

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:

mitähän se kertoo arvoista että ylentää itsensä iän perusteella muita paremmaksi :whistle:

Ahaa, eli koen jonkun suuren valaistumisen vajaan 3 vuoden kuluttua, kun 35 v rapsahtaa mittariin? :D

Tuskin.

Yksilöitä ollaan juu, ja moni on ehtinyt kokea 25 ikävuoteen mennessä paljon enemmän kuin joku on kokenut 45 ikävuoteen mennessä. Mutta kyllä ikä tietynlaista perspektiiviä mukanaan tuo, sitä en kiistä.

Eikun toisenlaiset.

Älä tahallaan vääristele lukemaasi! En sanonut todellakaan niin, kuin vihjaat! Juuri tämän vuoksi vihaan näitä palstoja ja vierailen erittäin harvoin!
Viittaan tällä siihen, että yleensä opinnot on saatu totaaliseen päätökseen ja ollaan nautittu työelämästä. Monasti lapsikaan ei ole myös "helposti" saatu vaan ehkä vuosi toivottu, taaveiltu ja tekemällä tehty jne....Ei ollut kyse huonoista tai paremmista arvoista!

varmasti näkökulmat muuttuu ja järkeä tulee lisää. En koe olevani nyt huono äiti, eikä muksu ole kuin todella harvoin mummolassa yökylässä.. Mutta tietynlaista nuoren typeryyttä itsessäni vielä havaitsen :D EN tosin tiedä milloin siitä ulos kasvan, mutta ilmeisesti toivoa on...

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 38 vee:
Viittaan tällä siihen, että yleensä opinnot on saatu totaaliseen päätökseen ja ollaan nautittu työelämästä. Monasti lapsikaan ei ole myös "helposti" saatu vaan ehkä vuosi toivottu, taaveiltu ja tekemällä tehty jne....Ei ollut kyse huonoista tai paremmista arvoista!

No eiköhän suurin osa 35-vuotiaistakin ole jo ehtinyt saada opintonsa päätökseen ja olla työelämässä :D

Ja lapsen saaminen voi kestää myös nuoremmilla. Eikä se, että lasta on yritetty kauemmin, kyllä tee naisesta sen kypsempää tai parempaa äitiä...

Älä tahallaan vääristele lukemaasi! En sanonut todellakaan niin, kuin vihjaat! Juuri tämän vuoksi vihaan näitä palstoja ja vierailen erittäin harvoin!

No olisit sitten kirjoittanut niin :D
Ps. meillä on molemmat lapset tekemällä tehty

Mä oon paljon parempi äiti nyt 40-vuotiaana kuin.
veilä 20 vuotta sitten. Tiedän, että joku vetää nyt herneet nenään, mutta mielestäni nainen on kypsä äidiksi vasta kun on ajatusmaailmaltaan aikuinen. Itse olin täys kakara vielä kakskymppisenä ja sainkin ekan lapsen 19-vuotiaana. Biletin, kävin töissä, lapsi oli mummilassa viikonloppuisin ja viikolla tarhassa. Toinen lapsi syntyi kun olin 22v. Edelleen kakara.

Toiset kypsyy myöhemmin, toiset aiemmin ja jotkut ei kai koskaan. Minä sain esikoiseni 21vuotiaana enkä todellakaan bilettänyt vaan olin täysin kunnollinen äiti heti alusta asti vaikka elämä ennen äidiksi tuloa olikin ollut aika levotonta.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

No eiköhän suurin osa 35-vuotiaistakin ole jo ehtinyt saada opintonsa päätökseen ja olla työelämässä :D

Ja lapsen saaminen voi kestää myös nuoremmilla. Eikä se, että lasta on yritetty kauemmin, kyllä tee naisesta sen kypsempää tai parempaa äitiä...

Ja poikkeus vahvistaa säännön. :snotty:

Mulla vähän samanlainen kokemus, paitsi etten kyllä kaksikymppisenä bilettänyt, vaan keskityin lapseen. Kuitenkin jälkeenpäin ajatellen olin silloin kakara, ja onneksi kypsynyt monella tavalla.

Minä olin yli 30:n, kun lapset syntyivät. Olen ap:n kanssa samaa mieltä, olisin ollut surkea äiti parikymppisenä. Olen tosi tyytyväinen siihen, että en keskenkasvuisena ryhtynyt äidiksi.

Täällä ei saa olla asioista erimieltä! Kaikki lauseet pitää kirjoittaa pilkulleen ja täydellä ajatuksella. Omiin tulkintoihin ei saa jättää varaa! Pitää pysyä massan mukana ja tai edustaa kaikkia ajatussuuntia. Ikäkameleontti pitää myös olla ja edustaa Suomea Turusta Ivaloon saakka!

Ai. Minä taas nyt pian 40-vuotiaana olen aika väsynyt. Tosin rankka elämä ollut (muuttoja jotka vie voimia).
Sain lapset noin 30-vuotiaana ja silloin olin paljon jaksavampi.

Täällä ei saa olla asioista erimieltä! Kaikki lauseet pitää kirjoittaa pilkulleen ja täydellä ajatuksella. Omiin tulkintoihin ei saa jättää varaa! Pitää pysyä massan mukana ja tai edustaa kaikkia ajatussuuntia. Ikäkameleontti pitää myös olla ja edustaa Suomea Turusta Ivaloon saakka!

Tottakai saa.
Ensin kiellät tulkitsemaan itse ja sitten käsket tehdä niin. Höh

Yhteistyössä