Miehen pomo sekoilee, onko tää laillista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hämmästynyt vaimo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mitä lisäarvoa liitosta olisi tässä tapauksessa? Jos on isosta firmasta kyse niin rohkeasti vaan pomon pomolta kysymään että muokataanko talossa useinkin työsopimuksia yksipuolisesti. Ei siihen liittoa tarvita.

Vastasitkin jo itse kysymykseesi. :) Tässähän ei selkeästikään ollut kyse mistään isosta firmasta, jossa joku väliportaan pikkupomo olisi alkanut sooloilla.

Melko monen tessin mukaan työmatkatkoilta ei makseta palkkaa tai palkkaa maksetaan vasta jonkin omavastuuajan jälkeisiltä tunneilta jonkin sovitun prosentin mukaan. Mutta mikäli työ edellyttää matkustamista, niin tottavie normi työaikana matkustaminen kuuluu maksulliseen työaikaan. Nää mahdollisesti ilmaiset tunnit koskee normi työajan ylittäviä matkatunteja.

Edellyttää joo matkustamista, noi eivät voi keikkailla omalla toimistollaan, vaan työt tehdään asiakkaan valitsemassa kohteessa kohteessa lähes ympäri suomen. Työmatkaksihan noi ei ole laskettavissa mitenkään päin, paitsi ehkä jotkut ulkomaan keikat, ainakin mun käsityksen mukaan kun niiltä kuitenkin suurimmalta osalta palataan kotiin vielä saman päivän aikana, joskus toki vasta 22-23 aikaankin, mutta kuitenkin saman vuorokauden puolella.

Kannattaa nyt aloittaa kertomalla pomolle nämä kaksi asiaa:

- työEHTOsopimuksen ehtoja ei saa heikentää edes muulla sopimuksella
- sopimuksen yksipuolinen muuttaminen jälkikäteen on petos

Asia on niin selkeä että sitä ei työnantajapuoli lähde viemään mihinkään eteenpäin. Jos lähtisi, voittaja on jo selvillä, eli työntekijät.

Työntekijöiden on mielestäni turha tässä vaiheessa tehdä vielä muuta kuin kertoa nuo asiat pomolle, jos pomo väittää vielä vastaan, sitten yhteys liittoon (varmaan joku työntekijöistä kuuluu liittoon ja jos ei, liitoista voi yleensä kysyä silti neuvoa).

Kiitos asiallisista neuvoistasi, välitän nämä terveiset miehelleni kunhan palaa töistä. Siellä nyt ilmeisesti käydään keskustelua aiheesta parhaillaankin.

Juu liittoon voi liittyä vaikka nyt ja saada sieltä apua, ei ole mitään sääntöä, etyä pitäisi olla kuulunut jonkin aikaa tmv.

Omalla miehellä kuului nuo siirtymiset toimistolta työkohteeseen ja työkohteiden välillä kyllä palkallisiin tunteihin (oli muuttomies) ja väittäisin kyllä, että ei ole ainoa ala missä näin on. (esim sähkömies, putkimies, palomies, poliisi, kouluttaja jnejne kyllähän monessa työssä liikutaan työkohteiden ja "kotipesän" välillä milloin mitenkin ja vaikea kuvitella etteikö noista matkoistakin palkkaa saisi tai edes jotain korvauksia..)

Taisi pomo keksiä "hyvän tavan" saada firman taloutta parempaan kuosiin, ei vaan tajunnut ajatella ihan loppuun saakka ja nyt on vaikea niellä ylpeyttä ja tunnustaa :D

Mikäli miehelläsi on joku nimetty asemapaikka, esim. firman toimisto vaikkapa sitten Jyväskylässä, niin työnantaja ei luonnollisestikaan maksa korvauksia asemapaikalle menosta ja kotiinpaluusta. Mutta, mikäli miehesi joutuu työn puitteissa reissaamaan, maksaa työnantaja päivärahan sekä kilometrikorvaukset ynnä normipalkan. Ja ylityötunneista luonnollisesti ylityöajan palkan. Näin asian pitäisi mennä tes:istä riippumatta.

