Mä tuun HULLUKSI ton ekaluokkalaisen vinkuvanmarisevanrutkun kanssa!!!!!! myöhästyköön!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kurja aamu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kurja aamu

Vieras
Perhana vieköön kun nää aamut on vaikeita.
Koulun kellot soi 8.20 sisälle. Meiltä kävelee kouluun sen 5min. Ja eletään siis lapsen kanssa kaksin.
Mulla on mun oma työ jonka olen järjestänyt niin, että pystyn tän ekan vuoden auttamaan lasta aamujen kanssa. Iltapäivät fine, mutta nää SAATANAN aamut.

Tänä aamuna
7.15 mulla soi kello. Kävin vessassa ja laitoin kahvin tippumaan.
7.30 menin herättelemään lasta et hopihop että ehtii syömään ja pukemaan.
7.35 sanoin, että NYT ylös ja revin peiton päältä.
7.45 ilmoitin ohikulkeissani, että kohta ei ehdi syödä aamupalaa. Lapsi kiukutteli ja rutisi sängyssä eikä elettäkään. (Ja nukahti illalla klo 20.30! Että nukkunut on!)
7.50 alkoi vinkumaan ja itkua tihrustamaan kun ei ehdi syömään, mutta ei myöskään tehnyt asialle mitään.
7.55 sai itsensä ylös ja alkoi raivota kun pitkät kalsarit oli nurinpäin ja vaatteet miten sattui. Vaikka tässä on reilu puoli vuotta reenattu et kannattaa riisua ne vaatteet sillain et ne on helppo pistää päälle! Yhdessäkin ne usein katotaan valmiiksi. Eilen sanoi laittaneensa ne valmiiksi, mut eipä ollut laittanut.
8-8.10 erinäistä kiukuttelua kun myöhästyy eikä ehdi ja sellasta raivostuttavaa marinaa ja narinaa, paikallaan vinkuen! Senkin ajan kun käyttäis toimintaan niin ei tarvis rutista.
Nyt kello on 8.17, kellot soi 3 min päästä ja lapsi poraa ja syö leipää ja mä karjuin sille äsken et saat sitte ite selittää opelle! :ashamed:
(Laitoin opelle viestin et saattaa myöh.)

Nää aamut on mullekin ihan yhtä tuskaa ja paskaa, mutta ei siinä vinkuminen auta kun pitää toimia!! Mä en kestä aamuisin yhtään mitään ylimäärästä mussutusta ja kiukuttelua ja oon ihan epätoivonen kun ei tolle mee puhe perille, enkä mä voi sitä täällä aamusin passata kun sen pitää ITSE OPPIA TOIMIMAAN!!!
(on kaksi aamua koitettu et en oo ollu paikalla, mutta siitä ei tullu MITÄÄN.)

Kello ei oo ees puolta yhdeksää ja päivä pilalla jo itseltäkin, ÄRSYTTÄÄ.

T:Huono äiti!!!!

Anteeksi, mutta ihana kuulla, että muillakin on hankalaa. Laita oma herätyksesi vaikka puoli tuntia aiemmaksi, niin ehdit käydä suihkussa ja juoda aamukahvin ennen kuin herättelet lasta. Onnistuu paremmin, kun on itse hyvällä tuulella ja rauhallinen. Ehkä lapsikin tarvitsisi aiemman herätyksen, jos on kovin aamu-uninen ja vaikea herätä.

[QUOTE="Vieras";27885650]Anteeksi, mutta ihana kuulla, että muillakin on hankalaa. Laita oma herätyksesi vaikka puoli tuntia aiemmaksi, niin ehdit käydä suihkussa ja juoda aamukahvin ennen kuin herättelet lasta. Onnistuu paremmin, kun on itse hyvällä tuulella ja rauhallinen. Ehkä lapsikin tarvitsisi aiemman herätyksen, jos on kovin aamu-uninen ja vaikea herätä.[/QUOTE]

No on kyllä hankalaa... "Kiva" kuulla et ei olla ainoita :D

Mun aamut ei parane millään, se on ihan sama meenkö suihkuun ja syönkö ja juonko vai meenkö suoraan sängystä ulos... :D Ja niin on ollut aina.

