Monille ihmisille masennus on käsite heikkoudesta ja siksi he eivät ymmärrä, miksi siihen pitäisi hakea apua. Heiltä saa suunnilleen huomautuksen että piristyt nyt vaan ja asia on sillä hoidettu. Vasta viime vuosina masennuskin on alettu ottaa ihan oikeana kenen tahansa kohdalle osuvana sairautena, kuitenkaan näin lyhyessä ajassa se ei ole vielä mennyt jokaisen ihmisen "tajuntaan". Miehesi ei siis välttämättä vain tiedä masennuksesta sairautena juuri mitään tai elää vielä siinä harhassa, että jos siihen sairastuu niin on mielisairas ns. pahassa mielessä.
Ajattelee kuitenkin sanaa mielisairaskin niin siitä tulee ne lapsuudessa käytetyt hullujenhuone jutut mieleen ym. Ei siis kovin mielekäs ajatus. Ehdotankin, että yrität vielä selittää miehellesi tilannettasi, jos hän sen uudelleen selitettynä ymmärtäisi ja huomaisi, että olet ihan oikeasti vakavissasi. Ja mene ihmeessä myös lääkäriin. Sellaisia hetkellisiäkin masennuksia voi olla, että et välttämättä tarvitse edes lääkitystä vaan ihan puhdasta lomaa. Ja siitä lomasta se kannattaakin varmaan aloittaa, sillä vaikka lääkitys annettaisiinkin niin ne alkaa vaikuttamaan vasta parin kolmen viikon päästä.
Kyllä minullakin on välillä ollut vaikeuksia selittää miehelleni tätä omaa ahdistuneisuus häiriötä, kun minulla se aiheuttaa sellaista sulkeutumista, etten pysty puhumaan kovan ahdistuksen alaisena ja silloin olen todellakin hiljaa ja en sano yhtäkään sanaa. Kamalinta on, kun en voi hallita kohtauksen tuloa ja sen voi laukaista mikä vaan. Joskus mieheni on tyyliin sanonut, että miksi et tuonut maitoa kaupasta, kun siellä kerran kävit ja minä olen saanut siitä niin pahan ahdistuksen, että olen mennyt toiseen huoneeseen ja itkenyt. Sitten kun mies tulee kysymään, että mikä nyt tuli niin minä en saa sanotuksi mitään. Makaan vaan liikkumattomana ja itken hiljaa. Sitten mieheni poistuu turhautuneena huoneesta ja sanoo vain, että Vai niin ja sulkee oven perässään.
No välillä tuollainen "välikohtaus" johtaa siihen, että vietän sen loppu illan yksikseni, enkä puhu mitään. En vain saa sanaa suustani, kun ahdistaa niin pahasti ja vaikea sitä ihan fyysistä ahdistuksen tunnetta on kenellekkään ulkopuoliselle kuvailla. Mieheni tietää vain, että minua ahdistaa, muttei tiedä sitä, miltä se tuntuu. Tämä asia hankaloittaa meidän suhdettamme jonkin verran, mutta ei sille nyt mitään voi. Elän vain toivossa, että jonain päivänä ahdistus katoaa ja voimme elää normaalia elämää. Tällä hetkellä kun tämä tilanne on toisinaan kaukana normaalista, kun mieheni aina luulee, että suutun ja aloitan mykkäkoulun, kun en kerran puhu mitään, vaikka todellisuudessa en koskaan harjoita mykkäkoulua vaan ahdistus sulkee minut vaan niin pahasti.
Ja lääkityshän minulla tähän on, mutta en ole nyt halunnut nostaa annosta ainakaan vielä tarpeeksi ylös ja siksi nämä kohtaukset jatkuvat. Olen siis itse tavallaan syypää siihen, että ahdistus on melkoisen pahaa ja kunnon kohtauksia tulee päivittäin. Jotenkin sitä vain koko ajan yrittää elätellä sitä toivetta, että joskos tämä päivä olisi parempi.
Mutta toivottavasti sinä saat miehesi ymmärtämään tilanteesi vakavuuden ja varaa jo tänää aikaa lääkärille, että pääset mahdollisimman pian keskustelemaan asiasta, sillä jo se, ettei ole hakenut apua voi pahentaa oloasi entisetään ja kannattaakin harkita terapeutin juttusilla käymistä, sillä se auttaa yleensä paremmin, kuin yksikään lääke. Parempia jatkoja sinulle! :hug: