K
Kleitonia.
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Samassa tilanteessa:Alkuperäinen kirjoittaja Kleitonia:Kaikkihan me peilaamme näitä asioita omasta näkökulmasta, ja yritämme kuka mitenkin ajatella myös objektiivisesti.
Sinä sen sijaan kirjoitat jo tuolla aikaisemmin, että sinulla on vaikeuksia saada oma elämäsi tasapainoon ja onnelliseksi. Ratkaisusi uusioperhe-elämän taisi olla, ettet noteeraa puolisosi lasta ollenkaan.
Selvästi sinä haluaisit olla teidän perhepyrmiidissa korkeammalla kuin oletkaan. Ja nyt jakelet neuvoja ja ymmärrystä alkuperäiselle, jossa hänen ei pitäisi alkaa kynnysmatoksi, eikä sopeutua ja sietää kaikkea. Eli lopputuloksena olisi toinen epätasapainoinen ja onneton koti.
Sinä et noteeraa puolisosi lasta (myös teini-ikäinen on lapsi) ollenkaan. Miten tämä vaikuttaa hänen elämäänsä ja tulevaisuuteen? Onko käynyt mielessä?
Aikuisten pitää tehdä aikuismaisesti ratkaisut niin, ettei heistä riippuvaiset alaikäiset lapset kärsi. Se ei tarkoita, että maailman pitää pyöriä sen "kakaran" navan ympärillä.
Jakelen neuvoa, että ap ei muuttaisi siihen talouteen, puhtaasti omista kokemuksistani johtuen. En kuitenkaan kuvittele, että ap on samanlainen ihminen kuin minä, saattaahan hän onnistuakin.
Miksi jonkun pitäisi alkaa kynnysmatoksi ja sopeutua aina vaan, olla kiltti tyttö, joka ei tee itsestään kauheaa numeroa? Kuka ja mikä se sellainen ihminen on?
Minun tekemiseni ja olemiseni ei vaikuta lapsen elämään yhtään mitään, hänellä on vahva verkosto äitiä, mummoa, vaaria yms. henkilöitä. Olen siis sopeutunut olemaan näkymätön omassa kodissani ;-) Mutta onnellinen? Sitä en todellakaan nyt ole.
Ap tuskin onkaan tuonne nyt muuttamasta, sitä tuskin haluaa kukaan heistä kolmesta. Eiköhän vastahankaisen teinipojan muutto vastahankaisen Iskän luo vaadi ihan omia sulattelujaan.
Ei kenenkään pidä olla kynnysmatto, eikä olla aina se joka joustaa ja sopeutuu. Muttei kenenkään pitäisi olla niin sinisilmäinen ettei ymmärrä, että seurustellessaan lapsellisen ihmisen kanssa, hänen lapsensa vaikuttavat myös omaan elämään. Ennemmin tai myöhemmin.
Miksi aikuinen ihminen hyppää tuollaiseen tilanteeseen ilman, että keskustelee asiat selviksi sen toisen aikuisen ihmisen kanssa? Sen puolisonsa kanssa. Ja sitten yhtäkkiä huomaa asuvansa "kodissaan", jossa välttelee osaa kodin asukkaita eikä noteeraa tätä ollenkaan. Surkea tilanne.
Tai miksi ihmeessä esittää, kuten tässäkin kirjoituksessa näyttää, tulevansa toimeen toisen lapsen kanssa, vaikka oikeasti pitää tätä kamalana rasitteena? Ei oikeassa elämässä jaeta oskareita, eikä tuollainen esittäminen pitkän päälle ole kaiketi edes mahdollista.
Voiko oikeasti olla tilanne, jossa saman katon alla olevan tekemiset ja sanomiset eivät vaikuta yhtään mitään lapseen? Ei lapsella ole välttämättä kykyä analysoida, että tuo aikuinen, joka on aina tuossa lähellä, ei pidä minusta, enkä minä hänestä, mutta siitä viis kun elämässäni on kuitenkin niitä muita "hyviä" aikuisia. Olkoon siis minulle näkymätön ja välttämätön "paha".
Ja mitä ihmettä miettivät tuollaiseen sopeutuneet/sopeutuvat puolisot? Ne joiden pitäisi turvata se peruselämän toimivuus sille lapselleen.