Meidän taloyhtiössä on sellainen mammarinki, joka vahtii toistensa lapsia ja nyt mun oletetaan liittyvän siihen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työssäkäyvä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työssäkäyvä

Vieras
Heillä siis sellainen systeemi, että vuorotellen vahtivat toistensa lapsia, kiertävät vuorot. Ihan hieno juttu, kun ovat pääsääntöisesti kotiäitejä ja tuolla tavalla saavat omaa aikaa ja lapset saavat leikkiä keskenään.

Nyt minuakin pyydettiin mukaan tuohon, mutta en suostunut. Ilmeisesti tein väärin, koska kohtelu on silminnähden muuttunut sen jälkeen. Meillä on 1-vuotias poika, emmekä tarvitse apua hänen kanssaan. Mä käyn töissä ja tarvittaessa saan omaa aikaa aina, kun haluan, samoin mies. Emme siis tarvitse mitään hoitorinkiä.

Töiden takia en ehtisi arkena edes osallistua tuollaiseen ja viikonloppuja en todellakaan halua käyttää muiden lasten vahtimiseen, vaan lepäämiseen ja kaikkeen mukavaan. Ja ylipäänsä en ole kovin innostunut lapsenvahdin hommista.

Mietin vain, että teinkä mä nyt suuren etikettimokan, koska taloyhtiössämme on paljon lapsiperheitä ja kaikki äidit ovat lähteneet ilomielin tuohon mukaan.. MÄ olen ainoa ulkopuolelle jättäytynyt. Ei siis häiritse mua, koska en ole niin yhteisöllinen, mut mut...

Riippuu millaista porukkaa muut ovat. Nykyään on yhdenmukaisuuden tarve suuri ja voit joutua kiusaamisen kohteeksi, jos et sosialiseeraa jos kerran toiset sosialiseeraavat.

Ymmärrän että et tarvitse työssäkäyvänä 1veen kanssa apua, mutta toivottavasti pääset mukaan jos joskus teette vaikka toisen lapsen.

Toimit juuri oikein,noin minäkin olisin toiminut.Sulla on täysin erilainen elämäntapa kuin heillä eikä joutoaikaa päivät pitkät niin teet kuten itsellesi on paras.Ja kuka ylipäätään haluaa olla mammaringissä talon ämmien kanssa hyi.

[QUOTE="jeps";25899826]Riippuu millaista porukkaa muut ovat. Nykyään on yhdenmukaisuuden tarve suuri ja voit joutua kiusaamisen kohteeksi, jos et sosialiseeraa jos kerran toiset sosialiseeraavat.

Ymmärrän että et tarvitse työssäkäyvänä 1veen kanssa apua, mutta toivottavasti pääset mukaan jos joskus teette vaikka toisen lapsen.[/QUOTE]

Niin, sellaisia pieniä kiusaamiselementtejä on ehkä havaittavissa. Joku ehkä sanoisi, että kunhan kuvittelen, mut en mä nyt ihan vaan kuvittele, sen verran muuttui kohtelu ja suhtautuminen.

Yleensä en ole kiinnostunut jos joku ei minusta pidä, mut olishan se kiva jos naapureiden kanssa ei olis kireät välit. Mut en kyllä ymmärrä, miten tuollaisesta voisi edes "suuttua", koska ihmisillä nyt on omat elämät ja kiinnostuksen kohteet, me vain asutaan samassa talossa.

Ja jos me jostain syystä päättäisimme tehdä toisen lapsen (mitä tuskin kyllä tapahtuu:D), niin kyllä me miehen kanssa hänet kahdestaan hoitaisimme, kuten nytkin. Emme me tarvitse siihen mammapiirejä.

Naiset porukassa on petoja! Heillä on muka hieno yhteisöllinen meininki, mutta kuten olet jo nähnyt, perästä kuuluu...
Mä en tuollaiseen olisi suostunut. Meillä oli parhaimmillaan kuusi lapsen kaveria leikkimässä mutta mihinkään velvoite systeemiin en olisi lähtenyt mukaan.

Niin, sellaisia pieniä kiusaamiselementtejä on ehkä havaittavissa. Joku ehkä sanoisi, että kunhan kuvittelen, mut en mä nyt ihan vaan kuvittele, sen verran muuttui kohtelu ja suhtautuminen.

Yleensä en ole kiinnostunut jos joku ei minusta pidä, mut olishan se kiva jos naapureiden kanssa ei olis kireät välit. Mut en kyllä ymmärrä, miten tuollaisesta voisi edes "suuttua", koska ihmisillä nyt on omat elämät ja kiinnostuksen kohteet, me vain asutaan samassa talossa.

Ja jos me jostain syystä päättäisimme tehdä toisen lapsen (mitä tuskin kyllä tapahtuu:D), niin kyllä me miehen kanssa hänet kahdestaan hoitaisimme, kuten nytkin. Emme me tarvitse siihen mammapiirejä.

Normaali ihminen ymmärtäisi että sinulla on oikeus kieltäytyä tarjouksesta. Mutta kun valitettavasti ihmiset ovat nykyään mitä ovat.

