Marrasmammat 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja misai82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No, juu, ymmärrän tuskasi:-/ Onneksi pumput on keksitty ja ratkaisu toimii! Pääasia, että vauva saa ruokaa, oli keino sitten mikä tahansa.

On se jännä, eilen illalla pumppasin 80ml ja esittelin tuotosta ylpeänä miehelle. Jotenkin hieno tunne, kun omasta kropasta lähtee tuollaista tavaraa:-D Minulla kun on välillä ollut peko, että tuleeko sitä maitoa sieltä ja kuinka paljon (korvikkeesta koostuu meillä ravinto n. kolmasosan verran) Tämä selittänee ylpeyden tunteen;-)

Tytsy heräilee, joten menoksi...

Ai niin vielä ja sitten kun käytiin viime viikolla asiasta tutulla kätilöllä imetysneuvonnassa, eli harjoittelemassa ko. toimitusta vielä kerran kädestä pitäen, niin se kätilö sanoi, että vauvan virheellinen ote saattaa johtua jostain jänteestä kielestä, mikä ehkä pitäisi leikata. Vaikka toimenpide kuulemma kuulostaa hurjemmalta kuin todellisuudessa onkaan, nostatti se silti kylmän hien mun selkääni, ja pâätin kyllä heti, että ainakaan tästä syystä ei kukaan ala mun pariviikkoisen lapseni kieltä leikkelemään, kun se sitä rintamaitoa kerran kuitenkin saa pullostakin ja hyvin näyttää putoavan. Eria asia, jos aiheuttaa muita ongelmia myöhemmin, katsotaan sitten uudestaan, mutta toistaiseksi kaikenmaailman kirurgit pysykööt loitolla tästä vauvasta!

Hei,

epäsäännöllisen säännöllinen kommentointi tänne: imetys on aika hankalaa ja etenkin sen ajoittaminen! Tuo Sachan tilanne on varmasti todella yleinen: naisilla on mitä friikimpiä = ihan normaaleja ja erilaisia nännejä. Itse olen huomannut nännieni osoittavat hieman ulospäin, ei siis suoraan eteen ja keskelle, joten monessa asennossa nänni "vääntyy" ikävästi väärään suuntaan.

Yöimetys on ikävintä. Itseäni alkaa nukuttaa, lapsi nukahtaa viereen, saattaa syödä kahden tunnin välein. Silti en pysty päivisin nukkumaan yhtään, johtuuko hormoneista vai mistä, en tiedä. Miten olette selvinneet väsystä? Pystyttekö nukkumaan silloin kun mahdollisuus olisi?

Yritän pitää mielessä nyt ennen kaikkea tämän: vauva on pieni kuin mikä vielä ei tarvitse olla minkäänlaista rytmiä tai totuttelua rutiineihin. Äidin läsnäolo on tärkeintä, minun pitää siis olla lähellä ja saavutettavissa. Siinä se. Joskus keväällä voi ehkä alkaa miettiä unirytmiä tai omaa sänkyä.

Tsemppiä, tsemppiä kaikille! Koetetaan jaksaa jakaa ajatuksia tässä lapsivuodeajassakin...

Malvia

Moi arvon äidit!

Täällä myös tuon nukkumisen kanssa painiskellaan. Malvian kanssa olen kokenut saman ongelman että ei päiväunet maita vaan kuulostelen koko ajan vauvan ääniä ja naapurin koiran haukuntaa jne. Yölläkin uni on kevyttä, mutta hieman apua olen saanut korvatulpista joita käytän yöaikaan. Tulpat auttavat niin etten kuule ihan kaikkia vauvan unisia önähdyksiä, mutta kuulen oikein hyvin kaiken tarpeellisen, esim. pienet yskähdykset ja itkun tietysti. Ilman tulppia en nukkunut oikeastaan ollenkaan. Meillä on kanssa tuon rytmi-asian kanssa eletty hyvin mielenkiintoisia aikoja. Välillä vauva voi olla kolmekin päivää peräkkäin samassa rytmissä mutta sitten rytmi heittää ihan totaalisen voltin. Ainut mikä ei muutu on se että vauva nukkuu ensimmäisessä yöunijaksossa 3-4h (yleensä klo 23-03) sitten toinen jakso on noin 2h (03- 05)...sen jälkeen ei oikeastaan nukutakkaan enää, siis vauvaa ei nukuta. Vauva saa nimittäin liikaa maitoa imetyksen aikana ja on tuskaisen oloinen, mutta ei niinkään pieruinen vaan puklua ja röyhkyä tulee...öninää kuunneellessa meneekin sitten loppuyö. Nousemmekin monesti sängystä vasta klo 11 aikaan. Jännittää kun meillä on neuvola torstaina klo 9:15 et miten kummassa sinne selviämme.

