Syyskuulaiset 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Iiris*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voi hurja Palmuhiiri, melkoinen seikkailu! Onneksi päättyi hyvin. :) Ja onneksi Lenni nukkui, eihän pientä ois voinut rattaista oikein poiskaan ottaa.

Jep, avaimet löytyi heti kun sain yhden kunnon yön nukuttua, eli pe-la. Heräsin aamulla ja muistin minne olin avaimen laittanut. Tallessahan se oli ollut koko ajan.:) Se on toi tyynyt, joka pelastaa meidän yöunet. Ei ole sattumaa, että nyt on nukuttu jo kaksi yötä 7 tuntia putkeen, just ne kaksi jolloin olen käyttänyt nuhanenälle tyynyä. Siinä hän nukkuu kuin pieni enkeli, ei möngi eikä kitise. Musta alkaa tuntua, että meidän pojalla vois hyvinkin yksikertaisesti valua tuo maito takaisin suuhun vaakatasossa ja se hänet herättää. Ois vähän sukuvika. Ja minähän en ole tilannetta helpottanut, jos olen tulkinnut kitinän näläksi ja tankannut poikaan maitoa. Koska nyt, kun Henkka osaa jo kertoa, haluaako syödä vai ei, niin ei hän oikeasti sitä yhtä usein tarvitse kuin olen luullut.

Mutta, muistin lisäksi mun tunne-elämäkin on valitettavasti taantunut. Se tuntuu olevan ihan samalla tasolla kuin kymmenvuotiaana. Loukkaannun herkästi ja ne kivatkin tunteet tuntuu monta kertaa voimakkaampina kuin ennen aikuiselämän aikana. Nyt alan tajuta monien tuntemieni äitien suoraan sanottuna lapsellista käytöstä. Kyllä se on tää väsymys-hormoonicocktail, joka pistää pöntön sekaisin ja vapauttaa naisen itsehillinnän ja loogisuuden vankilasta.

Mulla taitaa olla alamäkin edessä; ensin alan kytätä ja arvostella ihmisten elämänvalintoja, kuten tupakointia, sitten uskoa siihen, että markkinavoimilla on salaliitto myrkyttää meidät kaikki geenimanipuloidulla ruualla, sitten arvostelen hirveitä tavaramarkkinoita vaikka kannana lapselleni krääsää minkä ehdin, ja lopuksi alan kirjoitella nimettömiä lappusia yhteisiin tiloihin, joissa ojennan ja kasvatan kanssa-asukkaita. Tämä kaikki on väistämätöntä.

Sitä odotellessa mukavaa sunnuntaita kaikille!

Iiris ja Henkka

Hienoa, että avaimet löytyivät! Kummallisesti uni selvittää päätä. Iiri, nyt selvisi, mistä ne kaikki kärttyisät toisten kyylääjät tulevat. Väsyneitä äitejä, joilla hormonit on pistänyt pään sekaisin... ;) Omassakin lähipiirissä pienten lasten vanhemmat ovat usein ärtyneita. Ennen sitä ihmettelin, mutta en enää. Välillä kiukuttelen mitä kummallisimmista pikkuasioista ja sitten myöhemmin nolottaa.

En olisi tietenkään ollut tuolla tavalla illalla liikenteessä ellen olisi tiennyt, että Lenni nukkuu hyvin. Syötin ja vaihdoin vaipat ennen kuin nukahtaa ja yöunilta hän ei kovin helpolla enää herää. Lenni nukkuu myös oikeastaan aina niin kauan, kuin vaunut vain vähän liikkuvat, joten ei onneksi ollut edessä tilanne, että olisi pitänyt kaivaa Lenni vaunujen pakkauksista ulos. Parhaimmillaan hän on nukkunut päivällä yli 7 tuntia vaunuissa, kun olemme olleet menossa. Eikä silti vaikuta yöuniinkaan juurikaan...

