Meijän tytön koulussa ei sitten vietetä enää joulujuhlaa!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miimiäinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
M

Miimiäinen

Vieras
Ohjelmallista joulujuhlaa ei enää vietetä :/ En ymmärrä mikä järki siinäkin on...
Kyllä musta oli aina ihana lopetus syyslukukaudelle, kun oli kunnon juhla ja sitten joulun viettoon. Vaikka ei mitään uskonnollista porukkaa ollakaan koskaan oltu, silti se musta kuuluu perinteisiin.

resurssikysymys. ei ole opeilla aikaa ohjata näytelmiä tms. eikä toisaalta vanhemmilla ole aikaa istua iltaa koululla, eikä itselläni kyllä halujakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
resurssikysymys. ei ole opeilla aikaa ohjata näytelmiä tms. eikä toisaalta vanhemmilla ole aikaa istua iltaa koululla, eikä itselläni kyllä halujakaan.

ei se nyt noin voi mennä. Kyllähän sitä voi aina ottaa vaikka liikuntatunnista puolet jne. ennen joulua. Niin tehtiin 80-luvullakin esim. liikuntatunnit ja kuvistunnit käytettiin näytelmien harjoitteluun kuukausi ennen joulua.

onko kyseisessä koulussa eri uskontojen edustusta? monissa koulussa on perinteinen joulujuhla lopettu, koska siihen ei voi kaikki tulla uskonnollisista syistä johtuen, mutta aika usein on jonkinlainen muu juhla sitten vietetty ennen lomalle lähtöä

No huh! Toivottavasti ei ole ainakaan tästä kyse. Kauheaa jos kouluissakaan ei kohta ole aikaa millekään "ylimääräiselle" joka on lapsista hauskaa ja vielä kamalampaa jos ei edes vanhemmilla ole aikaa lapsilleen.

Alkuperäinen kirjoittaja jonksu:
onko kyseisessä koulussa eri uskontojen edustusta? monissa koulussa on perinteinen joulujuhla lopettu, koska siihen ei voi kaikki tulla uskonnollisista syistä johtuen, mutta aika usein on jonkinlainen muu juhla sitten vietetty ennen lomalle lähtöä

tämä nyt on se kaikkein tyhmin syy. Tokihan esim. kiinalaiset lopettaisivat omat perinteensä koulussa kun suomalainen siellä olisi opiskelemassa.

Aika usein jos uskonnollisia syitä muokata juhlia, niin vietetään "tonttujuhlaa" tms. Ainakin meidän kahdessä lähikoulussa. Eli jeesus-kuvaelmaa ei, eikä sellaista muutakaan uskonnollista hapatusta, mutta lauletaan tonttulauluja jne. Olkoon sitten pakanallista tms. Ja erikseen on muuten joulukirkko niille oppilaille jotka sinne menee.

Mun mielestä on törkeää, että suomalaiset perinteet lakkautetaan mamujen takia! :kieh: Kyllä se on niin, että maassa maan tavalla ja eihän sitä juhlaa tarvitse uskonnon merkeissä järjestää, joten kaikki voivat osallistua siihen.

En mä ainakaan 80-luvulla koulussa ollessani iltoja koululla ollut joulujuhlia harjoittelemassa. Kyllä siihen käytettiin ihan koulun oppitunteja soveltaen. Liikunta-, musiikki- ja kuvistunteja jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Mun mielestä on törkeää, että suomalaiset perinteet lakkautetaan mamujen takia! :kieh: Kyllä se on niin, että maassa maan tavalla ja eihän sitä juhlaa tarvitse uskonnon merkeissä järjestää, joten kaikki voivat osallistua siihen.

No onko teillä nyt sit joku suomalainen perinne lakkautettu mamujen takia? Vai mikä hiertää?