Joo...nautin suuresti pikkuisesta prinssistäni, mut kieltämättä kuukauden vähäinen nukkuminen saa miettimään aikoja ennen vauvaa (siis lähinnä teoreettisella tasolla - "kyllä elo oli aika helppoa ja itsekeskeistä ennen vauvaa"). Lisäksi odotan jo innolla kun saan jostain neuvoja rytmin saamiseksi tähän elämään, mutta sen aika taitaa olla vielä tuolla hamassa tulevaisuudessa. hmm...mitäs muuta...no nyt esim. voisin nukkua mutta en osaa kun olen yksin vauvan kanssa kotona niin en halua laittaa korvatulppia...no joo tää on NIIN väliaikaista ja ainutlaatuista. No mutta voimia sisaret!

Helmipelmi ja pikkuprinssi 3vk 5vrk (saa muuten nimen ensi sunnuntaina!)

Lohduttavaa kuulla, että kanssasisaret painiskelevat samojen "ongelmien" kanssa, nimittäin oman nukkumisen. Aina ei tosiaan mene rytmi vaavin kanssa yksiin. Meillä kohta viikon verran valvottu 00.00-03.00 ja viimeyönä neito sitten nukahtikin puolilta öin ja nukkuin hiljaa klo 04 asti, mutta siitä sitten kaksi tuntia eteen päin ähisi, murisi, tuhisi, joten eihän tämä mamma nukkunut... Kuudelta sitten syötiin klo kahdeksaan asti, jonka jälkeen taas nukuttiin (toinen syvemmin kuin toinen;-)) klo 10.30 asti. Blaah, nyt taas neito nukkuu, mutta mua ei kerta kaikkiaan väsytä;-))))

Alkuperäinen kirjoittaja helmipelmi :):
Nousemmekin monesti sängystä vasta klo 11 aikaan. Jännittää kun meillä on neuvola torstaina klo 9:15 et miten kummassa sinne selviämme.

Joo...nautin suuresti pikkuisesta prinssistäni, mut kieltämättä kuukauden vähäinen nukkuminen saa miettimään aikoja ennen vauvaa (siis lähinnä teoreettisella tasolla - "kyllä elo oli aika helppoa ja itsekeskeistä ennen vauvaa").

Yhdyn tähän ihan kybällä! Ihan kun meidän elämästä:-D Eilen mietinkin, että eihän tämä tällaista koko ajan tule olemaan ja helpotti kummasti. Toki lapsessa on koko ajan kiinni, mutta nyt se on niiiiiin kirjaimellista. Eilenkään neiti ei viihtynyt missään muualla kuin sylissä - tee siinä sitten mitään.

t.onnellinen, mutta väsynyt oona ja tytteli 5vk

Hei !

Onnea teille kaikille vaaveistanne. Olen itse tammikuulainen eli odottelen vielä omaa nyyttiäni. Ajattelin kysäistä ohimennen jos teitä ei haittaa, että onko teillä lähteneet kilot jo tippumaan ? Paljon jäi laitokselle ja onko turvotus helpottanut niitä kenellä sitä on ollut ?
kiitos etukäteen vastauksista ja tsemppiä vauvanhoitoon, perässä tullaan !
Emilia,rv 33

Emilia: Itse sain pojan tuossa 4viikkoa sitten. Kiloja tuli n.16kg ja turvotusta ei juurikaan ollut, mut kuitenkin varmaan muutaman kilon verran. Nyt mahdun vanhoihin vaatteisiini. En käynyt laitoksella puntarissa,mutta 5 päivää synnytyksen jälkeen oli 8kg lähtenyt...2vk jälkeen muistaakseni 10 kg...ja nyt alkaa olemaan aika lähellä lähtöpainoa. Nauti loppuraskaudesta ja katso elokuvia ja relaa. Ei kannata ainakaan painosta stressata, mulla nousi lopussa paino jopa 1kg/viikko ja mitään herkkuja tms. en erityisemmin syönyt, joten se paino voi nousta vielä hurjasti, mutta kyllä ne sitten lähtee imetyksen myötä.

täällä opetellaan kestovaippoja :) ja nukuttiinkiin jopa viimeyönä ihan ok! menemme tänään ostamaan joululahjoja ja itselleni ostan jotain uusia vaatteita sekä ristiäisiin jotain kaunista vaatetta ylle!

mukavaa päivää kaikille!

helmipelmi ja pikku-ukko 3vkoa 6pv

Emilialle vastausta: sain kiloja raskauden aikana noin 11, joista en tiedä montako jäi sairaalaan (ei ollut vaakaa), mutta kotona muutaman päivän kuluttua oli kadonnut noin seitsemän kiloa. Pari päivää sitten jäljellä oli kaksi kiloa lähtöpainosta. Imetys ja kiireinen elämä varmaan vie nekin... Ja lihaksia minulta on varmaan lähtenyt ainakin reisistä ja pakaroista. Mutta maha on poissa!