Palmuhiiri; no, mun on tässä pitänyt järjestää lastenjuhlat muiden äitien kanssa. On ollut välillä hankalaa. Kaikki on jotenkin joulun alla ihan kanttuvei, kun joka paikasta puskee pikkujoulua ja tipetappia, ja äidit ilmeisesti vieläkin on niitä, jotka sen joulun kotiin rakentaa. On hermo herkässä yhdellä jos toisellakin. Ensi vuonna ehdotan, että pidetään kekkerit jo marraskuun lopussa. Tai ei pidetä ollenkaan, vaan pidetään tammikuussa "selvittiinpäs siitäkin" -juhlat, mut äideille pelkästään.:)

Teillä Lennillä on kyllä huippuhyvät unenlahjat! Vieläko Lenni hymyilee kaikille, vai joko on alkanut tulla vierastamista?

Mut nyt, pitää alkaa auttamaan mun miesparkaa, on tänään pukkina. Raukka meni viime vuonna tuohon hommaan vapaaehtoisena, ja joutuu siis ilmeisesti olemaan pukkina niin kauan kuin tässä asutaan...

Mihin kaikki on kadonneet? Kun ei privallekaan...

Miten sujuu, mitä kuuluu? :)

Iiris, Lenni on edelleen hymyileväinen ja aktiivinen ne hetket, kun on hereillä. On kyllä ruvennut jo vierastamaan tosi paljon. Perjantain neuvolassa hoitaja oli merkannut korttiinkin, että vierastaa. Täytin sitä mielialapaperia ja hän riisui ja piti vauvaa sen ajan. Kolmeen kertaan alkoi hirmuinen huuto, joka laantui heti posken silityksellä ja suukolla ja alkoi uudestaan, kun hoitaja otti askeleen kauemmas.

Miehen kanssa Lenni on aina aktiivinen ja iloinen. Edelleen kuitenkin kieltäytyy tuttipullosta. Myös sellaisesta, joka on kavereilta lainassa ja josta kaikessa raivossaan suostui syömään kylässä. Täytyy ruveta aktiivisesti treenailemaan, etten ihan jumitu imetysaikojen puitteissa Lennin seuraan. Kerran viikossa on kivaa olla vähän pitempään itekseen liikenteessä.

Vierastamisesta: Olisi mielenkiintoista kuulla, vierastetaanko teillä muilla jo? Onko hyviä vinkkejä, miten vierastamista vähennetään vai onko sellaisia ylipäänsä? Vai onko ainoat keinot, että aluksi saa rauhassa katsella äidin tai isän sylissä ja aika?

palmuhiiri: ompas ollu seikkailu! Itselläni oli pikkujoulut la, mutta harmillisesti jostain ihmeen syystä mieheni oli kamalan kiukkunen kun olin lähdössä (tiedossa oli jo ajat sitten että lähden). Eli siinä sitten meikkasin/kähesin tukkaa, join glöki"paukun" (siis ei nimeksikään alkoholia, kun en uskaltanu ottaa, ku piti samalla vahtia lasta) ja yhdellä jalalla heiluttelin rattaita että tyttö rauhottuu. Vähäsen tunnelma latistu, ku kaikki oli jotenki niiiiiiiin kamalan vaikeeta juuuust sillo miehelle - kun ei voinu edes tupakalla käydä rauhassa kun tyttö piti meteliä. Kummallista miten aamulla itse olin vessassa ja tyttö huutaa, kuulin että nyt mies nousi ylös ja menee rauhottelemaan sitä niin kas kas, sitä paineltiinkin tupakalle ja puhuttiin vaan puhelimessa. Jessus noita miehiä :(

Peppi-Lotta ei vielä vierasta ketään, en kyllä muista missä vaiheessa alkais vierastamaan, kun ei ole vasta ku vajaat 3kk vanha. Ihan älyttömästi on alkanu juttelemaan ja hymyilemään, kiljahtelemaan ja naureskelemaan. Koko ajan kuuluu vaan pruuu, apriuuuu! Seuraa katseella tosi hyvin (kattelee silmiin, välillä suorastaan tuijottaa) ja tosiaan kattoo sitä telkkaria mielellään, samoin kuvakirjojen isoja värikuvia.

