Miehen käytös

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maria

Vieras
Tämä on ihan pikkujuttu, mutta tahtoisin kuulla miten teidän mielestä miehen pitäisi toimia tilanteessa jossa hän on kanssani esim. ravintolassa ja siihen sitten tulee joku puolituttu (esim. työyhteyksistä) söpöttämään hänelle jotain, liimautuen kiinni ja tehden ""tikusta asiaa"". Eikä lähde pois vaan jatkaa ja jatkaa. Eilen oli juuri tuollainen tilanne. Nainen (miestä paljon nuorempi) tuli ja meni pois, tuli takaisin ja vaihtoi jopa paikkaansa miehen viereen toiselle puolelle, jatkoi ja jatkoi.
Mies on kohtelias ja vastaili aluksi tosissaan, sitten kiusaantuneempana ja kiusaantuneempana, mutta vastaili edelleen. Minä aloin hermostua naisen käytökseen. Minusta miehen olisi pitänyt sanoa kohteliaasti jotenkin näin, että ""Olen nyt ulkona vaimoni kanssa, en halua jutella työasioista pitkään, ole hyvä ja siirry paikallesi.""
Kun mies vain kiemurteli ja oli kohtelias, minä nousin ja lähdin naistenhuoneeseen (mielenosoituksellisesti). Mies säntäsi perään. Kun tulimme takaisin nainen istui kyllä edelleen paikalla mutta oli ymmärtänyt, varsinkin kun mies sitten istui melkein selin häneen ja jutteli vain kanssani.
Sitten nainen häipyi.
Nämä on näitä elämän pikkujuttuja, mutta olisi vain kiinnostunut minkälaista käytöstä voin mieheltä vaatia tämmöisissä tilanteissa. Samanlaisia on ollut ennenkin. Naiset tuntuvat yrittävän aika röyhkeästikin huomiota.

Kylläpä olet kummallisen törkimyksen löytänyt mieheksi. Kyselet miten miehen pitäisi toimia ja millaista käytöstä mieheltä voi vaatia. Kertomuksestasi päätellen miehesi on toivoton tapaus, jolta ei nyt voi vaatia alkeellisimpiakaan käytöstapoja. Voimia sinulle, että jaksat sietää häntä.

On kyllä ihmeellistä, että aikuinen ihminen ei osaa sanoa: ""Olen nyt ulkona vaimoni kanssa, en halua jutella työasioista pitkään, ole hyvä ja siirry paikallesi"".

Miehesi tulee jatkossakin pilaamaan iltasi, ellet saa häntä kuriin. Varmaan saat tältä palstalta paljon vinkkejä miten saat miehesi käyttäytymään oikein.

Onko miehelläsi tällä hetkellä stressiä? Näkyykö hänessä burn-outin oireita?

Kuulostaa todella oudolta tuollainen epävarmuus miehessä. Henkiset paineet mahdollisesti aiheuttavat tuollaista päättämättömyyttä, mies ei tiedä eikä tunnista omaa asemaansa, minuus on hukassa.

Onko teillä omalääkäriä tai voisiko miehesi ottaa yhteyttä työterveyshuoltoon? Jotain kannattaisi nyt tehdä ennenkuin tilanne pahenee entisestään.

Malli on aina sama, eli mies ei saa suutaan auki. Minä sitten hermostun, mutta enhän minä voi äidiksi ryhtyä ja ruveta hätistelemään naisia pois. Aloite ei ole koskaan miehen, se on kyllä sanottava, mutta hän on hyvin kohtelias ja ystävällinen. Sitten kun hermostun, mies on pahoillaan ja pyytelee minulta anteeksi ja selittelee kun ei tiennyt, ei osannut, ei voinut...
Tunnen itseni typeräksi vaikka syy ei ole minussa.
joskus joku on tullut jopa takaapäin (humalassa) halaamaan miestä kun tämä on istunut pöydässä ja mies on vain hymyillyt typerästi vaikka olen istunut vastapäätä. minusta tuollaisissa tilanteissa miehen pitäisi nousta heti seisomaan ja estää sillä tavalla lähentelyt.
Olen tullut siihen tulokseen että mies ei yksinkertaisesti osaa käyttäytyä ja on toisaalta imarreltukin naisten huomiosta.

Itseasiassa tuollainen nössöys on ollut minun miehilleni hyvin tyypillistä. Kaikkia muita maailman ihmisiä on pitänyt mielistellä minun kustannuksellani. Siis vaikka joutuisin istumaan koko illan yksin pöydässä, kun miehellä on kuulemma pikkujouluissa velvollisuus tanssittaa ihan jokaista firmansa naista... Ei kuitenkaan minua. Em. tilanteessa olin siis avecina mukana enkä tuntenut ketään... Sanoin jopa miehelleni, että en hyväksy moista käytöstä, mutta hän ei nähnyt siinä mitään väärää. Tanssia kyllä saa, mutta ei silloin, jos minä todellakin jään yksin nököttämään koko illaksi. Ap:n mies taisi tosin itsekin kiusaantua tilanteesta, kun taas tuo minun exäni koki toimivansa täysin normaalisti.

Kuulehan Maria,

tässä ei minusta ole niinkään kysymys siitä, kuinka paljon voit mieheltä vaatia. Kysymys on siitä että sinä tässä olet mustasukkainen ja epävarma? Ja tuo miehesi on näköjään jo oppinut miten reagoit. Hän tietää että olet mustasukkaista tyyppiä ja hän siksi tarkkailee koko ajan kuinka paljon kestät. Niin kauan kuin sinä olet tilanteessa rauhallinen, hän on toiselle naiselle kohtelias ja jatkaa toisen naisen kanssa puhumista. Mutta kun mustasukkaisuutesi alkaa lyödä yli, hänkin huomaa sen (sinusta se näytti että hän ""hermostuu"") ja osaa lopulta jo juosta perääsi kun mielenosoituksellisesti lähdet.

Olet varmaan tosi nuori? Ja epävarma? Ja tehnyt ennenkin näin? En ymmärrä alkuunkaan tällaista käytöstä, siis sinulta. Mutta minä en olekaan mustasukkainen. Jos minua haittaisi joku tilanne haittaisi, alkaisin joko vaan jutella mieheni kanssa jostain muusta jättäen sen toisen naisen huomioimatta tai alkaisin jutella jonkun toisen kanssa. Eihän kukaan käske sinua istumaan siinä ilman huomiota, voit hyvin lähteä juttelemaan muiden kanssa kun miehesi tekee samoin! Katsos, en usko että mies siinä silmieni alla alkaisi pettää.... joten ei sinun tarvitse häntä koko ajan vahtia. Oletan että tämä tapahtuma ei ollut ruokaravintolassa, jossa olitte syömässä? Eikai kukaan änkeä toisten pöytään juttelemaan kun syötte.

Veikkaan että miehesi omalla tavallaan nauttii siitä vallasta mitä hänellä on sinuun. Hän ehkä kokee sinun rakastavan häntä ihan hirvesti, kun pelkäät noin hänen menetystään? Ajattele nyt itsekin. Mies vain jutteli jonkun ihmisen kanssa. Mikset osallistunut keskusteluun? Jos ei se ollut tärkeää, niinkuin sinä olet miehelle, miksi mies jatkoi niin kauan, että sinun piti pahoittaa mielesi ja lähteä pois? Jos miehesi ei ottanut sinua mukaan keskusteluun, koska ei huomannut että se pahoitti mielesi... Hmmm, no hän kuitenkin huomasi heti kun lähdit, eli sanoisin että tämä oli häneltä vain tosi tyhmää ja lapsellista käytöstä, mutta silti tässä maailmankaikkeudessa aika pientä eikö vain.

