Masentuneiden arki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paska mutsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Paska mutsi

Vieras
Haluaisin vertaistukea arjessa jaksamiseen ja ihan perus arjen pyörittämiseen, kun diagnoosina vaikea (synnytyksen jälkeinen) masennus ja kotona kaksi alle 3-vuotiasta.

Miten ihmeessä jaksatte yksin hoitaa lapset ja kodin kun univelkaa kertyy joka yö ( herätyksiä yöstä riippuen 1-10), lapset roikkuu jaloissa kun yrität tehdä ruokaa, laittaa astioita koneeseen, kiipeävät imurin päälle eikä heillä ole yhtään kärsivällisyyttä aamulla odottaa edes sitä muutamaa minuuttia mikä puuron tekemiseen menee vaan huutokuoro on mitä mahtavin.. Eli aamut alkaa oikein loistokkaasti, huoh.

Ehkä se isoin ongelma tuossa onkin se, että täytyy jo aamusta asti henkisesti valmistautua esim. Laittaa sitä ruokaa ja sitten kun lopulta saat itseäsi niskasta kiinni, lapset eivät anna hetken aikaa tehdä rauhassa mitään, vaikka olisin niiden kanssa koko päivän touhunnut.

Millaista on muiden oikeasti masentuneiden arki? Miten siitä selviää? Millaista arki on ollut aivan pahimpina hetkinä?

Omalta kohdaltani pahimpia on ne päivät, kun ei oikeasti kykene tekemään mitään. Aamupalaksi annan jotain tosi nopeaa, esim leipää, mutta en jaksa paimentaa lapsia syömään keittiössä, vaan murustelevat ympäri kämppää. Laitan jonku dvd:n pyorimään ja lapset jaksavat sitä jonkin aikaa katsoa. En jaksa leikkiä tai lähteä ulos, kun pukeminen tuntuu niin kamalan isolta projektilta. Parhaani mukaan yritän kuitenkin halailla ja ottaa lapsia syliin monta kertaa päivässä ja paijailla eli kontaktia kuitenkin lapsiini otan ja koitan olla kärsivällinen, mutta välillä sorrun korottamaan ääntä ja ahdistun siitä entisestään.

En ole ollenkaan sellainen äiti, kuin kuvittelin olevani tai haluaisin olla. Tiedän, että jossain piilossa se iloinen ja energinen äiti on, mutta nyt en vain siihen kykene.

Lounaaksi pahimpina päivinä ( vähän liiankin usein) on purkkiruokaa, tunnen siitäkin huonoa omatuntoa, kun haluaisin tehdä kaiken itse. Onneksi lapset nyt kuitenkin saavat ruokansa säännöllisesti, vaikka välillä sorrunkin antamaan turhia välipaloja, että lapset olisivat hetken hiljaa.. Inhoan itseäni näiden asioiden takia.

Lapset kun saan päikkäreille, nukahdan itsekin ja herään kahta väsyneempänä kun huomaan, etten jaksanutkaan siivota lounaan jälkiä ja muksut vetää vajaita maitomukeja lattialle ja joudun siivoamaan kaksin verroin enemmän. Ja astioitahan en voi laittaa koneeseen, kun nuorempi on vielä niin pieni, että syöksyy samantien koneelle, kun kuulee että luukun avaan, eikä vielä kunnolla ymmärrä eitä ja koitaa sitten kiipeillä siinä ja kiskoo kaikki astiat lattialle.

Iltapäivällä saan vähän enemmän virtaa ja saatan laittaa pyykit pyörimään, tosin voi olla että muistan/ jaksan ne sieltä kuivausrumpuun laittaa vasta parin päivän päästä uudelleen pesun jälkeen.

Onneksi on niitä päiviä, kun jaksan keksiä lapsille tekemistä, askarrellaan, siivotaan tai ulkoillaa ja arki sujuu varmaan aikalailla samoin kuin normaaleissakin perheissä. Mutta kun noita huonoja päiviä tulee välillä liian monta putkeen, niin tiskit kerääntyy, pyykit keräntyy ja hermot menee jo siihenkin kun ei enää löydy puhtaita astioita tai vaatteita.

Kaikilla muilla tuntuu olevan niin täydellistä arkea, että soimaan itseäni siitä etten voi samaa lapsilleni tarjota.

Olen kyllä hoitosuhteessa ja syön lääkkeitä ja aluksi tuntuikin auttavan ja toki tämä nykyinenkin tilanne on parempi kuin mitä se pahimmillaan oli (onneksi mies pystyi silloin olemaan kotona ja päävastuussa lapsista) mutta silti tuntuu niin toivottomalta...

Anteeksi pitkä purkaus, tekstiä olisi tullut vaikka miten paljon enemmän, mutta ei kukaan jaksaisi lukea. Hyvä jos tätäkään..

Mutta kertokaa edes joku, että on muitaki jotka ovat käyneet saman läpi ja selvinneet ja lapsista on tullut ihan normaaleita! Hoitohenkilökunnalle en uskalla kertoa kuin kaunisteltua versiota meidän arjesta, kun pelkään että lapset otetaan pois.. :(

Tiedän, että olen paska äiti enkä olisi ansainnut lapsiani ja joku muu olisi kyllä jaksanut hoitaa ne jne. Mutta toivottavasti ei sellaista sontaa tarvi tämän viestin tiimoilta lukea, vaan saisin oikeasti tukea ja toivoa paremmasta.

en tiedä lohduttaako yhtään, että mä, vaikkei masennusta olekaan, välillä ihan samoin fiilistelen. Tosin inhoan ruuanlaittoa ja siivousta (sitä päivittäistä "kodinhoitorutiinia"), Koti pääsääntöisesti siinä kunnossa, että jos vieraita tulossa, hirmu siivous päälle...

Mutta toivoa sulla on paremmasta

En tiedä olenko masentunut mutta ainakin erittäin väsynyt, kuvauksessi päivästä osui nappiin. Jos tahtoisit jakaa vaikka ajatuksia, olisko sulla messengeriä jossa jutella?

[QUOTE="niin";22449942]en tiedä lohduttaako yhtään, että mä, vaikkei masennusta olekaan, välillä ihan samoin fiilistelen. Tosin inhoan ruuanlaittoa ja siivousta (sitä päivittäistä "kodinhoitorutiinia"), Koti pääsääntöisesti siinä kunnossa, että jos vieraita tulossa, hirmu siivous päälle...

Mutta toivoa sulla on paremmasta[/QUOTE]

Joo meilläkään harvoin on kämppä siinä kunnossa, että vois yllätysvieraita vastaanottaa. Mulla tosin on se, että terveenä ollessani rakastan ruoanlaittoa, leipomista ja kaikkea pikku puuhailua, et ehkä senkin takia otan tämän niin raskaasti..

Mut "kiva", että ihan tervejärkisilläkin on samoja mietteitä, et tosiaan toivoa ehkä mullakin on...

Mun mielestä et ole yhtään paska mutsi! Mulla oli samanlaisia päiviä kun olin vielä kotona lapsen kanssa, ja mulla oli sentään vain yksi lapsi enkä ollut edes masentunut.

Helpottaisko se jos tekisit päivällä vain pakolliset jutut? Eli et pesisi esim pyykkiä, senhän voi tehdä illallakin tai ulkoistaa miehelle. Lapsille voi hyvällä omallatunnolla antaa valmisruokia, jos se sun oloasin helpottaa!

Ehkä kannattaa kertoa ihan rehellisesti noista tunteista myös hoitopaikassa, tuollaiset asiat ei aiheuta huostaanottoa. Voihan esim olla että lääkitys on väärä tai riittämätön, ja jos et kerro rehellisesti oireistasi, ei hoitohenkilökunta saa oikea kuvaa tilanteestasi.

Lämmin halaus!

meillä samanlaisia päiviä, tuntuu että ongelmia lisää se että itse tahtoisin luoda ja tehdä ja tuntuu että iltaisin luon vaan järkyttävän sekasotkun taloon kun koitan askarella yö myöhään enkä sitten jaksakkaan niitä siitä siivota.. muttakun tekis hyvää omalle mielenterveydelle edes jotakin harrastaa.

Mulla kaksi alle 2.5-vuotiasta ja keskivaikea masennus ja optipar. Meillä auttaa rutiini. Eli joka aamu avoimeen päiväkotiin pariksi tunniksi. Ja lähes joka iltapäivä puistoon. Kaikelle on tietty aikataulu mistä ei toki ihan kynsin ja hampain pidetä kiinni, mutta antaa turvaa kuitenkin. Ne päivät kun flunssat ja sellaset on päällä, ovat vaikeempia. Kotona nyhjötys edes kahta päivää ei tee hyvää mulle.

