Menneitä kokemuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neitop
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

neitop

Uusi jäsen
03.01.2006
10
0
1
Oma kokemukseni uusperheestä on vuosien takaa, emmekä olleet vielä naimisissa, kihloissa ja avoliitossa kylläkin ja menossa naimisiin. Oma poikani oli silloin 12, miehen tytär 5.

Miehen tytön kanssa ei ollut ongelmia. Hän oli fiksu tyttö ja huomasi joutuin, ettei kanssani kannata tuhlata energiaansa yrittämällä samoja kotkotuksia kuin isänsä ja isovanhempiensa kanssa. Minua hän kohteli niin kuin älykästä aikuista ja puuhailimme paljon yhdessä, hyvin viihtyen. Poikani ei asunut kanssamme, vaan isänsä kanssa, mutta olisi mielellään viettänyt enemmänkin aikaansa uuden "siskon" ja "äidin uuden poikaystävän" kanssa. Sitä loppujen lopuksi tapahtui valitettavasti vain kahtena päivänä vain parin tunnin ajan. Mies toki oli ystävällinen pojalleni, mutta ei selvästikään millään lailla mieltänyt, että poika olisi pian osa perhettämme ja hänen poikapuolensa. Eikä nähnyt, että olisi syytä sen enempää hänen kuin tyttärensäkään tutustua "vieraaseen poikaan", joka ei kuitenkaan "ole perhettä".

Eniten ongelmia aiheutti kuitenkin miehen suhtautuminen minuun ja asemaani perheessämme. Hän kun oli sitä mieltä, etten ole lainkaan perhettä, vaan aina aivan ulkopuolinen, perhettä ovat vain hän, tytär ja isovanhemmat. En ollut mikään enkä kukaan. Sovin hyvin lapsenhoitajaksi, siivoojaksi, ruuanlaittajaksi, pyykinpesijäksi (en tiskaamaan; sen mies teki mieluummin itse) ja joskus ani harvoin seksin harjoittamiseen. Seksi kanssani oli, kuten ajan kuluessa selvisi, hänen mielestään vastenmielistä ulkomuotoni vuoksi.

Oikeuksia ei minulla tietenkään ollut, ei mielipiteen varsinkaan. Lapsenkasvatustani katsottiin pahalla silmällä, mutta koska tyttö ei valittanut koskaan, ei siihen sitten juurikaan puututtu. Itse hän kohteli isovanhempien tavoin tätä 5-vuotiasta tyttöä täysin vauvana. Teki ja laittoi aivan kaiken valmiiksi, passasi ja hoivasi, lellitteli ja antoi olla miten vaan. Ei kieltänyt, harvoin käski. Tyttö oli suvun lemmikki, silmäterä ja prinsessa, kaikkien muiden yläpuolella. Ja osasi tietenkin fiksuna tyttönä ottaa siitä kaiken irti. Vain minun kanssani hän käyttäytyi kuten normaalit lapset.

Joskus ihmettelin sitä paapomista. Isä ja tytär nukkuivat mieluiten vierekkäin, parempi olisi ollut, jossen olisi ollut lainkaan parisängyssä tiellä. Tytöllä oli tietenkin oma huone ja sänky, mutta oli tottunut isin kanssa nukkumaan hyvin paljon. Isi pesi saunassa ja suihkussa ja rasvasi kuivan pyllyn, pyyhki vessakäynnin jälkeen. Valitsi vaatteet.

Kerran pyysin mieheltä, että rauhoittaisimme edes jonkin ajan päivästä vain toisillemme. Samoin pyysin, koska asunto oli niin pieni, ettei meillä ollut makuuhuonetta vaan nukuimme olohuoneessa, että sanoisimme tytölle sängyn olevan vain meille aikuisille tarkoitettu paikka. Että olisi jotain yksityisyyttä meillä aikuisilla. Tyly vastaus kuului: hän ei halua. Hän haluaa jakaa sänkymme mieluummin tyttärensä kanssa nukkumiseen, voin nukkua vaikka eteisessä. Yksityisyyttä jos kaipaan, voin mennä vessaan. Ja hänellä ei ole mitään tarvetta kahdenkeskiseen aikaan kanssani. Olin aivan tyrmistynyt. Tämähän oli mies, joka vain hiukan aiemmin oli kosinut minua polvillaan!

Samaan meni, kun pyysin pientä lomaa vain kahdestaan, tyttö olisi joka tapauksessa menossa aina tämän tästä äitinsä luokse. Ainakin häämatkan, jota hän oli ehdottanut vietettäväksi Gotlannissa, olisin tahtonut viettää ihan kahdestaan hänen kanssaan. Vastaus: Ei. Jos hän ei saa ottaa tytärtä mukaan, ei hän lähde koko häämatkalle ollenkaan, saan mennä yksin. Mistään muusta matkasta puhumattakaan. (Itse hän kyllä oli ilman muuta lähtenyt tytön kanssa viikonlopumatkalle ilman minua.)

Kuten arvaa varmaan moni, ei tästä liitosta loppujen lopuksi tullut mitään. Olisin varmaan päättänyt itse hyvin pian häipyä, mutta mies ehti ensin. Hän ilmoitti eräänä päivänä, ettei enää halua olla kanssani. Ulkomuotoni oli vääränlainen eikä hän voinut rakastaa tämän näköistä naista. Ja se siitä.

Joskus olen miettinyt, mitähän siitä tytöstä sitten isompana tuli. Nyt hän on nuori aikuinen, eikä varmaan moneen vuoteen ole ollut mikään suloinen pikku prinsessa, mikäli ei ole muuttanut omilleen heti, kun laki sen salli. Mene ja tiedä.

