Mieheni vanha hääkuva kummittelee

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinen ja vihainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minusta monella vanhemmalla ihmisellä on sellainen tapa, että kerätään sinne kirjahyllyyn "ansioluetteloa": rippikuvat, ylioppilaskuvat ja vihkikuvat. Varsinkin omista lapsista näitä kuvia voi olla esillä vuosikymmeniä, vaikka uudempia ja parempiakin kuvia olisi tarjolla. Niihin kuviinkin saattaa turtua ja huomasin itsekin omista vanhemmistani, että vaikka olen toimittanut heille joka vuosi uusimmat koulukuvat lapsistani, niin eivät he viitsi/jaksa vaihtaa niitä vuosittain uusiin.

Minusta paras keino olisi se, että otatat kuvaamossa sinusta ja miehestäsi kihlajaiskuvan ja teetätät sen juuri samassa koossa, missä on anoppilan kehyksissä miehesi ex-häävalokuva. Voit vaikka sitä antaessa tokaista, että tässä olisi tuoreempaa kuvaa esille laitettavaksi. Jos viesti ei senkään jälkeen mene perille, niin sitten on parempi vaikkapa lakata käymästä anoppilassa. Jos teille tulee lapsia, niin aika kummallistahan se on, jos vielä senkin jälkeen on anoppilassa esillä ex-vaimon kuva.

En tajua, että miksi sille anopille pitää ruveta ilkeäksi, onko se niin vaikea tajuta että hänelle se hääkuva voi olla tärkeä ja lämmin muisto.
Toki voi otattaa kihlajaiskuvan itsestään ja antaa sen anopille, mutta mielestäni on typerää ainakin se, jos tunkeutuu hänen kirjahyllyään järjestelemään, ja määräilemään että ota nyt tuo hääkuva pois.
En usko että anoppi kiusallaan sitä hääkuvaa pitää hyllyssä, tai siksi että haluaisi vittuilla tälle poikansa uudelle kumppanille. Toisilla vain on tapana pitää esillä jo eronneidenkin parien hääkuvia.
On minun poikaystäväni mummollakin hyllyssään poikaystäväni äidin ja isän hääkuva-ja he ovat eronneet jo vuosia sitten, ja kummallakin on uusi kumppani. Kuva kuitenkin tuo varmaan mummolle mieleen muistoja, ja kun siinä on vielä hänen oma tyttärensä, niin miksi se pitäisi piilottaa. Äidin uusi kumppanikin on tämän kuvan nähnyt, eikä ole siitä moksiskaan. Valokuva on valokuva, ja osa sen kuvassa esiintyvän ihmisen historiaa. Historiaa ei voi pyyhkiä.

Ja jos anoppi sitä kuvaa haluaa hyllyssä pitää, niin pitäkööt. Taitaa kyse olla vain ap:n huonosta itsetunnosta, tai jonkunlaista pelkoa, että tämä ex-vaimo oli kauniimpi/parempi/suositumpi kuin hän, ja nyt tunnetaan sitten mustasukkaisuutta.

Juu, niin se menee, ei mitään wanhaa voi katella, menee mielenterveys, on kyllä tainnut mennä jo ennen.
Exien kokemat talot pitää myydä, autot vaihtaa, samoissa ravintoloissa ei voi käydä, kadulla ei voi tulla samoja ihmisiä vastaan, samaa tietä ei voi kävellä, samaa ilmaa hengittää (hyi helvetti), ainakin tapetit repiä seiniltä............
Jääkö mitään jäljelle......?
Minä haluan omistaa koko maailman ja määrätä linnunradan järjestyksen...................
Pitänee ottaa yhteyttä Valtaojaan ja sopia systeemit........

Kun aikoinaan huomasin äitini kirjahyllyssä hääkuvan minusta ja eksästäni, huomautin äidilleni, ettei sitä pidetä enää esillä. En itse halunnut katsella sitä, eihän eksä ollut enää kumppanini. Onneksi äitini pisti sen pois.

Ollaanpa täällä ilkeitä ap:lle. Miettikää nyt hiukan itseänne samaan tilanteeseen. Vaikka tehän ootte kaikki täydellisiä, ettekä minkään kerran eronneen kanssa yhdessä, niinkö?

