Menisitkö naimisiin miehen kanssa jota muut eivät hyväksy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lintu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lintu

Vieras
Yritän kertoa lyhyeesti meidän tilanne. Seurusteltiin entisen avomieheni Samin kanssa pari vuotta ja kaikki oli hyvin kunnes hän yhtäkkiä muuttui. Fyysistä väkivaltaa ei koskaan ollut mutta henkistä sitäkin enemmän. Luonnollisesti kerroin läheisilleni tilanteesta ja pyysin neuvoja. Yritin ja yritin mutta Sami ei muuttunut joten en nähnyt muuta ratkaisua kun erota. Läheiseni olivat tyytyväisiä päätökseeni koska vuoden verran yritin jatkaa ja annoin Samille mahdollisuuden mutta muutosta ei tapahtunut.

Asuimme vuoden verran eri osoitteissa vaikka kuitenkin hieman tapailimme. Sami kävi yksin terapiassa jonka lisäksi kävimme myös yhdessä. Sami muuttui taas samaksi ihanaksi mieheksi johon aikoinaan rakastuin. En tiedä mitä hän puhui yksin siellä terapiassa mutta ilmeisesti se auttoi. Myös meidän yhteinen terapeutti oli sitä mieltä, että aikaisempia ongelmia ei enää ollut. Tuon vuoden aikana meille myös syntyi ihana vauva jolle Sami on ollut paras mahdollinen isä vaikka erossa ollaan oltu.

Nyt pikku hiljaa tuntuu, että uskaltaisin yrittää Samin kanssa uudestaan. Entisiä ongelmia ei enää ole ollut ja muutenkin suhde on toiminut paljon paremmin. Haluaisimme mennä naimisiin. Läheiseni eivät hyväksy tätä. Heistä teen suuren virheen jos edes palaan yhteen Samin kanssa puhumattakaan avioliitosta. Olen yrittänyt kertoa ja selittää kuinka tilanne on nyt eri, mutta he eivät ymmärrä. Ihmiset eivät voi muuttua, he sanovat.

Haluaisin, että naimisiinmeno olisi ihana asia mutta se ei tunnu siltä kun tiedän ettei muut hyväksy tilannetta. Näkevätkö he tilanteen jotenkin paremmin kuin minä? Pitäisikö luottaa heihin ja jatkaa erillään? En usko että voisin mennä naimisiin ja kutsua ihmisiä häihin tietäen että he pitävät sitä virheenä.

No mikä se syy oli käytöksen muuttumiseen, onko riippuu mahdollista että se uusiutuu? Siitä lähtisin liikkeelle ja jos oli tosiaan jokin väliaikainen juttu niin jatkaisin miehen kanssa, tulevaisuudessa hänen on helpompi myös hakea ongelmaansa apuakin!

Menin naimisiin ihmisen, joka oli aiemmin kohdellut minua huonosti, kanssa. Siitäkin huolimatta, että muut sitä kauhistelivat. Onneksi nuo muut ovat joutuneet tunnustamaan olleensa väärässä. Ihminen VOI muuttua, jos itse haluaa.

Meillä on ukon kanssa ollu aika värikäs suhde, ollaan erottu muutamaan otteeseen yms, kuitenki ollaan kolme vuotta rakastettu niin paljon, et yhteen ollaan aina palattu. Ei oikein osata olla ilman toista. Nyt ollaan ostettu yhteinen talo ja ollaan menos kesällä naimisiin. Mun "paras ystävä" inhoaa mun miestä, tunne on kyllä molemminpuolinen, eikä ymmärrä mitä oon tekemässä. Kuulemman elämäni suurinta virhettä. Mutta mä tiedän itse, mikä on mulle parasta, ja kenen kanssa mulla on hyvä olla. Samoin kuin sä tiedät. Kuuntele omaa sydäntäsi, ja jos miehesi on oikeasti muuttunut, niin ajan myötä muutkin ihmiset sen huomaavat.
Ja btw, mekin ollaan menossa naimisiin ihan kahdestaan maistraatissa, ei tule edes ketään todistajiksi..eli ei niitä häitä välttis tartte isosti juhlia..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No mikä se syy oli käytöksen muuttumiseen, onko riippuu mahdollista että se uusiutuu? Siitä lähtisin liikkeelle ja jos oli tosiaan jokin väliaikainen juttu niin jatkaisin miehen kanssa, tulevaisuudessa hänen on helpompi myös hakea ongelmaansa apuakin!

Sen verran hän on minulle kertonut, että oli stressiä ja jonkinlainen ikäkriisi. Uskon, että oli muitakin syitä mutta hän ei halua niistä puhua. Yhteisessä terapiassa on tullut ilmi monia asioita joita teimme, minäkin, väärin sillon. Opimme keskustelemaan ja tekemään kompromisseja, kertomaan tunteistamme ja huolistamme. Sami kertoi myös oppineensa uuden tavan purkaa stressiään niin ettei se kohdistu enää minuun. Ymmärrän, että hänellä oli silloin vaikea elämäntilanne. Tosin, se hieman pelottaa että toistuuko sama käytös jos tilanne on joskus taas vaikea. Mutta uskon myös, että Sami ja minä osataan nyt hoitaa tilanne eri tavalla. Samaa mieltä hänkin on.

Oikeasti muuttunut mies? Ehkä, ehkä ei...
Ongelmat palaavat vielä pahempina jos kysymyksessä on miehen sisäiset ongelmat. Monesti henkisesti alistamaan kykenevältä ihmiseltä puuttuu pitkäkestoinen empatia. Mutta ampatiaan hän kykenee "kaiken hyvän nimissä" rajoitetun ajan. Kunnes joku ongelma tai uusi jännittävä asia / ihminen/ harrastus valtaa koko elämän.. kunnes taas siihenkin kyllästyy.

Toisaalta jos miehellä on vain traumoja ja huono lapsuus / huono kasvatus takana niin eiköhän ne traumat jää taakse mies saattaa olla ihana aina:)!

Alkuperäinen kirjoittaja testipätkä:
Miksi naimisiin? eikö eloa voisi kokeilla saman katon alla ihan ilman naimisiin menoakin?

Tietenkin voisimme kokeilla ensin noin mutta haluaisimme tehdä suhteestamme virallisemman ja näyttää muille että olemme vakavissamme. Läheiseni etenkin ovat sitä mieltä, että eroatte pian uudestaan jos yhteenpalaatte. Vauvankin takia se tuntuisi oikeammalta.

Menin naimisiin ihmisen, joka oli aiemmin kohdellut minua huonosti, kanssa. Siitäkin huolimatta, että muut sitä kauhistelivat. Onneksi nuo muut ovat joutuneet tunnustamaan olleensa väärässä. Ihminen VOI muuttua, jos itse haluaa.

Oliko teillä isot häät? Miten vieraat suhtautuivat? Etkä ole katunut? :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Miksi naimisiin? eikö eloa voisi kokeilla saman katon alla ihan ilman naimisiin menoakin?

Tietenkin voisimme kokeilla ensin noin mutta haluaisimme tehdä suhteestamme virallisemman ja näyttää muille että olemme vakavissamme. Läheiseni etenkin ovat sitä mieltä, että eroatte pian uudestaan jos yhteenpalaatte. Vauvankin takia se tuntuisi oikeammalta.

No menkää kihloihin ja muuttakaa saman katon alle.
Sehän on lupaus avioliitosta, sitten katsotte ajan kanssa sen kirkkopäivämäärän kunhan olette päässeet käsiksi arkeen :)

Oliko teillä isot häät? Miten vieraat suhtautuivat? Etkä ole katunut? :)

Ei ollut isoja häitä. Mutta ei kukaan mitenkään rumasti mun miestä kohtaan ole koskaan toiminut, lähinnä mulle jupisseet. En ole katunut. Nyt meillä on jo 2 lastakin.

Alkuperäinen kirjoittaja kehäraakki:
Oikeasti muuttunut mies? Ehkä, ehkä ei...
Ongelmat palaavat vielä pahempina jos kysymyksessä on miehen sisäiset ongelmat. Monesti henkisesti alistamaan kykenevältä ihmiseltä puuttuu pitkäkestoinen empatia. Mutta ampatiaan hän kykenee "kaiken hyvän nimissä" rajoitetun ajan. Kunnes joku ongelma tai uusi jännittävä asia / ihminen/ harrastus valtaa koko elämän.. kunnes taas siihenkin kyllästyy.

