Menisitkö??Mies lupasi maksaa mulle näönkorjausleikkauksen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Mä en menisi, kun ikää on jo enempi. Tähän asti olen ajatellut, että leikkaus olisi kaikille nuoremmille hyvä, mutta enää en ole varma. Juttelin juuri viikolla yhden tutun kanssa ja hän oli kuullut yhdeltä leikatulta, että leikkaus vaikutti hämäränäköön. Sitäkään ei tiedä, mitä vuosien päästä tulee. Tiedän kyllä, että monet ovat hyvin tyytyväisiä leikkaukseen, mutta nyt suhtaudun leikkaukseen varauksella toisin kuin viikko sitten. Jos lasien kanssa pärjää hyvin, niin miksi ottaa riskiä.

Joo, mulla hämäränäkö ainakin parani.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tiedättekö ketään jolla leikkaus olisi epäonnistunut?Entä pärjäävätkö ne tuntemanne ihmiset jotka ovat leikkauksessa käyneet niin ihan ilman laseja?

Tunnen kolme tyytyväistä kävijää, enkä yhtään tyytymätöntä. Oma optikkoni noin kymmenen vuotta sitten neuvoi odottamaan vielä että ensimmäiset kävijät kertovat mitä tapahtuu vuosien mittaan...
Ja eiväthän silmälääkärit itse niihin leikkauksiin mene...

Kertokaa lisää jotka ootte leikkauksessa ollu:)Kestääkö leikkaus kauan?Tuntuuko minkäänlaista kipua?Puudutetaanko silmä vai?

Ennen leikkausta käydään tarkastuksessa, jossa sopivuutesi leikkaukseen tarkistetaan. Siellä tavataan optikko, sairaanhoitaja ja leikkaava lääkäri.

Toimenpide: Mä sain diapamin ja silmät tietenkin puudutetaan. Itse toimenpide oli epämiellyttävä, muttei kivulias. Muistelen, että pientä paineen tunnetta tuntui silmässä. Vaikka olet siis tajuissasi ja silmää pitää laite väkisin auki niin et näe mitään pelottavaa. Mutta; kyllä tilanne oli diapamista huolimatta erittäin epämiellyttävä. Mutta menisin ehdottomasti uudelleen jos pitäisi.

Kertokaa lisää jotka ootte leikkauksessa ollu:)Kestääkö leikkaus kauan?Tuntuuko minkäänlaista kipua?Puudutetaanko silmä vai?

Muutamia kymmeniä sekunteja muistaakseni per silmä, siis itse laserointi. Puudutetaan tipoilla. Jälkikäteen ne voi olla arat. Mulla oli vähän kipeät, mutta siskolla kuulemma ei lainkaan. Seuraavana päivänä jo pystyi ihan kattelemaan vapaasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mä en menisi, kun ikää on jo enempi. Tähän asti olen ajatellut, että leikkaus olisi kaikille nuoremmille hyvä, mutta enää en ole varma. Juttelin juuri viikolla yhden tutun kanssa ja hän oli kuullut yhdeltä leikatulta, että leikkaus vaikutti hämäränäköön. Sitäkään ei tiedä, mitä vuosien päästä tulee. Tiedän kyllä, että monet ovat hyvin tyytyväisiä leikkaukseen, mutta nyt suhtaudun leikkaukseen varauksella toisin kuin viikko sitten. Jos lasien kanssa pärjää hyvin, niin miksi ottaa riskiä.

Tuolla leikatulla oli huonontunut. Autolla ajo hämärässä on hankalaa.

Alkuperäinen kirjoittaja bdt:
Tiedättekö ketään jolla leikkaus olisi epäonnistunut?Entä pärjäävätkö ne tuntemanne ihmiset jotka ovat leikkauksessa käyneet niin ihan ilman laseja?

Tunnen kolme tyytyväistä kävijää, enkä yhtään tyytymätöntä. Oma optikkoni noin kymmenen vuotta sitten neuvoi odottamaan vielä että ensimmäiset kävijät kertovat mitä tapahtuu vuosien mittaan...

Kyllähän ne menee! Ainakin se joka leikkas mut, oli itse käynyt.

Muutamia kymmeniä sekunteja muistaakseni per silmä, siis itse laserointi. Puudutetaan tipoilla. Jälkikäteen ne voi olla arat. Mulla oli vähän kipeät, mutta siskolla kuulemma ei lainkaan. Seuraavana päivänä jo pystyi ihan kattelemaan vapaasti.

