Melkeen itkettää kun käy ruokakaupassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huhheijakkaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Vieras";23043336]Ap käy kaupassa pari kertaa viikossa, ap:n mies käy kaupassa pari kertaa viikossa tai useamminkin. Se tekee vähintään 5 kertaa viikossa kauppakäyntiä. Miksi ihmeessä?[/QUOTE]

Sen takia, että emme ole suunnitelmallisia ihmsiä, vaan elämme päivän kerrallaan.Emme suunnittele ruokia vaan ostamme ruokaa kun kaapissa ei ole ruokaa. Näin joutuu käydä useammin.

[QUOTE="a p";23043436]Joo, mutta on vähän eri asia ruokkia 4 suuta kuin yksi. Ruokaa menee enemmän.[/QUOTE]

Joo, mutta yksinasuva maksaa suhteessa enemmän vuokraa kuin perhe. Yksinelävällä on myös muita kuluja, jotka eivät todellakaan ole esim. 1/5 siitä mitä viisihenkinen perhe maksaa. Sitä paitsi opiskelijalla jää muutenkin vähemmän rahaa kuukaudessa käteen kuin toimeentulotuella elävillä.

En muuten sanonut, että ruoka on halpaa, vaan että siihen ei mene niin paljon kun miettii ennen kuin törsää eikä osta turhaa.

Alkuperäinen kirjoittaja pientä huijausta;23043257:
Itse syön kotimaisia tomaatteja ympäri vuoden. Kotimaiset tomaatit tulee kaupasta ulos ulkolaisten hinnalla. Siis silloin, jos niiden ulkonäössä ei ole merkittävää eroa.

En minä nyt niin köyhä vielä ole että pitäisi varastamaan alkaa!!!

[QUOTE="a p";23043468]Sen takia, että emme ole suunnitelmallisia ihmsiä, vaan elämme päivän kerrallaan.Emme suunnittele ruokia vaan ostamme ruokaa kun kaapissa ei ole ruokaa. Näin joutuu käydä useammin.[/QUOTE]

Siinä tapauksessa, ole seuraavalla kauppareissulla sen verran suunnitelmallinen että ostat ison paketin nessuja seuraavaa itkua varten. ;) Nimenomaan nessuja siksi, että niitä halvempiahan ei kannata ostaa, naapurit pian luulee köyhäksi.

[QUOTE="vieras";23043474]Joo, mutta yksinasuva maksaa suhteessa enemmän vuokraa kuin perhe. Yksinelävällä on myös muita kuluja, jotka eivät todellakaan ole esim. 1/5 siitä mitä viisihenkinen perhe maksaa. Sitä paitsi opiskelijalla jää muutenkin vähemmän rahaa kuukaudessa käteen kuin toimeentulotuella elävillä.

En muuten sanonut, että ruoka on halpaa, vaan että siihen ei mene niin paljon kun miettii ennen kuin törsää eikä osta turhaa.[/QUOTE]

Opiskelin 6 vuotta ja itse pärjäsin opiskelijana opintorahalla hyvin, jollei loistavasti. Jäi noin 100 euroa kaikkeen. Tosin taisi olla juuri lama päällä, joten kaupoissa oli halvempaa.

Eikä vuokra ollut suuri sen asumistuen jälkeen. Nyt perheellisenä niitä laskuja vain riittää. Meillä on omistusasunto.
Muistan itsekin miettineeni, että sitähän ui rahassa, jos joku joskus tulee saamaan oikeaa palkkaa.

Päinvastoin. Opiskelijana oli varaa ostaa itsellekin uusia vaatteita. Nyt ei. Lapset lapset... tulevat kalliiksi.

[QUOTE="a p";23043468]Sen takia, että emme ole suunnitelmallisia ihmsiä, vaan elämme päivän kerrallaan.Emme suunnittele ruokia vaan ostamme ruokaa kun kaapissa ei ole ruokaa. Näin joutuu käydä useammin.[/QUOTE]

Ehkäpä kannattaisi olla suunnitelmallinen. Sillä voisi saada ruokamenot vaikkapa puoliksi. Jos ette osaa kokata ja leipoa, kannattaisi varmaan tässä vaiheessa opetella.