Liekkö pikkujoulujen ansiota, mutta su-ma välisen yön nukku erittäin hyvin:12h. Olin kiitollinen ku ajattelin että voipi väsyttää..No, samoin viimeyönki nukku hyvin! Vaikka nukahti vasta 23.30, mutta heräs 7.30 - ite kyllä heräilin automaattisesti niihin aikoihin jolloin normaalistiki ollaan heräilty syömään. No,tuon 12h unien jälkeen maito on ollu jotenki vähissä ja imetyksen jälkee on saanu antaa korviketta vielä ihan urakalla..kunhan ei vielä loppus kokonaan.

Ai niin sitä keskustelupalstasta: jostain syystä en edelleenkää löydä sinne? Pitää vielä yrittää ettiä ja kaivella "tietokonenero"itsestään esille...

tinttiliini ja p-l n.2,5kk

Mä kans yritin päästä sinne palstalle mut mun näyttöön ei kyllä tule mygroupsia, josta pääsisi eteenpäin äitiryhmään.

Täällä päivän kohokohta on se, kun saan molemmat yhtäaikaa päiväunille:D! Sellaista ihmettä tapahtuu aniharvoin. Jahas, nyt kuulukin jo huutoa..

Heippa! Älkää huoliko, te teknisten ongelmien raskauttamat, minulla on idea.:) Oon tosin vanhempieni luona, ja netti katkeilee vartin välein täällä peräkylällä, joten kestää hetken että pääsen sitä toteuttamaan.

Ihanaa, että joulu tulee! Ja että saa olla "kotona" jossa ei tarvi tehdä muuta kuin olla vaan ja puuhata jotain pientä. Oon täydellisen tyytyväisessä ja rentoutuneessa tilassa, kunhan ensin aina tottuu siihen, ettei täällä tosiaan ole mitään,minne mennä ja on pakkokin rauhoittua.
Tänään on leipomispäivä, ja sisälämpötila on jo lähemmäs kolmekymmentä astetta, vaikka olen vasta pari tuntia leivinuunia lämmittänyt. Saattaa olla illalla jo vähän tukala olo... Huomenna on kummipojan synttärit, joihin liittyy se viehättävä perinne, että kummeille tarjotaan kunnon pitkän linjan päivällinen. Se on ihan toista kuin nopsat kakkukahvit, ja ajattelin viritellä vähän samaa Henkankin kanssa. Mun joulu alkaa siitä, kun saa istua kauniisti katetun pöydän ääreen ja tietää, että tästä ei sitten hetkeen nousta.:)

Mites teillä, joilla oli remontti- ja rakennusprojekteja? Onko kaikki edennyt hyvin ja joulu uudessa kodissa edessä?

Iiris ja Henkka 3 kk

Hei!

Mukavaa joulua kaikille! Toivottavasti on rentouttavaa ja leppoisaa eikä liikaa paikasta toiseen hötkyilyä. Ihanaa viettää ensimmäistä joulua maailman ihanimman uuden perheenjäsenen kanssa.

Suuntaamme huomenna Norjaan miehen perheen kanssa hänen siskon perheen luo. Mukavaa päästä hiihtämään Etelä-Norjan vuorille täältä pimeydestä ja sateesta. Samalla vähän haikeaa, että emme ole omien vanhempieni kanssa Lennin ensimmäisenä jouluna. Ensi vuonna sitten.

Jouluhalauksin,
Palmuhiiri (joka toivoo, että kauhea ripuli ja öklötys helpottaa huomiseen lentoon mennessä ja maito riittää tästä vessassa ramppaamisesta huolimatta...)

Hii-op!