Älä ole itsellesi liian ankara, ei kukaan ole täydellinen ja jaksa joka päivä tehdä ihan kaikkea.

Äläkä ole liian ylpeä pyytääksesi apua, pyydä läheisiäsi apukäsiksi tai kaupungilta/kunnalta perhetyöntekijää ulkoiluttamaan lapsia tai laittamaan ruokaa.

Voimia!

En tiedä olenko masentunut mutta ainakin erittäin väsynyt, kuvauksessi päivästä osui nappiin. Jos tahtoisit jakaa vaikka ajatuksia, olisko sulla messengeriä jossa jutella?

Ei valitettavasti oo meseä nykyään... Vitsit mä oon niin usein miettinyt että tekis oikeasti hyvää käydä jonkun toisen sellaisen kotona, jolla on kämppä kaaoksessa. Tosin itsekin aina puunaan hammasta purren jos tiedän että vieraita on tulossa ja jos en kertakaikkiaan jaksa, perun kyläilyn. En vain pysty näyttämään tätä puolta itsestäni kenellekään..

Älä oikeasti itseäsi soimaa. Minä taas pidän itseäni sellaisena energisenä ja iloisena sekä ihan hyvänä äitinä. Voin myöntää että ollaan lapsen kanssa niin paljon menossa, kaupungilla , ulkoilemassa, kyläilemässä jne. että en todellakaan ehdi joka välissä esim. ruokaa tehdä. Lapseni siis syö purkkiruokaa paljon ja todellakin kiireessä tulee napattua välipaloiksi mitä sattuu. Mieheni syö töisä ja minä jotain mitä satun ehtimään. Kyllä, voin tunnustaa myös sen että meillkin pyykit saattavat jäädä juuri noin koneeseen ja hushollissa vallitsee nytkin kamala sotku. Olen kyllä erittäin siisti ihminen normaalisti, siis ennen lasta:) Mutta nyt en vain halua että jumitetaan kotiin pelkästään ja elämä olisi vain siivousta ja pyykkäystä ja sisällä nujuamista. Olet varmaan erittäin tunnollinen ihminen kun syyllistät itseäsi aivan turhasta! Luota pois! Ei hyvän äitiyden mitta ole oma ruoka vs. purkkiruoka jne. Ihanaa että hellittelet lapsiasi ja yrität! Anna itsellesi armoa!
Ja tuo "täydellisten naisten/äitien" ulkokuori ei ole aina sitä mitä päällepäin näkee. Meillä naapuri juuri tällainen kaunis nuori pirteä äiti joka aina pätemässä. Naureskelen vaan kun illat saa kuulla miten riitelevät jatkuvasti ( lasta säälin ). Minusta et kuullosta ollenkaan huonolta äidiltä vaan tavoittelet täydellisyyttä ja masennut siitä kun et yllä siihen ( siis mihin ei kyllä yllä muutkaan). Kuullostat ihanan hassahtaneelta tavalliselta äidiltä ja sillä sipuli. Usko nyt. Pidä hyvänä lapsiasi jatkossakin ja puuhastelkaa vaikka sisällä ja syökää purkkiruokaa jos sille tuntuu, jos muuten lasten turvallisuuden tunne ok niin kaikki hyvin. Ota rauhassa päiväunesi, niin minäkin teen! Minä teen niin että kun sotku yltyy kamalaksi ja pyykit ovat homeessa koneessa niin pyydän mieheni viikonloppuna joku päivä olemaan vaikka ulkona lapsen kanssa paljon niin voin sitten korjata aiheuttamani kaaoksen. Ja sitten eikun uutta viikkoa kohti. Valoa ja voimia sinulle normaaliin äitiyteen:)

Mulla oli leikki-ikäinen ja vauva, ja en ehtinyt tai jaksanut aina kaikkea mitä olisin halunnut koskien lasten kanssa tekemisiä, kodin puhtautta ja ruoanlaittoa. en ymmärrä miten kukaan jaksaa tehdä useamman lapsen. Yhden kanssa ehti vielä suhteellisen hyvin tehdä kaiken. Kahden kanssa olin/olen todella väsynyt lähes aina. en tiedä sairastanko masennusta. Ei ole diagnoosia tai lääkitystä.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;22450026:
meillä samanlaisia päiviä, tuntuu että ongelmia lisää se että itse tahtoisin luoda ja tehdä ja tuntuu että iltaisin luon vaan järkyttävän sekasotkun taloon kun koitan askarella yö myöhään enkä sitten jaksakkaan niitä siitä siivota.. muttakun tekis hyvää omalle mielenterveydelle edes jotakin harrastaa.