Täytyy sanoa, että olen aina ajatellut, että sossun tuet ovat pieniä, mutta jos teillä on varaa elää noin, ehkä ne eivät olekaan niin pieniä kuin olen ajatellut. Opiskelijalla ei ole varaa olla suunnittelematta ruokaostoksia - saatikka käyttää ruokaan 200 euroa viikossa. Keskivertoperhe käyttää 600 euroa kuussa, eli teillä menee enemmän kuin keskivertoperheellä, vaikka teidän pitäisi olla köyhiä. Outoa.

[QUOTE="vieras";23043501]Siinä tapauksessa, ole seuraavalla kauppareissulla sen verran suunnitelmallinen että ostat ison paketin nessuja seuraavaa itkua varten. ;) Nimenomaan nessuja siksi, että niitä halvempiahan ei kannata ostaa, naapurit pian luulee köyhäksi.[/QUOTE]

Jos naapureiden luuloilla olisi mitään väliä, en panostaisi ruokaan vaan tavaraan ja uusiin vaatteisiin. Ei ne meillä sisällä käy katsomassa mitä me syömme.

[QUOTE="a p";23043529]Opiskelin 6 vuotta ja itse pärjäsin opiskelijana opintorahalla hyvin, jollei loistavasti. Jäi noin 100 euroa kaikkeen. Tosin taisi olla juuri lama päällä, joten kaupoissa oli halvempaa.

Eikä vuokra ollut suuri sen asumistuen jälkeen. Nyt perheellisenä niitä laskuja vain riittää. Meillä on omistusasunto.
Muistan itsekin miettineeni, että sitähän ui rahassa, jos joku joskus tulee saamaan oikeaa palkkaa.

Päinvastoin. Opiskelijana oli varaa ostaa itsellekin uusia vaatteita. Nyt ei. Lapset lapset... tulevat kalliiksi.[/QUOTE]

Milloin sä olet oikein opiskellut? 90-luvun alussa? Tiedätkö, että ne opintotuet eivät ole siitä ajasta nousseet juuri lainkaan, mutta arvaapa onko hintataso. Jos ottaa täyden määrän lainaa just selviää ilman töitä. Mulla jää 70 euroa kuussa pakollisten menojen jälkeen opintotuesta ja -lainasta. Miten leveästi luulet, että sillä elelen nykyisellä hintatasolla? Se menee kokonaan ruokaan. Kaiken muun (kuten vaatteet, kirjat, tietokoneen, harrastukset jne.) rahoitankin sitten tarvittaessa muuten (töillä ja omasta säästörahastosta napsimalla).

Meillä pieneni ruokalasku, kun aloitettiin karppaus. Syödään kunnon ruokaa, ei turhia välipaloja. Itse syön kolme kertaa päivässä ja se riittää. Oikea ruoka maksaa vähemmän kuin kaikenmaailman rasvattomatterveyskumijuustokermakeaktiviat. Lihatkin kannattaa hakea suoraan tuottajalta. =)

Alkuperäinen kirjoittaja pientä huijausta;23043257:
Itse syön kotimaisia tomaatteja ympäri vuoden. Kotimaiset tomaatit tulee kaupasta ulos ulkolaisten hinnalla. Siis silloin, jos niiden ulkonäössä ei ole merkittävää eroa.

Aha, punnaat siis tahallas väärin? Eipä maistuis mun suussa kovin hyvälle varastetut, kotimaiset tomaatit!!

[QUOTE="vieras";23043535]Ehkäpä kannattaisi olla suunnitelmallinen. Sillä voisi saada ruokamenot vaikkapa puoliksi. Jos ette osaa kokata ja leipoa, kannattaisi varmaan tässä vaiheessa opetella.

Täytyy sanoa, että olen aina ajatellut, että sossun tuet ovat pieniä, mutta jos teillä on varaa elää noin, ehkä ne eivät olekaan niin pieniä kuin olen ajatellut. Opiskelijalla ei ole varaa olla suunnittelematta ruokaostoksia - saatikka käyttää ruokaan 200 euroa viikossa. Keskivertoperhe käyttää 600 euroa kuussa, eli teillä menee enemmän kuin keskivertoperheellä, vaikka teidän pitäisi olla köyhiä. Outoa.[/QUOTE]

täh. Kukahan on sanonut, että elämme sossun tuilla? En minä ainakaan.

Aivan totta!! Minäkin itken ihan ääneen alepassa kun on kallista. Niin surulliseksi tulee olo, että on pakko ostaa kaljaa murheeseen eikä sitten riitäkkään rahat kalliseen ruokaan. Kotona itken humalassa nälkääni. Sellaista on lapsiperheen arki suomessa!

kannattaa kyllä pohtia et mitä ruokia tekee useamman pvän ajan. Ja jos tekee tietoisen valinnan ostaa kalliimpaa tuotetta niin ei siitä musta kannata itkeä. Voi valita edullisempaa maitoa.

Me mietitään kaupassa et mitä syödään ainaki 3-4 pvää eteenpäin. Pakkaseen jauhelihaa, tehdä ruokaa jota voi syödä vaikka 2pvää, esim. keittoa. Pakkaseen leipää jne..

Täältä varmaan löytyy niitäkin tolloja jotka nostavat yhteiskunnalta tukia ja ostavat silti luomua. Saunan taakse pitäisi tollaiset viedä etteivät ainakaan geeniperimäänsä jatka.

Luomu on muutenkin hyvin pitkälti pelkkää huijausta. Tossa on erinomainen video niille jotka uskovat jotain muuta: http://www.youtube.com/watch?v=3M4MiobwycE

[QUOTE="vieras";23043228]Siksi kun ne kasvatetaan kasvihuoneissa mihin tarvii lämmitykset, valot jne. Ja täällä tuppukylällä ei edes ole noita ulkomaisia vaihtoehtona. Jää siis kurkut ja tomaatit kauppaan näin talvella.[/QUOTE]

Niistä kotimaisista vihanneksista kauppa maksaa tuottajalla ihan saman kuin ulkomaillekin, mutta myy ne kuluttajalle kalliimmalla kuin ulkomaiset. Joten se hintaero on ihan kaupan omaa "ahneutta".

kannattaa kyllä pohtia et mitä ruokia tekee useamman pvän ajan. Ja jos tekee tietoisen valinnan ostaa kalliimpaa tuotetta niin ei siitä musta kannata itkeä. Voi valita edullisempaa maitoa.

Me mietitään kaupassa et mitä syödään ainaki 3-4 pvää eteenpäin. Pakkaseen jauhelihaa, tehdä ruokaa jota voi syödä vaikka 2pvää, esim. keittoa. Pakkaseen leipää jne..

No ei sitä luonteelleen ihminen paljon voi. Jos on luonteeltaan sellainen, että rahasta eroaminen itkettää. Ja ihan huumorilla tuon aloituksen voi ottaa, en nyt konkreettisesti itke, mutta onhan ruoka kallista. ja kallistuu koko ajan. esim. vielä syksyllä tuoremehuja sai noin 50 sentillä, nyt melkeen euron.

opiskeluaikana tonnikalapurkki maksoi markan, nyt euron. (ja nyt kaikki alkavat vauhkota että palkatkin ovat nousseet, joo, ehkä vähän, mutta ei ollenkaan samassa suhteessa kuin ruoka ja asumienn)

[QUOTE="EEE";23043169]Onko pakko juoda luomua?[/QUOTE]

No jos maidosta puhutaan, muuta ei kannata ostaa, kun se on ainoa konsti estää muuntogeenisen rehun tuontia ja sen markkinoita ja haittoja.