Mun mielestä on ap:n miehen asia laittaa vanhempansa järjestykseen asiasta. Luulisi se kuva häntäkin häiritsevän! Ja jos ei kuva häiritse, niin ainakin sillä pitäisi olla miehelle merkitystä, että hänen nykyinen kihlattunsa siitä loukkaantuu. Miehen pitäisi siis tehdä asialle jotain jos nykyistään rakastaa ja yhteisestä tulevaisuudesta välittää. Kuulostaa varsin saamattomalta mieheltä, mutta se taitaa kuulua savolaisuuteen.

Olen hämeestä itse, ja aloin seurustella aikanaan miehen kanssa joka oli hiljattain eronnut, ei lapsia. Eli hääkuvia oli sukulaisilla olemassa. Joka paikasta ne oli otettu pois, olin sen verran utelias että joka paikasta katsoin kirjahyllyt : ) - vaan yhdestä paikasta, miehen tädillä näin vanhan foton hyllyssä. Mä sanoin ihan pokkana, jämptisti mutta asiallisesti mieheni äidille asiasta, ja hän sanoi sisarelleen asiasta joka hävitti kuvan oitis hyllystään. Mieheni äiti (nykyinen anoppi) oli tyytyväinen että sai suoran miniän, eikä mitään katkeraa marttyyrinalkua. Aviossa on oltu jo 8 vuotta. Vanhoja fotoja on itse kullakin laatikoissamme, mutta ei niitä kuulu enää seinille levitellä kun porukka on eronnut. Jos ystäväpiirissäni tapahtuu ero, otan heti omasta hyllystäkin pois tämän eronneen parin hääkuvan.

Eli käytöstapoja ihmiset.

Viimeksi muokattu:
Juu, niin se menee, ei mitään wanhaa voi katella, menee mielenterveys, on kyllä tainnut mennä jo ennen.
Exien kokemat talot pitää myydä, autot vaihtaa, samoissa ravintoloissa ei voi käydä, kadulla ei voi tulla samoja ihmisiä vastaan, samaa tietä ei voi kävellä, samaa ilmaa hengittää (hyi helvetti), ainakin tapetit repiä seiniltä............
Jääkö mitään jäljelle......?
Minä haluan omistaa koko maailman ja määrätä linnunradan järjestyksen...................
Pitänee ottaa yhteyttä Valtaojaan ja sopia systeemit........

On näitä vakavissaan tehtyjä kirjoituksia välillä netissä ja ihan reaalislämässäkin kuulee, kuinka joku tätsy ei voi muuttaa miekkosensa kanssa yhteen jos siinä samassa kämpässä on asunut miehen ex. Haloo! Kaikki vaihtoon tosiaan: sohvat, sängyt, keittiöpöydät, kirjahyllyt, matot ja verhot ym liinavaatteet. Auto ja asunto nyt tokikin.... Mutta kun tämä ei ole vitsiä vaan tosipuhetta.

Itse muutin aikanani mieheni luo, niin että exä oli lähtenyt 1kk sitten. Ei olisi tullut mieleenikään määrätä miestäni uusimaan hyvää sisustusta. Ja entäs jos suhteemme ei olisi kestänytkään, tulis miehelle aika kalliiksi aina uusia joka sutturan takia koko huonekalusto ja ostaa ja myydä uus kämppä.

Viimeksi muokattu:
On näitä vakavissaan tehtyjä kirjoituksia välillä netissä ja ihan reaalislämässäkin kuulee, kuinka joku tätsy ei voi muuttaa miekkosensa kanssa yhteen jos siinä samassa kämpässä on asunut miehen ex. Haloo! Kaikki vaihtoon tosiaan: sohvat, sängyt, keittiöpöydät, kirjahyllyt, matot ja verhot ym liinavaatteet. Auto ja asunto nyt tokikin.... Mutta kun tämä ei ole vitsiä vaan tosipuhetta.

Itse muutin aikanani mieheni luo, niin että exä oli lähtenyt 1kk sitten. Ei olisi tullut mieleenikään määrätä miestäni uusimaan hyvää sisustusta. Ja entäs jos suhteemme ei olisi kestänytkään, tulis miehelle aika kalliiksi aina uusia joka sutturan takia koko huonekalusto ja ostaa ja myydä uus kämppä.

Asiasta poiketen, mutta pakko todeta:

Kuulostat aika helpolta, mies oli eronnut eksästään kuukausi ennen kuin sinä muutit hänen tilalleen. Joko mies a) vaihtaa naisia kuin sukkia tai b) sinä olet liian hyväuskoinen.

Kukaan normaali, eronnut mies ei kyllä muuttaisi kuukauden kuluttua erosta asumaan uuden misun kanssa. Missä välissä te olette ehtineet seurustelun aloittaa, jos jo kuukauden päästä olitte samassa kämpässä? Mies kuulostaa just semmoselta häntäheikiltä, joka ei osaa rakastaa, ja "toipuu" erosta kerta toisensa jälkeen kuin salamaniskusta.

Sairasta.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja häh?!?!;10311036:
Asiasta poiketen, mutta pakko todeta:

Kuulostat aika helpolta, mies oli eronnut eksästään kuukausi ennen kuin sinä muutit hänen tilalleen. Joko mies a) vaihtaa naisia kuin sukkia tai b) sinä olet liian hyväuskoinen.

Kukaan normaali, eronnut mies ei kyllä muuttaisi kuukauden kuluttua erosta asumaan uuden misun kanssa. Missä välissä te olette ehtineet seurustelun aloittaa, jos jo kuukauden päästä olitte samassa kämpässä? Mies kuulostaa just semmoselta häntäheikiltä, joka ei osaa rakastaa, ja "toipuu" erosta kerta toisensa jälkeen kuin salamaniskusta.

Sairasta.

Mieheni eksä löysi toisen miehen ja muutti hänen luo, oli ollut suhde jo pitkään, mutta asuivat vielä samassa osoitteessa jonkunaikaa vaikka ero oli jo selvä. Tunsin tämän tulevan mieheni jo kun exvaimo vielä asui siinä asunnossa ja omaani asuntoani en saanut vielä myytyä. Näet uusia asuntoja ei myydä ja osteta yhtä käpsästi kun maitotölkkiä... Mies jäi siis heidän yhteiseen asuntoonsa, jonne minä sitten roudasin maallisen omaisuuteni, kun oli eksvaimo maksettu ulos. Ja kyllä, aika pian seurustelumme alettua muutimme yhteen, mikä itseänikin vähän hirvitti :) mutta hyvin on mennyt nyt ensimmäiset 16 vuotta.

Eli eipäs arvostella toisia häntäheikeiksi tms kun et tiedä tilannetta. Toki aika pian hän uuden vaimon otti noin ajallisesti, mutta hyvin on menty. Hän kyllä välitti minusta ja aika pian sitten ostin lainalla puolet rivarista itselleni eli mitenkään siivelle en jäänyt asumaan, vaan kaikki on fiftififti.

En ymmärrä anoppiasi ja jos vielä kehuu exää niin kauniiksi, että mielellään katselee kuvaa.
Tuo on ihan tietoista ilkeyttä. Miksi hän haluaa sinua näin lyödä?

Itse en luultavasti menisi vähään aikaan sinne kylään, kutsukoon exän miehen kanssa, jos haluaa pitää yllä illuusiota sen avioliiton jatkumisesta ja ex-miniän kuulumisesta sukuun.

Minulla on kotona sukukuvataulu, jossa on yksittäisiä kuvia ja pariskuntia. Jos jollekin parille on tullut ero, olen aina vaihtanut kuvan sellaiseen, missä ei ex-puolisoa ole.
Yleensä ei erota ystävänä ja ero on tavalla tai toisella kipeä asia, epäonnistuminen.
Miksi haluaisin kiusata minulle rakkaita ihmisiä muistuttamalla menneistä?

Anopin käytös on epäkorrektia ja itsekästä.

Meidän taloyhtiössä sattui joskus vuonna 1000, että aamupäivällä lähti entisen miesystävä ja muuttokuorma ja pari tuntia oli väliä, niin uuden miesystävän muuttokuorma saapui pihaan.

Mitäs tuota viivytellä, ettei paikkoja tarvi rasvata välillä.

Pisti silmään tuo "tulis miehella aika kalliiksi aina uusia joka sutturan takia koko huonekalusto"
Piditkö sinä itseäsi vain uutena sutturana, yhtenä jonossa, satunnaispanona?
Jos ap on asunut miehensä kanssa jo 4 v. omassa kodissaan, on kyseessä vähän vakavampi suhde. Ja sellaisessa on oikeus jo vaatiakin jotain.

Viimeksi muokattu:
Niin kuukaudessa muuttanut on nyt viettänyt hyvää liittoa jo 4 x 4 vuotta.

Eikä anoppi käyttäydy miniää kohtaan yhtään mitenkään. Omassa kodissaan säilyttää omia muistojaan. Ja tuo valokuvien vaihto jopa ystävien osalta, voi taivas! Toivottavasti kukaan ystävistäni ei hävitä entisten siippojeni kuvia, no tuskin, olen ainakin luullut heitä täysjärkisiksi.