Oon mä kokeillu sitäkin, et oon ruvennu seiskalta herätteleen lasta, mut sit toi nillittäminen kestää puoli tuntia pidempään eikä mitään tapahdu.
Miljoona kertaa oon nostanu lapsen sängystä esim.sohvalle/olkkarin lattialle, mut saattaa ruveta nukkuun siinä ihan tosta vaan. Koko ajan pitäis olla hokemassa et toimi,toimi,toimi,toimi....! Tai muuten ei tapahdu YHTÄÄN MITÄÄN.
Mä turhaudun hengiltä!

Ei ole kokemusta moisesta ja kauhulla odotan kun meillä ollaan tuossa vaiheessa :( Itse kuitenkin ajattelisin että herättäisin lapsen aikaisemmin vaikka 6.30. Kyllä 10 tuntia unta pitäisi koululaiselle riittää. Ja kai jonkinlaisia sanktioita pitäisi seurata siitä että toiminta ei ole toivotulla tasolla? Joku lelu tai peli pois vähäksi aikaa.
Oletko kokeillut laittaa radiota päälle huoneeseen kun on aika herätä? Niin minun äitini herätteli meitä lapsia kun piti pienenä nousta ajoissa. Siihen aikaan sieltä tuli lasten kuunnellma.

Itekin heräisin vähän aiemmin ja sit herättelisin lasta vähän hellemmin. Ymmärrän kyllä muutoin täysin, itekään jaksa aamusin mitään ylimäärästä vinkumista. Tsemppiä!

Meillä jäävät onneksi jälki-istuntoon jos pari kertaa myöhästyvät. Siinähän oppivat. Itse olen sitä kantaa, että herätyskellon pitää riittää ja herättely on ihan turha karhunpalvelus lapselle. Noh, meillä en minä ole päässyt tästä kuitenkaan määräämään. :p

Toimisko tossakin se tarra systeemi ? että kun aamu menee hyvin ja ehtii kouluun ja syödä aamupalan, niin saa tarran ja sit kun on joku 5 tarraa nii saa yllätyksen aina. Ja sit jos ei suju, niin tarrat vaan vähenee.. Ja herättäisin aijemmin, että olis 1,5h-2h ennen kuin koulu alkaa..

No on kyllä hankalaa... "Kiva" kuulla et ei olla ainoita :D

Mun aamut ei parane millään, se on ihan sama meenkö suihkuun ja syönkö ja juonko vai meenkö suoraan sängystä ulos... :D Ja niin on ollut aina.

Oon mä kokeillu sitäkin, et oon ruvennu seiskalta herätteleen lasta, mut sit toi nillittäminen kestää puoli tuntia pidempään eikä mitään tapahdu.
Miljoona kertaa oon nostanu lapsen sängystä esim.sohvalle/olkkarin lattialle, mut saattaa ruveta nukkuun siinä ihan tosta vaan. Koko ajan pitäis olla hokemassa et toimi,toimi,toimi,toimi....! Tai muuten ei tapahdu YHTÄÄN MITÄÄN.
Mä turhaudun hengiltä!

Otan osaa, kuulostaa kamalalta X/
Mulle tuli ihan hullu ajatus! Mitäs jos kerrankin järjestäsist aikaa itsellesi aamulla niin että kun olet herättänyt lapsen ja selittänyt että nyt on omillaan ja toimia pitää, niin vaan oikeasti lähtisit itse ulos ovesta. Tai toinen vaihtoehto on että nostat sen lapsen sinne lumihankeen heräämään :D jos mikään ei auta!! Mietin vaan että joku shokkiherätys pitäisi keksiä.

Meillä jäävät onneksi jälki-istuntoon jos pari kertaa myöhästyvät. Siinähän oppivat. Itse olen sitä kantaa, että herätyskellon pitää riittää ja herättely on ihan turha karhunpalvelus lapselle. Noh, meillä en minä ole päässyt tästä kuitenkaan määräämään. :p

Näin minäkin asian ajattelin.
Mutta lapsi ei herännyt kännykän herätykseen, ei edes kovaääniseen soittoääneen. Käänsi kylkeään ja veti peiton korviin.
Kaivoin sit naftaliinista oman vekkarini, sellanen pään kokonen rämisevä laitos. Poika sammuttaa sen ja jatkaa uniaan, vaikka joutu nousemaan sen sammuttaakseen.

Nämä siis niitä aamuja kun yksin piti herätä ja lähteä.

Mä en voi töistäni ikuisesti joustaa enkä lapsen kanssa koko aamua puhelimessa pälistä... :(

Tää on niin raivostuttavaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa......