Malvia

heippa!

täällä myös painiskellaan imetyksen kanssa, poika olisi koko ajan rinnalla ja varsinkin nyt kun on alkanut ilmavaivat ahdistamaan niin tunninkin unet on luksusta. Ensimmäisten kovien itkujen takia kävimme jopa sairaalassa, koska anoppi oli koko ajan vieressä sanomassa että sillä sattuu korvat/vatsa/on kuumetta jne. Loppujen lopuksi olen huomannut että neuvoi/sanoi kuka hyvänsä mitä vain, oma äidinvaisto on 100% oikeassa vaikka kokematon onkin!
Pikkumies itkee taas pierujen kanssa, täytyy mennä...

B ja natikka 19vrk

Moi,

Bombera voimia sinulle!! Meillä masuvaivat helpottivat rela-tipoilla ja disflatyl-tipoilla. Nyt ei oikeastaan poika enää vaikeroi kuin öisin tunnin verran. Kannattaa myös kokeilla kylvetystä sekä jalkojen pumppausta masun päällä ainiin ja vauvahieronta leväytti ilmoille kivat pierut täällä meillä. Se on kauhea katsoa kun vauva voi huonosti, jotenkin sitä itsekin tulee surulliseksi (ja se väsymys...siitä puhumattakaan). Mutta usko pois meitä kanssa sisaria on monia! Mua ainakin helpotti ajatus että muillakin on samanlaista...Anopit on aika hyviä neuvomaan kyllä...luotetaan vaan äidinvaistoon sillä tunnemme lapsemme taatusti parhaiten, sillä olemmehan kantaneet heitä sydämemme alla jo pitkään pitkään. Lohdutukseksi muuten vielä sekin että masuvaivat yleensä helpottaa siinä 2kk-3kk iässä kun suolisto kehittyy riittävän hyväksi. Onko sun miehellä mahdollisuus antaa sulle vapaata vauvasta? Mua helpottaa kun pääsen joskus kävelemään ulos yksin.

Meillä poika vetelee MEGA -pitkiä päiväunia, eli ensi yönä nukutaan varmaan vähemmän...no mutta on ihana rauhallinen hetki nyt - nautin kyllä tästä kun saa istua hetken rauhassa koneella. Käytiin neuvolassa ja poika oli saanut nyt 1kg painoa verrattuna syntymäpainoonsa ja pituutta tullut 4cm!!!Aika hurja kasvu - 1cm/ viikko!°HUH! Ei ihme että poika on vähän maitoa tarvinnut kasvua varten. Muutenkin neuvolassa kaikki näytti olevan hyvin. Mutta eipä muuta kun eteenpäin sano mummu hangessa :)

Helmipelmi ja pikku-ukkeli 4vkoa

Terve pitkästä aikaa!

Täällä on ollut niin kiireistä, että tänään pääsin ensimmäistä kertaa koneelle koko viikkona.

Kiloista kyseltiin: Minulta oli 1½ viikkoa synnytyksen jälkeen lähtenyt 10 kiloa, vielä olisi 5 kg jäljellä. Nyt en ole käynyt puntarissa vähään aikaan, mikä lie saldo tällä hetkellä.

Saimme hyviä neuvoja neuvolasta imetykseen, meillä kun poika saattaa roikkua rinnassa tuntitolkulla. Eli 15 min per rinta ja sitten pullosta loput jos ei riitä. Se on auttanut myös nännien suhteen, olivat aikamoisella koetuksella. Otimme käyttöön myös tutin, joka on vähentänyt rinnassa roikkumista. Yöt ovat edelleen katkonaiset, nukutaan 2 tuntia, vaipan vaihto, syöttö ja taas sama alusta. Päivällä saattaa nukkua 4 tuntia kevyesti, mutta yöllä ei, mistä lie johtuu. Päivällä mennään pääsääntöisesti pelkällä rintamaidolla, yöllä on myös korvike apuna yösyöttöjä nopeuttamaan.

