Melkeen itkettää kun käy ruokakaupassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huhheijakkaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huhheijakkaa

Vieras
Ruoka on älyttömän kallista.

Esim maitopurkki maksaa noin 1,5 euroa /litra. (juomme luomua)

Pari kertaa viikossa käyn ja joka kerta menee noin 50 euroa, vaikka en osta mitään. pari maitoa ja jotain pientä.

Mieskin käy kaupassa yhtä paljon kuin minä. ehkä enemmän.

Ei meilläkään ole varaa syödä/juoda aina luomua. Elämä on . Sitä en tajua kyllä että kotimaiset tomaatit ja kurkut ovat niin helvetin paljon kalliimpia kuin espanjalaiset tai hollantilaiset. Osaisko joku kertoa miks.

Kyllä meillä jää luomut sun muut kauppaan sillon kun sitä rahaa ei oikeasti ole. Paitsi että laktoositon maito on kans sen 1,70 ja sitä meillä on pakko ostaa. Mutta kyllä jää kattomatta valmistusmaat ym kun rahat tiukilla. Kunhan edes jotenkin saa ne perusjutut ostettua.

Ei meilläkään ole varaa syödä/juoda aina luomua. Elämä on . Sitä en tajua kyllä että kotimaiset tomaatit ja kurkut ovat niin helvetin paljon kalliimpia kuin espanjalaiset tai hollantilaiset. Osaisko joku kertoa miks.

Siksi kun ne kasvatetaan kasvihuoneissa mihin tarvii lämmitykset, valot jne. Ja täällä tuppukylällä ei edes ole noita ulkomaisia vaihtoehtona. Jää siis kurkut ja tomaatit kauppaan näin talvella.

[QUOTE="vieras";23043217]Kyllä meillä jää luomut sun muut kauppaan sillon kun sitä rahaa ei oikeasti ole. Paitsi että laktoositon maito on kans sen 1,70 ja sitä meillä on pakko ostaa. Mutta kyllä jää kattomatta valmistusmaat ym kun rahat tiukilla. Kunhan edes jotenkin saa ne perusjutut ostettua.[/QUOTE]

No minä nyt panostan ruokaan. tällä hetkellä on vielä riittänyt raha. Asumme vähän vaatimattomammin emmekä matkustele. Vaatteet eivät kiinnosta tai muu kuluttaminen.

Mutta kallista on.

[QUOTE="vieras";23043228]Siksi kun ne kasvatetaan kasvihuoneissa mihin tarvii lämmitykset, valot jne. Ja täällä tuppukylällä ei edes ole noita ulkomaisia vaihtoehtona. Jää siis kurkut ja tomaatit kauppaan näin talvella.[/QUOTE]

Voihan se olla , mutta ainakin kuljetus - ja käsittelykulut ovat vastaavasti ulkomaisissa rasitteena. Jep, kauppaan jää jos ei ole edullisia. Harmi. No onneksi egyptiläiset appelsiinit on 59 senttiä kilo :-)

Itse syön kotimaisia tomaatteja ympäri vuoden. Kotimaiset tomaatit tulee kaupasta ulos ulkolaisten hinnalla. Siis silloin, jos niiden ulkonäössä ei ole merkittävää eroa.

siksi, että on hivenen kalliimpaa kasvattaa vihanneksia keskellä suomen talvea kuin lämpimässä ilmastossa. lisäksi suomalainen työvoima on kallista.

[QUOTE="vieras";23043217]Kyllä meillä jää luomut sun muut kauppaan sillon kun sitä rahaa ei oikeasti ole. Paitsi että laktoositon maito on kans sen 1,70 ja sitä meillä on pakko ostaa. Mutta kyllä jää kattomatta valmistusmaat ym kun rahat tiukilla. Kunhan edes jotenkin saa ne perusjutut ostettua.[/QUOTE]

Jos meillä toimeentulotuella elävillä on varaa ostaa luomua niin on kyllä muillakin. Se on omista valinnoista kiinni, meillä ruuan terveellisyys tulee ykkösenä vaikka vähävaraisia ollaankin.

Minä taas olen huomannut, että suunnitelmallisuudella säästää todella paljon. Vuosi sitten perheen kasvaessa ja kulujen noustessa teimme täyskäännöksen entisestä tuhlailevasta tyylistä, tätä nykyä säästäväisyydestä on tullut tapa. Mieluummin tuhlaa nekin rahat johonkin muuhun kuin ruokaan, siinä voi kuitenkin säästää todella paljon.

Mä saan 50e pari kassia täyteen. Maidot (halvin merkki), leivät (leivon vaaleat itse) ja liha joka ostetaan isoissa erissä edullisemmin vaikuttaa jo paljon. Sitten on paperit, pesuaineet, pastat, jauhot, ryynit, jugurtit, mehut, pakasteet joissa halvimman vaihtoehdon valitsemalla säästää todella paljon. Ei juuri valmisruokia. Toki jos joku Pirkka-tuote on pahaa ja vastaava kalliimpi hyvää, ostan kalliimpaa. Nämä oppii tietämään vain kokeilemalla, usein se halvin on tasan yhtä hyvää kuin kalliimpi.