Onkos kaikki vielä joulun vietossa? meillä meni joulu kyläpaikasta toiseen rampatessa. Vähän meinasi jo väsyttää... Ihania lahjoja kyllä tyttö sai!

Tänään onneksi sain nukuttua päiväunet, harvinaista. Meillä on ollut nyt reilu viikon Amandan yöunet tosi katkonaiset. Ähisee pierua ja välillä sitten syö tissiä. Ei varmaan tytöllä ole edes joka kerta nälkä, muttei aina muutenkaan rauhoitu kuin tissille. Joskus rauhoittuu tuttiin. Yössä herätyksiä on varmaan 10 (klo 22-9). En ole enää edes yöllä muistanut katsoa kelloa, kun tuntuu, että puolen tunnin välein saa olla heräilemässä...

Tulee jo itselle mieleen kaikkea teorioita, mistä tää huono unisuus johtuu. Viime yönä tuli mieleen, että jos Amandaa pierettää siksi niin paljon, että mulla tulee maitoa niin liruttamalla, ja toinen nielee vain ilmaa tissiä syödessä...? Rinnat on tuntunut jo jonkin aikaa paljon tyhjemmille kuin ennen. Saattaa toki johtua tiheistä syötöistä. Mulla ei myöskään enää pumppaamalla tai oikein käsinlypsämälläkään irtoa maitoa.

Röyhtäytättekö te aina yösyötölläkin? itse aina ennen niin tein, mutta nykyisen en ole, kun tuntuu, että tyttö herää niin helposti, jos touhuaa vähänkin jotain ylimääräistä. Päivällä, kun röyhtäyttää niin tuntuu, että tyttö olisi juonut hiilihapollista maitoa.

Voi olla, että yöuniin on nyt myös vaikuttanut, se että on oppinut uusia asioita. Amanda kovasti maistelee leluja ja tavoittelee niitä. Hermo vaan välillä menee, kun ei kädet ihan toimi niin kuin haluaisi. Vielä ei käännytä. Eikä viihdy vielä mahallakaan lattialla. Miten muuten teidän vauvat viihtyy yksin lattialla? meillä pitää olla vieressä leikkimässä...

Me alettiin maistelee jouluaattona kiinteitä. Perunaa olen antanut nyt joka päivä. Eihän sitä mahaan asti ole mennyt kuin pieni nokare, kun työntää vielä kielellä ruokaa ulos. Tänään meni jo aika hyvin Piltin peruna-porkkana sosetta. Amandan ilme on kyllä ollut niin huvittavan näköinen, kun on antanut perunaa. Vähän samanlainen ilme kuin antaisi Jekovittiä. Saa nähdä, onko kiinteillä vaikutusta yösyöttöjen määrään.

Tulkaahan kertoilee kuulumisia, kun ehditte! Niin nopeasti kehittyy ja kasvaa nää vauvat.

Tähti + Amanda (melkein) 4kk

ps. privatin puolellekin olen kirjoitellut ja laittanut kuvia

Taitaa olla suurin osa vielä joulun/uudenvuoden tunnelmissa! Me oltiin isäni luona ja oli ihan kivaa. Tyttö sai huisin paljon lahjoja (oli hirmu hankala kylläkin sanoa kaikilli mitä tarvii, kun tuntu ettei oikein mitään) enimmäkseen käyttötavaraa, leluja ei niinkään.

Yöunet ovat olleet kiitettäviä nykyisin, välillä tosin yöllä herätään kerran pari, joskus useammin, mutta pääosin nukutaan. Ja se jos mikä on ihanaa! Kädet menevät kovaa vauhtia suuhun ja välillä yritetään kääntyä masulleen. Hirvittävän pitkään ei viihdy masullaan,mutta aina hetkittäin. Kehitystä on tapahtunut huimasti - mielestäni ainakin - ja neuvola on ensiviikolla, joten saas nähdä miten on tyttö kasvanu!

