Miehen rasittavat kaverit jatkuvana riesana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja täysin ymmällään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja etätyöläinen;10532702:
Itse pidän etätyömahdollisuutta etuna, tällä tavalla ei mene minuuttiakaan työmatkoihin ja työrauha pidempien tekstien kirjoittamiseen oivallinen. Ei toki sovi syntymälusmuille, jotka saavat jotain aikaiseksi vain pomon piiskan viuhuessa selkänahkoihin.

Sanopa muuta. Minullakin on kotona sekä töissä työhuone, koska työni luonteeseen kuuluu parin-kolmenkin projektin yhtäaikainen tekeminen ja työpäivät kyllä jatkuvat usein sen varsinaisella työpaikalla vietetyn päivän jälkeen kotonakin. Samoin taas on mahdollista tehdä kotona töitä, jos ei mikään pakko ole fyysisesti olla läsnä duunipaikalla. Joissain töissä tällainen vapaus on mahdollista mutta kuten sanoit - se vaatii selkärankaa tekijältä.

Minä teen myös omia projekteja, jolloin työhuone on välttämätön. Ymmärrän myös oikein hyvin sellaisen puolivakavan harrastuksenkin vaativan työtilaa, koska työvälineitä ja materiaaleja ei vain aina voi kerätä pois ja toisaalta sen harrastuksen suorittaminen häiritsisi muiden asunnossa elävien tekemisiä kroonisesti. Monet tällaiset vakavat harrastukset tuovat myös lisää budjettiin, tiedän monta joilla näin on.

Mulla ei ole sellaista koulutusta millä voisin saada hyviä töitä.

No hanki sellainen koulutus, hyvä ihminen. Minäkin vaihdoin yli 3-kymppisenä ammattia. Vähän siinä joutuu kitkuttamaan vuoden-pari jatko-opintojen ajan, mutta on sen arvoista. Luulisi että lapsenkin hankkinut ihminen osaisi katsoa vähän matkaa tulevaisuuteenkin, eikä vain sitä tämän päivän sossunluukulla käyntiä.

Alkuperäinen kirjoittaja työhuone;10532517:
Mutta jos nainen harrastaa vaikka hiljaista ompelua/lukemista tai eteeristen öljyjen avulla rentoutumista ja hiljaista taustamusaa, ja mies haluaa päryyttää jotain tietokonepelejä täysillä, kuunnella heviä ja nostaa rautaa tangolla, pitäisikö olla sitten 2 työhuonetta?

Kuten täällä jo todettiinkin, jos itse tienattua fyrkkaa riittää, siitä vaan ostamaan vaikka 30 huoneen asunto.
Meillä ei työhuoneita ole, vaikka teenkin kotoa käsin töitä (pienyrittäjä), ja työrauhaa riittää kun lapsia ei ole. Sen verran on varaa taskunpohjalla että pelaamista ja leffojenkatselua varten on hankittu kuulokkeet, niitä kertoja varten kun ei pelata tai katsota yhdessä :)

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja etätyöläinen;10532702:
Meillä on kuulkaa se työhuone ihan pariskunnan molempien osapuolten työntekoa varten!

Meistä molemmat tekevät silloin tällöin etätyötä, minä säännöllisesti 1-2 päivänä viikossa ja kyllä silloin on miellyttävää, että on ihan kunnollinen työpöytä. Myös vapaa-aikaani kuuluu tietokonetyötä, sillä teen erään yhdistyksen jäsenlehteä. Mies tekee säännöllistä etää vähemmän, mutta hän opiskelee avoimessa yliopistossa ja niitäkin hommia on kivampi tehdä kun ei tarvitse pyöriä ruokapöydässä epäergonomisesti.

On myös oivallista, että on oma huone IT-ryönälle. Meillä tietokoneita on kaksi (pöytäkone & läppäri), sitten on tulostin ja verkkokovalevy, ADSL-modeemi ja WLAN-reititin plus molempien työläppärit, nekin on kiva säilyttää huoneessa jossa esim. pölyn määrä on minimissään, koska tämä huomioitiin jo sisustusvaiheessa. Kotieläimillämme ja lapsivierailla on työhuoneeseen porttikielto, ja on sekin kiva, että kaikki työpaperit, henk koht dokumentit ym. saa pois ystävien ja kylänmiesten silmien alta.

Työhuoneessa on myös miehen vaatekaappi (minä sain makkarista sen isomman kokonaan itselleni :)) sekä hyllymetreittäin kirjoja ja lehtiä, molempien henkilökohtaisten paperien mapit ja laatikot, kaikki käyttöohjeet, vakuutusasiakirjat jne). Lapsia ei ole ja jos olisi niin kyllä se neljäs huone tarvittaisiin! Meillä tosin on ihan omat fyffet siihen.

Itse pidän etätyömahdollisuutta etuna, tällä tavalla ei mene minuuttiakaan työmatkoihin ja työrauha pidempien tekstien kirjoittamiseen oivallinen. Ei toki sovi syntymälusmuille, jotka saavat jotain aikaiseksi vain pomon piiskan viuhuessa selkänahkoihin.

Kyllä tulee kalliiksi työssäkäynti kun sen takia täytyy ostaa isommat kämpätkin jo. Tuolla logiikallahan 1 lapsen ja 2 aikuisen talous tarvitsisi jo 5h+k kämpän!

Ajatelkaa, kyllä tuo atk-maailma on syössyt ihmiset ihan sekaisin: tarvitaan jo omat huoneetkin sille tietokoneelle ja muulle roinalle. Se on kyllä hyvä idea että ne atk-kamat on pois olohuonetta tai makkaria rumentamasta.

Sitä ihmettelen, että miten näillä sossupummeilla on varaa bilettää kaupungissa parikin kertaa kuussa? Kyllä on sikojen mentäviä aukkoja sosiaalitukilaskureissa.

Se on muuten jossain tutkittu, että köyhyys periytyy. Eli tämän "mammelin" ipana on sitten erittäin todennäköisesti sossupummi jo toisesta polvesta (vaiko pidempää).
Yleensä vanhemmat haluavat parasta lapselleen, mutta nämä tapaukset eivät. On myös aika pöyristyttävää, että valitetaan kun ei ole koulutusta. Mikä estää hankkimasta sitä? Tyhmyys? Laiskuus? Molemmat.

No mitä mä tiedän näitä lorvehtijoita, on heillä monella mielenterveys aika lailla huonossa jamassa, enkä sitä ihmettele, johan sitä pälli leviää vähemmästäkin kun kol kymppiset makaa vain kotona. Niin aika monella on aika vahvat masis ym lääkitykset, eli haluan sen työnantajan nähdä joka tällaisen silmänlumpsuttajan palkkaa. Kun ei meinaa terveetkään työkokemusta omaavat saada jobia, edes sillä 1600 egellä!

Viimeksi muokattu:
Mammeli miehineen vaikuttaa kyllä ihan perusreippaalta parilta harrastuksineen. Nämä silmänlumpisia-luuserit on niitä toisenpolven sossupummeja. Ei ihme, että lapset masentuu kun kotona on luuserimeininki ja räitään vaan kattoon päivät pitkät. Siinäpä sitä virikkeellistä eloa kasvavalle nuorelle. Mutta tosiaan, Mammeli miehineen koulunpenkille ja muutaman vuoden kuluttua on tulotaso jo ihan toinen. 84 syntyneellä kun niitä työvuosia vielä piisaa. Jo pienellä koulutuksella pääsee 2-3 tonnin kk-ansioihin.

Kyllä tulee kalliiksi työssäkäynti kun sen takia täytyy ostaa isommat kämpätkin jo. Tuolla logiikallahan 1 lapsen ja 2 aikuisen talous tarvitsisi jo 5h+k kämpän!

Tuo on kyllä jo aivan sinun oma logiikkasi. Mikäs se viides huone olisi? Ei niitä yhtä enempää tarvita.

Eikä se työhuone yksistään työssäkäyntiä varten ole, vaan harrastuksia ja itsensä kehittämistä varten ja lisäksi tärkeiden juttujen säilytyspaikka. Ehkä toimistohuone olisi osuvampi nimitys. Olisi meillä kolmio ostettu vaikkei etätyötä saisi/tarvitsisi tehdä. Rahaa ja tavaraa oli sen verran että kolmiokin saatiin sovinnolla.

Ajatelkaa, kyllä tuo atk-maailma on syössyt ihmiset ihan sekaisin: tarvitaan jo omat huoneetkin sille tietokoneelle ja muulle roinalle. Se on kyllä hyvä idea että ne atk-kamat on pois olohuonetta tai makkaria rumentamasta.

Eipä sitä ylimääräistä huonetta tarvittaisi vaan samat neliöt voisivat olla osana muita huoneita, mutta kuten itsekin kirjoitit niin kivampi se on että kone ja "hallinto"tavarat jossain omassa rauhallisessa paikassaan. Muuten, kukaan ei enää sano atk.

Läppäri tulee meillä välillä kylään myös olkkariin, ja kuunnellaan Spotifysta musiikkia isojen kajarien kautta tai katsotaan (laillisesti) sarjoja ja leffoja netistä. Esimerkiksi ylen Areena on valtava aarreaitta! Myönnettäköön, että myös aikuisviihdettä on netistä katsottu (yhdessä). Tietokoneet, varsinkaan läppärit eivät minusta ole mitenkään suuresti rumentavia sisustustekijöitä, varsinkin jos vertaa siihen millaisia mötiköitä tv:t olivat ennen kuin litteät näytöt tulivat.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja etätyöläinen;10532849:
Eipä sitä ylimääräistä huonetta tarvittaisi vaan samat neliöt voisivat olla osana muita huoneita, mutta kuten itsekin kirjoitit niin kivampi se on että kone ja "hallinto"tavarat jossain omassa rauhallisessa paikassaan. Muuten, kukaan ei enää sano atk.
.

Minä kyllä sanon atk maailman tappiin asti! Ja niin puhutaan meidän työpaikallakin, jos sanon it, mulle naurettaisiin että mitä ihmeen sivisstyssanoja sä pelleilet?

Ajatelkaa, kyllä tuo atk-maailma on syössyt ihmiset ihan sekaisin: tarvitaan jo omat huoneetkin sille tietokoneelle ja muulle roinalle.

Ensinnäkin - ainakin tässä kaupungissa, jossa me asumme, erillisen työhuoneen hankkiminen tulisi moninkertaisesti kalliimmaksi kuin se, että ostetaan (tai vuokrataan) asunto, jossa on yksi tilava huone enemmän. Työhuoneen vuokraaminen maksaisi yksiön - pienen kaksion kuukausivuokran verran. Kun tähän lasketaan vielä mahdollinen työmatkakustannuksen säästö, tulee tilavampi asunto entistä halvemmaksi.

En ymmärrä mistä nämä harhaluulot "luksusasujista" oikein tulee. Yhden kohdalla valitetaan, että tämä on työhaluton. Sitten kun on erittäin työhaluinen ja tekee pitkiä päiviä, työhuoneen hankkiminen koetaan jotenkin silmien pyörittelyn aiheeksi. Selvennykseksi - meillä tehdään monipuolista taiteellista työtä, joten työhuoneessa on pääasiassa kaikkea muuta kuin tietokone lisäkkeineen.

Ja kyllä - itseään voi todellakin kouluttaa ja kehittää lisää. Suomessa on siihen toistaiseksi kohtuullisen hyvät mahdollisuudet. Kukaan ei anna muutosta valmiina käteen.

Viimeksi muokattu:
Ensinnäkin - ainakin tässä kaupungissa, jossa me asumme, erillisen työhuoneen hankkiminen tulisi moninkertaisesti kalliimmaksi kuin se, että ostetaan (tai vuokrataan) asunto, jossa on yksi tilava huone enemmän. Työhuoneen vuokraaminen maksaisi yksiön - pienen kaksion kuukausivuokran verran. Kun tähän lasketaan vielä mahdollinen työmatkakustannuksen säästö, tulee tilavampi asunto entistä halvemmaksi.

En ymmärrä mistä nämä harhaluulot "luksusasujista" oikein tulee. Yhden kohdalla valitetaan, että tämä on työhaluton. Sitten kun on erittäin työhaluinen ja tekee pitkiä päiviä, työhuoneen hankkiminen koetaan jotenkin silmien pyörittelyn aiheeksi. Selvennykseksi - meillä tehdään monipuolista taiteellista työtä, joten työhuoneessa on pääasiassa kaikkea muuta kuin tietokone lisäkkeineen.

Ja kyllä - itseään voi todellakin kouluttaa ja kehittää lisää. Suomessa on siihen toistaiseksi kohtuullisen hyvät mahdollisuudet. Kukaan ei anna muutosta valmiina käteen.

En tarkoittanut että olisi jossain erikseen vuokrattuna joku työhuoneisto/huone/koppero/parakki. Vaan ihan sitä, että miksi ette tee duunejanne duunipaikallanne? (poislukien yksityisyrittäjät).

Onneksi olen itse vain perusduunari, ei tarvi tehdä yökausia palkattomia ylitöitä itsekustantamassa lisähuoneessaan mahahaava oventakana odottaen. Vaan voin jättää kaiken työmurheen työpaikan oven taa, kun leimaan itseni numerokoodillani ulos joka päivä klo 16. Mutta meitä on moneen junaan ja se on hyvä, itse vaan ihmettelen sellaista koiranvirkaa, jos olet ensin lukenut itsesi yliopistossa ja sitten olet täysin työnantajan piiskan alla. Minä en ole.

Viimeksi muokattu:
En tarkoittanut että olisi jossain erikseen vuokrattuna joku työhuoneisto/huone/koppero/parakki. Vaan ihan sitä, että miksi ette tee duunejanne duunipaikallanne? (poislukien yksityisyrittäjät).

Onneksi olen itse vain perusduunari, ei tarvi tehdä yökausia palkattomia ylitöitä itsekustantamassa lisähuoneessaan mahahaava oventakana odottaen. itse vaan ihmettelen sellaista koiranvirkaa, jos olet ensin lukenut itsesi yliopistossa ja sitten olet täysin työnantajan piiskan alla. Minä en ole.

Mistäs tulkitsit, että olen työnantajan piiskan alla? Itse tuossa mainitsit yksityisyrittäjät ja sen kaltaisessa työtilanteessa minä olen. Minulla on tällä hetkellä kaksi määräaikaista toimeksiantajaa ja yksi vakituinen. En tee työtäni siksi, että olisi pakko vaan siksi, että ne ovat kaikki äärimmäisen kiinnostavia, haastavia ja mukavia töitä, joissa on hienot työryhmät tukena ja ympärillä. En tee ainuttakaan ylityötuntia palkattomana vaan saan korvauksen kaikesta, koska laskutan itse omat työni. Sen lisäksi voin tehdä omaa projektia aivan itselleni.

Joten tässä tapauksessa työnteko ihan kannattaakin. Toimeentulo on turvattu, eikä koskaan tarvitse aamulla herätä ajatuksella, että voi ei taas töihin. Minä olen sinuun verrattuna siinä hyvässä asemassa, että voin itse valita mitä työtehtäviä otan vastaan, millaisten ihmisten kanssa työskentelen. Ei tule stressiä, eikä mahahaavaa, koska myös työn määrää voi aivan itse säädellä.

Kaikille työ ei ole pakkopullaa rahan hankkimiseksi vaan työssä voi olla ihan sisältöäkin. Se ei välttämättä kellokorttiperusduunarille avaudu.

Viimeksi muokattu:
Mistäs tulkitsit, että olen työnantajan piiskan alla? Itse tuossa mainitsit yksityisyrittäjät ja sen kaltaisessa työtilanteessa minä olen. Minulla on tällä hetkellä kaksi määräaikaista toimeksiantajaa ja yksi vakituinen. En tee työtäni siksi, että olisi pakko vaan siksi, että ne ovat kaikki äärimmäisen kiinnostavia, haastavia ja mukavia töitä, joissa on hienot työryhmät tukena ja ympärillä. En tee ainuttakaan ylityötuntia palkattomana vaan saan korvauksen kaikesta, koska laskutan itse omat työni. Sen lisäksi voin tehdä omaa projektia aivan itselleni.

Joten tässä tapauksessa työnteko ihan kannattaakin. Toimeentulo on turvattu, eikä koskaan tarvitse aamulla herätä ajatuksella, että voi ei taas töihin. Minä olen sinuun verrattuna siinä hyvässä asemassa, että voin itse valita mitä työtehtäviä otan vastaan, millaisten ihmisten kanssa työskentelen. Ei tule stressiä, eikä mahahaavaa, koska myös työn määrää voi aivan itse säädellä.

Kaikille työ ei ole pakkopullaa rahan hankkimiseksi vaan työssä voi olla ihan sisältöäkin. Se ei välttämättä kellokorttiperusduunarille avaudu.

Itse olen pienyrittäjäsuvusta, ja itselläkin toiminimi jolla elätän itseni ja osin perheenikin, toki miehenikin tulot tulevat perheen kassaan.

Yrittäjän tulee kyllä olla sikäli nöyrä, ettei voi valita asiakkaita, vai mikä superhyper tapaus Sinä olet jos voit valita asiakkaasi ja aikataulut? Kyllä pienyrittäjän arki on sitä että ajat on annettava asiakkaille (ei tietenkään nyt keskellä yötä eikä jouluaattona) ja rautaa on taottava silloin kun se on kuumaa. Lomat ovat harvinaista herkkua koska nehän ovat täysin tulotonta aikaa. Haluan sen pienyrittäjän nähdä joka pitää 5viikkoa vuodessa lomaa, eli sama kun mitä toisen palkollinen. Eri asia on jotkut hienostorouvat jotka pitävät jotain pikku bisnestä vain ajankulukseen, mutta elää miehen rahoilla.

Mutta jos oma leipä on kysessä, ei yrittäjä voi lomailla ja lusmuilla, ehei, kyllä tämä on totista työtä. Jos asiakkaille myy eioota, he löytävät kyllä sellaisen palveluntarjoajan jolla on heille aikaa.

Viimeksi muokattu:
Te yrittäjät olette sitten itsekkäitä. Joka eurosta pidätte kiinni ja kiskotte viimeisen hinnan joka asiasta.

toista se on meillä köyhillä työläisillä, saadaan se sama pieni palkka aina eikä edes ylitöitä enää voi tehdä että saisi lisää pötyä pöytään ja siitäkin vie verottajan ison osan. Mutta yrittäjä, hän voi tehdä kuutamokeikkaa yöt läpeensä ja laskeskella lauantaina rahojaan, täytyy kyllä itsekin pistää joku kioski pystyyn, ärsyttää tämä loputon pers aukisuus!

Alkuperäinen kirjoittaja yrittäjät itsekkäitä;10533769:
Te yrittäjät olette sitten itsekkäitä. Joka eurosta pidätte kiinni ja kiskotte viimeisen hinnan joka asiasta.

toista se on meillä köyhillä työläisillä, saadaan se sama pieni palkka aina eikä edes ylitöitä enää voi tehdä että saisi lisää pötyä pöytään ja siitäkin vie verottajan ison osan. Mutta yrittäjä, hän voi tehdä kuutamokeikkaa yöt läpeensä ja laskeskella lauantaina rahojaan, täytyy kyllä itsekin pistää joku kioski pystyyn, ärsyttää tämä loputon pers aukisuus!

Ala sinäkin yrittäjäksi, niin voit levätä laakereilla ja kieriskellä rahoissasi!
Sehän on hienoa jos saa saman palkan aina, edes pienen. Pienyrittäjä ei tiedä minkä palkan milloinkin saa tai saako mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja mitä itket;10533781:
Ala sinäkin yrittäjäksi, niin voit levätä laakereilla ja kieriskellä rahoissasi!
Sehän on hienoa jos saa saman palkan aina, edes pienen. Pienyrittäjä ei tiedä minkä palkan milloinkin saa tai saako mitään.

Oisko tollanen Kotipitsa, Hese, R-kikkari tms hyvä perustaa? Varma tulo ja valmis konsepti ja taattu laatu eli ei tarvi paljoa mainostaa?

Miksi turkkilaiset ym perustavat mieluummin oman kebabpaikan eivätkä esim Kotipitsaketjusta ota omaa paikkaansa- riskittömästi. Toki kotipitsa-ketjussa ei kai voi myydä pimeänä. Kertokaa mulle, alkoi kiinnostamaan.

Kuka valitsee työntekijät, saako yrittäjä itse valita vai määrääkö ketju, entä palkkaus?

Alkuperäinen kirjoittaja pienyrittäjä;10533756:
Yrittäjän tulee kyllä olla sikäli nöyrä, ettei voi valita asiakkaita, vai mikä superhyper tapaus Sinä olet jos voit valita asiakkaasi ja aikataulut? Kyllä pienyrittäjän arki on sitä että ajat on annettava asiakkaille (ei tietenkään nyt keskellä yötä eikä jouluaattona) ja rautaa on taottava silloin kun se on kuumaa. Lomat ovat harvinaista herkkua koska nehän ovat täysin tulotonta aikaa. Haluan sen pienyrittäjän nähdä joka pitää 5viikkoa vuodessa lomaa, eli sama kun mitä toisen palkollinen. Eri asia on jotkut hienostorouvat jotka pitävät jotain pikku bisnestä vain ajankulukseen, mutta elää miehen rahoilla.

Mutta jos oma leipä on kysessä, ei yrittäjä voi lomailla ja lusmuilla, ehei, kyllä tämä on totista työtä. Jos asiakkaille myy eioota, he löytävät kyllä sellaisen palveluntarjoajan jolla on heille aikaa.

Riippuu alasta ja siitä miten erikoistunut olet. Kun olet tarpeeksi special osaamisalueeltasi, asiakkaita riittää ja voit tosiaankin vähän valikoida mihin ja millaiseen projektiin ryhdyt. On pakkokin valikoida, koska jos tekee kolmea projektia yhtä aikaa, niiden on toimittava keskenään.

Ei tarkoita, etteikö töitä tarvitsisi reippaasti tehdä, kuten tuolla aiemmin kävikin ilmi. Ja kuten sanoit, laatu on menestyksen tae. Hyvin tehty työ poikii lisää työtä, huonosti tehty on katastrofi. Itse en koe tätä rasitteena enkä uhkana, en myöskään stressin aiheena vaan moottorina, joka kannustaa tekemään parhaansa. Se on toiminut jo vuosia.

Mutta hatunnosto sinulle ja muillekin itsensä työllistäneille. Eihän se mikään helppo nakki tässä maassa ole koskaan, eikä millään alalla.

Oisko tollanen Kotipitsa, Hese, R-kikkari tms hyvä perustaa? Varma tulo ja valmis konsepti ja taattu laatu eli ei tarvi paljoa mainostaa?

Miksi turkkilaiset ym perustavat mieluummin oman kebabpaikan eivätkä esim Kotipitsaketjusta ota omaa paikkaansa- riskittömästi. Toki kotipitsa-ketjussa ei kai voi myydä pimeänä. Kertokaa mulle, alkoi kiinnostamaan.

Kuka valitsee työntekijät, saako yrittäjä itse valita vai määrääkö ketju, entä palkkaus?

Taloudellisesti riskitöntä yrittämistä ei ole olemassakaan, jos ei nyt tätä maailman vanhinta ammattia oteta huomioon. Siinähän tulee myytävä tuote ilman ostokuluja.

Et voi ottaa jonkun toisen liikeideaa ja brändiä ja alkaa sillä takomaan rahaa. Ja nämä merkitkin vaativat omaa panosta ja omaa riskiä, liiketila on vuokrattava omalla kustannuksella, sisustettava ketjun vaatimusten mukaisesti omalla kustannuksella. Ostot on tehtävä ketjun tukusta yms.
Eli jos ei kauppa käy, velkaannut etkä ainakaan voi kuvitella palkkaa saavasi.

Kannattaisi ehkä vähän ottaa selvää perusasioista ja sitten vasta kadehtia ja huudella kylillä.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja siitä vaan;10533883:
Taloudellisesti riskitöntä yrittämistä ei ole olemassakaan, jos ei nyt tätä maailman vanhinta ammattia oteta huomioon. Siinähän tulee myytävä tuote ilman ostokuluja.

Et voi ottaa jonkun toisen liikeideaa ja brändiä ja alkaa sillä takomaan rahaa. Ja nämä merkitkin vaativat omaa panosta ja omaa riskiä, liiketila on vuokrattava omalla kustannuksella, sisustettava ketjun vaatimusten mukaisesti omalla kustannuksella. Ostot on tehtävä ketjun tukusta yms.
Eli jos ei kauppa käy, velkaannut etkä ainakaan voi kuvitella palkkaa saavasi.

Kannattaisi ehkä vähän ottaa selvää perusasioista ja sitten vasta kadehtia ja huudella kylillä.

Minä en kadehdi mitään, mistä sellaisen keksit? Ei näillä palstoilla voi keskustella mistään, kun joku ääliö heti heittää tuon kateuden joka asiaan.

Asiaan. Mutta eikös esim. Kotipitsaketju tarvittaessa anna lainaa noihin ravintolan sisustus ym tarvikkeisiin? Eikös ne ole liisattuja laitteita, esim. pitsauunit, eli ei sen yksittäisen yrittäjän tarvi niitä ostaa. En minä kenenkään liikeideaa varastaisi vaan liittyisin itsenäiseksi Kotipitsayrittäjäksi. Olen nähnyt niissä aika nuoria "nöösejä"kin eli luulen että tällainen elämää enempi nähneempi nainen vallan hyvin pärjäisi ja lapsetkin on jo isoja. Ja saisihan niillekin kesä ja iltatöitä liikkeestäni.

Mitä eikö yrittäjä saa muka itse noista palkkaa itselleen, ei kai ne pelkällä pyhällä hengellä(tai pitsalla... heh) elä? Taidat olla itse se kateellinen kun tuollaisia heität. Ei yrittäjä ole mikään köyhä.

Kertokaa mulle, alkoi kiinnostamaan.
Ehkä osin kärjistettyä, mutta ei käytännöllisesti katsoen merkittävän liioiteltua.

Varma tulo on sitä että on varmaa menoa ja epävarma tulojen suhde menoihin.
Valmis konsepti on sitä että saa maksaa konseptista ketjulle.
Laatu on sitä että lopputuotteesta omille asiakkailleen vastaa yrittäjä.
Mainostamisen tarpeettomuus on sitä että saa maksaa mainostuesta ketjulle.

