Matkalle rv:lla 10

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja häämatkailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

häämatkailija

Vieras
Onko muilla odottajilla kokemuksia ulkomaanmatkailusta? Me olemme miehen kanssa lähdössä matkalle Italiaan ja raskausviikkoja minulla on lähtöpäivänä 10+4. Matkamme kestää 10 päivää ja menemme molempiin suuntiin suorilla lennoilla. Onko muita, jotka olette matkustaneet näihin aikoihin odotusta? Onko jotain erityistä, mitä pitäisi huomioida? Tietysti kyselen myös neuvolasta, mutta olisi kiva kuulla ihan käytännön kokemuksia. :)

no ei kuule ole mitään rajoituksia tuossa vaiheessa. keskenmenon riskihän on suurimmillaan ennen rv12 mutta sekään ei ole riippuvainen siitä matkustatko.
raskaus ei ole sairaus joka elämää rajoittaa.

Olin suunnilleen noilla viikoilla miehen kanssa Dubaissa. Mitään muita rajoituksia ei ole, mutta toki kannattaa vältellä listeriaa ja toksoplasmoosia. Gyne kertoi että esimerkiksi mansikoiden syömistä ulkomailla kannattaa raskausaikana välttää, koska ne ovat olleet maan kanssa kosketuksessa ja muissa maissa on maaperässä toksoplasmoosia aiheuttavia bakteereja (vai virusko se on, en nyt muista).

Itselläni sujui matka oikein hyvin, reissuun vaan.

Oltiin Rodoksella. Ei kai siinä muuta kuin että piti vähän miettiä syömisiä ja juomisia. Itseäni vähän haittasi myös se, etten pystynyt kävelemään niin paljon kuin normaalisti lomilla (molemmissa raskauksissa tullut outoa tunnetta alavatsaan, jos on pitkään kävellyt). Normaalisti kai tuossa vaiheessa ei sellaistakaan vielä ole. Hyvää lomaa vaan!

Kiitos kovasti kommenteistanne Greippi, eräs äiti 79 ja vieras. :) Noi ravinto- ja jaksamisasiat taitaa tosiaan olla niitä tärkeimpiä huomioitavia. Ja mozzarellaa ei taida enää muutenkaan uskaltaa Italiassa syödä, vaikka ei olisi raskaanakaan... ;) Oletteko lentojen suhteen varautuneet jotenkin erityisesti, olisiko lentosukat hyvä hankinta?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos kovasti kommenteistanne Greippi, eräs äiti 79 ja vieras. :) Noi ravinto- ja jaksamisasiat taitaa tosiaan olla niitä tärkeimpiä huomioitavia. Ja mozzarellaa ei taida enää muutenkaan uskaltaa Italiassa syödä, vaikka ei olisi raskaanakaan... ;) Oletteko lentojen suhteen varautuneet jotenkin erityisesti, olisiko lentosukat hyvä hankinta?

En ole, tuo on kuitenkin aika lyhyt lento. Noilla viikoilla raskautta ei juurikaan edes huomaa, ellei ole huonovointinen ja kovin väsynyt.
Mutta levolle kannattaa varata aikaa ja mahdollisuus. Itse muistelen, että luin jostain ihon palavan herkemmin raskausaikana, joten muista aurinkorasva!

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
No itse henkilökohtaisesti en lähtis ennen rv 12 lentäen mihinkään, keskenmenon vaara.

Ja sillä kotona pysymiselläkö ajattelit sen välttää? Mikä järki tässä nyt mahtaa olla?

Juu, alle rv12 keskenmenot on sellaisia että niihin ei voi vaikuttaamitenkään itse, suuntaan tai toiseen koska ne johtuu liki poikkeuksetta siitä että sikiöllä on kehitys lähtenyt niin pahasti väärille uomille ettei jatko ole mahdollista tai ei ole sikiötä ollut alunperinkään eli on tuulimunaraskaus.

Mä olen reissannut kaikissa raskauden vaiheissa. Mukana neuvolakortti, lentosukat, runsaasti juomista ja tervettä järkeä.

Olisi, ne on hyvät vaikkei ole raskaanakaan. Muista juoda paljon lennolla, appelsiinimehu on hyvä vaihtoehto sen sisältämän kaliumin takia, ilmanpaineen vähetessä sydämen kaliumin tarve kasvaa. Ja toki ihan vettä kanssa. Varaudu että saatat palella hiukan normaalia enemmän ja koneissa kun on muutenkin viileä, joku huivi voi olla hyvä mukana. Hauskaa reissua.

mä oon menny vaan vedenpäällä raskaana ollessa en oo lentänyt. ulkomailla saa olla ilman raskauttakin aika tarkka mitä syö nyt viä tarkempi kun oot raskaana. muistat ettet syö mitään mikä ei ole täysin kypsää ja kannattaa salaattejakin varoo sekä jätskiä. itte hotellihuoneessa kannattaa tehdä ruokaa jos se on mahdollista,sillon näät varmasti että kasvikset on keitettyjä,salaatti huuhdottua ja liha kypsää.
kannattaa myös ennen reissua käydä ultrassa jotta tiedät raskauden olevan oikeessa paikassa. näin meidän neuvolatäti sanoi jollekin matkaan lähtijälle. hyvää matkaa vain =) toivotaan ettei sulle iske huono olo. ja hei,vedenkin kans saa olla varovainen,en tiä miten italiassa on mutta jossain maissa ei suositella vesijohtivettä juoda.

