Marrasmammat 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja misai82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

misai82

Vieras
Odottajat:

Hippo-78: LA 1.11.2008, esikoinen
Aurinkoinen99: LA 1.11.2008, esikoinen
nn08: esikoinen, LA n. 1.11.2008
Mariah: poika 01/06 LA 4.11.2008
henriikka73: poika 05/94, tyttö 12/95, LA 9.11.2008
Karvakuono: poika 06/07 LA 10.11.2008
Arabis: poika 11/06 LA 10.11.2008
barbalala: esikoinen LA 11.11.2008
Bombera: esikoinen LA 11.11.2008
minävaan esikoinen LA 12.11.
Ainikki: esikoinen LA 13.11.2008
Viljonkka: esikoinen, LA 13.11
MaMaLi: esikoinen, LA 13.11.2008
Minea 77: tyttö 06/04, LA 15.11.2008
Pilvikirsikka-80: poika 06/07, LA 15.11.2008
Sacha: esikoinen LA 15.11.2008
Sanna: poika 08/06, la 16.11.2008
Rouva H: poika 04/07, la 17.11.2008
Sonatar: esikoinen LA 18.11.2008
Helmipelmi: esikoinen LA 18.11.2008
Tuulia: esikoinen LA 19.11.2008
mamma 87: esikoinen LA 20.11.2008
Sade81: esikoinen LA 21.11.2008
Tirl: poika 10/06, la 22.11.2008
Malvia: esikoinen, LA noin 25.11.2008
Tuulen Poikanen: esikoinen, LA 25.11.2008
Brogan: esikoinen LA 27.11.2008
Jonsku79: esikoinen LA 30.11.2008 (poika)

Synnyttäneet:

nalle--: 24.10. Tyttö 2530g, 44cm LA 2.11
Möykky08: 27.10. Poika 3305g, 49cm (poika 10/06) LA 5.11.2008
Misai82: 28.10 poika 3610g, 52cm (tyttö11/05) LA 5.11.2008
Oona76: 4.11. tyttö 3500g, 50cm LA 2.11.2008

Nonniin, nyt ollaan päästy tällekki puolelle.

Mitenkäs teillä muilla jo synttäneillä on alkanut sujua? Mites yöt menee?

Meillä jätkällä on himosyöntivaihe menossa, ois vaan tissillä koko ajan... Maitoa tulee kyllä kiitettävästi, pari viikkoa kun alkaa olla ikää niin ei haluis nyt aloittaa lisämaitoa, joten yritetään pärjätä. Oonkin alkanut antaa tuttia 1,5h jälkeen, jos haluais vieläkin imeä rintaa.
Yöt menee syödessä, tai sit nukutaan pitkä jakso, näin nyt on menny joka toinen yö nukkuessa ja joka toinen syödessä...=)

Mutta, kirjoitelkaapa kuulumisia!!

-Misai82-

Tullaan vaan marrasmammat tännekin valtaamaan palstatilaa :)

Yöt on minulla menneet kohtuullisen hyvin, noin 3-5 tunnin välein tarvitsee herätä syöttämään. Nukkuu mukisematta yönsä, ainakin tähän asti.

Itse joudun turvautumaan pulloruokintaan. Vauvalla on epätavallisen kova imuvoima ja minulla taasen niin herkät rinnat että imetyksestä ei tullut mitään. Kyllä sitä kyynelten kanssa koitettiin. Sanoivat siellä sairaalassa, että turhaa kidutan itseäni. Maitoa ei kerennyt nousta ollenkaan ja varmuuden vuoksi otin vielä sellaisen pillerin millä maidonvirtaus rintoihin vähentyy/loppuu kokonaan. Tuttia imee silloin tällöin jos on sellainen olo että tahtoo imeä. paino on noussut viime perjantaihin mennessä puoli kiloa syntymän jälkeen (eli puoli kiloa/2viikkoa), että kyllä sitä korvikkeellakin kasvaa :) painohan tytöllä ei ollut missään vaiheessa laskussa, mikä olikin helpotus, sillä muuten oltaisi jouduttu olemaan sairaalassa pidempi aika.

Joko olette alkaneet antamaan D-vitamiinia vauvalle? Itse aloitin perjantaina ja voin sanoa, että Jekovitit ne ei ainakaan minun vauvan massulle käy. Merkinvaihto siis edessä. Rela-tippoja myös olen antanut pahimpiin vaivoihin ja ne tuntuukin tepsivän.

Tyttö kovasti jo nostelee päätään, on hyvät lihakset ainakin jos ei muuta =) Muutenkin oikein jämäkkä pakkaus koko lapsi, neuvolassa kehui kuinka jäntevä niin pieni tyttönen voi ollakaan :) päätään kyllä käänteli jo ensimmäisenä viikkona, jostain luin että sekin vasta olisi myöhemmän ajan juttuja... mutta en pistä pahakseni ollenkaan vaikka hieman nopeammin oppisikin asiat.

Tässä yhden marrasmamman (joka kyllä synnytti lokakuussa :D ) vauvakuulumiset. Muiden kuulumisia odotellen,

nalle-- ja nassikka 2 vko 3 pvä :)

Odottajat:

Brogan: esikoinen LA 27.11.2008

Synnyttäneet:

Ainikki: 27.10. Poika 3430g, 52cm LA 13.11.2008

hei täältäkin :)
meillä nukutaan päivät ja valvotaan näin ainakin alkuyöt (kuten kellon ajasta voi päätellä) :D en oo laskenu montako kertaa poika herää yöllä syömään....välillä useemmin, välillä ei niin useesti...
isoveli on hyvin ottanu pikkuveljen vastaan, vielä ei ainakaan mitn.pahempia mustasukkasuus kohtauksia oo ollu :)
ulkoilemaan päästiin jo viime viikolla ja tänään tai siis eilen käytiin eka kertaa vauva mukana perhekerhossakin :)
huomenna tai siis tänään tulee lastenneuvolan täti käymään, viime ti kävi äitiysneuvolan täti ja sillon oli pojalla painoo jo 3420g eli yli syntymäpainon oli jo päästy :)
torstaina ois sit vuorossa isyydentunnustus ja sit pääseekin jo ristiäisiä varailemaan...aateltiin et jos yrittäs ristiäiset saada tonne seurakunta talolle kun ei oikein mahuta tänne mun kaksioon...tai mahutaan, mut ahasta tulee...
ja meijän äiti lupas ristiäiset maksaa :)
mut taijan mennä pumppailemaan tissit tyhjix, ei oo aamulla kiva herätä paita märkänä...
niin siis meillä syödään pääasiassa pullosta, välillä koetan antaa omaakin maitoo et sais ees niitä vasta-aineita...ei oo vaan minun juttu toi imetys ja toi esikoinen ei annakkaan ees rauhassa keskittyä siihen imetykseen. mut terve pieni mies tosta esikoisestakin on tullu vaik ei hänkään tissimaitoo paljoo saanu...
niin ja d-vitamiinia en oo vielä alottanu...kai se pitäs alottaa...

Moi!

Eihän sillä väliä mitä vauva syö, pääasia että saa ruokaa ja on tyytyväinen. Esikko oli kans pullovauva ja olihan se helpompaa siinä mieles, et tiesi onko vauva saanut kunnon annoksen.

Meillä kävi eilen neuvolatäti kans, miehenalku painoi sairaalassa kotiinlähtö-päivänä 3440g ja eilen painoa oli jo huimat 3810g! Itse jo epäilin viikonloppuna kun oli niin tiheetä rinnalla et riittääkö maito, mieskin jo sanoi et joudutaan pian antamaan kyllä lisämaitoa. Mut eipä anneta ainakaan vielä, kun paino nousee noin hienosti. Neuvolatädiltä sain devitolit, huomenna ajattelin aloittaa yhdellä tipalla peräti.=)

Meillä taitaa olla niin et kuopus pitää tiukasti kiinni imetyshetkistä, eikä välitä esikon riehumisista. Saa ainakin hetken äidin huomiota ja nauttia läheisyydestä.

Me oltiin kans jo isyyden tunnustuksessa, muutaman paperin allekirjoittaminen vei ne hassut 15 minuuttia. Samalla kerralla tehtiin myös yhteishuoltajuuspaperitkin.