Imettämisestä sen verran, että tässä kun on tyttö alkanu yöt nukkumaan ja siten on nuo yöimetykset jääny ni oma tuotanto on auttamatta vähentyny :( Koko aikana ei ole tullu hulvattomia määriä, niin todella nopeasti on huventunu..ei riitä enää päivälläkään kun kerran pari imettää. Harmittaahan tuo,mutta siltikin olen tyytyväinen että korvikkeen ansiosta olen saanut nukkuakin! Ja se on mielestäni tärkeintä, että äiti jaksaa.

Private puolelle en pääse vieläkään :( enkä löydä koko keskusteluryhmää, voi pahus..pitänee odotella tietokoneneroja :)

tinttiliini+p-l n.3kk

Miten paljon teidän vauvat syö korviketta kerralla? meillä menee pullosta annettaessa n. 60-140 ml. Olisin vain vähän vertaillut...

Keskusteluryhmästä: toivottavasti löydätte sinne. Ryhmän pitäisi näkyä, kun avaa Gmail postin ja ylälaidasta klikkaa kohtaa "lisää"-> keskusteluryhmät. Sieltä sitten näkyy meidän Syyskuulaisten ryhmä.

miula ei näy tuolla lisää->keskusteluryhmät mitään..enkä löytänyt tuolla nimelläkään keskusteluryhmää - oonkohan hukkunu jonnekin bittiavaruuteen :)

korviketta menee tuo sama määrä. Vaikea sanoa tarkasti kun vaihtelee aika lailla mitä tyttö kerralla vetää

Vielä keskusteluryhmästä: eli olettehan kaikki saanut sen viestin, jossa teidät on kutsuttu syyskuulaisten08 keskusteluryhmään? viestin otsikko oli Google Groups: You've been invited to syyskuulaiset08. Siitä viestistä muistaakseni sitä ensimmäistä linkkiä klikkaamalla sain keskusteluryhmän toimimaan...

Luna, en ole saanut sinulta mitään viestiä!? minulla keskusteluryhmässä näkyy vain neljä viestiä, joista minun kirjoitamia on kaikki paitsi Iiriksen ensimmäinen viesti. Eikä minun omassa Gmail postissakaan ole mitään viestejä...

Kenellä kaikilla on nyt ongelmia keskusteluryhmän kanssa? Ainakin minun ja Iiriksen lisäksi ilmeisesti Phale on löytänyt sinne. Muiden sähköposteja en tunnista, enkä viitsi tänne niitä kirjoittaa ketä näen siellä jäseniksi...

Keskusteluryhmän käyttäminen ei ole ollenkaan vaikeata, kunhan kerran on sitä käyttänyt :). Kiva olisi nähdä kuvia teidän vaaveista! Meidän prinsessa siellä jo on nähtävissä.

ahaa, ongelma on tainnut ratketa! Elikkä minulle ei ole tullut ainakaan kutsua keskusteluryhmään gmailiin, liekkö siinä syy? Onnistuukohan se jos joku teistä kenelle se on tullut lähettäisi sen minulle - uskaltaako täällä osoitetta ilmottaa..?

Ei mullekaan ole tullut kutsua, vaikka laitoin mailia syyskuulaisten mailiin pariinkin otteeseen.

Korvikkeesta: meillä syödään yleensä 100-120ml kerralla. Joskus harvoin poitsu syö 150 ml. Olen laskenut, että poika syö vuorokauden aikana 8-10 kertaa. Pitäisiköhän huolestua? Poika ei kuitenkaan ole mitenkään pullukka, vaikkakin on kasvattanut itselleen komean kaksoisleuan ja posket:)

Onko kukaan teistä menossa vauvauintiin? Me ollaan ilmoittauduttu ja nyt jännitetään, loppuuko poitsun nuha ennen ensimmäistä uintikertaa. Onko kellään hyviä vinkkejä, miten nuhan saa pois? Meillä on käytössä nenätipat ja iltaisin istumme poitsun kanssa höyryisessä kylppärissä.