Työntekijöiden valitseminen on sitä että yrittäjän on työnantajana valittava, ketju ei sitä riskiä ota.
Työntekijöiden valitseminen on sitäkin että merkittävä osa yrittäjän panostuksesta kuluu valintaan.
Se on myös riskisijoitus, eli sitä että hyvä valinta tuottaa voittoa ja huono valinta tappiota.
Sitäkin että yrittäjän vastuulla on mm. työntekijän koulutus, johtaminen ja tulosten seuranta.
Työpaikka on sitä että varaa sosiaalitilat ja noudattaa työlainsäädäntöä, kovan sanktion uhalla.
Palkan maksaminen on sitä että yrittäjän maksaa sen sivukuluineen, teki työntekijä työtä tai ei.
Tähän antaa myös ketju reunaehdot, miten yrittäjä saa sen toteuttaa, menettämättä konseptia.

Mutta eikös esim. Kotipitsaketju tarvittaessa anna lainaa noihin ravintolan sisustus ym tarvikkeisiin? Eikös ne ole liisattuja laitteita, esim. pitsauunit, eli ei sen yksittäisen yrittäjän tarvi niitä ostaa.
Lainarahoitus on sitä että oston saa maksaa lainaajalle ja saa maksaa lisää ostotavasta.
Huoltoliisinki on sitä että saa maksaa omaisuuden arvon korkoineen, mutta ei saa omistusoikeutta.
Se on sitäkin että saa maksaa huollot korkoineen, vaikuttamatta itse, on huoltoriippuvuus ketjuun.
Rahoitusliisinki on sitä että saa osamaksulla omistukseensa negatiivisen jäännösarvon.
Oston tarpeettomuus on sitä että saa rahoittaa kaiken, ketjun konseptissa yrittäjälle kuuluvan.
Se on sitä että saa sitoutua maksamaan itselle myydyn ja itse myymään ketjun tavalla.
Sitäkin että saa antaa ketjun määrätä kaikki hinnat, budjetin riippuvuuteen ketjusta.
Ja sitä että saa vain yhden keinon yrityksen tuottavuuden parantamiseksi: enemmän myyntiä.

Mitä eikö yrittäjä saa muka itse noista palkkaa itselleen, ei kai ne pelkällä pyhällä hengellä(tai pitsalla... heh) elä? Taidat olla itse se kateellinen kun tuollaisia heität. Ei yrittäjä ole mikään köyhä.
Yrittäjän palkka on sitä että saa ottaa rahaa kassasta maksaakseen verottajalle ja eläkelaitokselle.
Se on sitä että saa maksaa viimeisenä itselleen, jos rahaa menojen jälkeen mielestään riittää.
Sitäkin että saa lainata rahaa palkakseen ja ottaa toisesta taskusta rahaa toiseen taskuun.
Ja sitä että saa olla verottajan kanssa etu- ja jälkikäteen erimieltä saaduista ja saamisista yms.

Yrittäjä ei ole koskaan köyhä, sanotaan vaikka ylivelkainen tai konkurssikypsä.

Miksi turkkilaiset ym perustavat mieluummin oman kebabpaikan eivätkä esim Kotipitsaketjusta ota omaa paikkaansa- riskittömästi.
Oman paikkansa ottaminen on sitä että saa kilpailla vapaasti ilman oleellisia kilpailukeinoja.
Sitäkin että on kiinteitä kuluja ja muuttuvia tuloja ja kilpailijat haukkaavat samaa markkinakakkua.
Sitä että ne hintajoustolla kaappaavat talousalueen asiakkaita, aiheuttaen markkinahäiriöitä.
Se on myös sitä että kilpailijat voivat jättää verot ja sosiaalikulut maksamatta ja kadota.
Jopa sitä että kilpailijalla on varaa hävitä maan alle ja aloittaa taas uudestaan puhtaalta pöydältä.

Viimeksi muokattu:
Ehkä osin kärjistettyä, mutta ei käytännöllisesti katsoen merkittävän liioiteltua.

Varma tulo on sitä että on varmaa menoa ja epävarma tulojen suhde menoihin.
Valmis konsepti on sitä että saa maksaa konseptista ketjulle.
Laatu on sitä että lopputuotteesta omille asiakkailleen vastaa yrittäjä.
Mainostamisen tarpeettomuus on sitä että saa maksaa mainostuesta ketjulle.

