MARRASKUU 2006

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mindimandi=)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mizzuli83: mä löysin just netistä sivut missä myydään paljon erilaisia nalle puh kankaita. Itse olen myös puhfani. Ompelin viime syksynä, kun oli vielä aikaa niin itse nallepuh pussilakanoita. Sisustin myös vauvahuoneen samalla teemalla. Löytyy tauluu, lamppua... =)
www.kangastukku.com

Hyvää alkavaa viikko kaikille!

On ollut niin työntäyteinen viikonloppu ettei ole paljon koneella kerinnyt istua. Ihan tavallinen viikonloppu kuitenkin, mutta jotenkin niin paljon kaikenlaista pikkuhommaa...

Olen aloittanut äskettäin tekemään sellaista hääaiheista ristipistotyötä mun kaverille lahjaks kun menee heinäkuussa naimisiin. Saa nähä saanko sen valmiiks siihen saakka kun vasta alkupisteessä ollaan.

Mekin saatiin paljon lastenvaatteita lahjaks kun neiti syntyi. Vasta viimeaikoina ollaan alettu ostamaan itse. Kirppikseltä olen jotain muutamia vaatelöytöjä tehnyt kun suomessa olin, mutta täällä norjassa en ole kirppiksiin törmännyt. Lastenvaatteet täällä on aika edullisia mielestäni vaikka muuten aika kallis maa onkin. Pinnasänky ostettiin käytettynä avokin työkaverilta, mutta vaunut,kaukalo ja sitteri ovat uusia. Onpahan sitten seuraaville lapsille jo valmiina. Täällä ei "lapsellisia" tuttuja niin paljon ole, joilta olisi voinut tavaraa hankkia eikä tavaran raahaaminen Suomesta tänne tuntunut järkevältä. Alkuhankintoihin menikin sitten ihan kiitettävästi rahaa.

Positiivista täällä oli se , että synnytys ja sairaalassa olo ei maksanut mitään. Meilläkin kun jouduttiin 6 viikkoa sairaalassa olla ja kauhulla odotin suurta laskua, mutta eipä sitä koskaan tullutkaan. Täällä tällaiset jutut maksetaan ikään kuin jo verorahoissa, koska verotus on korkeampi kuin Suomessa. Toki jos joutuu käydä esim. murtuneen jalan tms. takia niin se sitten maksaa, mutta jos olet kirjoilla sairaalan sisällä niin se on ilmaista.

Minä olen "heikkona" tuttipulloihin. Aika hassua sinänsä, koska imetän neitosta eikä pullo ole kauheasti edes käytössä, muuta kuin silloin kun neiti on iskän hoidossa. Ei niitä ole "vielä" kuin 8 kappaletta ja toivottavasti se jääkin siihen. Ehkä neidin tuosta kasvaessa alan keräilemään nokkamukeja ja muita astioita, hih!

Meillä neiti on pari kertaa kääntynyt selältä vatsalleen. Tarttuu myös hyvin esineisiin ja vie niitä suuhun. Kiinteiden aloitettua neiti onkin jo varsin innokas ottamaan itse lusikasta ja kiinni ja siinä saakin sitten puurot kyytiä jos äiti ei ole skarppina. Aika hienosti hän on jo asioita oppinut kun oikeastaan hän on vasta vajaa 4kk. Joskus olen jostain lukenut, että keskosten ikä olisikin se milloin niiden olisi pitänyt syntyä. Mutta minä ainakin kerron kaikille neidin olevan juuri sen ikäinen milloin on syntynyt.

Sellasta täällä.

Huh mikä aamupäivä. Oltiin kaverilla kylässä, sinne synty kuukausi sitten toinen tyttö. Oli hulinaa ja vilinää. Meidän esikoiset on "kavereita", nyt jostain syystä kinasivat joka jutusta ja koko ajan olisi pitänyt saada sama lelu....Luulin, että se vaihe olisi mennyt jo..Meidän pojuli oli onneksi iisisti, mutta hoidin avuksi heidän vauvaa kun siellä haluttiin tarjota meille lounas. Kotiin päästyämme esikoisemme ei halunnutkaan nukkua, meni 1 h 45 siihen nukutustouhuun. Laitoin äsken pojun nukkumaan ulos ihan vaan siksi että saan hetken huilia. Pinna meinaan kiristy sen verran paljon...