Joo mulla vähän sama, joskus saan inspiksen esim leipoa illalla, niin en jaksa jälkiä siivota ja sama se on oikeastaan silloinkin kun jaksan päivällä laittaa ruokaa, niin ne sotkut jää kyl odottamaan hamaan tulevaisuuteen.. :( ja sitten taas aiheuttaa lisää ahdistusta kun en sitäkän pystynyt loppuun asti tekemään.

Voi miten tuttua! Masentuneena, ja sen jälkeenkin... Ensinnäkin, asennoidut niin, että tämä on elämänvaihe. Lapset selviää siitä, se on tärkeää, ehkä tärkeintä, että jaksat kuitenkin helliä. Sillä ei nyt ole niin väliä syövätkö kotiruokaa vai Saarioista, pääasia että syövät. Ei meilläkään istuttu pariin vuoteen ruokapöydässä, kun olin liian väsynyt. Ja toi pyykkihomma, heh, vuoden verran menty tässä ikäänkuin täysjärkisenä, ja kyllä ne pyykit vaan vieläkin unohtuu.

Mutta, pääasia on, ettet soimaa itseäsi, äläkä vaadi YHTÄÄN enempää kuin mitä jaksat. Jonain päivänä huomaat pyöräyttäneesi pullataikinan, tai hoitaneesi viikon tiskit pois alta, ja voit olla rehellisesti ylpeä itsestäsi.
Pinnan kiristymiseen lasten kanssa mulla auttoi usein ulkoilu, tai se, että ruvettiin tekemään jotain muuta. Yksinkertaisesti lähdin pois vaikeista tilanteista, vaikka kesken pyykkien lajittelun ja rupesin vetämään ulkovaatteita päälle, tai rakentamaan dublolinnaa. Ajattelin että se on meille kaikille parempi, jos en rupea nyt hajoilemaan, vaan tehdään jotain mikä on lasten mielestä kivaa. Jos en muuta jaksanut, niin lueskeltiin sylikkäin. Ja jos ne iänikuiset lastenkirjatkin otti päähän, niin sitten lueskeltiin naistenlehtiä.

Muista ettei tämä ole ikuista. Anna armoa itsellesi.

olet hyvä äiti.. yritä ulkoilla niin saat itsekin itseluottamusta, se pukemisrumba on hirveetä mutta se kannattaa <3 älä luovuta, jokaisella on vaikeeta. kiiltokuvakotia ei olekaan, teillä on maailman paras koti ja lapsillasi heille maailman paras rakkain ja tärkein äiti. toivon valoisia hetkiä teidän perheelle.

[QUOTE="elli";22450008]Helpottaisko se jos tekisit päivällä vain pakolliset jutut? Eli et pesisi esim pyykkiä, senhän voi tehdä illallakin tai ulkoistaa miehelle. Lapsille voi hyvällä omallatunnolla antaa valmisruokia, jos se sun oloasin helpottaa! [/QUOTE]

Mulla kans tuli mieleen tuo, et mies voi laittaa koneen päälle aamulla ennen kuin lähtee töihin ja nostaa ne kuivumaan sit illalla:-) Kyllä ne oppii kaikenlaisia KONEITA käyttämään, eikö?

Mut ruokapuolessa voisit siirtyä munakkaisiin, ihan oikeita munakkaita aamupalaksi itsellesi ja lapsille ja vaikkapa kertakäyttölautasilta ne, jos tiskivuori kasvaaliikaa:-)

Mut ei eineksistä tuu kuin ongelmia, jos ne eivät ole luomua ja harvemmin on. Lisäaineet lääkkeiden kans on niin arvaamaton juttu, et kannattaa todellakin laittaa ruoka itse, mut se aika täytyy ottaa muualta, kuin yöunista. Nuku huoletta pitkät päikkärit lasten kans. Unohda imuri ja anna lapsille kosteat rievut, millä he voivat kerätä villakoiria johonkin astiaan - ei kuitenkaan pesusankoa heille, kun siitäkin tulis ongelmia.
Mitä vikaa elokuvissa? Katsokaa kuitenkin se ihana Pingviinien matka:-)

Tuossa iltalukemista Sinulle:

En sentaan riitelemaan ala, vaan...

