Oisko tollanen Kotipitsa, Hese, R-kikkari tms hyvä perustaa? Varma tulo ja valmis konsepti ja taattu laatu eli ei tarvi paljoa mainostaa?
Kertokaa mulle, alkoi kiinnostamaan.
Ehkä osin kärjistettyä, mutta ei käytännöllisesti katsoen merkittävän liioiteltua.
Varma tulo on sitä että on varmaa menoa ja epävarma tulojen suhde menoihin.
Valmis konsepti on sitä että saa maksaa konseptista ketjulle.
Laatu on sitä että lopputuotteesta omille asiakkailleen vastaa yrittäjä.
Mainostamisen tarpeettomuus on sitä että saa maksaa mainostuesta ketjulle.
Kuka valitsee työntekijät, saako yrittäjä itse valita vai määrääkö ketju, entä palkkaus?
Työntekijöiden valitseminen on sitä että yrittäjän on työnantajana valittava, ketju ei sitä riskiä ota.
Työntekijöiden valitseminen on sitäkin että merkittävä osa yrittäjän panostuksesta kuluu valintaan.
Se on myös riskisijoitus, eli sitä että hyvä valinta tuottaa voittoa ja huono valinta tappiota.
Sitäkin että yrittäjän vastuulla on mm. työntekijän koulutus, johtaminen ja tulosten seuranta.
Työpaikka on sitä että varaa sosiaalitilat ja noudattaa työlainsäädäntöä, kovan sanktion uhalla.
Palkan maksaminen on sitä että yrittäjän maksaa sen sivukuluineen, teki työntekijä työtä tai ei.
Tähän antaa myös ketju reunaehdot, miten yrittäjä saa sen toteuttaa, menettämättä konseptia.
Mutta eikös esim. Kotipitsaketju tarvittaessa anna lainaa noihin ravintolan sisustus ym tarvikkeisiin? Eikös ne ole liisattuja laitteita, esim. pitsauunit, eli ei sen yksittäisen yrittäjän tarvi niitä ostaa.
Lainarahoitus on sitä että oston saa maksaa lainaajalle ja saa maksaa lisää ostotavasta.
Huoltoliisinki on sitä että saa maksaa omaisuuden arvon korkoineen, mutta ei saa omistusoikeutta.
Se on sitäkin että saa maksaa huollot korkoineen, vaikuttamatta itse, on huoltoriippuvuus ketjuun.
Rahoitusliisinki on sitä että saa osamaksulla omistukseensa negatiivisen jäännösarvon.
Oston tarpeettomuus on sitä että saa rahoittaa kaiken, ketjun konseptissa yrittäjälle kuuluvan.
Se on sitä että saa sitoutua maksamaan itselle myydyn ja itse myymään ketjun tavalla.
Sitäkin että saa antaa ketjun määrätä kaikki hinnat, budjetin riippuvuuteen ketjusta.
Ja sitä että saa vain yhden keinon yrityksen tuottavuuden parantamiseksi: enemmän myyntiä.
Mitä eikö yrittäjä saa muka itse noista palkkaa itselleen, ei kai ne pelkällä pyhällä hengellä(tai pitsalla... heh) elä? Taidat olla itse se kateellinen kun tuollaisia heität. Ei yrittäjä ole mikään köyhä.
Yrittäjän palkka on sitä että saa ottaa rahaa kassasta maksaakseen verottajalle ja eläkelaitokselle.
Se on sitä että saa maksaa viimeisenä itselleen, jos rahaa menojen jälkeen mielestään riittää.
Sitäkin että saa lainata rahaa palkakseen ja ottaa toisesta taskusta rahaa toiseen taskuun.
Ja sitä että saa olla verottajan kanssa etu- ja jälkikäteen erimieltä saaduista ja saamisista yms.
Yrittäjä ei ole koskaan köyhä, sanotaan vaikka ylivelkainen tai konkurssikypsä.
Miksi turkkilaiset ym perustavat mieluummin oman kebabpaikan eivätkä esim Kotipitsaketjusta ota omaa paikkaansa- riskittömästi.
Oman paikkansa ottaminen on sitä että saa kilpailla vapaasti ilman oleellisia kilpailukeinoja.
Sitäkin että on kiinteitä kuluja ja muuttuvia tuloja ja kilpailijat haukkaavat samaa markkinakakkua.
Sitä että ne hintajoustolla kaappaavat talousalueen asiakkaita, aiheuttaen markkinahäiriöitä.
Se on myös sitä että kilpailijat voivat jättää verot ja sosiaalikulut maksamatta ja kadota.
Jopa sitä että kilpailijalla on varaa hävitä maan alle ja aloittaa taas uudestaan puhtaalta pöydältä.