Ja liittoon kuulumisesta on tällaisina aikoinan mielestäni enemmän hyötyä kuin haittaa. On aina se ilmainen lakimies käytössä ja työttömyysaikana saa sen ansiosidonnaisen palkan. Oma maksuni liitolle on alle 400e/vuosi, enkä pidä sitä paha rastina, yksikin puhelu liiton lakimiehelle kuittaa jäsenmaksut pitkäksi aikaa, jos vertaa että maksaisit lakineuvonnan omasta pussista.

Itse kyllä ihmettelen, miksi ihmiset eivät liity liittoon. Tällaisissa tilanteissa on työntekijä ihan eri tilanteessa, kun saa asiantuntija avukseen ja asiantuntevaa neuvontaa. Työpaikoilla, joilla kukaan tai vain harva kuuluu liittoon, työntekijät ovat usein vähiten omista oikeuksistaan tietoisia ja silloin tulee ihan uskomattomia riitoja, jotka eivät hyödytä ketään, eivät edes sitä työnantajaa.

Mieheni alan liiton työttömyysturva ei ole kovinkaan hyvä, ihan vaan siitä syystä että tuolla alalla työttömyys on melkeinpä enemmän sääntö kuin poikkeus. Sekin on yksi syy miksi tuolla alalla lähes joka toinen pomo alkaa jossain vaiuheessa yrittämään jotain tuollaista kikkailua, sillä kun alan työpaikat ovat kiven alla, ei työntekijät uskalla kunnolla mussuttaa muuta kuin tällaisissa todella räikeissä tilanteissa.

Hampaita kiristellen teen jatkuvasti työmatkoja esim. seuraavasti; lähden aamulla klo. 04.30 ajamaan esim. 470km:n päähän tapaamisiin. Olen perillä esim. 3 tuntia ja lähden ajamaan takaisin. Olen kotona esim. 20.00. Mutta työnantajani katsoo sen olleen normaali 8h tunnin päivä ja saan ainoastaan päivärahan joka ei todellakaan korvaa sitä että olen aamun ja illan poissa perheen luota normaalin kahdeksan tunnin sijaan.
Korvausta tai vapaita ylimenevästä ajasta ei makseta. Onneksi kk-palkka on kohtuullinen mutta ei mikään päätä huimaava kuitenkaan.

Hampaita kiristellen teen jatkuvasti työmatkoja esim. seuraavasti; lähden aamulla klo. 04.30 ajamaan esim. 470km:n päähän tapaamisiin. Olen perillä esim. 3 tuntia ja lähden ajamaan takaisin. Olen kotona esim. 20.00. Mutta työnantajani katsoo sen olleen normaali 8h tunnin päivä ja saan ainoastaan päivärahan joka ei todellakaan korvaa sitä että olen aamun ja illan poissa perheen luota normaalin kahdeksan tunnin sijaan.
Korvausta tai vapaita ylimenevästä ajasta ei makseta. Onneksi kk-palkka on kohtuullinen mutta ei mikään päätä huimaava kuitenkaan.

Näiden pomoois tosta sitä mieltä että saisit koko päivältä ainoastaan 3 tunnin palkan ja sen päälle päivärahan. Kuulostaiskos reilulta?

Ihan pikku vinkkinä vaan, että työpaikalla voi olla oma TES eli työehtosopimus, kun on tarpeeksi suuri työnantaja alalla. Se ei kuitenkaan voi olla huonompi kuin tuo alan yleinen tes. Harmi vaan, että siellä on ehtoja joilla poljetaan työntekijöiden oikeuksia työsopimuksilla, pahaa-aavistamattomat työntekijät työpaikan toivossa allekirjoittavat sopimusehtoja, joita eivät näe tai ymmärrä taysin vielä siinä vaiheessa, koska kuvittelevat ettei sellaista käytäntöä ole. Matkustaminen ei kuulu työaikaan on monen työnantajan kirjoittama TES-valtti. Myös liukuva työaika on hyvin työnantajakeskeinen etu: näillä tietyillä aloilla tuskin kukaan saa ylitöistä koskaan palkkaa - sen takaa 140h liukumasäännös, joka on ihan yleisessäkin TES:ssä mainittu.(yleisempi raja on 20-30h). Hullujahan ne työnantajat olisivat jos ylitykorvauksia maksaisivat.. tervemenoa kilometritehtaalle jos ei nöyristely ja alan hiljaisiin sääntöihin sopeutuminen maita.

Alkuperäinen kirjoittaja Työpaikka omalla TES:llä;28354925:
Ihan pikku vinkkinä vaan, että työpaikalla voi olla oma TES eli työehtosopimus, kun on tarpeeksi suuri työnantaja alalla. Se ei kuitenkaan voi olla huonompi kuin tuo alan yleinen tes. Harmi vaan, että siellä on ehtoja joilla poljetaan työntekijöiden oikeuksia työsopimuksilla, pahaa-aavistamattomat työntekijät työpaikan toivossa allekirjoittavat sopimusehtoja, joita eivät näe tai ymmärrä taysin vielä siinä vaiheessa, koska kuvittelevat ettei sellaista käytäntöä ole. Matkustaminen ei kuulu työaikaan on monen työnantajan kirjoittama TES-valtti. Myös liukuva työaika on hyvin työnantajakeskeinen etu: näillä tietyillä aloilla tuskin kukaan saa ylitöistä koskaan palkkaa - sen takaa 140h liukumasäännös, joka on ihan yleisessäkin TES:ssä mainittu.(yleisempi raja on 20-30h). Hullujahan ne työnantajat olisivat jos ylitykorvauksia maksaisivat.. tervemenoa kilometritehtaalle jos ei nöyristely ja alan hiljaisiin sääntöihin sopeutuminen maita.

Mutta jos aiemmin työsopparissa luki että ajomatkat sisältyy työpäivään ja ne korvataan ihan tavan palkalla, niin eihän sitä sopimusta voi omin päin mennä muuttamaan. Mä meinaan sitten olla se tosimulkkuämmä jos tuo muka tulee menemään noin kun pomo väittää, enkä yksinkertaisesti enää anna miehen mennä tuonne töihin. Ei ole mitään järkeä jos mies tekee nytkin useita tunteja ylitöitä joka viikko, että siitä ollaan vielä nappaamassa puolet muutenkin surkeasta palkasta, kun sossusta ja työkkäristä saa enemmän rahaa pelkästään kotona mkaamalla. Mielummin mä pidän miehen kotona auttamassa perheen kanssa kuin annan sen tehdä kannattamatonta työtä. Enkä normaalisti edes ole mikään määräilevä eukko, mutta tuossa pomon ehdotuksessa ei yksinkertaisesti ole mitään järkeä.

Alkuperäinen kirjoittaja hämmästynyt vaimo;28354724:
Mieheni alan liiton työttömyysturva ei ole kovinkaan hyvä, ihan vaan siitä syystä että tuolla alalla työttömyys on melkeinpä enemmän sääntö kuin poikkeus. Sekin on yksi syy miksi tuolla alalla lähes joka toinen pomo alkaa jossain vaiuheessa yrittämään jotain tuollaista kikkailua, sillä kun alan työpaikat ovat kiven alla, ei työntekijät uskalla kunnolla mussuttaa muuta kuin tällaisissa todella räikeissä tilanteissa.

Metalliliitto? :D

[QUOTE="vieras";28355037]Metalliliitto? :D[/QUOTE]

Ei ole, en mielellään kerro miehen alaa kun voihan se pomonkin vaimo täällä kirjoitella, joten arvostaisin jos sitä ei nyt yritettäis tässä arvailla. Ei varsinaisesti liity asiaan niin annetaanko olla? :)

Jotenki minusta tuntuu, että tässä on jollakin nyt väärinkäsitys, Joko luetun ymmärtäminen on heikkoa, tai sitten joku ei osaa kirjoittaa. Niin päätön tämä ap:n miehen tarina on. Parasta olisi nyt selvittää pomon kanssa asia, koska tuo alkuperäinen tarina oli niin uskomaton. Ei vittumainen pomokaan nyt aivan tuollaista keksi.

Jos siirtyminen tapahtuu normaalin työajan ulkopuolella, niin siitä ei kaikilla aloilla makseta korvausta muuten kuin päiväraha verottajamn määräämien tuntien täyttyessä. Jospa kyse on siitä, että kotoa työpaikalle ennen työajan alkua tehtyä aikaa ei korvata. Jos esim. asuu Porvoossa, firman tilat ovat Helsingissä ja paikka, jossa työ tehdään sijaitsee Keravalla. Kotoa Keravalle ajosta ei makseta tuntipalkkaa.

