MAITOA RIPULOIVALLE LAPSELLE

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MariaG
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MariaG

Vieras
Heips!

Onko kellään oikeasti tietoa, onko ripuloivalle lapselle hyvä antaa maitoa siis ihan tavallista rasvatonta maitoa. Lapsella ikää 1,5vuotta. Maito on ainoa mitä tykkää juoda, mutta kaveri sanoi, että maito pahentaa ripulia. onko näin?

Ollaan juotu floridralia, maitoa ja syöty sosetta.

Mä komppaan åboriginaalia, anna lapsesi juoda sitä mitä haluaa mielellään juoda! Mun äitinikin sanoi meidän lasten ollessa mahataudissa, että ennenvanhaan ei mahataudissa suositeltu mitään maitotuotteita. Neuvolasta kehotettiin juottamaan sitä, mikä lapselle maistuu. Pääasia että juo. Pienet kun saattavat "kuivua" niin nopeasti. Eräs lääkäri sanoi, että esim. nämä lasten valmisvellit ovat hyviä. Niissä kun on myös paljon hivenaineita, vitamiineja jne. ja ne myös edesauttavat toipumista.

Maito saattaa ärsyttää vatsaa, mutta jos maistuu ja sisällä pysyy niin antaa toisen juoda. Tykkäiskö lapsi mehukeitoista? Ne olisi hyviä ja Gefilus-mehut myös. Lisäksi anna jotain tärkkelyspitoista (perunaa, suolakeksejä ym), imeytyvät hyvin.

Kyllähän sitä sanotaan että maitoa ei pitäs antaa mahatautiselle, mutta mulle lääkäri on sanonut myös että jos lapsi suostuu juomaan maitoa niin sitä hän sitten juokoon. Pääasia että ylipäätä juo jotakin.

No niin mäkin ajattelin maalaisjärjellä, että antaa sitä mikä kelpaa. Pääasia kai, että juo. Iski vain epäilys ja uskonpuute :)
Meillä poika ei ole koskaan juonut mitään mehua, vaan maitoa ja vettä. Pitää kai koittaa tehdä kiisseliä, jos se maistuisi. Nyt koitetaan, jos iltapuuro maistuisi. Mulla on pieni paniikki, kun viimeksi mahatauti (adenoviruksen aiheuttama) vei meidät nenä-mahaletkuun sairaalaan. Silloin tosin ripulia ja oksentelua kesti 6päivää ja oli vastaavanlaatuinen tauti kyseessä kuin rotavirus.

Yhteistyössä