Luna ja Luukas

Voin yrittää laittaa teille sen viestin, jossa on se linkki, että pääsee liittymään siihen meidän Syyskuulaisten keskusteluryhmään. Jollei sitten Iiris ehdi jossain välissä laittaa uudestaan sitä viestiä kaikille. Voihan tänne "julkaista" sellaisen mailin, jota ei käytä normaalisti...?

Meillä kyllä syödään vähän väliä, mutta yleensä tarjoankin maitoa kitinään, kun en vieläkään osaa tulkita, mikä kitinä on nälkää ja mikä ei. Neiti sitten varmaan syö vain pieniä määriä, kun saa niin usein ruokaa... Ehkä kiinteät vielä muuttaa tätä meidän ruokailuhommaa ihan täysin :), ja ruvetaan syömään vähän harvemmin. Luna, eiköhän ne vauvat tiedä mikä on niille sopiva määrä syödä, joten en huolestuisi varsinkaan, jos neuvolassa on todettu painon nousevan riittävästi.

Me ollaan myös menossa vauvauintiin tammikuussa. Jännitää kyllä ihan kauheasti! Lähinnä jännittää ihan käytännön suoriutuminen siellä uimahallissa, ja miten Amanda suhtautuu koko hommaan... Aloitamme tammikuussa myös muskarin :). Sitä äitikin odottaa innolla ;)!

Nuhasta parantumista tuskin pystyy mitenkään nopeuttaa. Toivotaan, että Luukas paranee ennen uintia. Luulisi ainakin!

Meillä on tylsä uusi vuosi, kun mies on töissä. En jaksanut mihinkään lähteäkään tytön kanssa, kun unirytmit olisi sitten taas mennyt sekaisin. Amanda menee aina iltaisin klo 20-20.30 yöunille, niin olisi aika pian pitänyt sitten lähteä takaisin kotia. Ensi vuonna sitten uudet kujeet.

Loppu viikoksi on luvattu kovia pakkasia, ja meillä Amanda aina on tottunut nukkumaan päikkärit ulkona. Mitenköhän sitä selvitään, kun toinen ei pääse ulos... Onko se -10 astetta se raja? vai onko se vain vastasyntyneille?

Tähti + Amanda 4kk

Heippa!

Olen ollut reissussa, jossa netti toimi niin huonosti, että en uskaltanut ottaa riskiä, et se ois katkennut kun värkkäilen netissä. Siksi Luna olet saanut viestin vasta nyt, kun tultiin kotiin. Sinulle tulee myös viesti, jossa on ohjeet, miten voit tarkistaa, jos tulee ongelmia.
Tinttiliini; koneella näkyy, että sulle on lähtenyt kutsu ryhmään, mut laitan sulle nyt illan päälle postia. Kuten Tähti sanoi, ryhmä on tosi helppo käyttää.:)

Meille ei tänne kuulu kummempia, entinen hyväntuulinen Henri vaan on hävinnyt jonnekin, kun tajusi, että ihmislapsi voi myös liikkua, ja sitä myöten tajusi, ettei osaa sitä niin hyvin kuin haluaisi. Nyt lattialta kuuluu vaan tarmokasta ähinää, kun Henkka hilaa itsensä eka selälleen ja sit mahalleen, ja välillä hermostuu ihan tosissaan, kun meinaa väsy iskeä. Kyllähän kierimälläkin tietenkin pääsee etenemään, mut hiki siinä hommassa näyttää tulevan.:D Yötkin sitten kieritään, se ei oo kyllä hyvä homma...mua alkaa jo vähän väsyttää suoristella tuota menijää parin tunnin välein.

Pottu on meilläkin aloitettu, Henri on kasvanut niin nopsasti (nyt 66 cm) et ei maito riitä millään. Maitoa menee reilu litra päivässä, mut jos toi pottu tois vähän lihaakin luitten päälle. On kyllä herkkua herran mielestä.:)

No niin, jälkeläinen on jumissa seinää vasten, äitiä taas tarvitaan, hyvää uutta vuotta!