Oli meillä joulujuhlia niinkin, että vanhempia ei ollut kutsuttu. Siis päiväsaikaan ennen todistusten jakoa. Jos kerran vanhemmille on ylivoimaista tulla paikalle, eikö edes noin voisi tehdä? Eikä sinne niin paljon ohjelmaa vaadita, ettei sitä jossakin välissä ehtisi.. Meilläkin musan tunnilla vaan harjoiteltiin kuoroesitystä (ei vienyt ylimääräistä aikaa) jne.

Koulussa on muslimeita melko paljon. Tosi tai juoru, varma en ole, mutta niiden uskonnon takia joulujuhlasta luovuttiin...
Suomalaisen kulttuurin päivänä, koululaiset pitivät pieniä esityksiä vanhemmille. Tämä ikäänkuin korvasi ohjelmallisen joulujuhlan :/ Eipä kyllä siinäkään juhlassa kovinkaan montaa muslimilasta ollut mukana...

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:

No onko teillä nytt sit joku suomalainen perinne lakkautettu mamujen takia? Vai mikä hiertää?

Ei täällä ole, missä itse asun, mutta siellä etelämässähän niitä lakkautetaan jatkuvasti! Monessa koulussa ei lauleta keväällä suvivirttä, sillä se loukkaa mamuja. Kuinkahan montaa suomalaista loukkaa sen pois jättäminen? Tai joulujuhlat perutaan mamujen takia. Ei yksikään toinen maa toimi samoin mamujen takia! |O

Ja EI, minulla ei ole mitään itse mamuja vastaan, hiertää vain tuo suomalaisen kulttuurin kuoleminen. :kieh:

Ne on ne muslimit taas syy kun suomessa ei saa viettää kristinuskon mukaisia perinteitä. Mielläkin koulussa meni lihapiirakat boikottiin kun muslimit ei voi syödä niitä...
Joulu on jo liikaa sanon mä :(
Tuollainen lietsoo kyllä muukalaisvihaa! *on todella vihainen kuulleessaa^*

MENIS TAKAS sinne pippurimaahan jos siellä on niin paljon parempi kulttuuri kuin suomessa @%¤ !

No onko teillä nytt sit joku suomalainen perinne lakkautettu mamujen takia? Vai mikä hiertää?

Ei täällä ole, missä itse asun, mutta siellä etelämässähän niitä lakkautetaan jatkuvasti! Monessa koulussa ei lauleta keväällä suvivirttä, sillä se loukkaa mamuja. Kuinkahan montaa suomalaista loukkaa sen pois jättäminen? Tai joulujuhlat perutaan mamujen takia. Ei yksikään toinen maa toimi samoin mamujen takia! |O

Ja EI, minulla ei ole mitään itse mamuja vastaan, hiertää vain tuo suomalaisen kulttuurin kuoleminen. :kieh:

samaa mieltä olen!

tässäpä on yksi pointti että monessa koulussa ei anneta jäädä pois siitä joulujuhlasta.
Juu kyllä ainakin ala-asteella..juuri äsken mese kesksutelun käyneenä ja muutaman muun samankaltaisen kommentin kuulleena niin kaveri sanoi että se joulujuhla on pakko..että opettaja on sanonut että sinne on pakko mennä(ja ihan suomalaisista kavereista kyse).
Että eikös sitä sitten voisi ratkaista niin että todistukset jaetaan eri päivänä ja joulu juhla erikseen että sinne tulee ne ketkä tulee ja ketkä ei tuu niin ei tuu.
Helppo ratkaisu mun mielestä että sillon joulujuhlassa voi olla ne kuvaelmat ym laulut kun itse voi valita tulemisensa.
Silloin molemmat saa mitä tahtoo..

(ja aina muuten juhlien peruminen ei lähde edes niistä mamu vanhemmista..vaan joskus ihan opettajista tms...esim versus se betoni possu kohu..niitä ei saanut laittaa kun muslimit eivät halunneet että se loukkas niitä vaikka oikeasti kyse oli siitä kun joku suomalainen valtuutettu oli esittänyt asian että se loukkaisi muka eli edelleen tohon ylläolevaan ratkasuun..vapaaehtoinen osallistuminen juhlaan).