Viime yö meni ruhtinaallisesti, nukkumaan klo 23.30, syötiin klo 3.30-3.40 ja nukuttiin aamulla puoli kahdeksaan saakka. Ihanaa!!=)

Mutta nyt kutsuupi kotityöt, kirjoittelemisiin!

-Misai82-

Odottajat:

Synnyttäneet:

Ainikki: 27.10. Poika 3430g, 52cm LA 13.11.2008

Heippa! Mä kävin pyyhkimässä itseni pois tuosta odottajien listalta, kun oon siinä roikkunut keväästä saakka, mutta en oo juurikaan kirjoitellut. Mä kirjottelen aktiivisesti tuolla naapuriketjussa :) Mutta tsemppiä kaikille marraskuisille kohtalotovereille, jotka ei vielä ole päässeet tositoimiin!

Brogan 38+6

Moro!

Minäkin tänne jo löysin. Poika syntyi 11.11. käynnistettynä ja lauantaina päästiin kotia. Vauva nukkuu ja syö :) Onneksi syö, sairaalassa tippui paino ihan liikaa ja siitä oltiin huolissaan. Aluksi poika ei osannut imeä ja korvike ei sopinut massulle. No, kotiin päästyä on alkanut ruoka maittaa ja maitoa tulla ihan eri tahtiin! Nyt oli jo paino noussut takaisin syntymäpainoon.

Tuosta syöttämisestä, kuinka useasti teillä vauvat aterioivat ja kauan tissuttelu kestää kerrallaan? Ja vaihatteko yöllä vaipan joka ruokinnan yhteydessä? Kun tuostakin on niin ristiriitaista tietoa, että toiset vaihtaa ja toiset vaihtaa ainoastaan kakkavaipan. Me ollaan tähän mennessä vaihettu joka kerta, mutta mietin että onko se tarpeen. Toisaalta, onhan se pissainenkin vaippa aika inhottava vauvan iholle..

Ei tässä tämän enempiä, toivottavasti muutkin löytävät tämän puolen.

Onnea Tuulen poikanen pojasta :)

Vähän omaa kertomusta noihin kysymyksiin.. Vauva siis on kokonaan korvikeruokinnalla ja alkuun piti ainakin 3 tunnin välein herättää vauva syömään jos ei itse alkanut siihen mennessä nälästään ilmoittelemaan. Yleensä ei tarvinnut odotella tuota kolmea tuntia. Ruokintaan meni n. 10 min aikaa alussa, sitten se nopeutui jopa 5 min ja nyt tytön ollessa 3vko 5pvä, menee 80ml annos 15 minuuttiin. joskus jopa puoleen tuntiin... Nyt pärjää yöllä viisikin tuntia ilman evästä..

Yöllä tai muulloinkaan vaippaa vaihdettaessa ei läheskään aina sitä kakkia ollut, ehkä pienet lirut vaan. Itse en joka kerta vaihda vaippaa, alussa tein niin. Silti vaipan aina tarkistan ruokailujen aikana, koska vaippaihottuman takia ei kamalasti halua että vauvalla onkin kakka tai iso pissi housuissa ja se kirvelisi enemmän vielä herkkiin kohtiin pyllyssä.

Moikka

Kirjoitampa minäkin joutessani tänne:-) Tyttö nukkunut jo neljä tuntia putkeen klo 18 alkaen - pitää kohta mennä herättelemään. Saas nähdä, nukkuuko yöllä näiden unien jälkeen...

Taitaa tosiaan porukalla olla vielä ns. aikapula, kun palsta on aika hiljainen. Eiköhän se tästä vilkastu. Itse olen lueskellut sivuston muita juttuja ja saanutkin paljon vinkkejä vauvaa koskien.

Tuulen Poikanen kyseli mm. syöttämisestä. Meillä syödään kyllä aika "ei niin millään tahdilla". Välillä tunnin välein ja nyt siis taas maratonunet menossa. Yöllä oon usein selvinnyt kahdella syötöllä, mutta on niitäkin öitä ollut, että kahden tunnin välein on rinnalla. Joskus syö rintaa kymmenen minuuttia, joskun puoli tuntia. Nyt ehkä useammin selvitään siinä 10-15min/rinta. Joskus syötän vain toisen rinnan, joskus molemmat.

Yöllä vaihdan yleensä kerran vaipan. Jos on kakka, niin sitten toki aina.

Että tällainen "rytmi" meillä;-)

Nyt herättelemään "mummoa";-)

t. oona ja tytsy 13vrk

Meilläkin on nuo rytmit erittäin vaihtelevia, ensimmäiset yöt kotona herättiin 2-3 tunnin välein syömään (mikä sekin oli yllätys, koska sairaalassa poika piti herättää, eikä silloinkaan aina syönti maistunut). Nyt herää enään pari kertaa yössä ja syö pitemmän välin kerrallaan. Sekin vaihtelee, että ottaako molemmista rinnoista vai ainoastaan toisesta. Jos syö vaan toisesta tiedän, että kohta herätään taas syömään. Päivisin saattaa ruokailut olla juuri noita 15 minuutin pikaimuja. Onneksi neuvolan kotikäynnillä saatiin tietää, että pojalla oli noussut n. 4 pvässä paino takaisin syntymäpainoonsa. Tiedän ainakin, että vauva saa tarpeeksi maitoa!

Kakkavaipan vaihdan yöllä, mutta pissavaippaa en, jos olen aika vasta vaipan vaihtanut. Katson kuitenkin, ettei tule pitkää aikaa märässä vaipassa olla.

Minä odotan, että ukko tuosta kasvaa ja päästäisiin kunnon vaunulenkeille koiran kanssa. Toivottavasti ei iske kovat pakkaset, että sen takia ei päästäisi sitten ulos.

Me tänään vaunuiltiin 20 min, vau:-) Kyllä teki mammallekin hyvää nähdä päivänvaloa;-D

Miten muuten on röyhtäyttelyjen kanssa - herääkö/virkistyykö teitin vaavit siitä?

t. oona lyhykäisyydessään

MOI!

Ihanaa, että porukka on alkanut löytää tännekin.

Meillä poitsu ei piristy röyhtäytyksen jälkeen, vaan jatkaa saman tien uniaan. Joskus voi käydä niinkin että on jo niin täynnä syömisen jälkeen ja syvässä unessa, ettei jaksa röyhtäistäkään. Silloin pidän pidempään sylissä pystymmässä asennossa.

Syöttövälit vaihtelee 3-5h väleihin. Nukkuipa poitsu eräänä yönä jo klo 23.30-5.15! Tuntui hyvältä itsellekin melkein kuuden tunnin unet.=)

Ilman lisämaitoa on pärjätty, nyt olen päivisin pumpannut vain iltatankkausta varten pikkuisen rintamaitoa, kun iltatankkaus on kestänyt parhaimmillaan viisikin tuntia, niin olen lopuksi turvautunut pulloon ja antanut maidon sieltä. Alkaa nimittäin nännitkin olla välillä arkoina pitkän syöttörupeaman jälkeen..=(

Mitenkäs teillä joilla oli sisaruksia, on mennyt sisarusten kanssa? Meillä pientä mustasukkaisuutta ilmassa, sekä alkanut tulla näitä opittuja pahoja tapoja... Eli tarrataan molemmilla käsillä kiinni, juuri kun vauva on sylissä ja silloin saa pelätä ettei kaadu. Ja sitten on tosi kivaa heitellä ja paiskoa leluja menemään, yms muita tavaroita. Odotan vaan et koska tää uhma nyt taas menee ohi.

Mä vaihdan yölläkin vaipan, koska sielä on aina kakat. Ainoastaan tän 3 viikon ja 3 päivän mitä herralla on elinikää, on yhden kerran ollut niin, ettei vaipassa ole kuin pissat. Varsinainen sinappikone siis meillä, koputan puuta, mutta on vatsantoiminta myös osasyy siihen ettei ole ainakaan vielä tullut masuvaivoja.

Meillä huomenna hautajaiset, joten raskaampi viikonloppu tulossa, kuitenkin kaikille hauskat viikonloput!!

-misai&poitsu3vko3vrk-

Moikka kaikille!

Ajattelin siirtyä nyt tänne vauvanhoitokeskustelujen puolelle kun meidän poika syntyi torstaina 13.11.2008 klo 23:11. Kotona ollaan oltu viikko ja kaikki on mennyt silleen ihan hyvin. Vauva on aika rauhallinen ja syö 1.30 h- 3h välein. Ainoastaan öisin poika valvottaa sillä iltatankkaus tapahtuu klo 23- 03 välillä...mutta loppuyön aikana poika 2-3h välein, eli tulee siinä sitten nukuttuakin. Onko teillä kokemusta tuosta rytminin puuttumisesta eli miten voisin yrittää siirtää pojan rytmiä niin että tankkaisi jo aikaisemmin?? Tietysti voi olla että on liian aikaista moista vielä murehtia sillä poika on nyt tosiaan 9 pv vanha. Mutta kaikki vinkit ja rohkaisun sanat ovat erittäin tervetulleita.

Vielä tuntuu hieman oudolta ajoittain että meillä' on nyt tuollainen todella tarvitseva ja IHANA vauva..Tunteet menevät vuoristorataa jonka kelkassa en aina tahdo itse pysyä, mutta yleisfiilis on onneksi onnellinen, mutta väsynyt!!

Helmipelmi ja pikku-ukko 9vrk.

Huhhuh, nyt on hautajaiset ohitse ja ihanaa olla taas kotona.

Toisaalta, saisi olla varmaan useammin tälläisiä reissuja, poitsu kun nukahti yöunille klo 22 ja heräsi syömään vasta puoli viiden aikoihin aamulla. On äipälläkin hieman piristyneempi, mutta flunssainen olo.

Rytmistä, meillä poitsu on alusta alkaen nukkunut öisin pidempiä jaksoja, ei varsinaisia yökukkumisia ole. Yöllä syö, röyhtäisee, vaihdetaan vaippa, syödään, röyhtäistään ja jatketaan unia. Yöllä yritän välttää seurustelemista ja vaipankin vaihdan suht hämärässä. Tuossa vaipanvaihdon yhteydessä kuitenkin piristyy sen verran että syö uudelleen, mutta nukkuu sitten pidemmän pätkän taas.

Meillä on koko muu perhe kunnon flunssassa, mutta onneksi vauva ei sitä ole saanut. Maitonuha ja maidon aiheuttama limaisuus välillä vaivaa ja kovasti aivastuttaa.

Mutta, hauskaa sunnuntain jatkoa, mä yritän mennä lepäilemään ja parannella itseäni...=)

-misai-

Heippa!
Siirryn minäkin tänne vauvanhoitopuolelle. Meidän tyttö syntyi siis suunnitellulla sektiolla perätilan vuoksi 13.11.08. Nyt ollaan viikon verran harjoiteltu vauva-arkea kotona. Mies meni jo tänään töihin.

Meillä kans otetaan pullosta korviketta, rintamaito ei millään meinaa riittää. Tytön paino tippui laitoksella -11% joten nyt on kova kiriminen syntymäpainoon. Viime viikolla meillä kävi neuvolantäti, ja paino olikin noussut hienosti 150 g. Keskiviikkona on taas kontrolli. Minkälaisia määriä korvikemaitoa olette antaneet, kellä korvike on käytössä? Sairaalassa ohjeistettiin että rintamaidon lisäksi 20 ml korviketta, mutta se ei kyllä riitä mihinkään. Vähän kyllä harmittaa että maitoa ei tule tarpeeksi, mutta en ota turhaa stressiä asiasta. Terveitä muksuja kasvaa ilman rintamaitoakin.

Tyttö on kovin ollut kiltti, itketään kun on nälkä. D-vitamiinitippoja ei olla vielä annettu, ne aloitetaan tällä viikolla. Onko vinkkejä mitkä tipat olisivat vatsaystävällisimmät? Vaippojen vaihdostakin oli yöaikaan puhetta, meillä vaihdetaan yöllä vain jos on kakkavaippa.