Olen itse ollut yhden 1veen työssäkäyvä äiti ja jopa alle 1vuotiaan ja päivänselvää on, että tuossa tilanteessa ei halua eikä ole mitään tarvetta lasta viedä minnekään kun hänet pph:lta hakee. Työ on omaa aikaa ja oli ihanaa nähdä oma rakas lapsi työn jälkeen. Kerran viikossa jos kävi työkaverin kanssa harrastamassa tanssia tai nyrkkeilyä tai jotain, niin oma mies tottakai hoiti oman lapsensa tuon ajan. Ja kun lapsi on vasta 1v, niin ei tarvitse niitä sosiaalisia vertaissuhteita sen enempää mitä saa siellä hoidossa jo.

Mutta varsinkin jos olet koulutetumpi jne. niin toiset saattavat kokea että olet leuhka, en tiedä.
Täytyy toivoa että sinne muuttaa joku muukin joka ei tarvitse hoitorinkiä.

• Tykkää
Reactions: Littledeath
[QUOTE="vieras";25899886]Naiset porukassa on petoja! Heillä on muka hieno yhteisöllinen meininki, mutta kuten olet jo nähnyt, perästä kuuluu...
Mä en tuollaiseen olisi suostunut. Meillä oli parhaimmillaan kuusi lapsen kaveria leikkimässä mutta mihinkään velvoite systeemiin en olisi lähtenyt mukaan.[/QUOTE]

Peesi eka lauseelle. Petomeiningiksi voi mennä. Sen vaara on ilmassa.

No olisit sinä voinut ystävällisesti selittää miksi et osallistu leikkiin. Tottakai siinä on riittävästi lapselle seuraa kun päivät on hoidossa, jos kerran muut ovat kotiäitejä, mutta onko se selittäminen ylivoimaista.

En mäkään olisi lähtenyt, ihan samoista syistä kuin sinäkin. Mulle vapaa-aika tarkoittaa vapaa-aikaa eikä muiden lasten vahtimista.

Mutta, älä sinäkään puhu alentavasti tästä "mammapiiristä". Voi olla että käytöksen muuttuminen ei johdu kieltäytymisestä vaan tyylistä tehdä se..

• Tykkää
Reactions: zenn ja Anatolia
Ymmärrän hyvin, ettet halua liittyä. Kiusaamista ja kyttäämistä voi esiintyä varsinkin, kun muut kotona. Silloin ne piirit pienenee ja mielensä näköjään pahoittaa aika typeristäkin asioista eikä ymmärrä, että kaikki eivät halua elää kuten he elävät. Tsemppiä!

Selititkö asian muille? Minusta kuulostaa varsin luontevalta, että haluat viettää aikasi perheesi kanssa, kun kerran käyt töissä. EN minäkään haluaisi/jaksaisi mitään lapsenvahtihommmia viikonloppuisin.

Eihän työssäkäyvä yhden pienen lapsen äiti tarvitse tuollaista oikeasti! Ja koska et tarvitse, ei sinun tarvitse vastata toiste toiveeseen vain velvollisuudesta.

Kehoittaisin sinua vielä selittämään asian muille.

[QUOTE="vieras";25899913]No olisit sinä voinut ystävällisesti selittää miksi et osallistu leikkiin. Tottakai siinä on riittävästi lapselle seuraa kun päivät on hoidossa, jos kerran muut ovat kotiäitejä, mutta onko se selittäminen ylivoimaista.[/QUOTE]

Miksi ihmeessä vieraille ihmisille pitää selittää asioitaan? Kyllä kohtelias kieltäytyminen pitää riittää. Eläköön omaa elämäänsä kuten Ap haluaa elää omaansa.

[QUOTE="jeps";25899928]

Kehoittaisin sinua vielä selittämään asian muille.[/QUOTE]

Miksi ihmeessä? Varsinkin kun tuollaisissa tilanteissa tuppaa käymään niin, että selittely vain pahentaa tilannetta.

Ei vieraille ihmisille ole tilivelvollinen valinnoistaan.

[QUOTE="sasa";25899935]Miksi ihmeessä vieraille ihmisille pitää selittää asioitaan? Kyllä kohtelias kieltäytyminen pitää riittää. Eläköön omaa elämäänsä kuten Ap haluaa elää omaansa.[/QUOTE]

No siksi justiinsa, että pitää yllä niitä sosiaalisia suhteita!

Kyllä mäkin luokkaantuisin, jos kysyisin nyt vaikka esim. kaveria leffaan ja se vastaisi että "en tule". Mutta jos se sanoisi, että "en tule, koska olen silloin töissä", en loukkaantuisi vaan ymmärätisin hyvin.

• Tykkää
Reactions: zenn
Tuollainen rinki on hieno asia, jos se toimii vastavuoroisuusperiaatteella ja ilman mitään aikatauluja. Sillä tyylillä, että kun mulla on menoa tänään niin voin viedä lapset naapuriin siksi aikaa/ulos ja naapuri vahtii, ja joku kaunis päivä mä sitten vuorostani katson naapurin lasten perään tai lenkitän vaikka naapurin koirat. Samanlainen meininki meillä on tiettyjen kavereiden kanssa ollut jo vuosikausia; apua puolin ja toisin.