En itse voi sietää enkä hyväksy mustasukkaisuutta, koska se on osoitus että suhteessa on jotain vialla. En tiedä pahempaa kuin tuntea epävarmuutta omasta asemastani suhteessa. Jotkut ihmiset tekevät sitä parilleen tahallaan, ehkä sinunkin miehesi. Ja sitä on toisen niin helppo pahentaa ja käyttää hyväkseen. Parisuhteen täytyy perustua keskinäiselle kunnioitukselle ja luottamukselle, ja silloin mustasukkaisuudelle ei ole tarvetta. Joskus olen minäkin kyllä tuntenut mustasukkaisuuden piston ja olen välittömästi selvittänyt itselleni mistä se johtui. Aina siitä, että toinen tahallaan haluaa aiheuttaa mustasukkaisuutta ja testata sietokykyäni. Olen lopettanut sellaiset suhteet. Kuten sanoin, toisen mielen pahoittaminen tahallaan ei kuulu normaaliin parisuhteeseen minusta lainkaan, ja silti suurin osa ihmisistä sanoo että pieni mustasukkaisuus on vain osoitus rakkaudesta. No, minä osoitan rakkauteni hyvin eri tavalla! Ja tiedän kyllä että olen näine ajatuksineni kovin yksin. Tiedän että enemmistön mielestä ""terve mustasukkaisuus kuuluu suhteeseen"", mitä en millään voi tajuta... ""Terve mustasukkaisuus"", mitä se on? Tätäkö mitä sinä koet? No onko se nyt sitten niin kivaa sinulle? Miehesi kyllä varmasti nauttii nähdessään kuinka kärsit kun rakastat häntä niin... minua puistattaa tuollainen.

Toivoisin että voisin lähettää sinulle enemmän itsetuntoa ja ylpeyttä, sekä myös luottoa mieheen. Toivon että hän on rakkautesi arvoinen ja alkaa käyttäytyä sen mukaan. Toivoisin myös että hän lakkaisi tahallaan sinua kiusaamasta. Koska ei se toinen nainen ole ongelma.

Katsos, jos mies haluaa, hän todellakin VOI sanoa muille, ja SANOOKIN ""anteeksi mutta nyt minä olen vaimoni kanssa!"" eikä siihen voi kukaan silloin ängetä...

Tsemppiä!!

Varmastikaan ei ole kysymys mustasukkaisuudesta. Kysymys on alkeellisista kohteliaisuussännöistä, miten omaa naista tulee kohdella. Se on todella raivostuttavaa, kun huomaa miehen laittavan kaikki muut ihmiset oman naisensa edelle. Kyllä omalta kumppanilta on oikeus vaatia asiallista kohtelua.

Olen aina ihmetellyt, mikä vaivaa niitä naisia, jotka ottavat kumppanikseen tuollaisen tahdottoman joo-joo-miehen.

Mirri ja Maria, oliko isänne väkivaltainen ja halusitte kumppaniksenne hänen vastakohtansa?

Mirri,
voin olla toki väärässäkin tämän mustasukkaisuuden suhteen, enhän tunne Mariaa ja tämän miestä. Sen perusteella mitä ketjun aloitusvietissä luin, kirjoitin edellisen. Olen kuitenkin eri mieltä kanssasi siitä, että kumppanilta on oikeus vaatia asiallista kohtelua. Minusta kumppanilta ei pidä vaatia mitään, vaan kaiken pitää lähteä toisen kunnioituksesta, siis molemminpuolisesta, jolloin mitään vaatimuksia ei tarvita! Tuntuu kovin vieraalta ajatus vaatia aikuiselta ihmiseltä jotain. Kun toista kunnioittaa, käyttäytyy automaattisesti kohteliaasti. Nämä jutut opitaan kotona, vanhempien kuuluu opettaa, ""vaatia"", lasta oppimaan tietyt käyttäytymissäännöt mitä elämässä tarvitaan. Ja sen mukaan sitten lapsuudenkodin ulkopuolella toimitaan.