Te jotka käytette korviketta, millaisia annoksi vauvanne syö kerralla? On jotenkin epävarma olo kun ei tiedä miten paljon rinnasta tulee ja miten paljon pitäisi antaa pullosta lisää. Kyllähän lapsi jättää liian syömättä, mutta kun ei toisaalta haluaisi älytöntä puklausta ylensyönnin päälle.

Nyt taas pitää rientää! Palataan,
Sonatar ja poju 2 vk 1 pv

Moikka taas!
Sonatar mukava kuulla sinusta nyt kun olemme vauvautuneet. Meidän pojalla on ollut myös ongelmia hieman tuon syömisen kanssa, mutta toisin päin, eli multa tulis maitoa niin et ruokkis isommankin körilään. Vauva sitten hätäpäissään ahmii ja sitten puklaa ja sit on taas nälkä ja..tää saattaa toistua kolmekin kertaa peräkkäin. Hyvä tietty että maitoa tulee ja tasottuuhan se, mutta mietin et mun on varmaan laitettava sunnuntain ristiäisiin joku verkkapuku päälle kun olen aina ihan puklussa yltä päältä :) No olen käsin vähän tyhjennellyt suurimpia suihkuja rinnoista, mutta sekään ei aina auta. No mut pieru ongelmat onneksi loppuivat Relaan ja Disflatyliin. Meillä on kans yöt sellaisia katkonaisia, tosin yhdet 3h unet ottaa siihen alkuyöhön, mut sitten heräilee usein syömään ja kaikkimaan. Vaippaa emme muuten vaihda joka kerta yöllä, sillä siihen vauva herää liiaksi...saimme tämän vinkin neuvolan tädiltä. Se voi vähän rauhoittaa teidän öitä. Mutta paljon voimia ja ekstra-energiaa sinulle ja voin lohduttaa että kaikki alkaa tuntua pian helpommalta kun vauva kasvaa ja alkaa hymyillä teille ja tekemään hieman muutakin kun nukkumaan, itkemään, pieremään jne. Mukavaa jakaa kokemuksia täällä, saan siitä paljon voimia kun huomaan etten ole ainoa jolla on vaikeuksia päästä tässä hommassa alkuun.

Helmipelmi :) ja pikku-ukko 4vkoa 1pv

Hei vaan kaikille! Oli tullut niin paljon tekstiä, etten nyt ehdi niitä lukemaan, vaan paneudun niihin myöhemmin. Tulin vaan ilmoittautumaan, että mukana hengataan :)

Täällä mahavaivat on vieläkin kuvioissa, tosin ne ovat siten helpottaneet, että ehkä tunti yössä itkua ja loppuyö vaan ähistään. On meillä toki ollut ihan kunnon rauhallisia öitäkin, ja ne ovat jaksaneet sitten taas seuraavan levottomamman yön. Mutta nyt tosiaan on jo helpompaa.

Maitoa tulee, vaikka tosin tässä jo ihmettelinkin, että onkos heittänyt tulemasta, kun jässikkä saa ihme kohtauksia rinnalla. Jonkun aikaa syö, sitten alkaa singuttelemaan tissiä ja ärisemään. Päästää irti tissistä ja hamuaa sitä uuestaan ja taas päästää irti ja... tuo loppuu kun vaihdetaan tissiä. Mutta siis, maitoa tulee edelleenkin joten siitä ei ehkä voi olla kyse.

Käytiin neuvolassa ensimmäistä kertaa. Poika paino 4650gr ja oli 55,8cm pitkä. Huima kasvu ollut ukolla! Ei ihme, että maito on maistunut! Tasan neljässä vkossa tullut 5,3cm lisää pituutta. Alkaa tuo kasvukausi näkymään jo vaatteissakin. Painoakin on tullut reippaasti, syntyessään painoi 4010gr ja laitokselta kotiutuessa 3680gr tuosta on sitten lähdetty kirimään ihan tosissaan ja 4vkossa on tullut siis kilo lisää. Potra poika meilläkin :)

Olen vähän ihmeissäni, kun meidän poika ei tykkää sitten yhtään olla hoitotasolla tms., kun suoritetaan vaipanvaihtoa tai pesuja tms. Ei auta juurikaan mobilet, lelut, laulut kuin harvakseltaan. Muulloin nostetaan ihan hirveä metakka ja siitä ei sitten rauhoituta ennenkuin hommat on ok ja pääsee syliin. En tiedä mitä enää tekisi, kun olisi ihana, jos nautittaisiin noista hoitohetkistäkin molemmat.. olen miettinyt, että onko pojalla jotain traumoja jäänyt noista hoitotilanteista, kun synnytyksessä murtui solisluu, jota ei heti älytty. Hoitotasolla sitten tietenkin normaalisti sairaalassa hoidettiin ja käänneltiin ja kaikki vaan ihmetteli, kun on niin kosketusarka.
Vai onko tuo normaalia, voiko jotkut vauvat vaan yksinkertaisesti inhota ko. asiaa? Luulisi, että vauvat nauttivat koskettelusta ja huomiosta yms. Onko muilla samanlaista?