Työntekijöiden valitseminen on sitä että yrittäjän on työnantajana valittava, ketju ei sitä riskiä ota.
Työntekijöiden valitseminen on sitäkin että merkittävä osa yrittäjän panostuksesta kuluu valintaan.
Se on myös riskisijoitus, eli sitä että hyvä valinta tuottaa voittoa ja huono valinta tappiota.
Sitäkin että yrittäjän vastuulla on mm. työntekijän koulutus, johtaminen ja tulosten seuranta.
Työpaikka on sitä että varaa sosiaalitilat ja noudattaa työlainsäädäntöä, kovan sanktion uhalla.
Palkan maksaminen on sitä että yrittäjän maksaa sen sivukuluineen, teki työntekijä työtä tai ei.
Tähän antaa myös ketju reunaehdot, miten yrittäjä saa sen toteuttaa, menettämättä konseptia.

Lainarahoitus on sitä että oston saa maksaa lainaajalle ja saa maksaa lisää ostotavasta.
Huoltoliisinki on sitä että saa maksaa omaisuuden arvon korkoineen, mutta ei saa omistusoikeutta.
Se on sitäkin että saa maksaa huollot korkoineen, vaikuttamatta itse, on huoltoriippuvuus ketjuun.
Rahoitusliisinki on sitä että saa osamaksulla omistukseensa negatiivisen jäännösarvon.
Oston tarpeettomuus on sitä että saa rahoittaa kaiken, ketjun konseptissa yrittäjälle kuuluvan.
Se on sitä että saa sitoutua maksamaan itselle myydyn ja itse myymään ketjun tavalla.
Sitäkin että saa antaa ketjun määrätä kaikki hinnat, budjetin riippuvuuteen ketjusta.
Ja sitä että saa vain yhden keinon yrityksen tuottavuuden parantamiseksi: enemmän myyntiä.

Yrittäjän palkka on sitä että saa ottaa rahaa kassasta maksaakseen verottajalle ja eläkelaitokselle.
Se on sitä että saa maksaa viimeisenä itselleen, jos rahaa menojen jälkeen mielestään riittää.
Sitäkin että saa lainata rahaa palkakseen ja ottaa toisesta taskusta rahaa toiseen taskuun.
Ja sitä että saa olla verottajan kanssa etu- ja jälkikäteen erimieltä saaduista ja saamisista yms.

Yrittäjä ei ole koskaan köyhä, sanotaan vaikka ylivelkainen tai konkurssikypsä.

Oman paikkansa ottaminen on sitä että saa kilpailla vapaasti ilman oleellisia kilpailukeinoja.
Sitäkin että on kiinteitä kuluja ja muuttuvia tuloja ja kilpailijat haukkaavat samaa markkinakakkua.
Sitä että ne hintajoustolla kaappaavat talousalueen asiakkaita, aiheuttaen markkinahäiriöitä.
Se on myös sitä että kilpailijat voivat jättää verot ja sosiaalikulut maksamatta ja kadota.
Jopa sitä että kilpailijalla on varaa hävitä maan alle ja aloittaa taas uudestaan puhtaalta pöydältä.

Kuka tuollaiseen viitsii alkaa, eikö kannattaisi perustaa oma?

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja järjetöntä?!;10540414:
Kuka tuollaiseen viitsii alkaa, eikö kannattaisi perustaa oma?
Kuten nimimerkki "vanilja" toteaa: "Olen nähnyt niissä aika nuoria "nöösejä"kin…", esimerkisi kukin niin kauan kuin oma ja/tai perheen selkänahka kestää.

Ketjun etu on että kokemattomat kokeilevat, mikä on varmaakin varmempaa tuloa ja pienellä riskillä kannattavaa ketjulle, koska suuren kannattavuusriskin ottaa yrittäjä. Ketju tienaa oman osansa kiinteinä lisenssimaksuina ja välttämättöminä palveluina.

Toiminta voi olla kannattavaa seuduilla, missä kilpailu ja tarjonta on hyvin vähäistä, sekä missä kilpailusta huolimatta kysyntä on suurta ja asiakkaita riittää useaan jonoon, minkä vuoksi odotusaika ohjaa aina ostajia 'tyhjäänkin' liikkeeseen, nopeamman toimituksen toivossa. Markkinapaikan määrää ostovoima ja tuotantosuhteet.

Oman perustamisen kannattavuus on niin monimutkainen juttu etten yritäkään selittää. Se on joustavampi kokeilla, markkinoihin sopeutuvampi ja itsenäisemmin säädeltävä vaihtoehto aloittaa ja lopettaa.

Yhteistyössä