Mihinkään ylös kirjattuihin valmiiksi päätettyihin vuoroihin en suostuisi. Sitoisi liikaa...kyllä mulla kotiäitinäkin ollessa oli kuitenkin kaikenlaista menoa.

En mäkään olisi lähtenyt, ihan samoista syistä kuin sinäkin. Mulle vapaa-aika tarkoittaa vapaa-aikaa eikä muiden lasten vahtimista.

Mutta, älä sinäkään puhu alentavasti tästä "mammapiiristä". Voi olla että käytöksen muuttuminen ei johdu kieltäytymisestä vaan tyylistä tehdä se..

No anteeksi, jos kuulosti siltä, että olen heistä alentuvasti puhunut, en tosiaan tarkoituksella. Itse he itseään nimittävät mammaringiksi;)

Mutta enhän mä edes kertonut, miten kieltäydyin, joten et voi tietää, että käytöksen muuttuminen johtuisi tyylistä! Kieltäydyin kohteliaasti, sanoin, että ei ole nyt tarvetta hoitoavulle. Sen kummempia en selitellyt ja miksi olisi pitänytkään.

En mä olis mukaan lähtenyt vaikka olisin ollut kotona. Ite mä muksuni hoidan ja en todella jaksas muiden kersoja ruveta kaitsemaan. Mut oon kyl muutenki sellanen joka ei jaksa noita mammarinkejä, oon enemmän sellanen oman tien kulkija.

No siksi justiinsa, että pitää yllä niitä sosiaalisia suhteita!

Kyllä mäkin luokkaantuisin, jos kysyisin nyt vaikka esim. kaveria leffaan ja se vastaisi että "en tule". Mutta jos se sanoisi, että "en tule, koska olen silloin töissä", en loukkaantuisi vaan ymmärätisin hyvin.

Miksi pitäisi ylipäätään ylläpitää väkisin sosiaalisia suhteita sen pohjalta, että asuu samassa taloyhtiössä? Tai pihassa? Kaverit ovat eri asia, kuin vieraat mammat joiden kanssa ainoa yhdistävä tekijä on lapsi ja asuintalo.

Varsinkin, kun AP:lla on selkeästi ihan omat sosiaaliset ympyränsä ja mielenkiinnon kohteensa.

Toivottavasti sinulle ei tule eteen tilannetta jolloin tuo rinki olisi kätevä esim. lapsen aloittaessa koulutiensä...
Tuskinpa sitten mukaan pääset, tosiaalta voitte jo asua muuallakin tuolloin. Välit sait varmaan katkaistua tuolla käytöksellä, ei sillä että pakko on liittyä, mut tuskin ne sua enää hyvällä katsoo.

[QUOTE="jeps";25899928]Selititkö asian muille? Minusta kuulostaa varsin luontevalta, että haluat viettää aikasi perheesi kanssa, kun kerran käyt töissä. EN minäkään haluaisi/jaksaisi mitään lapsenvahtihommmia viikonloppuisin.

Eihän työssäkäyvä yhden pienen lapsen äiti tarvitse tuollaista oikeasti! Ja koska et tarvitse, ei sinun tarvitse vastata toiste toiveeseen vain velvollisuudesta.

Kehoittaisin sinua vielä selittämään asian muille.[/QUOTE]

Miksi ihmeessä pitäisi selittää? Ei vieraille tarvitse selitellä. Mitäs sitten pitäisi selittää, jos ei ole mitään "oikeaa" syytä, ei vain halua/kiinnosta lähteä mukaan tuollaiseen?

Ja olisihan se vähän outoa lähteä jälkeenpäin kertomaan omia perustelujaan. Kyllä fiksun, normaalin ihmisen pitäisi tyytyä pelkkään kieltäytymiseenkin. Kun on kyse kuitenkin vain vieraasta naapurista.

No anteeksi, jos kuulosti siltä, että olen heistä alentuvasti puhunut, en tosiaan tarkoituksella. Itse he itseään nimittävät mammaringiksi;)

Mutta enhän mä edes kertonut, miten kieltäydyin, joten et voi tietää, että käytöksen muuttuminen johtuisi tyylistä! Kieltäydyin kohteliaasti, sanoin, että ei ole nyt tarvetta hoitoavulle. Sen kummempia en selitellyt ja miksi olisi pitänytkään.

Ok, hyvä niin. Ihan vaan rivien välistä aistin pienen alistavan sävyn tätä rinkiä kohtaan. Mutta toki voin olla väärässäkin.

Ehkä he sitten ovat kettuuntuneita kotimammoja joilla on kamala tarve sitoa muutkin siihen siskomakkarakeiton hajuiseen arkeen, ja he loukkaantuivat sinulle siitä koska eivät ymmärrä että kaikki eivät halua samaa.

Yhteistyössä