Matkalle rv:lla 10

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja häämatkailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Weatherwax:
Alkuperäinen kirjoittaja nättitähti:
mä oon menny vaan vedenpäällä raskaana ollessa en oo lentänyt. ulkomailla saa olla ilman raskauttakin aika tarkka mitä syö nyt viä tarkempi kun oot raskaana. muistat ettet syö mitään mikä ei ole täysin kypsää ja kannattaa salaattejakin varoo sekä jätskiä. itte hotellihuoneessa kannattaa tehdä ruokaa jos se on mahdollista,sillon näät varmasti että kasvikset on keitettyjä,salaatti huuhdottua ja liha kypsää.
kannattaa myös ennen reissua käydä ultrassa jotta tiedät raskauden olevan oikeessa paikassa. näin meidän neuvolatäti sanoi jollekin matkaan lähtijälle. hyvää matkaa vain =) toivotaan ettei sulle iske huono olo. ja hei,vedenkin kans saa olla varovainen,en tiä miten italiassa on mutta jossain maissa ei suositella vesijohtivettä juoda.

Voi luoja, ei nyt hysteerinen kannata olla syömisten kanssa kuitenkaan...

jos haluaa pelata varman päälle. ulkomailla ei ole yhtähyvä hygieenia kun täälä. tosin riippuu ravintolankin tasosta. italia ei kuitenkaan niin likainen paikka ole kun kreikka. kun itse tekee voi olla varma.

Jotta nyt menisi mahdollisimman sekavaksi ja aiheen ohi, niin tarkennuksena siis, että äskeinen kommenttini liittyi noihin omiin hymiö-sekoiluihini, eikä ollut tarkoitettu nättitähdelle...

ap, raakaan kananmunaan ei liity kuin (häviävän pieni) salmonellavaara. Salmonella ei ole sikiölle vaaraksi, olon se kyllä tekee huonoksi. Mutta ei siis ole kuin listeria tai toksoplasmoosi.

kaikkien kolmen raskauteni aikana, matkakohteet olleet eksoottisempia kuin italia.
no ice, please - on yksi hyödyllinen lause. ja käsihygieniasta olen pitänyt tavallista tarkemman huolen. ruokailut olen hoitanut ihan normaaliin tapaan eli syönyt samaa turvalliseksi kokemaani ruokaa kuin, jos en olisi ollut raskaana.
yhden mahataudin olen sairastanut ulkomailla raskaana ollessani. yksi päivä siinä vierähti sängyn pohjalla juoden teetä ja syöden vaaleaa leipää. muuten kaikki ollut ok.
hauskaa matkaa! :)

Suomessahan noin tosiaan on, mutta esim. Tanskassa salmonellan saaminen kananmunista on melko yleistä. Italian tilannetta en tiedä, mutta jos joku tietää faktoja, niin kehiin vaan. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Weatherwax:
mä oon menny vaan vedenpäällä raskaana ollessa en oo lentänyt. ulkomailla saa olla ilman raskauttakin aika tarkka mitä syö nyt viä tarkempi kun oot raskaana. muistat ettet syö mitään mikä ei ole täysin kypsää ja kannattaa salaattejakin varoo sekä jätskiä. itte hotellihuoneessa kannattaa tehdä ruokaa jos se on mahdollista,sillon näät varmasti että kasvikset on keitettyjä,salaatti huuhdottua ja liha kypsää.
kannattaa myös ennen reissua käydä ultrassa jotta tiedät raskauden olevan oikeessa paikassa. näin meidän neuvolatäti sanoi jollekin matkaan lähtijälle. hyvää matkaa vain =) toivotaan ettei sulle iske huono olo. ja hei,vedenkin kans saa olla varovainen,en tiä miten italiassa on mutta jossain maissa ei suositella vesijohtivettä juoda.

Voi luoja, ei nyt hysteerinen kannata olla syömisten kanssa kuitenkaan...

jos haluaa pelata varman päälle. ulkomailla ei ole yhtähyvä hygieenia kun täälä. tosin riippuu ravintolankin tasosta. italia ei kuitenkaan niin likainen paikka ole kun kreikka. kun itse tekee voi olla varma.

Suomalaiset myös kuvittelevat melkoisesti liikoja meikäläisestä hygieniatasosta joka ei ole itse asiassa kuin länsimaisen tason keskivertoa. Suomalainen esimerkiksi pitää jääkaappinsa aivan liian lämpimällä, keski-euroopassa ymmärretään kylmäsäilytyksen päälle huomattavasti paremmin kuin meikäläisittäin. Ja ihan yhtä huonolla tuurilla suomesta saat ravintolassa huonosti pestyä salaattia kuin muuallakin. Suomessa itseasiassa todennäköisemmin koska esimerkiksi kaali jota meillä syödään kypsentämättömänä, kypsennetään monessa muussa maassa aina, joko raakakypsytyksellä tai kuumentamalla.

Kiitos syystyttönen kommenteistasi! :) Käsihygienia on tosiaan tärkeä juttu. Tosi kiva kyllä kuulla näitä omakohtaisia kokemuksia, kovasti kiitoksia vielä kerran kaikille vastanneille! Lisääkin saa toki laittaa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos syystyttönen kommenteistasi! :) Käsihygienia on tosiaan tärkeä juttu. Tosi kiva kyllä kuulla näitä omakohtaisia kokemuksia, kovasti kiitoksia vielä kerran kaikille vastanneille! Lisääkin saa toki laittaa. :)

Mä olen sen verran hygienia hysteerinen että kuljetan aina reissussa mukana hajusteettomia vauvan puhdistuspyyhkeitä. Ne on näppäriä jos tarttee putsata käsiä tai naamaa (tai superällöä ravintolan vessanpyttyä ) ja auttavat hädässä kun toteatkin että tarjolla ei ole vessapaperia eikä edes sitä bideetä :)