Melkein 8-vuotias ei suostu jäämään yksin kotiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolestunut äiti

Vieras
Kohta 8 vuotta täyttävä tyttöni ei nykyään suostu jäämään hetkeksikään yksin kotiin. Eskari-ikäisestä viime syksyyn asti halusi jäädä kotiin esim. kauppareissujen ajaksi ja oli kotona yksin 1-2 tuntiakin. Sitten alkutalvesta sattui niin, että lähdin pikkusiskon kanssa lääkäriin ja tyttö ei halunnut mukaan. Lääkäri oli myöhässä ja reissussa meni n. 1,5 tuntia. Tuona aikana tyttö oli pelästynyt, että meille on sattunut jotain ja mennyt ihan paniikkiin. Ei ollut löytänyt puhelintaankaan, että olisi voinut soittaa. Tuon tapauksen jälkeen ei sit ole suostunut jäämään ollenkaan yksin kotiin, en voi mennä edes postia hakemaan tai pihahommiin, niin ettei tyttö tulisi mukaan. Muuten kyllä kulkee reippasti koulumatkat yksin ja käy yökylässä yms. Olen ollut kotona 1,5 vuotta ja olen vielä vuoden verran, joten sinänsä tuo ei haittaa, mutta olisko kellään neuvoja miten saisin rohkaistua tyttöä jäämään itsekseen? On siis todella peloissaan tuosta kotiin jäämisestä, vaikka olisin ihan lähellä esim. pihalla. Muuten kyllä on reipas koululainen...

Ehkä toimii sama kuin koiran kanssa, että hissukseen vaan pidentää sitä aikaa. Mä jätän omalle lapselleni lappuja, missä selvitän mitä hänen tulee tehdä ja tietty katsotaan, että avaimet, känny jne. säilössä ennen kuin lähden. Ja mitä jos menisit vaikka vartiksi jonnekin ja soittaisit hänelle sinä aikana? Vähän varmistusta jne.

Etkö itse sitten soittanut lapselle kun lääkärissä odotus venyi? Olisihan se puhelin löytynyt jos olisit siihen soittanut?

No mitäs teit oharit. Lapset ei kestä hylkäämistä hetkeksikään, vaikka se olisi kuinka tilapäistä. Koeta aloittaa ihan lyhyistä yksinjäämishetkistä, vartista alkaen. Ensin vaikka kaverin seurassa.

no, 8v on vielä aika pieni ja usein joutuu olemaan isompi kuin onkaan. meidän 8v ei ole ollut vielä yhtään yksin kotona, ei edes haluaisi jäädä, muuten kai olisin voinutkin vähäksi aikaa jättää. se on just jos jotain sattuukin, niin lapsen hätä on isompi kuin aikuinen välttämättä ymmärtää, ja tuossa iässä tulee tosi herkästi pelkoja. Onko sit pakko jäädä yksin jos ei uskalla?? ehtii kai sitä vielä isompanakin olla.

Tietysti olisi pitänyt soittaa, mutta ei sit tullut siinä hässäkässä mieleeni... Oma vika tietysti. Tosin ajattelin, ettei hätää ole kun oli aiemmin ollut pitempiakin aikoja yksin ja soittaa jos tulee asiaa. Ja tuosta ajasta suurin osa kului siis matkoihin, kun asutaan maalla eli lääkäriaika venyi ehkä vartin. Täytyy varmaan vaan vielä odotella rauhassa, että menisi ohi.

Mä ajattelin eka, että tää on provoilua. Mutta sitten muistin, että kyllähän ihmiset jättää ekaluokkalaisia jatkuvasti yksin ja joillakin ei ole esim iltapäivähoitoa järjestetty.
Aloita roskien viemisestä. Äläkä missään tapauksessa ole kauemmin kuin mitä lapselle on luvattu. Soita aina jos vähänkin venyy

Siis myönnän, että olin ajattelematon ja toimin väärin, kun ajattelin että pärjää ihan hyvin. Ja ei siis tarvitse jäädä yksin, tilanne olisi toinen, jos olisin töissä. Silloin olisi väistämättä kouluaamuina jonkin aikaa yksikseen. Iltapäivisin tietty olisi kerhossa.

Itselläni oli tuossa iässä paljon kaikenlaisia pelkoja, kuolema, asuntomurrot ym. Juteltiin kotona useasti aiheesta ja jossain vaiheessa helpotti - eikä toistunut sen jälkeen.

Yhteistyössä