Meidän poju tosiaan ryömii jo, ja tietty kierii joka suuntaan. Vetää ittensä istumaan sitterissä ja varpaat on ollut tosiaan hitti jo jonkun aikaa. Vetää niistä joko sukat pois ja sitten sukat suuhun tai imeskelee varpaitaan :) Kamalasti kiljuu ja päästelee mitä hassuimpia ääniä...Meidän poju taitaa ollakin joukon vanhin kun syntyi eka päivä:)

Esikoiselle ostettiin muut uutena paitsi saatiin serkuilta hoitopöytä ja sänky. Niin, ja kaukalon ostin puolitutulta. Kakkonen on saanut siskon vanhaa - yllättäen - paitsi pojan vaatteita olen kyllä ostellut. Ostelin niin paljon neitille mekkoja ja kaikkea tyttösöpöä ettei ne kyllä millään istu pojulle...Jonkun verran oon saanut käytettyjä vaatteita tutuilta mutten pilvin pimein. Mun tapa rentoutua on kaiketi ostella lapsille vaattetita :) No, en mitään hirveitä määriä mutta tykkään laittaa ne nätiksi....ja alesta lähinnä ostelen aina. Mummit sitten raijaa "tuliaiseksi" leluja ja kirjoja harva se viikko.... Pitkästä aikaa ostelin itellekin pari paitaa kevään piristeeksi, teki hyvää :) Nykyäänkun meinaa tulla huono omatunto jos itselleen ostelee...Nyt ei tullut!

Ankea keli tosiaan tänään....Laitoin viikonloppuna orvokkeja pihalle ja partsille, kyl ne onneksi kestää pikkupakkasen jos vielä sattuu tulemaan. Vaikka kaiketi huomenna olis jo kivempaa keliä tiedossa.

AI niin, poju söi viime yönä vaan kaksi kertaa klo 22 ja 7:30 välillä. Oli luxusta meillä :)))

Poika on alkuillan tirsoilla.Välillä tarttee sellaiset,kun ei nuku kunnon päiväunia,pikku nokosia vaan pitkin päivää.Silti hän nukkuu yön erittäin hyvin,vaikka tähänkin aikaan saattaa torkut ottaa.Meitä on moneksi.

Tulikin ilmi,että jotkut värkkää käsitöitä...Itselläni on ompeluspeukalo IHAN keskellä kämmentä-en osaa kunnolla suoraa saumaa ommella=D Sen sijaan maalaan tauluja,kirjoitan ja kuntoilen (sali,pyöräily,uinti,jumppa,kävely ym).Mitäs muut harrastaa? Tietenkään tässä ei vauvan kanssa ehdi ihirmu aktiivisesti mitään,mutta kyllä sitä sentään jotakin.Tänään aloitin uuden taulun,kun sain entisen valmiiksi.

Mun kaverilla on kans 2kk ennenaikaisesti syntynyt tyttö ja se kans ilmoittaa sen iän juuri syntymän mukaan eli tyttö on nyt 8kk,vaikka olis lasketun ajan mukaan 6kk.Onko teidän vauvalla,Emmy ,mitään varsinaista seurattavaa vauvan terveyden tilassa enää`?Ystäväni tytön keuhkoja seurataan ja ovat varsin alttiit saamaan kaikenlaisia infektioita,joiden takia saattaa herkästi joutua sairaalaseurantaan=(

Mits muiden kilot?Itselläni on n.5kg siihen kuin olin ennen synnytystä ja siitäkin voisin lahjoittaa vielä toiset viis jonnekin tarvitseville=)

Sappertuuna ja Nasu

Eipä täällä oikein mitään kerkeä harrastella, muuta kun käsitöitä silloin tällöin, neulon, virkkaan, ompelen... Tänään odottelin innolla avokkia kotiin töistä, että sai alkaa tekemään kotitöitä. Neiti ei millään viihtynyt lattialla tai sitterissä ja sylissä kantaen on taas hieman vaikea tehdä mitään. Päikkäritkin jäi melko lyhyeksi niin tiedossa aika kitunen ilta tänään.