MUTTA jos haluaa päässä halvemmalla, varaa ajan poimijaksi marjatilalle, kun ne paikat menee jo edellisenä kesänä. Pimija saa yleensä marjoja palkaksi, mut se vähän vaihtelee kesästä ja paikasta. Heinäkuulla on turha enää kysellä, mut tuossa vanhaa listaa mansikantuottajista, tarvis laittaa jan tasalle, mut ei ehdi nyt. Joku varmasti puuttuu:
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/luomumansikkaa.htm

[QUOTE="EEE";23043169]Onko pakko juoda luomua?[/QUOTE]

No jos maidosta puhutaan, muuta ei kannata ostaa, kun se on ainoa konsti estää muuntogeenisen rehun tuontia ja sen markkinoita ja haittoja.

MUTTA jos haluaa päässä halvemmalla, varaa ajan poimijaksi marjatilalle, kun ne paikat menee jo edellisenä kesänä. Pimija saa yleensä marjoja palkaksi, mut se vähän vaihtelee kesästä ja paikasta. Heinäkuulla on turha enää kysellä, mut tuossa vanhaa listaa luomumansikantuottajista, joka tarvis laittaa ajan tasalle, mut ei ehdi nyt. Joku varmasti puuttuu:
pikkuhoo+
ttp://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/luomumansikkaa.htm

Meitä on äiti ja kolme pientä,todella paljon ulkoilevaa,liikkuvaa ja kovasti syövää poikaa. Rahaa ruokaan menee pari sataa kuukaudessa,eikä meistä tunnu,että joudumme jostakin luopumaan - päinvastoin me herkutellaan. Teen lähes kaiken itse, syömme paljon keittoja ja perunaa eri muodoissa, aamuisin ja iltaisin puuroa omin hilloin omakeräämistä marjoista, samoin vispipuuroa tai kiisseleitä maitokiisselillä kerroskiisseliksi hienostellen saadaan kivoja jälkkäreitä, lähes päivittäin tuoksuu leipä ja pulla jne. jugurtin teen itse ja syödään jugu+marja/hedelmä+mysli-välipaloja (paljon terveellisempää) ja keksitään kaikenlaista kivaa uuttakin tarjousten perusteella.

Maitotuotteet ovat kyllä kalliita ja niitä on kalsiumin takia pakko ostaa.

[QUOTE="a p";23043785]No ei sitä luonteelleen ihminen paljon voi. Jos on luonteeltaan sellainen, että rahasta eroaminen itkettää. Ja ihan huumorilla tuon aloituksen voi ottaa, en nyt konkreettisesti itke, mutta onhan ruoka kallista. ja kallistuu koko ajan. esim. vielä syksyllä tuoremehuja sai noin 50 sentillä, nyt melkeen euron.

opiskeluaikana tonnikalapurkki maksoi markan, nyt euron. (ja nyt kaikki alkavat vauhkota että palkatkin ovat nousseet, joo, ehkä vähän, mutta ei ollenkaan samassa suhteessa kuin ruoka ja asumienn)[/QUOTE]

no en mä nyt aatellukkaa et tihrustat kaupassa ihan oikeesti:D

Mutta se on totta et ruoka on kallistunu ihan kauheesti. Ei tästä kauaa ole kun oivariini makso 1,82e ja nyt se on jo melkein sen 2,5e.

Maito kallistunut ihan kauheesti vaikka me ei edes osteta luomua. Joissain ei kyllä tingitä esim. ei sikanauta-jauhelihaa eikä marinoitua lihaa eikä kanaa. paistijauhelihaa pitää olla sekä naturellit kanat ja lihat.

Kaupassa käydään isosti kerran viikossa ja viikolla saatan hakea maitoa tai tuoretavaraa jos loppuu.

Mut suunnitelmallisuus oikeesti näkyy laskussa.

Yhteistyössä