matkustus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pompula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pompula

Vieras
Oon rv17+5 ja olisin lähdössä matkalle ens viikolla. Mietin vaan onko turvallista matkustaa esim. Egyptiin ku matkaesitteessä varoitetaan vatsataudeista ym. Mulla on tosi herkkä vatsa ja menee helposti sekaisin. Saako syödä mitään vatsalääkkeitä? Esim jotain maitohappobakteeria? Se kuulemma auttais ettei tulis vatsatautia ulkomailla... Ja mitä siellä sit uskaltais syödä? Mitä pitää välttää? Onko kellään kokemusta. Kiitos etukäteen. :)
 
Maitohappobakteereita saa syödä, ovat hyödyksi tulevalle vauvallekin (tosin raskauden tuossa vaiheessa ei taida vielä varsinaista hyötyä olla, mutta ei haittaakaan).

Sen sijaan jos tauti iskee, niin käsittääkseni mitään ripulilääkkeitä tms. ei saa syödä. Varmista toki vielä tämä asia.

Maitohappobakteerithan sinänsä ei ole edes lääkkeitä, samaa kamaahan löytyy esim. jugurteista (rela, gefilus, a-jugurtti).
 
maitohappobakteereja ajattelin lähinnä siks ku en voi kuitenkaan syödä mitään maitotuotteita ulkomailla laktoosiongelman takia... täytyy tosiaan varmistaa neuvolasta ripulilääkitys ym. Kiitos vastauksestasi. :)
 
Tulimme juuri häämatkalta; Olimme Aasiassa ja pöpöiltä vältyttiin täysin, kun syötiin kypsiä ruokia, ei salaatteja, ei jääpaloja (paitsi jos ne oli tehty pullovedestä), ei hirveästi maitotuotteita (eri bakteerikanta), syötiin paljon hedelmiä, juotiin runsaasti nesteitä (pulloissa!) sekä huolehdittiin erityisesti käsihygieniasta! Eli käsveskassa oli koko ajan pullo antidesi geeliä, jolla pesimme muutamia kertoja päivässä kädet. Myöskään sitä palasta pizzasta, johon olimme käsin koskettaneet, emme syöneet. Emmekä syöneet sipsejä tms. jota olisi pitänyt käsin napostella. Siis lyhyesti: kypsä ruoka, kuorimattomat hedelmät/vihannekset, pullojuomat + runsas käsihygienia apteekin tuotteilla.

Normaalisti en ikinä olisi tällaisia sääntöjä noudattanut, mutta pelko siitä, ettei raskauden aikana voi lääkitä itseä samalla lailla kuin normaalisti, pakotti toimimaan näin. Ja hyvä olikin - kaikki meni perfect.

Sit vielä allergiasta: yleensä laktoosivaivaiset voivat käyttää maitotuotteita rauhassa muualla maailmassa. Siellä maitoa ei käsitellä samalla lailla kuin suomessa, eikä lehmiä ruokita AIV-rehuilla, mikä on selitys sille, ettei etelässä tunneta maitoallergiaa. Eli kaikki tuntemani maitoallergikot ovat voineet syödä jäätelöä etelässä:) Toki kannattee varovasti testata:)

Niin, ja on olemassa ainakin yksi vatsatautilääke, joka sopii raskaana oleville. Voin tarkistaa illalla kotoa, että mikä se oli. Ostin sen etukäteen mukaan, mutten tarvinut.

Oikein lämmintä ja ihanaa reissua!

t.Hobitti & Toukka 18+6
 

Similar threads

Yhteistyössä