Iiris ja Henkka 3, 5 kk

Heippa
ja HYVÄÄ UUTTA VUOTTA KAIKILLE!!

Meillä rakennusprojekti vielä jatkuu. yritetään päästä helmikuussa muuttamaan. mies tekee aivan ympäripyöreitä päiviä raksalla, siis päivätyön lisäksi, eli laiskaksi ei ainakaan voi haukkua. Mutta täytyy kyllä myöntää, että itse olen kurkkua myöten täynnä tätä yksinhuoltajan arkea. Alkaa tosissaan ahdistaa, mutta toivottavasti loppu pian häämöttää. Siis tän yksinhuoltaja-arjen loppu. ;o)

me ei olla aloteltu vielä kiinteitä. Ajatuksissa on kyllä ollut tässä lähipäivinä tarjota typykälle pottua. Tyttö on vieläkin yökyöpeli ja nukahtaa vasta 24-01, joskus myöhemminkin. Saapi nähdä koska pääsee jyvälle normaaleista nukkumaanmenoajoista. Sitten kun muutetaan ja tytöllä on oma huone niin ajattelin jonkin näköisen unokoulun avulla yrittää nukuttaa ihmisten aikaan. nyt en viitsi häiritä miehen yöunia millään "koulutuksilla".

Hauskaa alkavaa vuotta kaikille!
Taina ja Julia 3½kk sekä miehet

Luna: hyvä että pääsit, eilen menikin sit tilanne niin, et en päässyt enää nettiin ja tänään vasta nyt, en ehtinyt sulle edes niitä ohjeita postittaa!
Mut nyt lähden hoitaan ton Tinttiliinin asian.:)

Hyvää alkanutta vuotta kaikille!

Mitä kaikille mahtaa kuulua? Voimia Tainan perheelle rakennusprojektin loppumetreille. Yksi tuttu lähipiiristä totesi, että palkkaavat talon rakentajat, jotta suhde on olemassa vielä talon valmistuttua. Ei varmasti ole helppoa puuhaa eikä varsinkaan pienen vauvan kanssa.

Tähti, vauva voi tietääkseni nukkua ulkona kylmemmässäkin kuin -10, jos ei hengitä kylmää ilmaa, koska sitä ei kai keuhkot kestä. Olen tehnyt niin, että haalarin suuaukko ja pitsinen villapeitto tulevat vähän nenän yläpuolelle niin, että ilma vähän lämpenee ennen hengittämistä. Vauva ei siis hengitä kylmää ilmaa suoraan. Äitini sanoi, että nukuimme aikanaan niin, että vauvapakkauksen makuupussi oli vedetty molemmista suunnista kiinni ja ilma-aukko oli jossain otsan kohdalla. Kuulemma nukuimme hyvin. Meillä nukkumisen kanssa on ollut ongelma, että olen pukenut Lennille aivan liian paljon vaatetta parvekeunia varten. Herännyt parina päivänä 40 min jälkeen hikisenä. Alan kyllä jo vähän kaipailla lämpimämpiä kelejä...

Meillä on tullut jokin tankkauskausi. Viimeiset 4 päivää Lenni on syönyt pari kertaa yössä ja viime yönä 2 tunnin välein! Olin kyllä aivan puhki nyt aamulla. Uniakaan en voinut jatkaa, kun on suunnattava Lennin fysioterapiaan. Onneksi vauveli sentään nukahti. Täytyy toivoa, että maidontuotanto taas nousee seuraavalle tasolle. Tässä vaiheessa tosin kuulemma täysimetetyillä on usein pieni notkahdus käyrässä, joka otetaan pian kiinni maitomäärän lisäännyttyä. Täytyy varmaan illalla antaa pumpattua maitoa pullosta imetyksen lisäksi.

