Maksaako sossu oikeesti joillekin kaiken?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja häh?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No ei todellakaan maksa kaikkea. Mun yks kaveri uikuttaa, kun ei jää rahaa mihinkään. Elää siis mammarahalla, asumistuella ja toimeentulotuella. Ja laskettiin sen siskon kanssa, että laskujen jälkeen pitäis jäädä 300 euroa rahaa. Kyllä sillä pitäis pärjätä..

Hmm.. sanottaan, että tossa 11 vuotta sitten, kun mies muutti veljensä kanssa kaksin, sossu maksoi heille oikeesti melkein kaiken.
ikää oli pojilla 16-vuotta. Isän luvalla saivat muuttaa pois äidiltä. Kumpikaan vanhemmista ei pystynyt huolehtimaan pojista, vaan ratkesivat juomaan. Koska pojat täytti 17v. he saivat asua omillaan. (toki iso siskot olvait heistä jollain tavalla vastuussa)
Sossusta he saivat lakanat, sängyt (käytetyt), astioita, verhot, rahaa jne..
Pesukoneet ja telkkarit hankkivat itse. Säästivät niistä pineistä tuloista.

Mun yks kaverihan selitti kuinka hankkii asunnon jostain helsingin keskustasta, että kyllä sossu sit maksaa loput, mitä kela ei maksa. Hän on siis yh.
jos näin olisi, niin silloinhan kaikki yh mammat ja papat asuis kalliissa asunnossa ;)

[QUOTE="yks vaan";23247236]no ei nyt tietysti kaikkea,mutta tunnen yhden yh:n jolle maksetaan kesälomareissut,lasten harrastuskulut jne..itse olen moisia kanssa kysynyt ja vastaus ollut että vain kriisiperheille..tuntemani yh ei kuitenkaan sellainen ole :o
sitten olen miettinyt millä nuo ulkomaalaiset ostelee uudehkoja tila-autoja..töissä tuskin käyvät(nämä ketä tässä lähistöllä asuvat,kun eivät suomeakaan juurikaan osaa...[/QUOTE]

Minulle sossu maksoi tuetun loman omavastuuosuuden (120 euroa), jospa sinun tuttavalla on sama juttu?

Ja pakolaisista, eräällä Itä-Suomen paikkakunnalla somalipakolaiset käy autokoulua. Joko sossu maksaa, tai sitten ovat erityisasemassa suomalaisiin nähden, eli sossu ei ota omia säästöjä huomioon vaan maksaa niistä huolimatta toimeentulotukea.

Alkuperäinen kirjoittaja häh?;23247038:
Siis työvaatteet koulun työharjoittelua varten, silmälasit ym? Luulin että sieltä saa vaan toimeentulotukea. Itse en noista tiedä mutta toieentulotuesta oon kuullut. Mitä muuta kaikkea sossu maksaa? Maksaako pelkästään ulkomaalaisille?

Tosta tulee mieleen, että omien tietojeni mukaan, jos lapsi on huostaanotettu, niin sossu maksaa esim. kirjat ja työvaatteet, varmasti lasitkin. Perhe, joka toimii sijaisperheenä saa niin vähän kulukorvausta, ettei niillä voi tuollaisia ostella. Haetaa siis erikseen.
Samoin kun lapsi muuttaa sitten omilleen niin alkuun autetaan ihan eri tavalla kun "tavis lapsia", olisko kyse tästä?

Kyllä ne vaan maksaa. Tuttujen vastarakennettu talo maksetaan sossun rahoilla, samaten juuri hankittu uusi autokin. Vanhemmat ei ole töissä, tosin hyvästä syystä, mutta kivasti ne sitä rahaa saa.

Ovat ihan itse kertoneet. En pui tilannetta enempää, hyvät syyt tuohon järjestelyyn on, vaihtoehto tuolle tulisi yhteiskunnalle moninkertaisesti kalliimmaksi.

Sinänsä olen tyytyväinen, että niitä sitten autetaan jotka ovat totaalisen kusessa. Se vain harmittaa ettei valvota mihin se raha lopulta menee.

No uudet silmälasit sai kerran vuodessa, jos oli sossun asiakas. Näin oli ainakin 10 vuotta sitten. En tiedä, ovatko siitä luopuneet. Ne pitää kuitenkin itse osata pyytää, eivät tarjoa tätä etua oma-aloitteisesti.

[QUOTE="Minttu";23247081]Ei maksa. Kyllä ihan kotimaisetkin saa. Tunnen yhden perheen, jossa molemmat vanhemmat ovat sairaseläkkeellä ja sosiaalitoimi maksaa päivähoidon, vaatteet, ruoka-ja muut laskut, bensat, jne.[/QUOTE]

No ei taatusti bensoja maksele..siis päivittäisiä ajeluita varten..Vaatteetkin kuuluvat perusosaan samoin,kuin ruoka!!

mikä teitä ihmisiä vaivaa?? Ei se oo teidän rahoista pois jos jotkut hyväksikäyttää sossua!. Ette te maksais veroja yhtään sen vähempää jos sossu karsis asiakkaita. Aina löytyy rahoille käyttöä. Antakaa jo olla. Mä säälin niitä jotka on tuhlanneet rahat viinaan ja tupakkiin ja elävät maksusitoumuksilla. Voi raukat. Ja voi raukkojen lapsia joitten mammat käy sossun luukulla.