Alkuperäinen kirjoittaja ne muslimit:
Ne on ne muslimit taas syy kun suomessa ei saa viettää kristinuskon mukaisia perinteitä. Mielläkin koulussa meni lihapiirakat boikottiin kun muslimit ei voi syödä niitä...
Joulu on jo liikaa sanon mä :(
Tuollainen lietsoo kyllä muukalaisvihaa! *on todella vihainen kuulleessaa^*

MENIS TAKAS sinne pippurimaahan jos siellä on niin paljon parempi kulttuuri kuin suomessa @%¤ !

Mutta se ei ole ne mamut jotka tätä vaatii, vaan ihan nämä suomalaiset kukkahattutätihyysääjät mukasuvaitsevaiset kaikkitietävät kulttuuriedustajat!!!!!!! Eikä ne tajua sitä, että tämä vaan pahentaa mamujen (maahanmuuttajien ) asemaa suomessa!

No just. Mä en oo itse uskonnollinen, mutta jouluhan onkin alunperin pakanallinen juhla. Sitä siis vietämme omalla tavallamme ja mua ei oo koskaan haitannu uskonnollisetkaan elementit koulujen joulujuhlissa. Onpa todella törkeää, jos mamujen takia suomalaiset joutuvat luopumaan omista perinteistään |O Tämä on MEIDÄN maa ja jos ei heille meidän tavat sovi niin silloin voivat painua takas sinne mistä ovat tulletkin. On se kumma, et niitä kumarrellaan ja niitten mielen mukaan pitää kaikki olla.
Jälleen kerran olen erittäin tyytyväinen, et meidän kunnassa ei ole mamuja tai sellaisia muslimeja, jotka kuvittelevat olevansa jotenkin suomalaisia tärkeämpiä. He eivät vaan osallistu niihin juhliin, jotka kokevat olevan uskontonsa vastaisia tai muuten oman elämänkatsomuksen kannalta vääriä.
Maassa maan tavalla!!!!

muoks. eli aapeen viestissä ilmeisesti nyt sit kukkahattutädit vaati tota juhlan poistoo eikä ite mamut?
Naapurikaupungissa se on taas niin päin, et mamut vaatii kovaan ääneen kaikkea ja se niille sit annetaan. ja jos ne ei jotain saa niin jo alkavat molottaa suvaitsemattomuudesta ja rasismista....

Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:

tässäpä on yksi pointti että monessa koulussa ei anneta jäädä pois siitä joulujuhlasta.
Juu kyllä ainakin ala-asteella..juuri äsken mese kesksutelun käyneenä ja muutaman muun samankaltaisen kommentin kuulleena niin kaveri sanoi että se joulujuhla on pakko..että opettaja on sanonut että sinne on pakko mennä(ja ihan suomalaisista kavereista kyse).
Että eikös sitä sitten voisi ratkaista niin että todistukset jaetaan eri päivänä ja joulu juhla erikseen että sinne tulee ne ketkä tulee ja ketkä ei tuu niin ei tuu.
Helppo ratkaisu mun mielestä että sillon joulujuhlassa voi olla ne kuvaelmat ym laulut kun itse voi valita tulemisensa.
Silloin molemmat saa mitä tahtoo..

Joulujuhla on aina ollut pakollinen, koska se lasketaan yhdeksi koulupäiväksi ja vuodessa niiden päivien määrä on vakio. Sitä en ymmärrä, kuinka muka joulujuhla tai suvivirsi voi loukata eri uskoa tunnustavia? Voihan sen virren jättää laulamatta, jos itse ei kannata ajatusta. Mutta ei se estä mukana oloa.

Itse olen ollut mukana ulkomailla esim. islamin uskoisten perinteitä seuraamassa eikä minua ne loukanneet, vaikken itse niihin samoihin asioihin uskokaan. Silti pystyin kunnioittamaan niitä ja käyttäytymään maassa maan tavalla.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä