Marsu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miili
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Miili

Aktiivinen jäsen
05.09.2004
6 745
0
36
Siis se eläin :). Mun tyttö haluaa kovasti marsua, suunnittelee jo miten siivoaa häkkiä ja missä säilyttää pusseja joihin likaisen purun laittaa jne jne. Olen jonkun eläimen luvannut sitten kun on koulussa, eli ilmeisesti sitten ensi kesänä on eläimen hankinta edessä. Mutta millainen lemmikki marsu on? Mitä pitää ottaa huomioon jos sen hankkii? Miten sitä hoidetaan? Ihan kaikki kiinnostaa. Nyt meillä on vielä aikaa vaikka vaihtaa eläintä jos tuntuu ettei marsu sitten kuitenkaan ole se oikea. Mulla on aiemmin ollut vaan kissoja ja koira oli kotona silloin kun olin pieni. Netissä on tietoa varmaan vaikka kuinka paljon, mutta ois kiva kuulla teidän kokemuksia. =)

Minulla oli marsu lapsena. Kovin paljoa en muista enää yksityiskohtia hoidosta. Kannattaa vaikka lainata joku marsuja käsittelevä kirja.

Ainakin kovin seurallinen kaveri meidän marsu oli. Viihtyi sylissä ja tykkäsi paijaamisesta. Varmasti juuri sopiva lemmikki kouluikäiselle.

Häkki kannattaa hommata aika iso, niin marsulla on tilaa liikkua, eikä tarvitse olla jatkuvasti putsaamassa. Muistaakseni siivosin häkin n. kerran viikossa. Tyhjensin kaikki purut pois, pesin pohjalaatikon suihkussa ja laitoin "puhtaat petivaatteet".

Marsuja pitää olla aina 2, mielellään samaa sukupuolta.Meillä marsu ( oli 2, mutta toinen veljistä sai piikin reilu kuukausi sitten, tämän jälkeen ei tule marsuja meille ja kasvattaja oli sitä mieltä, että ei kannata alkaa uutta perhettä etsimään, kun on meihin jo tottunut ) kuikuttaa korkealta ja kovaa, muttei sentään koko aikaa ;)

Marsu oli mullakin nuorempana. Tulin allergiseksi heinälle ja marsu muutti muualle. Kiva kaveri, vaati kauheasti seuraa ja siks niitä pitäskin olla ainakin kaksin kappalein. Sotkuinen eläjä joka pöllyytti heinää ihan joka paikkaan. Tarvii paljon jaloittelua ja ison häkin. Kynsien leikkuuta, harjaamista, pesemistä jne.Mutta seurallisia otuksia kun jaksaa touhuta niiden kanssa ja kesyttää kunnolla.

Kiitos! Ei kuulosta hullummalta lemmikiltä. Kyllä meille kuikutusta mahtuu, tuskin edes sitä huomaan :D. Siis kaksi ja juu, samaa sukupuolta, muutenhan niitä on kohta kymmenen :). Kauanko marsu elää? 5 vuotta? Seitsemän?
Hiiret ja gerbiilithän on kai aika lyhytikäisiä, ja haluisin vähän pitkäikäisemmän, tai siis vaikka kissan, mutta kun toi marsu on nyt se juttu.

Meillä oi marsu kun olin ala-asteella.
Muista, että se on yöeläjä... Mä muistan, että mua tympäs kun se jyrsi häkkiänsä tms aina yöllä. Kukaan saanut nukuttua =)
Siinä mun mielikuva meidän lemmikkistä =)

Meillä on kaksi marsua ja ovat erittäin mukavia, hiljaisia ( paitsi ruoka- aikaan ) ja säyseitä lemmikkejä.
Kynnet pitää leikata kuten koiraltakin ja muutoinkin huolehtia häkin siisteydestä, ym. Häkin puhtaus on suorassa suhteessa marsun tassujen hyvinvointiin- ja tietysti muuhunkin.

Ruokinta yksinkertaista, kunhan muistaa että on heinää, vettä, C- vitamiinia ja tuoreruokaa. Taitavat elää öbaut 5-6- vuotiaiksi, eli ovat aika pitkäikäisiä lemmikkejä.

Meillä on ollut kaikkia muita paitsi rottia tai kaneja ja marsua voin suositella. Esim. gerbiili ja hiiret ovat lyhytikäisiä ja kani taas tarvitsee vapaanaoloa paljon enemmän kuin marsu.

Marsut pitävät aikamoista ääntä, en ikinä hommaisi sellaisia kuikuttajia. Lukaise tuo Marsut.net :: marsu lemmikkinä ja harkitse jotain muuta kuten hamsteria tai gerbiilejä.

Rippuu ihan marsusta, meidän marsut kuikuttavat vain silloin kun keittiössä rapistellaan jotain pussia tai pilkotaan vihanneksia. Eli kerjäävät ruokaa. Eivät muulloin yleensä pidä juurikaan ääntä. Hamsteria en suosittele lapselle, voi olla aika pettymys, kun hamsteri nukkuu päivät ja alkaa heräillä vasta kymmenen aikaan (näin ainakin meillä)

Marsun hoitamisessa on aika paljon hommaa, häkin pitää olla todella iso ja pitää päästää usein lattialle jaloittelemaan. Purujen siivoaminen on aika urakka, ja se täytyy kuitenkin tehdä vähintään kerran viikossa... veikkaan, että lapsi kyllästyy siivoamiseen hyvin nopeasti ja se jää sinun harteillesi. Kynnetkin pitää leikata säännöllisesti, pitää olla pellettejä, heinää ja tuoreruokaa. Marsuja pitää sylitellä päivittäin...

Ota myös huomioon, että marsun häkki pitää sijoittaa kodin aktiivisimpaan kolkkaan, yleensä olohuoneeseen. Lisäksi marsuja pitää olla vähintään kaksi, koska ovat laumaeläimiä. Kaksi marsua taas tarvitsee todella ison häkin. En muista tarkkoja mittoja, mutta olisiko meidän marsuilla noin kaksimetrinen häkki...

[QUOTE="vieras";26746007]Taisi sekoittaa hamsteriin... meidän marsu nimenomaan järsi kaltereita öisin, kulutti hampaitaan ja pyrki ulos.[/QUOTE]

Siis ei marsu vaan hamsteri järsi kaltereita...

[QUOTE="vieras";26746007]Taisi sekoittaa hamsteriin... meidän marsu nimenomaan järsi kaltereita öisin, kulutti hampaitaan ja pyrki ulos.[/QUOTE]

Ja oli se marsu :D Ihan 100% varma

Kuinka paljon marsu sotkee kotia, siis kun joku kirjoitti että pöllyttää heinää hirveästi? Missä huoneessa teillä on marsujen häkki? Voiko marsu syödä kesällä ulkoolta ruohoa? Onko sen tuoreruoka salaattia, porkkanaa vai mitä? Kaverillani oli marsu kun olin lapsi ja muistaakseni se oli hereillä iltaisin, eli kai siitä kuitenkin on seuraa vaikka luontaisesti yöeläin olisikin? Kai marsun voi ottaa mökille tms mukaan häkissään? Voi olla että kyselen tyhmiä, mutta kun kiinnostaa ihan kaikki. Alan jo tykätä siitä meidän marsusta joka tulee ehkä vuoden päästä :D.

Ai täällähän olikin jo suureen osaan vastaukset, kiitos! Mutta lisää saa kirjoitella.

Viimeksi muokattu:
Marsut ovat kivoja :) Ne ovat päiväeläimiä, eivät juurikaan junttaa yöllä. Eivät ole taipuvaisia puremaan edes pelästyessään. Niitä pitää olla tosiaan vähintään kaksi. Häkin pitää olla tarpeeksi suuri, ovat melko herkkiä vilustumaan, häkki ei saa olla vetoisessa paikassa. Ruokinnan suhteen pitää muistaa, että marsut eivät pysty muodostamaan elimistössään c-vitamiinia, c-vitamiini pitää saada ravinnosta joten ruokinta on oltava kunnossa. C-vitamiinin saanti turvataan parhaiten niin, että annetaan apteekista saatavia tippoja joko juomaveteen tai suoraan suuhun.
Huonoja puolia, no ainakin se että marsujen pitää päästä jaloittelemaan häkistä joka päivä. Eivätkä ne opi sisäsiisteiksi.

Kuinka paljon marsu sotkee kotia, siis kun joku kirjoitti että pöllyttää heinää hirveästi? Missä huoneessa teillä on marsujen häkki? Voiko marsu syödä kesällä ulkoolta ruohoa? Onko sen tuoreruoka salaattia, porkkanaa vai mitä? Kaverillani oli marsu kun olin lapsi ja muistaakseni se oli hereillä iltaisin, eli kai siitä kuitenkin on seuraa vaikka luontaisesti yöeläin olisikin? Kai marsun voi ottaa mökille tms mukaan häkissään? Voi olla että kyselen tyhmiä, mutta kun kiinnostaa ihan kaikki. Alan jo tykätä siitä meidän marsusta joka tulee ehkä vuoden päästä :D.

Jos heinät laittaa vaan häkin pohjalle, aivan varmasti pöllyttää. Meillä oli sellainen heinäkehikko häkkiä vasten, ei toiminut, kun heiniä tippui häkin taakse ja lattialle. Ostettiin sitten sellainen kaltereihin kiinnitettävä "pallo" jossa on kalterit, ja laitetaan sinne heinät. Syövät niitä sieltä ihan kiltisti ja tuskin yhtään heiniä jää häkin pohjalle. Puruja toki tykkäävät vähän pöllyttää silloin kun ne on juuri vaihdettu. Innostuvat niin, että hyppivät puruissa onnellisena.

Marsuja ei saisi kuskata autossa säännöllisesti, ne stressaantuvat helposti ja se vaikuttaa marsun terveyteen. Meidän marsut olivat aivan suunniltaan pelosta kun jouduimme muutossa kuskaamaan niitä autolla 200km. Marsun häkki on myös niin iso, ettei helpolla mahdu autoon.

Marsut ovat myös herkkiä vilustumisille ja vilustuminen tai ripuli voi olla kohtalokas. Edellisessä asunnossa pelkäsin aina, että marsut vilustuvat, kun ainoa järkevä paikka häkille oli ison ikkunan vieressä. Nyt olen sijoittanut ne ihan keskelle asuntoa etteivät vain vilustuisi...

Marsut muuten eivät ole yöeläimiä! Meidän marsut ovat päivisin ihan hereillä. Torkkuvat silloin kun torkuttaa, mutta seuraa niistä kyllä on päivisin. Nukkuvat pääsääntöisesti yöllä. Ja kai olet ottamassa kaksi marsua? Marsua ei saisi koskaan ottaa yksin, ne ovat laumaeläimiä ja tarvitsevat toistensa seuraa!

[QUOTE="vieras";26746057]Marsut ovat kivoja :) Ne ovat päiväeläimiä, eivät juurikaan junttaa yöllä. Eivät ole taipuvaisia puremaan edes pelästyessään. Niitä pitää olla tosiaan vähintään kaksi. Häkin pitää olla tarpeeksi suuri, ovat melko herkkiä vilustumaan, häkki ei saa olla vetoisessa paikassa. Ruokinnan suhteen pitää muistaa, että marsut eivät pysty muodostamaan elimistössään c-vitamiinia, c-vitamiini pitää saada ravinnosta joten ruokinta on oltava kunnossa. C-vitamiinin saanti turvataan parhaiten niin, että annetaan apteekista saatavia tippoja joko juomaveteen tai suoraan suuhun.
Huonoja puolia, no ainakin se että marsujen pitää päästä jaloittelemaan häkistä joka päivä. Eivätkä ne opi sisäsiisteiksi.[/QUOTE]

Ainakin minun tietojeni mukaan C-vitamiinia ei kannata antaa veteen sekoitettuna, koska se haihtuu sieltä helposti. Siksi kannattaa antaa C-vitamiini rakeina, vaikkapa niin, että kostuttaa porkkananpalan ja pyörittelee sitä rakeissa (nimestään huolimatta enemmän jauhomainen) ennen kuin antaa marsulle.

Ai täällähän olikin jo suureen osaan vastaukset, kiitos! Mutta lisää saa kirjoitella.

marsun ruokinnasta: Marsujen ruokinta Muutenkin kannattaa googlailla ahkerasti. Meillä marsuille syötetään mm. kurkkua, salaattia, paprikaa, omenaa, vesimelonia ja kesäherkkuna mansikoita ja mustikoita :) Jotkut ruoka-aineet voivat aiheuttaa marsuille huulirupea yms, joten kannattaa perehtyä asiaan tarkemmin. Osaa ruoka-aineista voi antaa satunnaisesti, mutta ei päivittäin.

Yhteistyössä