Hedelmät ja vihannekset on sellainen missä ei oikeastaan säästellä. Niitä on aina tarjolla, erilaisia ja toki vähän kausituotteita katsellen. Leivon paljon, erikoisempiakin juttuja, enkä suostu niitä tekemään huonoista raaka-aineista. Vaipat ostan aina sitä toiseksi kalleinta merkkiä, halvemmat on tosi huonoja. Jne. Sitten taas karkkia, sipsejä, eineksiä ym on harvoin. Yllättävän paljon se vaikuttaa, suosittelen kokeilemaan! :)

[QUOTE="eeli";23043270]Jos meillä toimeentulotuella elävillä on varaa ostaa luomua niin on kyllä muillakin. Se on omista valinnoista kiinni, meillä ruuan terveellisyys tulee ykkösenä vaikka vähävaraisia ollaankin.[/QUOTE]

Ei me olla vielä kuoltu vaikka välillä syödään espanjalaista tomaattia.
Hienoa että olette luomuihmisiä jopa kaiken muun edellä. Itse en ole huomannut että luomutuotteet ainakaan ulkonäöllään tai maukkaudellaan hurmaisivat läpi vuoden.
Kotimaisia tuotteita suosin lähes aina.

Mä olen opiskelija, asun yksin, ja luomua ostan minäkin. Rahaa ei mene kauheasti ruokaan kun tekee mahdollisimman paljon itse, miettii mitä tarvitsee ja millainen ruoka on mihinkin vuodenaikaan edullista ja ennen kaikkea - ei osta sellaista mitä ei syö! Ihmisillä menee ihan hirveästi ruokaa hukkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja pientä huijausta;23043257:
Itse syön kotimaisia tomaatteja ympäri vuoden. Kotimaiset tomaatit tulee kaupasta ulos ulkolaisten hinnalla. Siis silloin, jos niiden ulkonäössä ei ole merkittävää eroa.

Hyi millainen moraali sulla on. Millainen ihminen huijaa ja varastaa ja vieläpä leuhkii sillä jollain keskustelupalstalla? Toivottavasti osaat hävetä!

Ap käy kaupassa pari kertaa viikossa, ap:n mies käy kaupassa pari kertaa viikossa tai useamminkin. Se tekee vähintään 5 kertaa viikossa kauppakäyntiä. Miksi ihmeessä?

[QUOTE="eeli";23043270]Jos meillä toimeentulotuella elävillä on varaa ostaa luomua niin on kyllä muillakin. Se on omista valinnoista kiinni, meillä ruuan terveellisyys tulee ykkösenä vaikka vähävaraisia ollaankin.[/QUOTE]

Paljon teillä jää käteen ruokaan käytettäväksi per kk? Ja montako henkilöä perheessä?
Kaverin perhe nimittäin elää toimeentulotuella ja he saavat kaiken kaikkiaan nettotuloja enempi kuin meidän perheemme (2+3, toinen vanhemmista opiskelee, toinen töissä --> palkka alle keskitason), joka elää yhden henkilön palkkatulojen + lapsilisien + opintorahan varassa. Meillä siis samankokoiset perheet.

Minäkin itken joskus kaupassa, kun tiedän että ei ole varaa mihinkään, mikä maksaa keskivertoa enemmän. Ja kaupat olisi pullollaan kaikkea sellaista vähän enemmän maksavaa, mutta ne on meille vaan koristeina. Työssä käyviä ollaan.

[QUOTE="Vieras";23043336]Ap käy kaupassa pari kertaa viikossa, ap:n mies käy kaupassa pari kertaa viikossa tai useamminkin. Se tekee vähintään 5 kertaa viikossa kauppakäyntiä. Miksi ihmeessä?[/QUOTE]

Niimpä... Tulis halvemmaksi kun kävis kerran viikossa kaupassa. Me käydään kerran viikossa ja noin satanen jää silloin kauppaan. Mies käy työmatkallaan hakees maitoo viikolla kerran tai pari, yhteensä menee noin 100-150€ viikossa ruokaan, pesuaineisiin, vessapapereihin ym.

[QUOTE="vieras";23043319]Mä olen opiskelija, asun yksin, ja luomua ostan minäkin. Rahaa ei mene kauheasti ruokaan kun tekee mahdollisimman paljon itse, miettii mitä tarvitsee ja millainen ruoka on mihinkin vuodenaikaan edullista ja ennen kaikkea - ei osta sellaista mitä ei syö! Ihmisillä menee ihan hirveästi ruokaa hukkaan.[/QUOTE]

Joo, mutta on vähän eri asia ruokkia 4 suuta kuin yksi. Ruokaa menee enemmän.

Yhteistyössä