Nyt pikku-ukko huhuilee, täytyy mennä

Tuulen Poikanen ja pikku-ukko 4vkoa ja 3pvää

hei taas täältäkin pitkästä aikaa.
on ollu meillä semmosta hulinaa ja tapahtumaa etten oo kerenny täällä käydäkkään.
otettiin ja muutettiin sit poikien ja poikien isän kaa yhteen tänne kaupunkiin, 50km päähän sieltä mis ennen asuttiin...no ompa nyt lyhyempi matka mummoloihin yms. päästiin vuokralle tämmöseen 120neliöiseen omakotitaloon ja keskustaan on 2km. on lapsilla tilaa mellastaa :)
joulukin pitäs järkätä ja ristiäiset onkin jo sit heti 27.12 joulunjälkeen :) kiirettä pitää. ja nimikin on vielä hakusessa :D
poitsu on kasvanu hyvin. viikko sitten ke oli neuvola ja painoo oli 4440g ja pituutta 52,2cm.
ens neuvola on sitten tammikuun puolella uudessa neukassa, vähän jännittää :)
poitsu nukkuu muuten toisinaan jopa 5h:n yöunia :)
korvikkeella mennään, omaa maitoo ei enää tuu.

Kiitos Helmi lohdutuksista! Pitänee meidänkin kokeilla noita Rela-tippoja. Meidän pikkumies ei valitettavasti asetu yölläkään nukkumaan jos jotain on vaipassa. On siis pakko vaihtaa, joka kerta kun siellä on jotain.

Tuulen poikanen, meidän pojalla on ollut ihan tuota samaa vaipanvaihdon ja pukemisen yhteydessä. Neuvolan täti osasi valaista, että niillä vauvoilla joilla on ollut jotain sairaalassa, esim. otettu paljon verikokeita niin kuin meidän pojalta sokeriseurannan takia, hoitaminen ja meillä esim. riisuminen assosioituu siihen että sattuu. Onneksi itkukohtaukset ovat täällä jo rauhoittumaan päin. Meillä auttoi vähän ainakin tutti, sai siitä lohtua. Nyt ei tuttia tarvita enää joka kerta.

Tuulen poikasen kanssa on samoja juttuja myös tuo hermostuminen rinnalla. Kaveri vetää ihan hirveän herneen nenään kesken kaiken, kädet viuhtoo ja pää on menossa ihan väärään suuntaan. Saa ihan tosissaan tehdä töitä että rinta löytää tiensä suuhun taas ja pysyy siellä. Vaikka ohjeissa sanotaan, että pitäisi syöttää yksi rinta tyhjäksi, niin tämän kaverin kanssa ei kyllä onnistu. Poika päättää milloin vaihdetaan, oli maitoa jäljellä tai ei. Itsepäinen tapaus, kehenkähän on tullut... ;)

Meilläkin on muuten ristiäiset heti joulun jälkeen su 28.12.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

t. Sonatar ja poju 2vk 2 pv

Sonatar, tuo neuvolasta saamasi tieto pitäisi siis meilläkin hyvinkin paikkansa. Poikaa tutkittiin paljon ja otettiin verikokeita yms. Ja ennenkuin solisluun murtuma varmistui, ei toista kättä osattu varoa. Eli pukemiset yms. olivat todella tuskaisia. Meidän nlan täti oli kyllä ilmeestä päätellen sitä mieltä, etten vaan osaa rauhoitella vauvaani ja antoi esitteen varhaisen vuorovaikutuksen kehittymisestä. Helpottaa ajatella, että tuohon käytökseen olisi jokin järjellinen selitys niin ei tarvitse enää epäillä omaa äitiyttään..