Miksi mennyt pitäisi kieltää? Miksi siitä jälkikäteen tulee pahaa? Hävettävää?

Ekäi tässä ole kyse käytöstavoista tai niiden puutteesta (paitsi ap:n osalta), vaan erilaisista suhtautumisista asioihin ja muistoihin. Omiin muistoihin, ja vain omiin.

Minäki oon pohojammaalta, mutta en silti tommosesta haloota nostais. Kyseessä on vaan pelkkä valokuva ja vissiin se päivä on ollu anopille ja appiukolle joskus mieleenpainuva kun nää meni naimisiin, ja ovat siksi myös säilyttäneet kuvan. Onhan siinä kuvassa heidän oma poikansa.

Kärjistän hiukan tilannetta.Anoppilassa kuva suutelevasta parista kirjahyllyssä.Kyseessä perheen poika x-vaimonsa kanssa kuhertelemassa ja appivanhemmat tykkäävät pitää sitä siinä näkysällä.Mitä luulet,tykkääkö uusi miniäkokelas näkemästään?Tykkäisitkö itse,uudella rakkaallasi hyllyssä valokuvia yhdessäolosta x-rakkaan,tai rakkaitten kanssa? Vaikka kysymys on valokuvista,niillä on valtava voima.Toisille ei niinkään,toisille on.

Viimeksi muokattu:
Kärjistän hiukan tilannetta.Anoppilassa kuva suutelevasta parista kirjahyllyssä.Kyseessä perheen poika x-vaimonsa kanssa kuhertelemassa ja appivanhemmat tykkäävät pitää sitä siinä näkysällä.Mitä luulet,tykkääkö uusi miniäkokelas näkemästään?Tykkäisitkö itse,uudella rakkaallasi hyllyssä valokuvia yhdessäolosta x-rakkaan,tai rakkaitten kanssa? Vaikka kysymys on valokuvista,niillä on valtava voima.Toisille ei niinkään,toisille on.

Etkö osaa lukea? Se kuva on siis ap:n ANOPIN hyllyssä. Ei ap:n mies niitä vanhoja kuvia esillä pidä.

Viimeksi muokattu:
Jompaa kumpaa sen anoppin täytyy olla, jos pitää edelleen sitä kuvaa hyllyssään. Omat vanhempani poistivat hääkuvani hyllystään, kun erosin (21 vuoden avioliiton jälkeen). Tilalla on oma kuvani.

Ero tarkoittaa sitä, että se ihmissuhde on päättynyt parisuhteessa. Sitä täytyisi kunnioittaa myös sukulaisten. En todellakaan olisi ääneti katsellut hääkuvaani hyllyssä, ainakaan sen jälkeen, kun uuden kumppanin olisin näytille tuonut. Tuntuu kyllä aika omituiselta, jos appivanhemmat vaivaisen vuoden avioliiton jäljiltä jättävät kuvan hyllyynsä. Noin lyhyt liitto kertoo vain siitä, että sen solmiminen oli virhe alusta pitäen.

Pyydä sulhaseltasi, jotta hän sanoo asiasta vanhemmilleen. Loukannee tuo häntäkin, tai ainakin risoo sisimmässään. On ihan asiallista ja reilua pyytää poistamaan kuva vaikkapa laatikkoon. Se kuuluu menneitten muistojen pariin.

Mun äidillä on kämppänsä seinillä 3 kuvaa musta ja exästä, josta erosin erittäin epämiellyttävissä ja katkerissa tunnelmissa. Silti ei tulis mieleenikään vaatia äitiä poistamaan seiniltään hänelle rakkaan ihmisen kuvia.

Mun äidillä on kämppänsä seinillä 3 kuvaa musta ja exästä, josta erosin erittäin epämiellyttävissä ja katkerissa tunnelmissa. Silti ei tulis mieleenikään vaatia äitiä poistamaan seiniltään hänelle rakkaan ihmisen kuvia.

Mitä nykyinen puolisosi IHAN OIKEASTI SISIMMÄSSÄÄN ajattelee asiasta? Mahtaneeko uskaltaa edes tunnustaa, jos sattuu?
Jos uusi on jo kuvioissa, ei ole kovin korrektia vanhemmilta esitellä entisten liittojen kuvia.

En ymmärrä mitä tästä nyt oikein jänkätään. Jos ap:tä sattuu ja hän tuntee itsensä loukatuksi, ja nuo anopin kommentit huomioon ottaen, on siihen ihan oikeutettukin. Anoppihan viestittää, että se ex oli oikea puoliso pojalle ja tämä nykyinen ei ole niin tärkeä.
Ap:llä on oikeus tuntea juuri ne tunteet, mitä hänellä nyt on. Kummallista kun kaikkien pitäisi olla jotain teflonihmisiä, joista mikään ei tunnu miltään.
Te arvostelijat saatatte ottaa kilarit jostain, mikä muille on täysin samantekevää.

Vähän kyllä ihmetyttää se mieskin. Onko hän jäänyt sinne entiseen liittoonsa, kun ei saa pidettyä nyxänsä puolia?

Viimeksi muokattu:
Itse varmaan tuossa vaiheessa olisin jo ojentanut kihlasormuksen takaisin miehelle ja sanonut, että palaa exänsä luo, kun koko perhe tuntuu olevan tämän pauloissa vieläkin. En kyllä haluaisi miniäksi taloon, jossa minua tarkoituksellisesti loukattaisi noin. Siitähän siinä on loppujen lopuksi kysymys - halusta loukata ja näyttää miten et ole tervetullut sukuun.

Miniäksi taloon???? Ei kai tuollaista sanontaa voi käyttää kukaan muu kuin ihminen joka menee asumaan appivanhempien kanssa samaan huusholliin.

Ihmettelempä vaan itseään ilkeäksi nimittävän pohjanmaalaisen herkkähipiäisyyttä, sinulle ei vissiin ole vielä sattunut mitään todella vakavaa vastoinkäymistä kun yksi kuva saa sinut pois tolaltasi.

Viimeksi muokattu:
Jotkut hävittävät eron hetkellä kaiken. Toiset tarvitsevat suruajan, jonka kuluessa vähitellen luovutaan erinäisistä asioista. Anoppi on voinut tykätä miniästään ja siinä hääkuvassa hänen poikansa näyttää niin onnelliselta. Yhtä hyvää kuvaamossa otettua kuvaa ei aikuisesta pojasta ole.

Jos nätisti sanoo, että tuo vanha hääkuva häiritsee, niin anoppi voi kuulla uutta miniäänsä.

Mitä nykyinen puolisosi IHAN OIKEASTI SISIMMÄSSÄÄN ajattelee asiasta? Mahtaneeko uskaltaa edes tunnustaa, jos sattuu?
Jos uusi on jo kuvioissa, ei ole kovin korrektia vanhemmilta esitellä entisten liittojen kuvia.

No nykyistä puolisoa ei ole, mutta _jos_ sellainen joskus kuvioihin ilmestyy, en edelleenkään oleta että äitini ottaisi pois kuvat exästäni, joka oli ja on äidilleni rakas ihminen.

Viimeksi muokattu:
No nykyistä puolisoa ei ole, mutta _jos_ sellainen joskus kuvioihin ilmestyy, en edelleenkään oleta että äitini ottaisi pois kuvat exästäni, joka oli ja on äidilleni rakas ihminen.

Voit ottaa tuohon kantaa vasta sitten kun sinulla on se uusi. Jos tämä uusi on sinulle todella rakas, rakkaampi kuin se ex, niin et varmaankaan halua hänen mieltään pahoittaa etkä anna äitisikään niin tehdä? Ja äitisi luulisi kunnioittavan sinun valintojasi.

Itse olen miniä, ex, nyx, anoppi ja minulla on sekä nyx-miniä että ex-miniä. Ei tulisi mieleenkään pitää entisen miniän kuvia seinillä, vaikka en hänen kanssaan huonoissa väleissä olekaan.
Hän on kuitenkin poistunut lähipiiristä ja pidän todella paljon nykyisestä miniästäni.
En edes käy arvailemaan, mitä mieltä hän asiasta olisi. Minun arvomaailmaani kuuluu pitää omieni puolta, ehdoitta, ja nykyinen miniä kuuluu siihen, ex ei.

Viimeksi muokattu:

Kyse on HÄÄKUVASTA, ei mistään seksikuvasta, tai nuolemiskuvasta. Ne ovat täysin eri asia, mutta nyt on kyseessä HÄÄKUVA.

Turha koittaa vääristellä asioita. Jos hyllyssä olisi joku imuttelu-kuva, niin tuskin ap:n anoppi sitä esille pitäisi.
Olipas typerä kommentti.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä