masennuksen hoito?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja musta aurinko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

musta aurinko

Vieras
Miten masennusta hoidetaan lääkettömästi? Epäilen itselläni jonkin asteista masennusta. Luulisin että kyse on lievästä masennuksesta. En ole itsetuhoinen ja hoidan lapset ym pakolliset asiat. Mutta sen enempää en jaksa, olen surullinen, tuntuu toivottomalta, ärtymys, saamattomuus.. en osaa enää arvostaa itseänikään, itsetunto pohjalukemissa jne.. Tunnen itseni turhaksi. Vaikka tiedän kyllä olevani tärkeä/korvaamaton 2,5v pojalleni.

Terapiassa käyn jo mutta koska sen pitäis tuottaa jotain tuloksia?

Enkä ymmärrä mistä tämä masennus johtuu/on tullut. En ole mielestäni kokenut mitään hirveetä traumaa ja mielestäni lapsuuskin ollut hyvä. Vaikka jos nyt oikein haluaa tonkia huonoja puolia esille niin olihan sitä kiusaamista, teini-iässä sai usein kuulla vanhemmilta että on tyhmä idiootti jne. Pyysivät kyllä aina anteeksi ja vieläkin isä ja äiti ovat pahoillaan sanomisistaan ja ollaan sovittu asiat ja nykyään meillä on hyvät välit ja tiedän että ne on oikeasti ylpeitä minusta vaikka musta ei tullutkaan kaikkea sitä mitä ne halusivat joskus.

Jos nykyaikaa ajatellaan niin onhan tässä ollut muutoksia. Mutta mun mielestä ne on sellaisia normaali asioita mitä elämässä sattuu enkä ole kuullut että joku muu olisi niistä traumoja saanut...

Lievää masennusta pystyy hoitamaan ilman lääkitystäkin. Vitamiineja, ruokavalio, ulkoilu, omaa aikaa, puhuminen ihmisille jotka ymmärtää...Millainen olet luonteeltasi? Kiltti?

Jos olet jo terapiassa, niin olet varmaan käynyt jo useammankin kerran lääkärin vastaanotolla. On ollut huono lääkäri, jos ei ole kertonut, miten masennusta hoidetaan (Paitsi jos maksat terapian kokonaan itse, mutta siinäkin tapauksessa suosittelen lääkärikontakteja, osaava lääkäri osaa kertoa masennuksen hoidosta, myös lääkkeettömästä.) Masennushan on sairaus, jotkin tapahtumat voivat laukaista masennuksen, jos sairauden puhkeamisille on edellytykset. Kuormittava elämä altistaa masennukselle, mutta toki masennukseen voi sairastua vaikkei mitään sen kummempaa elämässä olisikaan. Tässä onkin jo mainittu tärkeimpiä: liikunta (erittäin tärkeä!), terveellinen ruoka (etenkin rasvahapot, aivot kaipaa hyvää rasvaa), riittävä uni, hyvät ihmissuhteet, mielekäs tekeminen, säännöllisyys. Hankaluushan on usein siinä, että kovin masentuneena ei jaksa noudattaa noita edellä mainittuja neuvoja.

Tsemppiä

Lääkärillä olen käynyt tk:ssa kerran. En tiedä kuinka pätevä lääkäri oli kyseessä. lähinnä mainitsi vain terapian ja lääkehoidon. itse en halunnut lääkitystä koska en koe että olen niin huonossa jamassa ja lääkärikin tuumaili että terapia riittää. olen nyt käynyt terapiassa 3kk.

omasta mielestäni viimeiset 3kk on ollut tosi kuormittavaa. tosin jonkun muun mielestä ne asiat kuuluu vaan normaaliin elämään.

riittävää unta saan kyllä ja luulisin ruokavalioni olevan suht hyällä mallilla. mutta tuota mielekästä tekemistä minulla ei ole ja omaa aika on täysin nollassa. parisuhdekin on hyvin huonossa kunnossa :/

Lääkärillä olen käynyt tk:ssa kerran. En tiedä kuinka pätevä lääkäri oli kyseessä. lähinnä mainitsi vain terapian ja lääkehoidon. itse en halunnut lääkitystä koska en koe että olen niin huonossa jamassa ja lääkärikin tuumaili että terapia riittää. olen nyt käynyt terapiassa 3kk.

omasta mielestäni viimeiset 3kk on ollut tosi kuormittavaa. tosin jonkun muun mielestä ne asiat kuuluu vaan normaaliin elämään.

riittävää unta saan kyllä ja luulisin ruokavalioni olevan suht hyällä mallilla. mutta tuota mielekästä tekemistä minulla ei ole ja omaa aika on täysin nollassa. parisuhdekin on hyvin huonossa kunnossa :/

Se on kuitenkin hyvä merkki että saat nukuttua, ja syöt. Entäs pariterapia, ja sieltä käymään teidän suhdetta läpi, ja sitä että sä tarttet myös omaa aikaa?

Itselleni jo 50 mikrogramman D-vitamiinista on ollut apua. Ehkä niin radikaalisti siksi, että olen kärsinyt pahasta puutoksesta. Enemmänkin voi käyttää. Siitä on ollut tosi monelle apua.

Yhteistyössä