Kuulostaa että Sonattaren kanssa meillä on samanlaisia rintaraivoajia :)

Tuulen poikanen pikku-ukko 4vkoa ja 3pvää

nalle--: 24.10. Tyttö 2530g, 44cm LA 2.11
Möykky08: 27.10. Poika 3305g, 49cm (poika 10/06) LA 5.11.2008
Ainikki: 27.10. Poika 3430g, 52cm LA 13.11.2008
Misai82: 28.10 poika 3610g, 52cm (tyttö11/05) LA 5.11.2008
Oona76: 4.11. tyttö 3500g, 50cm LA 2.11.2008
Tuulen Poikanen: 11.11 poika 4010g, 50,5cm, LA 25.11.2008
Mariah: 12.11 tyttö 3895g, 52cm (poika 01/06) LA 4.11.2008
Helmipelmi: 13.11 poika 3510g, 50cm LA 18.11.2008
Tuulia: 13.11. tyttö 2950g, 49 cm. LA 19.11.2008
barbalala: 17.11. poika 4280g, 55cm LA 11.11.2008
bombera: 21.11. poika 4190g, 53cm LA 11.11.2008
Rouva H: 21.11. poika 3990g, 54 cm LA 17.11.2008
sacha: 23.11. tyttö 3110g, 49 cm
Sonatar: 26.11. poika 3950g, 51,5cm LA 18.11.2008
MaMaLI: 26.11. poika 3418g, 50 cm LA 13.11.2008

Onnea teille kaikille vauvojen johdosta! Niin se vain elämä muuttui kerralla. Vaikka asiaa oli ajatellut paljonkin, niin kyllä tunteet ovat vyöryneet.

Meillä synnytys meni pitkäksi. Lopulta päädyttiin sektioon, kun vauva ei laskeutunut tarpeeksi, itse en avautunut tarpeeksi nopeasti ja tarjonta ei tullut kohdilleen. Hieno poika tuli. Naistenklinikalla synnytysosastolle voi antaa vain kiitoksia, mutta tuo äitiysosasto ... tarpeeksi nopeasti sieltä ei meinannut päästä pois. Onneksi minulla oli viereisessä vuoteessa äiti, joka oli toista kertaa asialla ja osasi neuvoa asioita. Muuten olisi ollut vielä onnettomampaa.

Meillä alku meni vähän huonosti. Sairaalassa poika oppi pullolle ja kumitutille. Rinta oli pelkkä unilelu tai tyynyn korvike. Nyt meillä pyritään pumppaamaan rinnasta tarpeeksi maitoa, jota syötetään tuttipullolla. Sitten rintaa herutellaan tarpeen mukaan ja se alkaa olla jo toimivampi homma. Mutta nälkäisenä ei vauva halua tissille -se on liian hidasta hommaa. Jonkin verran on joutunut myös Tuttelia antaman. Mutta onneksi vielä melkoisen vähän. Tosin koko ajan on kylmä rinki sydämen ympärillä - että jos maito ehtyy.. Ja pumppaus vie aikaa. Pumppaat puoli tuntia sellaista mikä menee alta kymmenen minuutin parempiin suihin.

Alussa oli myös ongelmat ilmavaivojen kanssa. Nostimme sängyn päätyä ylemmäs, käytössä on rela ja disflatyl-tipat ja nyt on helpompaa. Vauvamme on melko vaativa tapaus - mutta toisaalta, itkua ja huutoa tulee aina aiheesta: nälkä, pieru, kakka, röyhtäys, väsy. Pitää vain yrittää ymmärtää mistä on aina kyse. Vauvan temperamentti tullee äidiltä - eli kaiken pitäisi tapahtua heti..

Minun äitini ja paras ystäväni ovat olleet apuina ja se on ollut tarpeen. Mies on tehnyt ympäripyöreitä päiviä synnytyksestä lähtien töiden parissa. Vaikka sen etukäteen tiesi, niin huomaa että ihan yksin ei näin vaativan vauvan kanssa pärjää. ja kuten joku jo kirjoitti, niin aloittelija on näissä hommissa aloittelija. Mutta joka päivä paranee hommat ja alkaa ymmärtää paremmin.

Huolta aiheuttaa se, että paino ei nouse käyrien mukaan. Perjantaina oli neuvola ja uusi kontrolliaika painontarkkailulle pitää tilata tässä piakkoin. Me kirjaammekin syödyt määrät nyt paperille ylös. Vauva syö omaan tahtiin - lähinnä se on kolme tuntia unta, pari syöntiä/seurustelua ym tahti. Mutta joskus tästä mennään lyhyemmille unille. Ja oli tässä yksi seitsemän tunnin itkuyökin - mutta se oli ennen näitä tippoja.

Vaavin silmät myös rähmivät. Niitä putsailemme ja tipoilla yritämme hoitaa. Harmittaa kun moista vaivaa ei saada pois. Mutta eiköhän tässä kova työ joskus palkita.