Mutta paikallaan joutuu makaamaan noin puoli tuntia kun silmä valmistellaan jne. Mullakin oli arkuutta, ja erityisesti valoarkuuttaa monta kuukautta. En suosittele alku kesää ajankohdaksi. Ystävällä taas ei ollut mitään arkuutta, eikä tarvinut edes aurinkolaseja.

Alkuperäinen kirjoittaja bdt:

Kyllähän ne menee! Ainakin se joka leikkas mut, oli itse käynyt.

Satun olen sellaisessa työpaikassa, jossa noita lääkäreitä vilisee. Ovat käyneet.

Mun mies kävi tuossa 1,5v sitten, ei tarvitse enää laseja ja näkö mitä parhain! :)
Mutta, vaikka hinnat Viron puolella houkuttelisivat, älkää menkö! Sieltä kuullut niitä ei-onnistuneitakin kokemuksia plus eivät tee myöhemmin tarkastusta/-tuksia joita Suomessa on..

Minulla myös hämäränäkö ongelma, vaikka normaalivalola näen tosin hyvin. Itse jouduin/halusin hankkia "ajolasit", joita käytän hämärällä ajaessa, niissä minulla on -0,5 korjaus molemmissa silmissä. Lisäksi minulle tuli sellainen ikävä ongelma juuri pimeällä, eli valot tahtovat "levitä" esim. katuvalot ja vastaantulevien autojen valot. Ne on tietysti ikäviä harmeja, mutta kyllä niidenkin kanssa pärjää ja en kadu leikkausta, koske elämä ilman laseja on niin paljon helpompaa. Minula oli aikanaan miinuksia -6 molemmissa silmissä eli olin jo puolisokea ilman laseja.

quote="vv"]

[/quote]

Alkuperäinen kirjoittaja pientä harmia minulla:
Minulla myös hämäränäkö ongelma, vaikka normaalivalola näen tosin hyvin. Itse jouduin/halusin hankkia "ajolasit", joita käytän hämärällä ajaessa, niissä minulla on -0,5 korjaus molemmissa silmissä. Lisäksi minulle tuli sellainen ikävä ongelma juuri pimeällä, eli valot tahtovat "levitä" esim. katuvalot ja vastaantulevien autojen valot. Ne on tietysti ikäviä harmeja, mutta kyllä niidenkin kanssa pärjää ja en kadu leikkausta, koske elämä ilman laseja on niin paljon helpompaa. Minula oli aikanaan miinuksia -6 molemmissa silmissä eli olin jo puolisokea ilman laseja.

quote="vv"]

[/quote]

tai sitten se hämäränäkö oli sillä alunperinkin huono, mutta ei koskaan ollut sitä huomannut, kun oli pitänyt laseja.

Miksei sitä seikkaa voi hyväksyä, että joillakin leikkaus todella vaikuttaa hämäränäköön? Vähemmän ilmeisesti uudemmilla menetelmillä, mutta on silti hyvin mahdollista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksei sitä seikkaa voi hyväksyä, että joillakin leikkaus todella vaikuttaa hämäränäköön? Vähemmän ilmeisesti uudemmilla menetelmillä, mutta on silti hyvin mahdollista.

Joo, on mahdollista, mutta mulla se hämäränäkö parani entisestä. Aina sanotaan sen huonontuvan. Uudet leikkausmenetelmät pyrkii korjaamaan sitäkin.

Joo, on mahdollista, mutta mulla se hämäränäkö parani entisestä. Aina sanotaan sen huonontuvan. Uudet leikkausmenetelmät pyrkii korjaamaan sitäkin.
Niinpä. Mutta tässä ei puhuttu sinusta..

Niinpä. Mutta tässä ei puhuttu sinusta..

Eli siis sillä tutulla näkö ensin esimerkiksi hämärässä jotain, sanotaan vaikka -3 ja leikkauksen jälkeen -4?

Minulla näin on ja sille ei mitään voi. Kokenut kirurgi sanoi minulle, että hän ei osaa sanoa siihen minulla kohdalla mitään järkevää selitystä, hänen mielestään näin ei pitäisi olla, mutta jostakin syystä minä en vain näe niin hyvin hämärässä ja minulle tulee se valojen hajoamis"efekti", vaikka on leikettu riittävän suuret "läpät" ja muutenkin tehty niinkuin pitää. Onneksi suurin osa ajsta on sellaista, ettei ohgelmaa edes muista, kuten tämä kesän valoisa aika.

Yhteistyössä