Kiitos Weatherwax hyvistä vinkeistä, etenkään tuo appelsiinimehu ei olisi itselläni tullut mieleen! :)
Mielestäni noi keskenmenon vaara -kommentit voi sivuuttaa ihan täysin. Eipä matkustamisen, tai muunkaan normaalielämän, välttelyllä alkuraskauden keskenmenoa voi välttää, jos sellainen on tullakseen.
Kuulen mielelläni lisää kokemuksia. :)

Mekin ollaan lähdössä ulkomaille kun olen rv 11+, joten minäkin kiitän vastauksista, ne tulivat minullekin tarpeeseen! :)
Hieman jännittää etenkin ruokailun puolesta, mutta eiköhän maalaisjärjellä pärjää! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Malla:
Mekin ollaan lähdössä ulkomaille kun olen rv 11+, joten minäkin kiitän vastauksista, ne tulivat minullekin tarpeeseen! :)
Hieman jännittää etenkin ruokailun puolesta, mutta eiköhän maalaisjärjellä pärjää! :)

Kyllä siellä perilläkin on raskaana olevia naisia. Toki ne on tottuneet siihen bakteerikantaan mutta kuitenkin...

Kiitos myös sinulle nättitähti. :) Ultraan on tarkoitus mennä ennen lähtöä ja salaatit, vesijohtovedet (ja jääpalat!) ja jäätelöt täytynee jättää väliin. Vähän kyllä harmittaa, kun italialainen jäätelö on niin ihanaa... Ehkä jotain pakattuja jätskejä voi syödä?
Oletteko muuten syöneet jotain maitohappobakteeri-tabletteja matkojen aikana? Mulla on muutenkin tosi herkkä vatsa, joten olen niitä yleensä syönyt maisemaa vaihtaessa. Sopii varmaan ihan hyvin odottajallekin?

Alkuperäinen kirjoittaja eräs äiti 79:

Kyllä siellä perilläkin on raskaana olevia naisia. Toki ne on tottuneet siihen bakteerikantaan mutta kuitenkin...

Kiitos! :)
On toki varmasti, mutta ainahan se oma elimistö totuttelee uusiin juttuihin..
Minä en ole itse koskaan ollut herkkävatsainen ja säästynyt reissuilla niiltä, joten toivotaan että hyvin menee nytkin ;)

Alkuperäinen kirjoittaja nättitähti:
mä oon menny vaan vedenpäällä raskaana ollessa en oo lentänyt. ulkomailla saa olla ilman raskauttakin aika tarkka mitä syö nyt viä tarkempi kun oot raskaana. muistat ettet syö mitään mikä ei ole täysin kypsää ja kannattaa salaattejakin varoo sekä jätskiä. itte hotellihuoneessa kannattaa tehdä ruokaa jos se on mahdollista,sillon näät varmasti että kasvikset on keitettyjä,salaatti huuhdottua ja liha kypsää.
kannattaa myös ennen reissua käydä ultrassa jotta tiedät raskauden olevan oikeessa paikassa. näin meidän neuvolatäti sanoi jollekin matkaan lähtijälle. hyvää matkaa vain =) toivotaan ettei sulle iske huono olo. ja hei,vedenkin kans saa olla varovainen,en tiä miten italiassa on mutta jossain maissa ei suositella vesijohtivettä juoda.

Voi luoja, ei nyt hysteerinen kannata olla syömisten kanssa kuitenkaan...

Alkuperäinen kirjoittaja eräs äiti 79:

Kiitos! :)
On toki varmasti, mutta ainahan se oma elimistö totuttelee uusiin juttuihin..
Minä en ole itse koskaan ollut herkkävatsainen ja säästynyt reissuilla niiltä, joten toivotaan että hyvin menee nytkin ;)

Ainoat mitä välttelin itse raskauksien aikana oli jääpalat, kylmät majoneesipohjaiset kastikkeet ja jäätelökärryistä ostettu jäätelö, kioskeista yms missä on kyllä kylmälaitteet kohdalla, söin huoletta jäätelöä. Nuo on ihan samoja mitä välttelen ei raskaanakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Weatherwax:
Alkuperäinen kirjoittaja nättitähti:

Voi luoja, ei nyt hysteerinen kannata olla syömisten kanssa kuitenkaan...

Juu ei kannata.

Mie en itse asiassa mielellään ole veden päällä raskaana ollessa, koska laivoilla ei yleensä ole lääkäreitä paikalla, eivätkä yleensä kovin mielellään kuulutakaan, jos sattuis tarviimaan. Laivassa ollaan kuitenkin pitkä aika verrattuna lentokoneeseen ja saa olla aika paha tilanne, ennen kuin joku helikopteri sieltä hakee...

Kiitos myös sinulle nättitähti. :) Ultraan on tarkoitus mennä ennen lähtöä ja salaatit, vesijohtovedet (ja jääpalat!) ja jäätelöt täytynee jättää väliin. Vähän kyllä harmittaa, kun italialainen jäätelö on niin ihanaa... Ehkä jotain pakattuja jätskejä voi syödä?
Oletteko muuten syöneet jotain maitohappobakteeri-tabletteja matkojen aikana? Mulla on muutenkin tosi herkkä vatsa, joten olen niitä yleensä syönyt maisemaa vaihtaessa. Sopii varmaan ihan hyvin odottajallekin?

Ei kai niitä jäätelöitä tarvitse välttää, ainakaan sorbetteja.
Jos menee Italiaan, on melkein kansalaisvelvollisuus syödä jäätelöä ; )

Greippi: Ehdottomasti samaa mieltä kyllä tuosta kansalaisvelvollisuudesta. :) Mutta kun niissä sorbeteissa on sitä raakaa kananmunaa... Näin meille yksi jäätelötehtailija (sellaisen kioskin omistaja, jossa jäätelö valmistettiin lasiseinän takana ja myytiin toisella puolella seinää) toissa kesänä kertoi.