Päivät menevät kyllä täysin vauvan kanssa. Ja kun tuo pumppaaminen vie sitten ajan kun vauva nukkuu. Ulos on ennätetty vaunuilemaan peräti kerran. Pari kertaa neuvolareissuille - ja kerran jopa Prismaan kaupoille. Päivät vain hurisee...

Nyt alkaa olla sellainen tuhina, että herätys lie kohta ohjelmassa.
MaMaLi + Vaavi 2 vkoa 4 päivää

Heippa!

Onnea Mamalille tervetuloa tänne vauvanhoito puolelle! Kivaa kun alkaa tulemaan lisää porukkaa niin saadaan kunnon rinki :) Me täällä ihmetellään tuon pojan kanssa..jonkinlaista rytmiä on jo ilmaantunu, eli yöllä nukkuu melkoisen hyvin kolmella syötöllä ja påäivällä nukkuu yhdet pidemmät unet. Mutta kyllä joka päivä tulee uusia asioita, nyt on keksinyt ilta rähinän, eli väsyneenä huutaa iltasella ennen nukahtamista jonkin aikaa. Tissillä roikkuu mutta harmittaa poikaa tuo väsymys niin kovasti et huudoksi menee. No nyt jännään tässä että alkaako rähinä tänä iltana. Vauvalla ei tosiaan voi olla nälkä eikä vaipassa ole mitään tms.. väsy sen täytyy olla. No katsotaan katsotaan. mutta nyt pääsen ruokkimaan poikasta.

Meillä oli muuten ristiäiset viikonloppuna! Hyvin meni kaikki ja poikakin nukkui koko kasteen ajan :)

Helmipelmi

Terve taas!

MaMaLi, tervetuloa, hyvän päivän valitse teidänkin poika syntymiselle! :)

Tänään oli ensimmäinen neuvola. Painoa oli tullut huimasti lisää, nyt 4640g kun lähtöpaino oli 3790g lääkärintarkastuksessa laitokselta lähdettäessä. Pituutta 53,5cm, tosin meidän mielestä jalka oli aika koukussa mitattaessa. Ainakin 56 senttiset vaatteet alkavat käydä jo pieniksi. Poika sai hirveät raivarit neuvolatädin käsittelyssä, oli nälkäinen vaikka juuri oli kotona syönyt. Pojat kuulemma ottavat erityisesti kasvupyrähdyksiä näin ensikuukausina, joten ei ihmekään jos koko ajan on nälkä. Sammasta oli vähän kuten olimme jo epäilleet, joten puolukkakuurille joutuu pikkuinen. Saattaa naama vääntyä kun ensimmäisen kerran saa puolukkaa suuhun...

Tissiraivarit jatkuvat. En ole keksinyt syytä, miksi välillä niitä tulee ja välillä ei. Hermo vaan menee ja sitten ei kelpaa mikään. Annan silloin suosiolla korviketta ja tarjoan rintaa vähän myöhemmin.

Mitenkäs teillä muilla menee? Helmipelmin pikkuisella olikin ollut jo ristiäiset. Vähän hirvittää noinkohan meidän pikku-herra pysyy rauhallisena kastamisen ajan... Meillä kun on ristiäiset heti joulunpyhien jälkeen tajusimme, ettemme saa mistään täytekakkua tilaamalla kun kaikki leipomot ovat sen lauantain kiinni. Siispä pitää leipoa itse, vaikka olin ajatellut turvautua valmiiseen.

Mukavaa vauva-arkea kaikille!
t. Sonatar ja poju 3vkoa

Moi!

Kiirettä pitää lasten sekä joulutouhujen kanssa.

Meillä oli eka neuvola jo 28.11 ja silloin poitsu oli 4640g ja 55,5cm. Ensimmäisenä kuukautenaan oli ottanut painoa lisää 1200g, sillä sairaalasta kotiutuessa poitsu painoi 3440g. Edelleen on kova mies syömään, joten luulempa et meillä 5kg menee seuraavaksi jo rikki, sillä jalkoihin on tullut helluset makkaratkin jo.=)

Poitsu nukkuu hyvin. Viime yön nukkui klo 22-05 ja söi ja edelleen jatketaan yöunia ja kello näyttää 8.06. Hyvin oli myös mennyt eilinen ilta, kun oli hierojalla ja keilailemassa, oli poissa kotoa klo 17-20. Poju oli herännyt kuuden jälkeen ja ollut ihan kiltisti siskon kanssa isille.=) Ollaan annettu NANnia kun olen ollut poissa kotoa muutaman tunnin, kaupassa tms. Poika syö suurempaan nälkäänsä kyllä korviketta, mutta kun ei ole enää nälkä, niin ei sitten kyllä maistukaan. Sitä suurempi on riemu kun äiti saapuu paikalle, tai siis ne äidin tisut saapuu paikalle, ihan hihkutaan riemusta. On ihanaa kuunnella kun sieltä suusta alkaa muodostua muutakin ääntä kuin itkua.=)

MamaLi, onko sulla vain käsikäyttöinen pumppu? Mä hommasin nyt elektronisen pumpun, joka helpottaa ja nopeuttaa pumppaamista reilusti. Toki se pitää aivan älytöntä meteliä...=)

Mutta kaikille tasapuolisesti Hyvää Joulua!! Me lähdetään lastenlaulutuokiolle joululauluja hoilottelemaan!!=)

-misai&poju 7vko 2pvää-

Hui, miten teillä nukutaan noi pitkiä unia? Siis onnea teille :) Minä olen innoissani, kun nukutaan vaikka kolmekin tuntia putkeen, eli kello 22 ja 09 välillä syödään ihan vaan kolme neljä kertaa. Syötättekö te päivällä jotenkin erityisen paljon? Olen ajatellut, että päivällä tankkaaminen saattaisi vähentää yösyöminkejä. Sitten toinen kysymys: syötättekö aina molemmat rinnat? Minulla on tissit ihan eri paria, aina pitää taktikoida kumpi on täydempi ja siis pakko syöttää ensin...

Meidän mies saa nimen vasta ensi vuonna. Nyt on ihan liikaa kaikkea ajateltavaa! Onneksi kuulin, että se kahdenkuukauden "raja" on vaan suositus, ei mikään vedenpitävä marginaali.

Sitten maha-asiaa: kannattaako ostaa Cuplatonia vai Rela- tai muta tippoja vatsanväänteisiin? Kun en ole varma, onko kyse ilmasta. Toisaalta nuo Relat on sikahintaisia pelkistä maitohapoista (itse syön tabletteja).

Palaan asiaan myöhemmin. Hyviä vointeja niin äideille kuin vauvoille!

Malvia

Heippa äidit!

Meillä myös nukutaan noin 2-3h pätkät yöllä eli Malvian kanssa samassa rytmissä nukutaan. LIenee ihan tavallista että tällaiset alle 3kk ikäiset elävät vielä ihan omassa rytmissään. Kyllä se rytmi sieltä lähtee kehittymään ajallaan. Olen jotenkin nyt päässyt sisälle tähän vauvan rytmin mukaan elämiseen imettämisineen ja nukkumisineen...kuukausi siihen näköjään meikäläisellä meni. Meillä poika syödä mökeltää kauhealla tahdilla masun täyteen melkein aina noin 10 minuutissa ja yksi rinta kerralla riittää kyllä meillä...yleensä syötän vielä samasta rinnasta toisenkin kerran mikäli poika syö uudelleen parin tunnin sisään. Mulla tulee kyllä kauheasti maitoa ja siksi poika myös puklaa PALJON, siksi saatamme syödä joskus monta kertaa putkeen. No mutta ehkä tämä asia helpottaa kun pojan masu kasvaa ja äidin maidontulo hieman ehtyy. Meillä oli ihan selkeitä ilmavaivoja ja RELA- tipoilla sekä Disflatylillä on pysyny aisoissa. Uskon että Relat on ainakin hintansa väärtejä. Mutta nyt vaipan vaihtoon ja aamupalalle.

Helmipelmi ja pikku-Allu 5vkoa

Mää koputtelenkin puuta ja koko ajan onkin pieni jännitys päällä, et millon nää unenlahjat loppuu.

Se on kyllä totta et meillä poju alkaa jo päiväs aikaan tankkaukseen joka tihenee iltaa kohden. Viime viikko oli tiheän imun kausi ja maitoa sitten tilattiin oikein reilusti, heräsi silloin yölläkin kerran ja aamuyöstä toisen kerran syömään. No kun tää tilauskausi päättyi lauantaina ja alkoi taas rauhallisempi kausi ja pidemmät syöttövälit, niin nyt ei mun rintavarustus tahdo pysyä mukana ja pumppu on taas mun hyvä "kaveji." ;)

Mutta mä toivon teille todellakin pidempiä yöunia joululahjaksi! =)

Imetän vaan yhden rinnan tällä hetkellä, kun nyt taas tulee maitoa tilauksen jälkeen reilummin ja poju puklaa puolet pois, jos syö molemmat. Oon yrittänyt pitää puolen tunnin tauon välissä, niin ei pukli sit niin pahasti, kun ruoka ehtii vähän laskea.

Mut, nyt taas on mentävä...

-misai-

Yhteistyössä