Alkuperäinen kirjoittaja pau:Mitä jos lapsi saa sisaruksia niin mitäs "sukua" lapset ovat keskenään. Ei kai sukupuoliton voi olla veli eikä siskokaan...
Kai hän on sisarus.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja pau:Mitä jos lapsi saa sisaruksia niin mitäs "sukua" lapset ovat keskenään. Ei kai sukupuoliton voi olla veli eikä siskokaan...
Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:Alkuperäinen kirjoittaja pau:Mitä jos lapsi saa sisaruksia niin mitäs "sukua" lapset ovat keskenään. Ei kai sukupuoliton voi olla veli eikä siskokaan...
Kai hän on sisarus.
Alkuperäinen kirjoittaja huoh:Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:Alkuperäinen kirjoittaja pau:Mitä jos lapsi saa sisaruksia niin mitäs "sukua" lapset ovat keskenään. Ei kai sukupuoliton voi olla veli eikä siskokaan...
Kai hän on sisarus.
Tiikeri (tuon perheen linjan mukaan)
Alkuperäinen kirjoittaja susi:He eivät puhu suoraan meistä eivätkä meille. He eivät tunne meitä.
Alkuperäinen kirjoittaja Susi:Minulla on ystävä nimeltä Otso ja toinen ystävä nimeltään Pähkinä.
Miksi Susi ja Kettu vat niin äärimmäisen omituisia - ne ovat kuitenkin lempinimiä jotka ovat olleet käytössä jo aikaa ennen Ruun syntymää?
Lisäksi olen lasten parissa työskennelleenä ja myöskin psykologiaa ja sosiaalipsykologiaa lukeneena sitä mieltä, että sukupuolten kehittyminen on vain tietyiltä osin perimässä. Erittäin merkittävä osa sukupuolten kehittymisessä - jos siis ei puhuta fyysisestä kehosta - on kulttuurin merkityksellä.
Lapsi, aivan kuten kuka tahansa ihminen, ihailee joitakuita ihmisiä ja samastuu joihinkin ryhmiin, ja omaksuu näiltä itselleen ajatuksia, käyttäytymismalleja jne. Jos lapsi samastuu tyttöjen tai naisten ryhmään, tämä haluaa luultavasti käyttäytyä kuten tytöt ja naiset.
Nämä mallit opitaan usein, no, vanhemmilta, mutta erittäin suurelta osin myös ystäviltä, vähän vanhemmilta lapsilta ja lemppari-media-ilmiöistä, vaikkapa lempikirjoista tai -televisiosarjoista. Näillä asioilla on valtavasti merkitystä.
Minä en usko että se, ettemme me ketun kanssa kutsu Ruuta pojaksi tai tytöksi, vaikuttaisi niin ettei Ruu lopulta samastuisi jompaan kumpaan ryhmään - ja on hyvin luultavaa että tämä huolitaan vain toiseen, tämä kun on juridisesti tiettyä sukupuolta ja tällä on tietyn sukupuolen sukuelimet.
Jos tämä pukeutuu "väärän sukupuolen väreihin", kaverit tulevat sanomaan ettei se ole hyvä juttu, ja Ruu haluaa pukeutua niihin väreihin jotka ovat sopivia. Ihmisellä on kuitenkin tarve sopeutua.
Ehkä joskus myöhemmin Ruu kyseenalaistaa näitä asioita enemmän, jos tämä on hänelle luonteenomaista.
Tärkeintä minulle olisi kuitenkin että Ruu oppisi hyväksymään moninaisuutta - sitä että maailmassa on monenlaisia ihmisiä, ei vain valkoisia, ei-vammaisia heteroseksuaalisia peniksellisenä syntyneitä miehiä ja vaginallisena syntyneitä naisia.
Ehkä Ruu jossain vaiheessa hahmottaa myös, miten useimmat sukupuoleen liitetyt normit ovat historiallisesti rakennettuja. Pinkki on ollut tyttöjen väri vasta hyvin lyhyen aikaa - aiemmin historiassa se on ollut selkeämmin poikien väri. Masai-heimojen miehet ovat erittäin koristeellisia ja hienostelevia. Ranskan aurinkokuninkaan hovin miesihanne oli melko poikkeava vaikkapa Suomen maaseudulla vallitsevasta miesihanteesta. Ihan sama juttu naisihanteiden, naisiin liitettyjen normien ja mielikuvien kanssa.
Tärkeää on ymmärtää, _tunnustaa_ ja hyväksyä moninaisuutta - ja hyväksyä normista poikkeavuudet myös itsessään. Kaikissa meissä kai sellaisia on.
- Susi
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:Alkuperäinen kirjoittaja sääli:Alkuperäinen kirjoittaja -:Alkuperäinen kirjoittaja sääli:Alkuperäinen kirjoittaja -:Mä olen hirvi ja mun mies on nauris. Me asutaan peitossa ja nauris ajaa joka päivä töihin sauvasekoittimella. Meillä asuu lisäksi harakka ja puukko, jotka ovat 5 -ja 4-vuotiaita.
Etkä sitten kuitenkaan osannut..
Tuota miestä ei olisi pitänyt mainita..
Niin, mitä en osannut? Meillä sanotaan näin ja teillä ilmeisesti toisella tapaa? En oikein tajua että miksi koet oikeudeksesi määrätä millä nimityksellä kutsun miestäni? Joskus sanon mies ja joskus nauris, ihan samalla tapaa kuin toiset sanovat joskus mies ja joskus isä.
No et sä ainkaan samoin tee kuten noi tossa haastattelussa,jos sitä yritit.
Siltä se ainkin näytti,mutta kämmäsit.
Kun ei tajuu niin ei tajuu.
Tais kirjottaja viitata siihen "nehän on vaan sanoja" juttuun, että aika perkeleen vaikeeks menee jos syväkastelee korvakoruja kolmansilla mansikoilla? Vai jootko paljonkaan jaloittaa? Yhtä sumeaa kotoisin varpaat.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Sex-gender-jaottelu tuskin on kenellekään vieras, mutta onko silti järkevää mennä äärimmäisyyksiin lapsen gender-kehitystä "tukiessaan"?
Alkuperäinen kirjoittaja Susi:Minulla on ystävä nimeltä Otso ja toinen ystävä nimeltään Pähkinä.
Miksi Susi ja Kettu vat niin äärimmäisen omituisia - ne ovat kuitenkin lempinimiä jotka ovat olleet käytössä jo aikaa ennen Ruun syntymää?
- Susi