Noin hitaalle lähtijälle kolme varttia on aivan liian vähän aikaa vamistautua.

Meillä hidas herääjä ja syöjä eskarilainen jonka täytyy olla eskarilla 8.30. Herättelemään alan aamulla klo 7 ja yleensä menee puoli tuntia ennen kuin vääntäytyy sängystä ylös. Kotoa pitää lähteä 8.15. Aamupalan syöntiin ja vaatteiden pukemiseen menee hurjasti aikaa. Ei kiukuttele tms. mutta haaveilee ja mietiskelee.

Itsellesi herätys aiemmin ja samoin myös lapselle, koska hänellä tuntuu kestävän.Jospa sitten alkaisi sujumaan parmmin:hug:

Mie tekisin myös näin. Oma kello herättää klo 6.15 ja siitä sit vessan ja kahvinkeiton jälkeen alan lasta herättelee..Meillä lievä adhd, niin senkin takia kestää kauan nää aamutoimet kun tyttö jumittaa jonnekin tekemään jotain ihan muuta ku mitä piti. Välillä on auttanut kun jo illalla on laitettu vaatteet valmiiks..tosin silloinkin voi aamulla olla mieli muuttunut, haluaakin toiset vaatteet.

Lapsesi on huomannut, miten sinut saa ärtymään. Eli meneppäs itseesi ja käyttäydy kuten aikuinen. En minäkään kovin iloisena heräisi, jos mulle joku heti aamusta karjuisi ja kiskoisi peittoa pois äkäisenä. Jokaisella on tietysti huonojakin aamuja, mutta tässä kohtaa kannattaisi keskustella lapsen kanssa silloin kun hän on pirteä. Sovitte hyvin menneistä aamuista vaikkapa tarrasysteemin pienine palkintoineen. Kysäisen vielä ihan ystävällisesti, että oletko sä käytökseltäsi yhtään parempi kuin lapsesi. Rutajat täälä, ettet kestä yhtään vinkumista aamuisin jne. Teillä tulee olemaan aika monta ikävää aamua, jos et muuta käyttäytymistäsi. Toivoo äiti joka myös joskus hikeentyy, mutta ei silti pilaa sillä lapsen aamuja :) Tsemppiä :)

Ollaan kokeiltu pari kk sitä, että olen herättänyt lapsen 6.30-7. Ei ollut mitään vaikutusta..
Joten itse aamujen vihaajana päätin et herätys on klo7 ja jos ei tunnissa pääse sängystä ylös, syö ja pue, niin VOIVOI..
Mä oon niin yrittänyt omaa asennettani näitä aamuja kohtaan muuttaa jo lapsen eskariaikana. Oon koittanu nousta itse sen verran aiemmin et oon käyny suihkussa ja syöny aamupalaa ja katellu telkkaria/surffannu netissä ennenkun menny lasta herättelemään. Mutta ei. Tää on tätä samaa shittiä herään mä millon ja miten vaan ja herää poika millon ja miten vaan.
Otan kohta opeen yhteyden ja käsken jättään jälkkään myöhästymisistä!

Meillä kitisevään ja narisevaan aamuherääjään auttoi oma herätyskello =)

Poika oli 1.luokalla todella huono aamuherääjä, 2. luokalla sama homma jatkui. Kysyin hältä, että miksi se on niin vaikeaa... en tiedä, mutta oma herätyskello olisi kiva. No siis kellon ostoon. Niin vain alkoi poika itse nousemaan, tuli aamupalalle, hoiti aamuhommansa ja läksi kouluun. Nyt jo siis 4. luokalla, eikä enää valittele (tai ehkä joinain aamuina ulkovaatteita laittaessa )

Kai hän tunsi itsensa isommaksi kun herätyskellon sai. Se yhdessä aina illalla viriteltiin ja sovittiin, että sen ääneen on herättävä.

Oih, meillä on yhtä saamaton ekaluokkalainen! Ylös saan kyllä sen yleensä nopeammin, 5-10 minuutissa. Mutta MITÄÄN ei tapahdu ilman jatkuvaa nalkutusta!!!! Syö syö syö haukkaa siitä leivästä!!!! Pu-res-ke-le. Syööö!!!! Mene pukemaan pue pue puepuepue!!! Lopulta sitä on aivan hermoraunio ja kummallakin paha mieli. Yhtä saatanan venymistä joka aamu.