Pomppikaa nyt jorpakkoon te nössöistä lässyttäjät!

Tuossa tilanteessa huonoimmin käyttäytyi tuo tunkeileva nainen, toiseksi huonoimmin vaimo ryhtymällä osoittamaan mieltään.
Jos yksi ei osaa käyttäytyä niin ei se tarkoita sitä että muidenkin pitäisi ryhtyä moukiksi tai väkivaltaisiksi.

Tuosta tarinasta ei edes käynyt selville oliko kyseessä ruokaravintola vai juottola. Ruokarauhan häirintä on pahempi juttu kuin se että tulee juttelemaan jos ihmiset ovat vain olusilla.

Tossa ei kyllä nöyristeltäis kumpaankaan suuntaan, vaan oltaisiin todella jämäkkää MIESTÄ ja näytettäis akoille paikkansa. Sen sijaan että sanoo ""syön vaimon kans"" vois tietysti todeta vielä jämymmin että ""ruokin eukon tässä ensiks"".

Siis firman nuorille pimuille ei todellakaan kannata alkaa töykeäksi näin lähellä pikkujoulusesonkia.

Selvennetään vähän. Kyseessä oli ruokaravintola ja ruokapöytä. Se oli kutsuvierastilaisuus jossa paikat saattoi itse valita. Menimme pöytään jossa oli tuttaviamme. Miehen puolella olevat paikat jäivät tyhjiksi. Niihin tuli tämä nainen ystävineen. Aluksi tämä nainen istui kauempana ja kävi vain kyselemässä kesken syöntinsä mieheltä sitä sun tätä, ihan asialliseltakin vaikuttavaa asiaa. Myöhemmin hän teki saman toisenkin kerran ja sitten vaihtoi ystävänsä kanssa paikkaa (ruoka haettiin buffetista, joten siinä haun lomassa paikan vaihto kävi niin näppärästi etten ensin edes huomannut sitä) ja sitten hän suorastaan nojautui mieheeni ja vaati kysymysrumputulellaan tämän kaiken huomion. Minä juttelin ja juttelin oman pöytänaapurini kanssa kunnes en enää keksinyt mitään puhuttavaa. Silloin vasta nousin ylös ja lähdin. Sen jälkeen naisen käytös muuttuikin. Ja sitten hän hävisi jonnekin toiseen pöytään höpöttelemään koska musiikki alkoi ja ruokailu alkoi olla lopuillaan.
En ole mustasukkainen, en vain halua että minut nolataan. Miehen pitäisi jo osata erottaa ""yrittäjät"" oikean asian puhujista ja käyttäytyä sen mukaan. Reagoida eri tilanteisiin kuin herrasmies.
On hyvä huomata etten ollut ""häirikkö"" vaan että minulla on oikeus vaatia hyvää käytöstä mieheltäni useimpien mielestä.
Eikä se minun ""mielenosoitukseni"" sen kummempaa ollut kuin että nousin naama peruslukemilla ja kävelin vessaan. Kun tulin sieltä ulos mies odotteli oven ulkopuolella. Siinä sitten sanoin hänelle kahdenkesken että jos tyyli ei muutu lähden kotiin. Muuttuihan se tyyli. Ilta oli kokonaisuutena ihan hauska. Oli vain vähän huono omatunto siitä että kohtelinko miestä liian tylysti. En tainnut sitten kohdella?

Vain lapsellinen ihminen oikuttelee tuolla tavoin ja odottaa saavansa siten muilta huomiota itselleen. Aikuinen ottaa itse tilanteen hallintaansa odottamatta saavansa ulkopuolista apua, onpa sitten mies tai nainen.

Voi hellanlettas, kun et nyt ollutkaan prinsessa ja kaiken huomion keskipiste ihan koko aikaa..

Kasva jo aikuiseksi!!