hoidin kerran yhtä nuorta jolla ei ollut valmiuksia itsenäiseen elämään lainkaan, mutta asui kuitenkin yksin. Todella risainen lapsuus ja puuttelliset elämänhallintataidot, ei mitään hajua raha-asioista, ei osaa käydä kaupassa jne.. periaatteessa laitoskuntoinen, mutta kun ei voida täysi-ikäistä pakottaa kun ei täytä pakkohoidon kriteerejä..

no, asiaan. Teidän ja meidän verorahoista hänen elämänsä kustannetaan. Vuokrat, kotihoito, lääkkeet, ruoka, siivousvälineet, pyykkikone, tupakat, vaatteet, huonekalut.. mitä nyt yleensä ihminen elääkseen tarvii. Eli kyllä sossu maksaa joillekin todella IHAN KAIKEN, mutta hyvin perustellusta syystä.

ap taisi kysyä esim. työvaatteista, niin mun käsittääkseni tuollaiset kustannukset kustannetaan siitä perusosasta mikä jää ns. pakollisten menojen jälkeen käteen. Eli tuollaista vaatehankintaa varten ei mun käsittääkseni saa mitään maksusitoumuksia, eikä tuota oteta huomioon toimeentulotukihakemuksessa. Jos sulle ei jää sitä sulle kuuluvaa perusosaa, ja oot oikeutettu saamaan toimeentulotukea, niin ostat sitten sillä sen vaatteen.

Silmälaseihin saa maksusitoumuksen, se on ymmärtääkseni "terveyteen liittyvä meno" joka taas otetaan noissa laskelmissa aina huomioon.

Sossun tuella olen elänyt vuosikaudet, mutta muita harkinnanvaraisia tukia en ole saanut kuin lastenvaunuihin ja pinnasänkyyn. Pari kertaa maksettiin MLL.n lapsenhoitaja, kun olin ihan totaaliyh ja oli pakollisia menoja enkä enää saanut perhetyöntekijää.

Autoon voi saada rahaa, mutta ei tavallisen sossun vaan vammaistyön kautta, jos on invaliidi ja mahdollisuus liikkumiseen muuten huonoa. Eikä silloinkaan autoa osteta kokonaan vaan maksetaan vain joku osuus hinnasta.

Lastensuojelun asiakkaat saavat joskus harrasterahoja tms.

Voi juku miten monilla on väärä kuva, vaikka elänyt sosiaalitoimen varoilla.
Raaka totuus on, että jotkut opetetaan elämään sosiaalitoimenvaroilla, esim. laitoslapset jotka saavat paljon muuttaessaan omilleen, sekin riippuu osittain vanhemmista. Ja he oppivat jo laitoksessa tai perhekodissa, että kun asiat ei mene niinkun he haluavat on seuraava asia "mä soitan sossulle".
Ja tuo paljon puhuttu silmälasiasia, se on tapauskohtaista. Minun silmälasit maksoivat 350€ ja sossut maksoivat. Ja ei, en ole ylpeä siitä, että sossu on maksanut asioistani niin paljon, mutta joillakin ei ole vaihtoehtoja. Miettikää erimahdollisuuksia, älkääkä katsoko noin mustavalkoisesti asioita.

mikä teitä ihmisiä vaivaa?? Ei se oo teidän rahoista pois jos jotkut hyväksikäyttää sossua!. Ette te maksais veroja yhtään sen vähempää jos sossu karsis asiakkaita. Aina löytyy rahoille käyttöä. Antakaa jo olla. Mä säälin niitä jotka on tuhlanneet rahat viinaan ja tupakkiin ja elävät maksusitoumuksilla. Voi raukat. Ja voi raukkojen lapsia joitten mammat käy sossun luukulla.

Miten niin ei ole työssäkäyvien rahoista pois, jos jotkut hyväksikäyttää sossua. Tottakai se on. Ei ne rahat mistään tyhjästä tule vaan veroista. Mistä sä oikein luulet, että sossuraha otetaan?

Voi juku miten monilla on väärä kuva, vaikka elänyt sosiaalitoimen varoilla.
Raaka totuus on, että jotkut opetetaan elämään sosiaalitoimenvaroilla, esim. laitoslapset jotka saavat paljon muuttaessaan omilleen, sekin riippuu osittain vanhemmista. Ja he oppivat jo laitoksessa tai perhekodissa, että kun asiat ei mene niinkun he haluavat on seuraava asia "mä soitan sossulle".
Ja tuo paljon puhuttu silmälasiasia, se on tapauskohtaista. Minun silmälasit maksoivat 350€ ja sossut maksoivat. Ja ei, en ole ylpeä siitä, että sossu on maksanut asioistani niin paljon, mutta joillakin ei ole vaihtoehtoja. Miettikää erimahdollisuuksia, älkääkä katsoko noin mustavalkoisesti asioita.

Ei todellakaan pidä paikkaansa! Mä asuin lastenkodissa enkä saanut yhtään mitään sossusta kun pois muutin! Jälkeenpäin kyllä mun omahoitaja sanoi että tekivät virheen kun lähettivät mut omilleni ilman minkäänlaista tukea (olin 19v ja muutin poikaystävän kanssa), mutta mä totesin että hyvä etten saanut mitään tukea. Opinpahan itse tienaamaan omat rahani! Sukulaisilta saatiin sohva, sänky ja kirjahylly. Siitä sitten lähdettiin pikkuhiljaa rakentamaan eikä tullut mieleenkään mennä sossuun ruinaamaan, vaikka moni muu sai kaikki uudet huonekalut ja elektroniikkalaitteet! Menin heti töihin.

Yhteistyössä