Ajattelin ostaa sellaisen "munakellon" ja laittaa tietyn ajan kullekin toiminnolle. Esim. kun syömisaika loppuu niin ruoka lähtee, oli valmista tai ei. Ja jos ei ole puettu ajoissa niin alkaa rangaistuksia paukkua. Ei tässä muu auta.

Mihin aikaan muuten joudut itse lähtemään töihin jatkossa? Olisiko mahdollista, että herättäisit lapsen jo silloin? Olisihan se hvyä, että oppisi heräämään itse, mutta ekaluokkalainen on kuitenkin vielä aika pieni, enkä näkisi pahana, vaikka vanhemmat vielä huolehtisivat heräämisestään. Olisihan siinä sitten sekin kannustin, että saisi alkaa nukkumaan aamut pidempään sitten, kun osaa itse huolehtia itsensä hereille. :)

Vähänkö ootan sitä, että pääsen takaisin töihin konttorille. Hilpasen kotoa ennen kuin muut edes heräävät ja siinähän selviävät aamusta. :D

Kyllä se vastuun antaminen pakottaa lapsen kasvamaan velvollisuuksiensa mittoihin.

meillä pienempi tyttö saa aamuisin raivokohtauksia. itse en ole mikään aamu ihminen ollenkaan. mutta aamut saan sujumaan jotenkuten ja siihen tarvitaan..

iltaisin laitetaan vatteet varmasti valmiiksi, jokaista vaatekappaletta myöten, ettei aamulla tarvitse etsiä, käännellä, väännellä mitään.

ja sitten tulee se oma armoton tsemppi. ajattelen aina, että minä olen aikuinen, lapsi on lapsi. jos minuakin aamulla kiukuttaa ja väsyttää, niin lasta varmasti vielä enemmän, ja lapsi ei välttämättä osaa sitä vielä hallita, mutta minä aikuisena osaan.
Mitä paremmalla mielellä itse jaksan pysyä, sitä paremmin aamu sujuu.. kun vaatteiden kanssa tulee väninää, niin sitten vain iloisenpireästi itse totean, että ei se mitään, laitetaan uusiksi.
Ja aamulla reilusti aikaa, kiire on se pahin kirous, silloin itselläkin alkaa lipsumaan ja tulee tiuskittua/ muuten oltua hyvin stressaantuneen oloinen ja lapsi kyllä varmasti silloin on myös.
Ja paljon kehuja siitä kun saakin jonkun menemään hyvin, vaikka loput menisi päin seiniä.
Ainakaan meillä eivät edes viitsi yrittää, jos on tullut sellainen olo, ettei kuitenkaan osaa/kerkeä/pysty.

[QUOTE="vieras";27885736]Mihin aikaan muuten joudut itse lähtemään töihin jatkossa? Olisiko mahdollista, että herättäisit lapsen jo silloin? Olisihan se hvyä, että oppisi heräämään itse, mutta ekaluokkalainen on kuitenkin vielä aika pieni, enkä näkisi pahana, vaikka vanhemmat vielä huolehtisivat heräämisestään. Olisihan siinä sitten sekin kannustin, että saisi alkaa nukkumaan aamut pidempään sitten, kun osaa itse huolehtia itsensä hereille. :)[/QUOTE]

Totta :)
Mä teen kolmea vuoroa.
Aikaisin vuoro alkaa 6.30 eli lapsi heräisi klo 5.30 kuten minäkin...?
Toinen vuoro alkaa klo8 ja kolmas vuoro 9-10 välillä.

Ja vaikka nyt tuli tällainen purkaus ja mua ärsyttää ja riepoo, niin haluan korostaa, että en mä joka aamu mitenkään raivarina lapselta peittoa päältä revi niinkun joku luuli.... Vaikka mua itteeni vituttaa aamut, niin kyllä mä sen aikuisena ihmisenä tajuan etten mä lapselle mene heti aamusta karjumaan. Paitsi tänään ja kyllä, myös muutamana muuna aamuna kun hirttää totaalisesti kiinni. Mutta ei tosiaan joka aamu, edes joka viikko.

Anteeksi, mutta musta olis kiva jos luettas mitä on kirjotettu, kun ei jaksais jankuttaa....
Lastenohjelmia lapsi ei ole kahteen vuoteen katsellut. Vaikka olis taustalla pyörinyt, niin jäbä vetää hirsiä kesken pukemisen tai muuten vaan on ihan jumissa.

Yhteistyössä