Meillä siis edelleen täysimetyksellä ja tarkoitus jatkaa sen suositellun 6kk.

Pikkutyyppi juttelee aivan valtavasti. Välillä minuuttitolkulla vetää monologia, jossa äänenpainot ja ilmeet vaihtelevat. Se on todella hauskan näköistä ja kuuloista. Kuulostaa ihan oikealta puheelta, josta ei tosin tajua mitään. Mitäköhän mahtaa yrittää selittää. Olisi kiva tietää.

Mahallaan Lenni ei paljon viihdy, joten ei myöskään yritä kääntyä mahalleen. Selällään sen sijaan vähän liikkuu potkimalla ja pyöri aamulla lähes koko ympyrän. Niin paljon liikkuminen oli uutta.

Nyt tälle äipälle aamupalaa ja sitten kiito fysioterapiaan. Sääli herättää pikkuinen, joka juuri tunti sitten nukahti umpiväsyneenä katkonaisen yön jälkeen.

Palmuhiiri & Lenni 3,5kk

Taina: tsemppiä vaan loppumetreille.:) Onhan toi varmasti tosi raskasta yksin arkea pyörittää! Mut on sit varmasti ihana muuttaa omaan kotiin. Kun joskus oon ajatellut oman kodin hankkimista, niin mun mielessä on siintäneet ne ihanat komerorivit ja varastotilat, johon kaiken tavaran saa mahtumaan, ja se, että ois kunnolla tilaa...

Meillä tuo lisäruuan aloittaminen oli ihan nappijuttu. Nää edelliset viikothan on olleet aika raskaita; Henkka on nukkunut huonosti yöllä ja päivällä, ja valveilla ollessaan kitissyt koko ajan. Jokeltelu ja naureskelukin unohtui, ja illat oli itkuisia ennen nukahtamista. Vaikka tuohon vaikutti paljon tuo kääntymään opettelu, niin kyllä raukalla on ollut nälkäkin (Henkalla kans paino miinuskäyrillä.) Yritin viivyttää tuota vellin antamista neuvolan ohjeitten mukaan, ja nyt vähän harmittaa. Niin monelta harmilta oisin välttynyt, jos vaan oisin antanut pojalle pottua, kuten oisin halunnut!

Nyt meillä on siis tuo ruoka tuonut elämään oikein hyvän rytmin. Yöt on rauhallisia, Henkka nousee syömään max. kerran yössä eikä siinä välillä inahdakaan. Kaikki möyrimiset on taaksejäänyttä elämää. Tosin mulla vasta viime aikoina välähti pukea pojalle niin paljon vaatetta yöksi, että pärjää ilman peittoakin eikä tule vilu, ja varmaan sekin vaikuttaa. Näin sitä esikoisen kanssa ei ymmärrä ihan itsestäänselviä asioita...

Poika on siis taas hyväntuulinen itsensä, jokeltelee ja viihtyy lattialla, ja nukahtaa illalla kuin unelma. Nyt on kahtena päivänä käynyt sekin ihme, että Henri on nukkunut yli kahden tunnin päikkärit. Siis yli kaksi tuntia!! Siinä ajassa oon kerennyt tekemäänkin vaikka mitä! Ruuan määrä ei siis ole lisääntynyt, vaan korvasin osan maidosta vellillä. Kun ennen meni vajaa desi parin tunnin välein, nyt menee kaksi desiä noin neljän tunnin välein, ja siinä välissä Henkka on ihan mahdottoman hyväntuulinen pieni mies.

Meillä ei myöskään Henri viihtynyt kovin kauaa mahallaan, ennen kuin oppi kunnolla tukemaan itseään kyynärvarsiinsa, ja kuulemma on ihan tavallista. Ehkäpä siinä massullaan on vaan niin tylsä köllötellä. :)

Toivottavasti teilläkin, Palmuhiiri, noi yöt rauhoittuu. Mites teillä siellä Norjassa meni joulu?

Iiris + Henkka