Mä en oo koskaan ollut mikään aktiivinen salilla tai jumpassa kävijä, mutta itsekseni tykkään lenkkeillä ja nyt kun kelit alkaa olla jo mitä mainioimmat niin kohta aloitan taas itseni rääkkäämisen. Raskauskilot lähti jo lähes synnytyksen jälkeen, mutta eihän niitä vielä oikein kerinnyt kertyäkään. Lenkille lähteminen on aina niin vaikeaa, mutta kun saa vaihteen päälle niin mikä ihana olotila onkaan sen jälkeen.

Meidän neidillä ei ole ongelmia keuhkojen kanssa, mutta sydämessä hänellä on 2 pientä reikää. Niitä on käyty aina silloin tällöin "katsomassa" ja viime tutkimuksessa ne näyttävät menevän itsestään kiinni. Hyvä niin. Toukokuussa onkin sitten uusi ultra sitten sen vuoksi.

Nyt neiti tahtoo iltamaitoa, joten mentävä on.

Moikka,

täällähän on ollut elämää =) En olekaan pariin päivään ehtinyt kirjoittelemaan, on ollut kiirusta ja tänään meni koko päivä kaupungilla (neuvolassa ja kaupoissa).

Typyn 5kk neuvolakuulumisia: paino 7430g ja pituus 64,5cm. Piikki tuli pyllyyn mutta eipä neiti päästänyt inahdustakaan =) Muuten terve ja seurallinen tyttö, terkka kehui jänteväksi ja terhakaksi. Ei vierastanut yhtään vaikka huoneessa oli myös th-opiskelija vaan hymyili ja jokelteli koko ajan. Toivottavasti tuo vierastaminen jää tulematta, esikoinenkaan ei tainnut juuri säikkyä vieraita kasvoja. Seuraava neuvola-aika onkin vasta kesäkuussa.

Meilläkin on jo varpaat löydetty, niitä pitääkin sitten tunkea suuhun asti. Tai ainakin vetää sukat pois jalasta. Hoitopöydällä on jo aika vaikea pukea tai vaihtaa vaippaa, typy kääntyilee ja venkoilee jatkuvasti eikä malta olla paikoillaan hetkeäkään =) Kääntyy nimittäin sekunnissa vatsalleen, ei passaa jättää hetkeksikään yksin esim. sängylle kun voi siitä kepsahtaa lattialle. Kerran meinasi jo käydä niin kun käännyin vain ottamaan kaapista vaatetta, tyttö kurotteli jo sängyn laidalta mattoa. Huh!

Sappertuuna kyselit kiloista. Mulla jäi esikoisen jälkeen 6kg ylimääräistä. Plus toisen raskauden jälkeen 2kg. Nyt sitten keväällä lopetettuani imetyksen päätin keventää ja sain ihan ruokavalioremontilla pois -5kg. Jäljellä on enää 3kg "hienosäätöä" ja olisin alkutekijöissä. Tuo muutama kilo onkin ollut tiukassa, ei oikein enää lähde tippumaan muuta kuin kiinteyttämällä. Harmi vaan, minäkään en oikein ehdi jumppaan tai salille vaikka ennen lapsia tulikin käytyä säännöllisesti.

Palaillaan taas, jos nyt lähtisi nukkumaan =)

Katrina ja tytöt

Ps. Haluaisiko seuraava kirjoittaja aloittaa uuden ketjun? Alkaa olla jo viestipinolla pituutta...

Yhteistyössä