[QUOTE="vieras";28353782]Itse kyllä ihmettelen, miksi ihmiset eivät liity liittoon. Tällaisissa tilanteissa on työntekijä ihan eri tilanteessa, kun saa asiantuntija avukseen ja asiantuntevaa neuvontaa. Työpaikoilla, joilla kukaan tai vain harva kuuluu liittoon, työntekijät ovat usein vähiten omista oikeuksistaan tietoisia ja silloin tulee ihan uskomattomia riitoja, jotka eivät hyödytä ketään, eivät edes sitä työnantajaa.[/QUOTE]

Tämä on niin selvä tapaus, että ei tässä liittoa tarvita. Pomolle vaan vähän faktoja pöytään, hän on täysi idiootti jos lähtee asiasta tappelemaa, koska tulee 100% varmasti häviämään.

Ei minullakaan matka-aikaa lasketa työajaksi. Mutta eri aloilla on toki erilaisia käytäntöjä.

Minulla ihan arkea on, että saatan lähteä kotoa esim klo 5 ehtiäkseni klo 7 tietämillä lähtevään koneeseen.
Teen kohdemaassa töitä esim klo 10-15.
Ajan kentällä ja lennän kotiin siten, että olen kotona esim klo 23.
Saan tästä korvauksen normaalin 7,5 tunnin työpäivän mukaisesti + ulkomaan päivärahan.

Kivahan se olisi nostaa palkkaa koko tuolta 18 tunnilta, mutta ei onnistu nykyisellä työnantajalla eikä kyllä tämän tyyppisessä työssä (asiantuntijatyö) minkään muunkaan työnantajan palveluksessa.

[QUOTE="vieras";28358587]Jotenki minusta tuntuu, että tässä on jollakin nyt väärinkäsitys, Joko luetun ymmärtäminen on heikkoa, tai sitten joku ei osaa kirjoittaa. Niin päätön tämä ap:n miehen tarina on. Parasta olisi nyt selvittää pomon kanssa asia, koska tuo alkuperäinen tarina oli niin uskomaton. Ei vittumainen pomokaan nyt aivan tuollaista keksi.

Jos siirtyminen tapahtuu normaalin työajan ulkopuolella, niin siitä ei kaikilla aloilla makseta korvausta muuten kuin päiväraha verottajamn määräämien tuntien täyttyessä. Jospa kyse on siitä, että kotoa työpaikalle ennen työajan alkua tehtyä aikaa ei korvata. Jos esim. asuu Porvoossa, firman tilat ovat Helsingissä ja paikka, jossa työ tehdään sijaitsee Keravalla. Kotoa Keravalle ajosta ei makseta tuntipalkkaa.[/QUOTE]

Ei kai kukaan ole niin pöljä että kuvittelisi että työmatkan kotoa töihin voisi katsoa työaikaan? Siitä ei nyt siis ole kyse, ja sekin on tässä ketjussa jo moneen kertaan selvitetty. Tänään on sitten tapahtunut sellaista että tuo pomo nyt "tavallaan" myönsi virheensä, mutta sekin selitettiin sitten niin että työntekijät oli ymmärtäneet väärin ja hän tarkoitti vaan sitä että esim 14h kestävältä jonnekin maakuntaan sijoittuvalta keikalta ei voi merkitä työtunneiksi 24h (miksi kukaan näinkään tekisi?) ja seliseli. Veikkaan että pomolle ottaa vaan nyt liian tiukille myntää ettei hänen mahtiehdotuksensa ollutkaan niin mahtava. :D

Ei minullakaan matka-aikaa lasketa työajaksi. Mutta eri aloilla on toki erilaisia käytäntöjä.

Minulla ihan arkea on, että saatan lähteä kotoa esim klo 5 ehtiäkseni klo 7 tietämillä lähtevään koneeseen.
Saan tästä korvauksen normaalin 7,5 tunnin työpäivän mukaisesti + ulkomaan päivärahan.

Kivahan se olisi nostaa palkkaa koko tuolta 18 tunnilta, mutta ei onnistu nykyisellä työnantajalla eikä kyllä tämän tyyppisessä työssä (asiantuntijatyö) minkään muunkaan työnantajan palveluksessa.

Ai että, aina tässä vaiheessa mä muistan miksen yleensä jaksa tälle palstalle kirjoitella. Tuntuu että yli puolet täällä ei lainkaan ymmärrä lukemaansa. En ihan oikeasti nyt jaksa jankata samaa asiaa, mutta kukaan ei tosiaan ole kuvitellut että matkasta kotoa töihin maksettais palkkaa, missään.

Alkuperäinen kirjoittaja hämmästynyt vaimo;28358701:
Ai että, aina tässä vaiheessa mä muistan miksen yleensä jaksa tälle palstalle kirjoitella. Tuntuu että yli puolet täällä ei lainkaan ymmärrä lukemaansa. En ihan oikeasti nyt jaksa jankata samaa asiaa, mutta kukaan ei tosiaan ole kuvitellut että matkasta kotoa töihin maksettais palkkaa, missään.

No voisinhan minäkin ajaa ensin kotoa toimistolle ja lähteä vasta sieltä kentälle.
Mutta EI MINULLE KUKAAN KUITENKAAN TUNTIPALKKAA SIITÄ LENTOKONEESSA ISTUMISESTA MAKSA.
Eli kun kerroit niistä perähikiälle ajamisista 4-5 tuntia. Niin se on monessa asiantuntijatyössä ihan tavallista.
Jos se perähikiä on miehesi aamun ensimmäinen keikka, niin ajaako hän aina ensin toimistolle ja sitten vasta sinne perähikiälle?

No voisinhan minäkin ajaa ensin kotoa toimistolle ja lähteä vasta sieltä kentälle.
Mutta EI MINULLE KUKAAN KUITENKAAN TUNTIPALKKAA SIITÄ LENTOKONEESSA ISTUMISESTA MAKSA.
Eli kun kerroit niistä perähikiälle ajamisista 4-5 tuntia. Niin se on monessa asiantuntijatyössä ihan tavallista.
Jos se perähikiä on miehesi aamun ensimmäinen keikka, niin ajaako hän aina ensin toimistolle ja sitten vasta sinne perähikiälle?

ei aja, mutta yleensä ne keikkakamat pitää kuitenkin aamulla hakea toimistolta ennen keikalle lähtöä. Olisiko sulle siis ok tehdä 14h työpäivä 2h palkalla ja päiväraha päälle? Mieheni tapauksessa se olis noin 70e miinus verot.

Sinä saat kuukausipalkkaa ja matkapäiviltäsi aina 7,5 tunnin palkan olivatpa ne kuinka lyhyt/pitkiä hyvänsä. Työn ajan ulkopuolelle jäävää matka-aikaa sinulle ei korvata, mutta ollessasi pois vakituiselta työpisteeltäsi saat koti- tai ulkomaanpäivärahaa, osa- tai kokopäivältä.

Sinä saat palkkaa 7,5 tunnilta matkapäivänäsi, vaikka tapaamisesi veisi vain tunnin ja matkat 6,5 tuntia. Eikä tuota matka-aikaa vähennetä työpäiväsi pituudesta. Joka siis jäisi vastaavassa tilanteessa kuin ap:n miehelle oli ehdotettu, vain 1 tunnin pituiseksi.

Ap:n mies ei selvästikään ole toimihenkilö vaan työntekijä, ja työpäivän pituuskin luultavasti 8 tuntia. Palkka on tuntipalkka, jota on maksettu 8 tunnin mukaan. Päivärahaakaan ei tainnut tulla.

Työnantaja oli päättänyt (työsopimuksen vastaisesti), että työmaalta toiselle siirtyminen ei sisälly työaikaan, joten siirtymiset vähentävät työtuntien määrää ja näin ollen myös palkkaa. Tosin sanoen vastaava reissu kuin yllä - 1 tunnin työ ja 6,5 tuntia matkaa - ei toisi ap:n miehelle palkkaa kuin yhdeltä tunnilta. Kuulostaako sinusta lailliselta?

Vaikka sinulle (kuten minullekin) kertomasi kaltainen kellon ympäri työskentely on ihan arkipäivää, se on varmaankin ollut meille molemmille ammatinvalintakysymys. Ei se silti tarkoita, että on oikeudenmukaista viedä toisenlaisen valinnan tehneen henkilön palkasta leijonanosa huijaamalla.

Yhteistyössä