Toisaalta jos miehellä on vain traumoja ja huono lapsuus / huono kasvatus takana niin eiköhän ne traumat jää taakse mies saattaa olla ihana aina:)!

Vastaan tässä samalle myös evitalle. Varsinaista diagnoosia en tiedä. En tiedä onko sellaista. Asiat joita kävimme läpi yhteisesti liittyy nimenomaan miehen huonoon lapsuuteen ja siihen liittyviin pelkoihin. Samalla opin itsekin itsestäni paljon ja ymmärrän nyt Samin käytöstä ja ajattelutapaa paljon paremmin. Toi kommentti pitkäkestoisen empatian puutteesta kyllä huolestuttaa. Tilanne oli todella paha silloin viimeisen vuoden kun olimme yhdessä. Elin pelossa, vaikka fyysistä väkivaltaa ei ollutkaan, ja itsetuntoni oli nollassa. En usko, että pystyisin sieltä enää nousemaan jos joskus joutuisin elämään niin uudestaan. Sami on luvannut jatkaa terapiassa, yhdessä emme ole enää käyneet, mutta olemme molemmat sitoutuneet siihen että tarvittaessa voimme vielä mennä.

Olisiko häät sitten tulossa miten nopeasti, olisiko vaikka mahdollista että menisitte nyt kihloihin sopisitte häät vaikka vuoden päähän ja asuisitte yhdessä ja järjestäisitte häitä. Tällöin varmistuisitte, että ongelmat eivät palaa enää saman katon alla ja tuttavatkin saisivat nähdä paremman puolen miehestä.

Tietysti lopulta vain sinä voit tietää onko mies millainen, tuttavasi ovat saattaneet nähdä hänestä vain sen huonon puolen. Jos aiotte mennä sitten heti naimisiin niin yritä sanoa näille läheisillesi, että olet arvostanut heidän apuaan ja mielipiteitään, mutta uskot miehen todella muuttuneen ja kaipaisit heidän hyväksynnän tai tuen liitollenne.

Alkuperäinen kirjoittaja Piushka:

No menkää kihloihin ja muuttakaa saman katon alle.
Sehän on lupaus avioliitosta, sitten katsotte ajan kanssa sen kirkkopäivämäärän kunhan olette päässeet käsiksi arkeen :)

Näin ajattelin myös.

Jos asutte yhdessä perheenä, niin pikkuhiljaa läheisetkin vakuuttuvat asiasta, kun näkevät miten arki alkaa sujua. Sitten voit saada ne häätkin hyvillä mielein läheisten kanssa yhdessä.

Alkuperäinen kirjoittaja lintu:
Yritän kertoa lyhyeesti meidän tilanne. Seurusteltiin entisen avomieheni Samin kanssa pari vuotta ja kaikki oli hyvin kunnes hän yhtäkkiä muuttui. Fyysistä väkivaltaa ei koskaan ollut mutta henkistä sitäkin enemmän. Luonnollisesti kerroin läheisilleni tilanteesta ja pyysin neuvoja. Yritin ja yritin mutta Sami ei muuttunut joten en nähnyt muuta ratkaisua kun erota. Läheiseni olivat tyytyväisiä päätökseeni koska vuoden verran yritin jatkaa ja annoin Samille mahdollisuuden mutta muutosta ei tapahtunut.

Asuimme vuoden verran eri osoitteissa vaikka kuitenkin hieman tapailimme. Sami kävi yksin terapiassa jonka lisäksi kävimme myös yhdessä. Sami muuttui taas samaksi ihanaksi mieheksi johon aikoinaan rakastuin. En tiedä mitä hän puhui yksin siellä terapiassa mutta ilmeisesti se auttoi. Myös meidän yhteinen terapeutti oli sitä mieltä, että aikaisempia ongelmia ei enää ollut. Tuon vuoden aikana meille myös syntyi ihana vauva jolle Sami on ollut paras mahdollinen isä vaikka erossa ollaan oltu.