Muutama viikko pitää vielä odottaa, että saadaan isän kanssa viedä tyttö vaunulenkille. Nyt ollaan iltaisin lenkkeilty vuoroissa. Tosin mun lenkkeilyt ei nyt mitään hikilenkkejä ole, sektiohaavan vuoksi en juurikaan saa tehdä mitään muuta kuin vauvanhoitoa.
Ja huomenna meilläkin on isyydentunnustus vuorossa, sen jälkeen varmaan pikkuhiljaa alkaa katselemaan kalenterista ristiäisaikaa. Kummit on jo pyydetty :)

Lumista viikonjatkoa

Tuulia ja tyttö

onko joku ollut jo isyydentunnustamistilaisuudessa? miten se meni teillä? millaisia kyseli? me tehdään varmaan samantien se testi koska tilanne on vähän epäselvä.. ne jotka tilanteeni tietää. kukaan lääkäri ei oo sanonu et raskaus on alkanut tammikuussa kun olin väärässä sängyssä.. mutta ihmetyttää kun vuoteen ei raskaaksi tullut ja sit helmikuussa on sanoneet lääkärit että on hedelmöitys tapahtunut. joskus 18-20 pvä. kuten jollai teillä kans kun oon kysellyt. silti mua pelottaa ihan kamalasti se testi tulos vaikka ei pitäs olla syytä ja ja la oli 12.11 ja samana päivänäki lapsi synty.. uskooko joku että se mun oma mies ei oo lapsen isä..

Sinä se vielä jaksat tätä. Mene sinne isyystestiin, jotta tilanne selkeytyy. Ei sitä muuten varmuudella saa ikinä selville. Isyyttä on turha minusta tunnustaa, jos miehesi ei "halua" olla vieraan lapsen isä. Enkä minä halua lukea pettämisistäsi enää.

Tämä ei ole ollenkaan keskustelupalsta- vaan verikoeasia.

Heippa!
Täällä on nyt sitten vauva-arkea takana pian kaksi viikkoa. Vauva on alkanut
nukkua yölläkin hieman paremmin ja äippäkin on paljon pirteämpi. Kovasti odotan että pääsemme ulos, ajattelimme ulkoilla ekan kerran huomenna ja sitten siitä se lähtis. Neuvolassa ohjeistivat että aluksi 15min kerralla ja siitä voi sitten pidentää lenkkiä pikkuhiljaa. Nyt ei ole onneksi enää niin kovia pakkasia luvassa eli varmaan uskaltaa ihan hyvin tuon ulkoilun aloittaa. Kävin tänään ensimmäistä kertaa kylässä vauvan kanssa, tosin ihan tossa naapurissa, mutta kuitenkin...
oi nyt täytyy alkaa antamaan junnulle murkinaa :)

Helmipelmi ja ukko melkein 2vk

Me käytiin sielä isyydentunnustamistilaisuudessa, ei sielä mennyt ku 15 min ja lastenvalvoja ei kysellyt mitään tyhmiä. Tosin meillä oli isä jo tiedossa. Sitä vähän epäilen miten suhtautuvat sitten, jos isästä ei ole varmuutta. Ei kiva tilanne sulla, ei!
Niin, ja tehtiin silloin samalla yhteishuoltajuus-sopimus, toimittiin samoin kuin esikon kohdalla.

Meillä aivan järkkyä iltatankkausta. Eilen aloitti jo klo 15.00 ja nukkui ainoastaan tunnin tirsat ja jatkoi tankkausta klo 22.00 saakka. Lopuksi annoin jo NANnia ja jätkä söi sitä vain 10 milliä ja nukahti. Nukkui sit yöunet 22-05! Alan epäillä tota tissillä roikkumista, et onko vaan huvikseen, kun aiemminkin annoin pumpattua rintamaitoa ja silloinkin söi vain 10ml nukahti sit yöunille. Ei ainakaan nälkäänsä tarvi lisämaitoa...

Meillä jyllää räkätauti ja ainoastaan vauva säilynyt taudilta. Alkaa jo puhti mennä, kun väsyttää enemmän kun on huonossa kunnossa. Mutta eiköhän me tästä parantuilla.=)

Kaikille hyviä ulkoiluilmoja!!

-misai-

samantien sanottii vaa et halutaan se testi.. labrassa käytiin tänää ja nyt menee 3-4vk vastauksessa.luulin et vauvaa tarvii pistää mut se otettiinki pumpulitikulla suusta...aika hassua kyllä jos oon raskaana ollut siit tammikuusta ku teilt joltai kyselin ni teil oli samoi aikoi laskettu aika ku mulla ja hedelmöitys oli tapahtunu helmikuussa... voiko lääkäreihi ja ultraa luottaa.. kyl mä tän jankuttamisen lopetan ku tulos vaan tulee..

Yhteistyössä