Toivonpa totisesti kaikkien naisten, joilla yhä on sama tilanne kuin minulla silloin, niin nopeasti kuin mahdollista keräävän rohkeutensa, ottavan eron ja muuttavan mahdollisimman kauas! Varmaankin kaikki ymmärtävät, ettei siinä ole miehen puolelta mitään muuta kuin mukavuudenhalu: hän saa kaikki haluamansa palvelut pistämättä itse yhtään mitään mukaan. Se ei kannata. Minullakin kesti todellakin vuosia päästä edes jotenkin yli siitä, enkä edes ollut kuin puolitoista vuotta siinä kurimuksessa. Yhä edelleen tuo kokemus kummittelee jossain takaraivossani muiden suhteideni liepeillä.

Muuten, mies joka minua kohtaan oli näin uskomaton, meni minusta päästyään vajaan puolen vuoden kuluttua naimisiin ulkonäöltään soveliaamman naisen kanssa. Naisparka oli varmaankin yhtä rakastunut kuin minäkin olin ollut. Pian hän sai huomata myös, ettei "ihmeellinen mies" kyennyt mihinkään normaaliin inhimilliseen käytökseen eikä tunteeseen, puhumattakaan toisen ihmisen vähäisimmästäkään huomioonottamisesta; tytär oli aina ja vain ainoa merkitsevä asia.

Mistäkö tiedän? Meillä oli yhteinen tuttavamies, joka kerran kertoi; kysyi kyllä ensin, luulenko pystyväni kuulemaan mitään tuosta miehestä.

Sääli oli sitä naisparkaa. Ei kukaan ansaitse tulla kohdelluksi niin. Ja kuulin myöhemmin, että vain lyhyen liiton jälkeen kyseinen nainen oli jättänyt tunteettoman miehensä, minun entiseni siis, ottanut eron ja jatkanut elämäänsä. Todennäköisesti yhtä syvästi haavoittuneena kuin minä. Olen pahoillani, etten koskaan voinut tarjota hänelle myötätuntoani enkä vertaistukea. Naisten solidaarisuus menee ohi miesten aiheuttamien ongelmien.

Miten te sitten aikoinanne rupesitte mihinkään suhteeseen, jos tilanne kerran on tuo. Et kirjoituksessasi vaikuttanut siltä, että lainkaan ihastumista tms. ainakaan miehen puolelta olisi ollut havaittavissa.. ?

Hei Maagi. Kyllähän kyseinen mies ensin todella vaikutti oikeasti ihastuneelta ja kiinnostuneelta. Olin tosin silloin itse erittäin vastaanottavaisessa tilanteessa, koska kaipasin vahvistusta sille, etten ole epäkelpo (se tilanteeni taas johtui aivan muusta, joka tähän ei liittynyt mitenkään). Jos en olisi ollut, en ehkä olisi ollut niin sinisilmäinen, mene ja tiedä.

Noh, mies kuitenkin oli kauhean rakastuneen tuntuinen, sanoi, ettei voi olla ilman minua ja hyvin pian pyysi muuttamaan yhteen. Tyhmää toki puoleltani sellaiseen suostua, ja tyhmyydestähän tunnetusti aina joutuu maksamaan...

Aika pian yhdessäelon alun jälkeen mies alkoi haalentua hiukan, mutta arvelin sen johtuvan huolista, joita hänellä muista asioista silloin oli. Kihloihin mentiin ja hän polvillaan kosi. Ja sen jälkeen alamäki alkoikin. Ei toki kertarysäyksellä, mutta lisääntyen ja lisääntyen. Tietysti huomasin asian, mutta yrittäessäni puhua hänen kanssaan siitä, en saanut oikeastaan mitään hänestä irti. Kuukausien kuluessa yritin moneen monituiseen kertaan sanoa hänen olevan vapaa lupauksistaan ja sitoumuksistaan, jos hän sitä haluaa; hänen pitäisi vain myöntää se, kun kerran ei mikään enää tunnu suhteessamme toimivan. Vaan kun ei. Ei mikään ole vikana, ei hän halua erota, kyllä hän haluaa mennä naimisiin. Todennäköisesti, nyt jälkeenpäin ajatellen, hän ajatteli käytännön asiana koko juttua. Eikä paremman näköistä naista ollut saatavilla. Parempi siis ottaa saatavilla oleva...

Minä se nyt kuitenkin vain olen sellainen, etten halua elää ilman rakkautta ja muuta sellaista, kun olen suhteessa. Ei ole mielestäni mikään suhde, jos toinen käyttäytyy kuin toinen olisi vain pahainen huonekalu tai ruukkukasvi. Ja jonkinlainen kapine siinä systeemissä olin, en mitään muuta.

Tietenkin olin kovin loukkaantunut ja ihmeissäni, yritin puhua ja kysellä ja vaikka mitä, turhaan. En saanut selkoa, en saanut lähdettyä pois, halusin uskoa ja toivoa. Loppu tuli vasta sitten, kun mies oli tullut siihen tulokseen, etten enää palvellut tarkoitustani.

Liika kiltteys ja kärsivällisyys ei ole hyvästä. Pitäisi osata nähdä, milloin on hyväksikäytön ja henkisen pahoinpitelyn kohteena. Vaikea sitä on nähdä, varsinkin, kun haluaa toivoa, toivoa.

Toivon, ettei kenellekään naiselle tai tytölle koskaan käy, kuten minulle silloin.

Joo, näitä yh-perheiden toisen vanhemman ja isovanhempien pilaamia ainokaisia on paljon. Isovanhemmat onnessaan, kun saavat itselleen uuden mahdollisuuden kasvattaa lapsi, kun vanhemmat eivät jaksa yksin, ja isovanhemat antavat kaiken periksi, kun lapsi on kokenut avioeron, niin pitähän häntä hemmotella.

Yhteistyössä