Omalta kumppaniltako ei saa vaatia mitään? Onko ""edellyttää"" parempi sana? Minä edellytän mieheltäni kohteliasta ja asianmukaista käytöstä minua kohtaan. Jos hän ei sitä itse huomaa tehdä, niin saatan jopa huomauttaa asiasta. Minä en kertakaikkiaan pysty seurustelemaan miehen kanssa, joka haluaa jatkuvasti miellyttää muita minun kustannuksellani. Vaihtoehtoina on siis joko jättää mies siihen paikkaan tai yrittää saada hänet parantamaan tapojaan kertomalla, mitä mieltä asiasta olen. Kenties minä olen hänelle kuitenkin loppujen lopuksi tärkeämpi kuin muut ympärillä pyörivät naiset.

Nykyinen mieheni on onneksi hyvin ymmärtäväinen tämän asian suhteen. Sanomme aina toisillemme, kun on jotakin sanomista ja yritämme parhaamme mukaan ottaa toisen toiveet huomioon. Ei parisuhde voi toimia siten, että toinen vain yrittää sanaakaan sanomatta niellä kaiken kunnes on kurkkuaan myöten täynnä.

Jos kyseessä oli tilaisuus johon oli kutsuttu sekä miehesi että tämä toinen nainen avec, niin kyllä silloin on tapana seurustella kuidenkin kuin oman avecin kanssa. Se milloin homma menee överiksi on todella vaikea sanoa.
Ei miehesi olisi tuossa tilanteessa todellakaan voinut juuri muuta tehdä kuin teki. Tietääpähän ettei ota sinua ensi kerralla mukaan.

Ja se sanominen pitää tapahtua siinä paikassa just sillä hetkellä, kun tilanne on päällä eikä sitten vessan ovella tai kotona vasta! Jollei kykene tunteitaan kaikille esiin tuomaan niin sehän kielii siitä, että itsekin häpeää niitä omia tunteitaan!
Ei tuntemisessa ole mitään häpeämistä eikä niiden olemassaoloa tarvitse perustella!

Arvon rouva Maria olisi voinut itse ottaa tilanteen hallintaansa siinä paikassa ja sanoa suoraan häiriköivälle naiselle tämän läsnäolon tuntuvan pahalle ja pyytää tätä poistumaan. Eikä sanattomilla äänettömillä viesteillä odottaa mieheltään ajatuksen lukua.

Kun minä en halunnut nolata miestäni, ts. halusin että hän tekisi sen itse ja ""säilyttäisi kasvonsa"". Kyllä minä olisin voinut sanoa ""lopeta jo"", uskaltanut olisin kyllä, mutta enkö silloin juuri olisi tehnyt itseni typeräksi?
Pahimpia tilanteita ovat minusta nuo halailutilanteet (joita on ollut) joissa muut pöydässä istuja luovat minuun sääliviä tai vahingoniloisia katseita ja odottavat kiinnostuneina mitä teen. Toistaiseksi olen vain katsellut muualle enkä tehnyt mitään.

Miehen ois pitänyt määritellä tilanne vaimolleen että odota pikku hetki tää työjuttu on ihan kohta selvitetty. TAI nojailijalle että voisko tää odottaa maanantaihin.
Lapsellisemmaksi se tilanne olisi mennyt jos vaimo päätänsä kävisi aukomaan.

Kuten jo monasti todettu, se ei ole töykeää eikä ilkeää jos sanoo että sovittiin vaimon kanssa että tänään ei sitten työasioista puhuta - voidaanko selvittää tää työpaikalla? Ja toivottaa vielä hauskaa iltaa siihen perään.

Älä seleittele! Itsesi sinä pelkäsit nolaavasi etkä miestäsi. Pelkäsit muiden pitävän sinua typeränä kanana, jos paljastat omat tunteesi. Ja nyt syytät miestäsi siitä, että sinulla on paha olla sen vuoksi, kun et uskalla olla sitä mitä oikeasti olet! Syytät miestäsi siitä ettei hän tehnyt jotain sellaista, mikä oli SINUN tehtäväsi!