Nyt pikku hiljaa tuntuu, että uskaltaisin yrittää Samin kanssa uudestaan. Entisiä ongelmia ei enää ole ollut ja muutenkin suhde on toiminut paljon paremmin. Haluaisimme mennä naimisiin. Läheiseni eivät hyväksy tätä. Heistä teen suuren virheen jos edes palaan yhteen Samin kanssa puhumattakaan avioliitosta. Olen yrittänyt kertoa ja selittää kuinka tilanne on nyt eri, mutta he eivät ymmärrä. Ihmiset eivät voi muuttua, he sanovat.

Haluaisin, että naimisiinmeno olisi ihana asia mutta se ei tunnu siltä kun tiedän ettei muut hyväksy tilannetta. Näkevätkö he tilanteen jotenkin paremmin kuin minä? Pitäisikö luottaa heihin ja jatkaa erillään? En usko että voisin mennä naimisiin ja kutsua ihmisiä häihin tietäen että he pitävät sitä virheenä.

Siis ihmiset uskovat että ihminen voi muuttua huonompaan, mutta ei voi enää muuttua parempaan..
Älkää välittäkö muista, sä tiedät itse mikä on oikein ja mikä väärin, ei sun tarvitse vakuuttaa muita..

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:

Olisiko häät sitten tulossa miten nopeasti, olisiko vaikka mahdollista että menisitte nyt kihloihin sopisitte häät vaikka vuoden päähän ja asuisitte yhdessä ja järjestäisitte häitä. Tällöin varmistuisitte, että ongelmat eivät palaa enää saman katon alla ja tuttavatkin saisivat nähdä paremman puolen miehestä.

Tietysti lopulta vain sinä voit tietää onko mies millainen, tuttavasi ovat saattaneet nähdä hänestä vain sen huonon puolen. Jos aiotte mennä sitten heti naimisiin niin yritä sanoa näille läheisillesi, että olet arvostanut heidän apuaan ja mielipiteitään, mutta uskot miehen todella muuttuneen ja kaipaisit heidän hyväksynnän tai tuen liitollenne.

Kiitos, tämä oli todella ihana kommentti :) Sami haluaa nopeasti naimisiin ja suhteestamme virallisen. Itsekin ehkä haluaisin jollain tapaa juhlia yhteenpaluuta, ehkä kihlajaiset olisi sopiva vaihtoehto. En tiedä miksi emme tulleet sitä ajatelleeksi. Se olisi ehkä kaikkia osapuolia tyydyttävä ratkaisu. Lähinnä minua pelottaa muiden kommentit. Pelkään, että he kohtelevat Samia huonosti tai katkaisevat välit minuun. Monet vakuuttavat ajattelevansa vain minun parasta joten senkin takia hieman ehkä epäröin häiden suhteen. Itse uskon, että Sami on muuttunut ja jos ongelmat palaavat hän osaa käsitellä ne paremmalla tavalla ja hakea apua jos sitä tarvitsee. Kihlat ja yhteenmuutto voisi olla sopiva tapa todistaa tämä muillekin.

Ihmistä ei voi väkisin muuttaa, mutta kyllä ihminen voi muuttua, jos itse haluaa. Esim. oma mieheni on hyvä esimerkki siitä. Kuuteen vuoteen ei ole tarvinnut pelätä, että mies suutuspäissään hajottaa tavaroita tai lähtee ovesta sanomatta sanaakaan yms. Ilkeitä kommenttejakaan en ole enää joutunut kuuntelemaan. Mieheni tietää, mitä hänellä minussa ja lapsissa on, eikä tahdo meitä käytöksellään menettää.

Alkuperäinen kirjoittaja lintu:

mä menin naimisiin itseäni huomattavasti vanhemman miehen kanssa, meilkein 25v, ja se oli aivan oma valinta. Kyllähän vanhemmat eka nieleskeli, mutta oma elämäni...nyt ollan oltu jo 7v naimisssa, Aina ei ole helppoa, mutta kellää ois...

tottakai ihminen voi muuttua myös hyvään suuntaan.entisenä juoppo,kriminaalina nykyisenä työssäkäyvänä,3 lapsen absolutisti äitinä tiedän sen.
luota sydämesi ääneen.elät itseäsi varten,et muita miellyttääksesi.

Yhteistyössä