Joo mulla vähän sama, joskus saan inspiksen esim leipoa illalla, niin en jaksa jälkiä siivota ja sama se on oikeastaan silloinkin kun jaksan päivällä laittaa ruokaa, niin ne sotkut jää kyl odottamaan hamaan tulevaisuuteen.. :( ja sitten taas aiheuttaa lisää ahdistusta kun en sitäkän pystynyt loppuun asti tekemään.

tai sitten pahinta jos ne leipomukset epäonnistuu niin senkin heittää vain pöydälle ja kompostiin löytää tiensä vasta sitten kun jaksaa sen sinne asti nostaa. Tulee ehkä hiukan epäonnistunut fiiliskin, kun on vihdoin jaksanut yrittää, mutta ei onnistu..

Olisiko sun mahdollista käyttää siivoajaa? Sotkuinen koti pahentaa masentunutta oloa. Minä kannustaisin pienesti "pakottamaan" itsesi tekemään rutiinityöt. Tai teettämään viikkosiivoukset jollain, tunnollisesti. Voimia! Taidat vain olla uuden edessä nyt, aika korjaa asiaa. T. Kahdeksan äiti, joka tänään siistimpi ja tehokkaampi kuin kahden kanssa 12 vuotta sitten

Alkuperäinen kirjoittaja höpö höpö;22450065:
Älä oikeasti itseäsi soimaa. Minä taas pidän itseäni sellaisena energisenä ja iloisena sekä ihan hyvänä äitinä. Voin myöntää että ollaan lapsen kanssa niin paljon menossa, kaupungilla , ulkoilemassa, kyläilemässä jne. että en todellakaan ehdi joka välissä esim. ruokaa tehdä. Lapseni siis syö purkkiruokaa paljon ja todellakin kiireessä tulee napattua välipaloiksi mitä sattuu. Mieheni syö töisä ja minä jotain mitä satun ehtimään. Kyllä, voin tunnustaa myös sen että meillkin pyykit saattavat jäädä juuri noin koneeseen ja hushollissa vallitsee nytkin kamala sotku. Olen kyllä erittäin siisti ihminen normaalisti, siis ennen lasta:) Mutta nyt en vain halua että jumitetaan kotiin pelkästään ja elämä olisi vain siivousta ja pyykkäystä ja sisällä nujuamista. Olet varmaan erittäin tunnollinen ihminen kun syyllistät itseäsi aivan turhasta! Luota pois! Ei hyvän äitiyden mitta ole oma ruoka vs. purkkiruoka jne.
Ihanaa että hellittelet lapsiasi ja yrität! Anna itsellesi armoa!
Ja tuo "täydellisten naisten/äitien" ulkokuori ei ole aina sitä mitä päällepäin näkee. Meillä naapuri juuri tällainen kaunis nuori pirteä äiti joka aina pätemässä. Naureskelen vaan kun illat saa kuulla miten riitelevät jatkuvasti ( lasta säälin ). Minusta et kuullosta ollenkaan huonolta äidiltä vaan tavoittelet täydellisyyttä ja masennut siitä kun et yllä siihen ( siis mihin ei kyllä yllä muutkaan). Kuullostat ihanan hassahtaneelta tavalliselta äidiltä ja sillä sipuli. Usko nyt. Pidä hyvänä lapsiasi jatkossakin ja puuhastelkaa vaikka sisällä ja syökää purkkiruokaa jos sille tuntuu, jos muuten lasten turvallisuuden tunne ok niin kaikki hyvin. Ota rauhassa päiväunesi, niin minäkin teen! Minä teen niin että kun sotku yltyy kamalaksi ja pyykit ovat homeessa koneessa niin pyydän mieheni viikonloppuna joku päivä olemaan vaikka ulkona lapsen kanssa paljon niin voin sitten korjata aiheuttamani kaaoksen. Ja sitten eikun uutta viikkoa kohti. Valoa ja voimia sinulle normaaliin äitiyteen:)

Kitos ihanan kannustavasta viestistäsi. Mieskin aina sanoo minulle, että minä odotan niin itseltäni kuin häneltäkin aivan liikaa ja oikeassa onkin. En vain jotenkin osaa relata ja antaa itselleni armoa.

Ja kyllä, niinkuin sanoit, olen liiankin tunnollinen ja kiltti. Tästä olen jo kauan yrittänyt päästä pois...

Jotenkin se ei tuntuis läheskään niin pahalta ajatukselta antaa niin usein purkkiruokaa jos tosiaan olisin menossa, eikä aikaa oikeasti olisi siihen, mutta jotenkin kun on vaan kotona, niin siihen kuuluu se, että itse tekee.. Tiedän, tyhmää ja toisaalta myös ristiriitaista ; lapset nyt kuitenkin saavat ihan ok- ruokaa eikä mitään ranskiksia ja kalapuikkoja vaikka ne oliskin kotona "tehty"

Kaikki on ehkä alunperin lähtenyt siitä, ettei minulla ollut täällä kavereita kun tulin äidiksi, joten se kotiutuminen taphtui liiankin kirjaimellisesti. Ja kellään lapsettomalla kaverilla ei ole paljon kiinnostanut mun elämä lapsien jälkeen eikä senkään jälkeen kun kerroin masennuksestani..ja yksin lähteminen ei ile helppoa kahdenn pienen kanssa, vaikka siinäkin olen yrittänyt skarpata..

Alkuperäinen kirjoittaja Kotiäitiliini;22450032:
Mulla kaksi alle 2.5-vuotiasta ja keskivaikea masennus ja optipar. Meillä auttaa rutiini. Eli joka aamu avoimeen päiväkotiin pariksi tunniksi. Ja lähes joka iltapäivä puistoon. Kaikelle on tietty aikataulu mistä ei toki ihan kynsin ja hampain pidetä kiinni, mutta antaa turvaa kuitenkin. Ne päivät kun flunssat ja sellaset on päällä, ovat vaikeempia. Kotona nyhjötys edes kahta päivää ei tee hyvää mulle.

Noinhan se pitäisikin mennä, itse ne rutiinit luodaan ja ne ovat hyväksi. Yksi työkaveri haahuilee yöpaidassaan pivän vapailla. Alkaisipa minua ahdistamaan, kuun en itseäni laita päiväkuntoon ja ulkoile.

Onko kenelläkään sellaista, että aina kaikki neuvola-ajat sun muut tärkeät jutut unohtuvat ja iskee ihan järkyttävä stressi joka vie ne viimisetkin yöunet..? Viimeksi unohdin viedä verokortin kelaan, niin maksoivatpa sitten vain tälle kuulle 180 euroa jotka onkin jo loppu ja vielä isompi huoli sitten raha-asioistakin...

Anteeksi, että änkeän tähän ketjuun, koska minulla ei ole mitään kokemusta masennuksesta. Kokemusta sen sijaan minulla on kahdesta alle 3-vuotiaasta, ja kun luin tuon aloituksesi, heti pisti silmään muutama juttu. Tai oikeastaan pari vinkkiä, miten meillä on asioista selvitty ilman harmaita hiuksia.

Aamuisin kannattaa unohtaa puuronkeitot, ja tehdä vuoronperään mikropuurot kaikille. On nopeampaa kuin puuronkeitto ja tiskiä tulee vähemmän. Sillä aikaa kun lapset syövät (pienemmälle voi antaa vaikka jonkin leivänpalan tms. käteen jos ei vielä itse osaa syödä), tyhjennät tiskarin. Välillä syötät pienemmän ja syöt myös itse. Voit laittaa astiat koneeseen ennen kuin päästät lapset pöydästä, niin eivät pääse koneen kimppuun.

Kuinka vanha pienempi on? Jos on jo lähempänä yhtä vuotta tai isompi, pitäisin jonkinlaisen lempeän unikoulun, jotta oppii nukkumaan heräilemättä.

Purkkiruokaa kuule syödään muissakin perheissä, ainakin meillä. Ei meillä ole aikaa aina kokkailla, joten silloin syödään jotain valmista tai puolivalmista. Siitä ei kannata murehtia. Jos haluat rauhassa tehdä ruokaa, laita ihan suosiolla vaikka muumivideo tms. pyörimään, jos lapset sellaisesta tykkäävät. Tai sitten annat isommalle pöydän ääreen vaikkapa palapelin koottavaksi ja pienemmälle myös jotain tutkittavaa, niin pysyvät hetken pois jaloista.

Pullat voi hyvin korvata pannukakuilla, eikä kannata kuvitella, että se pullan tuoksu olis jotenkin suuri puutos;.) ...ja ihan hyvin kyllä pärjää ilman pannariakin, mut päikkärit sie tarvit. On muuten myrkytystilaa, jos niissä lääkkeissä on maltodekstriiniä, katsopa onko...:

http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=10&t=41586&start=0&sid=85a1b3ddb6667b92bee555cae0274408

Mulla kans tuli mieleen tuo, et mies voi laittaa koneen päälle aamulla ennen kuin lähtee töihin ja nostaa ne kuivumaan sit illalla:-) Kyllä ne oppii kaikenlaisia KONEITA käyttämään, eikö?

Mut ruokapuolessa voisit siirtyä munakkaisiin, ihan oikeita munakkaita aamupalaksi itsellesi ja lapsille ja vaikkapa kertakäyttölautasilta ne, jos tiskivuori kasvaaliikaa:-)

Mut ei eineksistä tuu kuin ongelmia, jos ne eivät ole luomua ja harvemmin on. Lisäaineet lääkkeiden kans on niin arvaamaton juttu, et kannattaa todellakin laittaa ruoka itse, mut se aika täytyy ottaa muualta, kuin yöunista. Nuku huoletta pitkät päikkärit lasten kans. Unohda imuri ja anna lapsille kosteat rievut, millä he voivat kerätä villakoiria johonkin astiaan - ei kuitenkaan pesusankoa heille, kun siitäkin tulis ongelmia.
Mitä vikaa elokuvissa? Katsokaa kuitenkin se ihana Pingviinien matka:-)

Tuossa iltalukemista Sinulle:

En sentaan riitelemaan ala, vaan...

Kyllä tosiaan välillä munakasta teen, mut sit kun ei jaksa edes sitä eilistä pannua pestä että vois uuden tehdä :( ja kertakäyttöastiat on kyllä käytössä ihan heikoimpina hetkinä.

Ihanaa kun on tullut paljon vastauksia ja kannustavaa tekstiä! Anteeksi jos en kaikille suoraan huomaa vastata, kaikki viestit kyllä ajatuksella luen

Mä oon kato joskus mukamas päättänyt, ettei mun lapset katsois liikaa telkkaria.. Joinain päivinä oikeasti venyy tunneiksi eli aivan liikaa.

Joku ehdotti kaupungin perhetyöntekijää, parhaillaan kerään rohkeutta soittaa sinne. Sekin pelottaa, mutta kai se on kuitenkin positiivista, että olen valmis apua hakemaan. oma perheeni asuu toisella puolella Suomea ja välit on monestakin syystä aika viileät joten sieltä suunnalta ei oikein apua tule. Anoppi onneksi auttaa välillä, mutta jotenkin en häntäkään kehtaa liikaa vaivata.

Ihan siivoojaa olemme miehen kanssa miettineet, mutta juuri nyt ei rahatilanne sitä salli, ellei sitten tuon perhetyön kautta onnistuis edullisesti?

Ja joku sanoi, että aamuisin vaan lähtee ulos.. Tiedän, että se yleensä piristää, mutta mitä jos vaan aamulla on yksinkertaisesti niin väsynyt, ettei kykene muuta kuin silmät ristissä juomaan kahvia? Lähes joka ilta päätän, että aamulla lähdetään ulos, mutta yleensä aina epäonnistun. Iltapäivisin onneksi kykenen useammin lähtemään..

Ja kyllä, olen yrittänyt ajatella, että tämä on vain väliaikaista ja koitan löytää positiivisia ajatuksia ja välillä onkin ihan ok- olo, mutta sitten tosiaan romahdan jostai aivan käsittämättömän pienestä, esim. Tytön uhmakohtauksesta tai siitä törkyisestä keittiöstä ja alan miettimään, miten joku toinen nainen hoitaisi lapsiani paremmin ja teen itselleni jotain ja sitten soimaan itseäni siitäkin, kun en kuitenkaan uskalla tehdä!

Huoh. Onneksi noita romahduksia on pikkuhiljaa vähemmän, ennen mietin noita asioita lähes päivittäin..

Onko kenelläkään sellaista, että aina kaikki neuvola-ajat sun muut tärkeät jutut unohtuvat ja iskee ihan järkyttävä stressi joka vie ne viimisetkin yöunet..? Viimeksi unohdin viedä verokortin kelaan, niin maksoivatpa sitten vain tälle kuulle 180 euroa jotka onkin jo loppu ja vielä isompi huoli sitten raha-asioistakin...

Minä nostan käden ylös. Aika usein soittelen sitten ja kyselen, että milloinkas mulla olikaan taas seuraava aika.. Asiat yleensä jää kaikki viimetippaan tai unohtuu kokonaan.

Tunnistan itseni niin täysin sun kuvauksesta. Vaadin itseltäni liikaa. Pitäis olla kotiruokaa ja pitäis olla siistiä ja pitäis olla parempi lapselle ja pitäis olla huutamatta... Mulla oli vielä tilanne missä mies kävi läpi omia lapsuudentraumojaan ja raivosi mulle kolmantena "lapsena". (Nyt tilanne huomattavasti parantunut ja saan mieheltäni tarvitsemaani tukea, kolmas lapsemme on puoli vuotias ja isommat ovat 3 ja 5)

Mietin aina että kyllä sitä oli itsensä soppaan laittanut. Monta kertaa silloin säästyin huutamiselta sillä että menin jonnekin nurkkaan istumaan ja itkin hillittömästi.
Se rauhotti. Rukoilin myös paljon. Ja uskon että niiden rukousten voimalla ollaan päästy tähän pisteeseen missä ollaan tänään.

Nykyään mies hoitaa kotia ja mä saan vain olla.. Valvon vauvan kanssa yöt ja mies hoitaa loput. Et usko että oon kiitollinen!
Nyt kun ajattelee niitä aikoja kun isommat oli vielä molemmat alle kolmen, niin
olihan sitä pakko päästää irti omista hyvän äidin periaatteista..
Sillä mentiin eteenpäin että kunhan syövät sen verran että hengissä selviävät.
Mitään lääkkeitä en koskaan syönyt. Todella rankkaa oli, mutta tänään lapset on hyvä tapaisia (saavat paljon kehuja hoitajilta) ja kokevat olevansa rakastettuja edelleen. Panostin myös sillon kun oli rankkaa siihen että "äiti halaa, kun äiti ei muuta osaa". Ja kaiken muun hoidin mitä milloinkin jaksoin. Lapset ovat selvinneet niistä vuosista todella hyvin. Fiksuja ja iloisia ja tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin :)

Vieraatkin otin silloin vastaan meidän läävään ihan vain oman mielenterveyden tähden. Ja täytyy sanoa että kyllähän se vähän otti kunnian päälle kun vieraat alkoivat siivota, mutta annoin sen itselleni anteeksi. Musta ei vain ollut siihen ja ystävät halusivat vain auttaa. Päivä kerrallaan mentiin eteenpäin. Monta virhettä tein, mutta olin lapsille myös hyvin avoin. Pyysin aina anteeksi ja kerroin että äiti sanoi rumasti siksi kun äiti on väsynyt. Ja toden totta, lapset tulivat mua aina lohduttamaan. Näkivät vissiin kuitenkin sen kuinka paljon heitä rakastin. Ja rakastan edelleen.

En tiedä onko tästä vuodatuksesta mitään hyötyä, mutta jos lyhykäisyydessään sanon pari asiaa, missä mun oli pakko joustaa jotta selvisin, niin tässä ne olis.

1. Anna anteeksi itsellesi. Se minkä jaksat tehdä RIITTÄÄ. Vaikka se olisi vain valmisruokapurkin ojentaminen lapsille ruoka-aikaan.

2. Tiedosta että tämä on vain vaihe. Se menee ohi parin vuoden sisällä ja saat taas nauttia äitiydestäsi uudella tavalla.

3. Ota tosissasi kohta 1. valmisruoatkin on ruokaa.

4. Satsaa siihen millä on merkitystä. Eli jos olet lapsia halaillut niin se on merkinnyt varmasti paljon paljon enemmän kuin se onko tavarat paikoillaan.

5. Opettele suhtautumaan huumorilla. Besides, onhan se äärettömän lahjakasta jättää pyykit joka pesun jälkeen koneeseen homehtumaan! Ihan kaikki ei siinä onnistu. Minä ja sinä vain ja me olemme uskomattoman LAHJAKKAITA! :)

6. Ota kaikki mahdolliset lepohetket käyttöön.

7. Pure hammasta ja ajattele että suomalaisissa väitetään olevan sisua.. phah! Mitä se sellainen on? Kun ei jaksa niin ei jaksa ja silti olet HYVÄ ÄITI!

8. Hyvä äiti on se joka rakastaa ja antaa anteeksi.. myös itselleen <3

Voimia tuhannesti!!! <3

Yhteistyössä