Tulimme juuri häämatkalta; Olimme Aasiassa ja pöpöiltä vältyttiin täysin, kun syötiin kypsiä ruokia, ei salaatteja, ei jääpaloja (paitsi jos ne oli tehty pullovedestä), ei hirveästi maitotuotteita (eri bakteerikanta), syötiin paljon hedelmiä, juotiin runsaasti nesteitä (pulloissa!) sekä huolehdittiin erityisesti käsihygieniasta! Eli käsveskassa oli koko ajan pullo antidesi geeliä, jolla pesimme muutamia kertoja päivässä kädet. Myöskään sitä palasta pizzasta, johon olimme käsin koskettaneet, emme syöneet. Emmekä syöneet sipsejä tms. jota olisi pitänyt käsin napostella. Siis lyhyesti: kypsä ruoka, kuorimattomat hedelmät/vihannekset, pullojuomat + runsas käsihygienia apteekin tuotteilla.
Normaalisti en ikinä olisi tällaisia sääntöjä noudattanut, mutta pelko siitä, ettei raskauden aikana voi lääkitä itseä samalla lailla kuin normaalisti, pakotti toimimaan näin. Ja hyvä olikin - kaikki meni perfect.
Sit vielä allergiasta: yleensä laktoosivaivaiset voivat käyttää maitotuotteita rauhassa muualla maailmassa. Siellä maitoa ei käsitellä samalla lailla kuin suomessa, eikä lehmiä ruokita AIV-rehuilla, mikä on selitys sille, ettei etelässä tunneta maitoallergiaa. Eli kaikki tuntemani maitoallergikot ovat voineet syödä jäätelöä etelässä

Toki kannattee varovasti testata
Niin, ja on olemassa ainakin yksi vatsatautilääke, joka sopii raskaana oleville. Voin tarkistaa illalla kotoa, että mikä se oli. Ostin sen etukäteen mukaan, mutten tarvinut.
Oikein lämmintä ja ihanaa reissua!
t.Hobitti & Toukka 18+6